Ads by Google X

رواية فيروز الفصل الحادي عشر والأخير 11 بقلم نسمة مالك

الصفحة الرئيسية

  رواية فيروز الفصل الحادي عشر والأخير  بقلم نسمة مالك

رواية فيروز الفصل الحادي عشر والأخير  

هى..
فيروز..
السلطانه كنز الفيروز كما يلقبها سلطانها..
وايضا السلطانه رحيمه كما يلقبها شعب سلطانها..
نعم..اصبحت فيروز تلقب بسلطانه رحيمه..
لشده رحمتها ورقه قلبها على الجميع..
لم يغيرها النفوذ..ولا المال..ولا السلطه..
بل اصبحت اكثر تواضع ولين وقرب لكافه الناس..
تشعر بهم لانها كانت واحده من عامه الشعب..
لم تولد سلطانه..كانت تعمل لتساعد والديها على المعيشه وعلى اتم العلم هى بصعوبتها..
لذلك لم تبخل على من يلجئ اليها مهما كلف منها الأمر..
فأصبحت شغلها الشاغل السعى دائما وراء فعل الخير..
خصتا بعدما انشغل عنها سلطانها بأداره شئون البلاد واصبح يسافر كثيرا ويبتعد عنها بالشهور..
حتى انها تأخرت بحملها لأكثر من عام بسبب غياب زوجها المستمر..
وبعد طول انتظار..اخيرا رزقها الله من فضله وحملت من سلطانها وتنتظر قدوم ولى العهد..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بالقصر السلطان سليم..
فرحه نابعه من القلب..
بقلوب الكثير من العاملين بالقصر والغير العاملين ايضا..
انه وقت الراحه اليوميه التى خصصته لهم فيروز..
ببتسامه أكثر من رأئعه تزين ثغرها المزمزم من اسفل وشاحها..
بخفه ومرونه رغم كبر حجم بطنها اثر حملها تدور فيروز بينهم توزع عليهم الطعام بنفسها..
لتتنهد براحه وأطمئنان حين استمعت لدعائهم لها ولزوجها من صميم قلبهم..
لترفع عيونها للسماء وبتوسل شديد همست بسرها..
فيروز:اللهم اجعل لسليم نصيب من دعوتهم..ملست على بطنها بحنان وبعيون التمعت بالدموع اكملت..
يارب رجعلى جوزى بسلامه يكون جنبى وانا بولد..
اغمضت عيونها لتهبط دموعها على وجناتيها ببطئ وبشتياق شديد همست..اشتقتلك يا سليم..اشتقتلك اوى..
بوهن..اقتربت من اقرب مقعد وجلست عليه تنظر للفراغ بشرود..
لتبتسم وتبكى بأن واحد حين تذكرت كيف أخبرت زوجها بخبر حملها..
..فلاش بااااااااااك...
بدهشه واستغراب..
ينظر سليم لزوجته الجالسه بهدوء على غير عادتها..
فهو يعلم انها كثيره الحركه والركض بأنحاء القصر كطفله صغيره..
بل ومعظم الاحيان تلهو وتقفز بشقاوه..
منذ لحظه زواجهم لم تتركه يجلس بهدوء ابدا..
تفعل ما يثير غيظه منها عن عمد وتركض منه سريعا وبطفوله تخبره..حصلنى يا سلطانى..تنهى جملتها ويدوى صوت ضحكاتها بأرجاء القصر تجعل له روح وحياه خاصه بها وحدها..
رفع احدى حاجبيه وبعدم تصديق همس بسره..
سليم:ربع ساعه عدت وفيروز قاعده مكانها؟!!..
هب واقفا وسار بتجاهها..لا انا كده بدأت اقلق.
اقترب منها وجلس جوارها ينظر لها بتمعن..
كالتمثال هى تنظر للفراع بصدمه وعيون متسعه على أخرها..
حرك كف يده أمام وجهها لكنها لم تبدى اى رد فعل..
امسك يدها برفق وبخفوت همس..فيروووووز..
دون ان تنظر له ردت..
فيروز:نحححم..
حرك رأسه بيأس من افعالها الطفوليه الدائمه وبتسائل همس..
سليم:مالك حبيبتى اللهم اجعله خير هاديه ليه على غير العاده؟!!..
كالأنسان الألى استدارت له ونظرت له قليلا وبجديه مصتنعه همست..
فيروز:سليم..انت عايز تبقى بابا؟!..
بخبث اتسعت ابتسامته ولف يده حول خصرها جذبها لداخل حضنه لاصقها به وبعبث تحدث..
سليم:طبعا عايز ابقى بابا..قبل وجناتيها..امال انا قاعد معاكى مخصوص بقالى اكتر من شهر ليه؟!..وزع قبلات صغيره على كافه وجهها..وعيزك انتى كمان تبقى ماما..وولادى يبقو منك انتى يا فيروز..
فيروز:ببكاء مفاجئ..ولما تبقى بابا وولادك يجو تتشغل بيهم وتلعب معاهم وانا اتركن واتنسى مش كده؟!..
سليم:بزهول..فيروز انتى بتعيطى؟!!..
على علم هو انها لا تحب البكاء..
حملها سريعا واجلسها على قدميه وبلهفه تحدث..مالك حبيبتى؟..فيكى ايه؟..كده هتقلقينى عليكى..
فيروز:بنحيب..انا بحبك اوى..
سليم:بعشق..حبييتى انا عارف ومتأكد انك بتعشقينى زى ما انا بعشقك وبموت فيكى..قبل عيونها نزولا بدموعها..
قوليلى مالك..
فيروز:بتنهيده..انت عارف انى اتنكرت وخرجت انهارده مع خديجه اشوف احوال النساء بره القصر..واحنا فى الطريق وقفتنا واحده ست عجوزه وقالتلى ماشيتك ماشيه ست شايله..
سليم:بعدم فهم..شايله ايه؟!..
فيروز:بعبوس..هقولك..بس انا عايزه طبيبه حالا..
سليم:بلهفه..فى حاجه تعباكى؟!..
فيروز:بشقاوه..اه فى..استندت رأسها على كتفه وبدلع همست..انت اللى تعبنى..
سليم:ببراءه مصتنعه..انا..ضمها له ومال بها قليلا..لسه هتعبك حالا..
فيروز:بخجل..سليم..عايزه طبيبه..
سليم:بصرامه..فيروز قوليلى مالك..فيكى ايه..
فيروز:ما انت لو جبتلى الطبيبه هعرف واقولك..
ضيق عيناه ونظر لها قليلا ومن ثم انتفض فجأه وهب واقفا وتحدث بانفاس مقطوعه..
سليم:انتى حامل؟؟!..
فيروز:بتمنى..ياارب يا سليم..بس انا مش عارفه انا حامل ولا لاء علشان كده قولتلك عايزه الطبيبه..هى اكيد هتعرف..
بتوتر..مسح سليم بكف يده على وجهه وشعره ودار حول نفسه اكثر من مره وفجأه انتشلها لداخل حضنه رفعها عن الارض واضعا جبهته على جبهتها وبفرحه عارمه تحدث..
سليم:لو طلعتى حامل يا كنز الفيروز ليكى منى كنز من الذهب والألماس بوزنك..قبل اسفل شفاتيها بعمق..
هيبقى ملكك حتى لو لسه ربنا مقدرش لنا الخلفه..
فيروز:بعشق..انت اكبر واحلى كنز بالنسبالى يا سليم..انا مش عايزه اى حاجه من الدنيا غيرك وبس..قبلت لحيته..ولو ربنا ارد وفعلا طلعت حامل يبقى هتوزع الكنز دا على الفقراء والمساكين..امسكت وجهه بين يديها واكملت بتأكيد..
مش عايزه يكون فى عهدك حد فقير او محروم..
نظرت لعيونه بعمق..عصر السلطان سليم لازم يكون من أزهى العصور..نهت جملتها واحتضنته بقوه دافنه وجهها بعنقه وبفرحه طفوليه اكملت..عايزه الطبيبه بقى..
ذاد من ضمها لحضنه بقوه اكبر وسار بها نحو سريرهم وضعها بحرص وقبل شفاتيها قبله خاطفه وابتعد عنها وجذب احدى الاربطه بجانب السرير لينساب ستارا كبير يخفى الفراش الجالسه عليه زوجته بالكامل..وبعلو صوته نادى بأمر..
سليم:ياااااااحراس..هرولو للداخل خافضين رؤوسهم بحترام..عايز طبيبه حالا..
دقائق..واسرعت اكثر من طبيبه على رأسهم الولده باشا نحو جناح السلطان..
خطت جوهره و كبيره الطبيبات للداخل وبدأت تفحص فيروز امام عيون سليم الملتهفه..والوالده باشا المتلهفه اكثر..
وكانت البشره نطقت بها الطبيبه بفرحه شديده..
الطبيبه:مولاى السلطان سليم مبارك ان شاء الله..السلطانه فيروز حامل بشهرها الأول يا مولاى..
فيروز:بصراخ..سلييييييم..هبت واقفا على الفراش وبدأت تقفز بفرحه طفوليه..انا حااامل انا حاااامل..بسرعه البرق كان لقطها سليم لداخل حضنه وبرجاء شديد تحدث..
سليم:روووووز اهدى حبيبتى..
جوهره:بفرحه عارمه..امان ربى امان..اقتربت من ابنها وزوجته واحتضنتهم بحب..هيكون عندى حفيد يا سليم..مبارك فيروز بنتى..بكت وضحكت..يا الله طول بعمرى لحد ما أشيل حفيدى على ايدى..
سارت للخارج توزع عملات ذهبيه على كل من تقابله بطريقها..
وانسحبت الطبيبه ايضا للخارج تاركه لهم بعض الخصوصيه..
تعلقت فيروز برقبته وبدموع تحدثت..
فيروز:انا حامل يا مولاى السلطان..
سليم:بفرحه عارمه..مبارك علينا يا كنز السلطان..
رفع عيناه للسماء..اللهم لك الحمد..نظر لعيون فيروز بعشق..
من انهارده ليوم ولادتك مائده السلطانه رحيمه يوميا مش اسبوعيا يا فيروز..
بعشق شديد وشوقا جارف ضمته فيروز لحضنها وبصوتا مبحوح همست..
فيروز:بحبك يا سليم..
دفن وجهه بشعرها الحريرى يستنشق رائحته بستمتاع وبعشق اكبر همس..
سليم:بعشقك يا كنز سليم..
نهايه الفلاش بااااااااااااك..
فاقت من شرودها على خبطه عنيفه نوعا ما بأخر ظهرها..
انتفضت بألم وتأوهت بصوتا مسموع فأسرعت خديجه بالركض نحوها وبقلق تحدثت..
خديجه:فيروز حاسه بتعب..حركت فيروز راسها بالايجاب لتكمل خديجه بفرحه..يبقى ولى العهد قرب يشرف..
قولتلك الحركه والمشى فى الشهر الاخير مفيد جدا وبيسهل الولاده..
فيروز:بفزع..ولاده ايه..لا انا مش هولد غير لما سليم يجى ااااااااااااه..قطعت حديثها وصرخت بتأوه اكبر..
لتسرع خديجه بصراخ على الحراس..
خديجه:يا حراااااس هاتو الطبيبه فورا..
فيروز:ببكاء..لا يا خديجه انا عايزه سليم..بكت بنحيب اكبر..
انا عايزه جوزى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..السلطان سليم..
بأحدى معسكراته بمنطقه ليست بعيده عن قصره..
يجلس داخل خيمته..يجهز خناجره وسيفه استعدادا لمعركه داميه..
ويردد دون توقف..
سليم:اللهم ان كتبت لى الموت بهذا اليوم فجعلنى يا الله من شهدائك الأبرار ياارب العالمين..
خطى اسماعيل لداخل الخيمه مندفعا وبفرحه عارمه تحدث..
اسماعيل:مولاى السلطان الجيش انسحب ورفع رايه الاستسلام..
سليم:ببتسامه ثقه..استسلامهم دا دليل على موافقتهم بكل شروطتنا..
اسماعيل:ايوه يا مولاى بعتو رسول حالا يبلغنا انهم طالبين الأمان وهينسحبو من القريه وهيرجعو كل ما سرقوه والديه المطلوبه كمان..صمت قليلا واكمل بلهفه..دلوقتى نقدر نرجع القصر يا مولاى..
سليم:برزانه..مستعجل انت على الرجوع يا اسماعيل..
اسماعيل:بشتياق..ابنى واحشنى يا مولاى..
سليم:بعبث..امممم..ابنك بس؟!..
اسماعيل:بخجل مصتنع..احححم..وامه اكتر..
سليم:هههههه..صريح انت يا اسماعيل..تنهد بشتياق هو ايضا..
وشرد لثوانى بحضن كنزه الخاص وببتسامه تحدث..انت فاكر سليم الصغير وحشك لوحدك ولا ايه..خبط على كتفه وبتعقل اكمل..
خلينا انهارده كمان هنا لحد ما ينفذو كلامهم ونتحرك بأذن الله بكره اصبح نرجع القصر..
اسماعيل:بعبوس..امرك يا مولاى..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بالقصر..
..ياااااااارب رجعلى سليم..
صرخت بها فيروز بعلو صوتها..
بدموع تغرق وجهها..
بوهن وضعف..تسير ذهابا وايابا مستنده على صديقتها خديجه الباكيه لبكائها وبألم حاد همست..
فيروز:مش هولد..بكت بنحيب..مش هولد غير لما سليم يرجع..تعالت شهقاتها وأهاتها اكثر..اااااااه انا عايزه جوزى جنبى..
ببكاء..تحدثت الولاده باشا..
جوهره:يا بنتى احنا كلنا جنبك..
اقتربت منها والدتها وربطت على ظهرها بحنان وبصرامه مصتنعه تحدثت..
عائشه:فيروز..جوزك فى حمله يا حبيبتى ادعيلو ربنا يرجعه بالسلامه..واحنا معاكى اهو اجمدى كده علشان ولى العهد شكله هينور القصر الليله..نهت حديثها واستدارت بوجهها سريعا تخفى دموعها..
تأوهت فيروز بقوه..وبصراخ تحدثت..
فيروز:ااااااااه..لااااااااا مش هولد من غير سليم..
تعرقت جبهتها بشده وبصعوبه تلتقط انفاسها وبنحيب اكملت..هو هيجى..قلبى قالى انه رجعلى وهيكون معايا..
تأوهت بصوت مكتوم..سليم مش هيسبنى اولد لوحدى..
رفعت عيونها الغارقه بالدمع للسماء وبرجاء وتوسل شديد همست..ياااااارب انت قادر على كل شئ..يااارب رجعلى جوزى..ااااااااااه..يااااااسلييييييم تعالى انا محتجاااالك؟؟!..
..بمكان أخر..
المهره روز..تصهل بجنون..
تركض ذهابا وايابا وصوت صهيلها يدوى بأرجاء المكان تخبرهم ان هناك امرا ما يحدث..
بلهفه..ركض سليم نحوها..يحاول تهديئتها بشتى الطرق لكن دون جدوى..
لينقبض قلبه بفزع فجأه حين تذكر ان زوجته بدأت شهرها التاسع..
لم يسعفه قلبه وعقله ان يفكر مرتين..
بلحظه..كان صعد على ظهر الحصان وبأمر تحدث بعلو صوته..
سليم:ياااااااحراس..اجهزو هرجع القصر حااالا..
نهى جملته وركض بحصانه بأقصى سرعه..
خلفه موكبه الخاص من الحرس..
يسابق الريح حتى يصل بأسرع وقت..
فقد بدأ يؤلمه قلبه اكثر..
بقلبه..يستمع لصرخات زوجته..
صرخاتها كالخناجر تطعنه بقوه..
يؤلمه قلبه للغايه بسبب بعده عنها لأكثر من 3أشهر..
تركها بشهرها الخامس ليعود الأن وهى بأول شهرها الأخير من الحمل..
ضغط على جانبى الحصان يحثه على السرعه اكثر وبأمر تحدث..
سليم:هياااااااا روووووز..اغمض عينه بعنف لتهبط دمعه حارقه على وجنتيه..فيروز محتجالى..
..بالقصر..
الجميع يدعو من صميم قلبه للسلطانه فيروز..
صوت صرخاتها المتألمه تدوى بأرجاء القصر..
تصرخ بأسم زوجها دون توقف..
فيروز:ياااااارب رجعلى سليم..يا سلييييييم تعالى ارجوك..
تنظر لوالدتها الباكيه..ماما ادعيلى اولد فى وجود جوزى..
عائشه:ببكاء..ربنا يرده من غبته سالم غانم يا بنتى..
بكت فيروز بنحيب وهمست بصعوبه من بين شهقاتها..
فيروز:يااارب..يارب..تعالت شهقاتها..يارب انا عايزه جوزى جنبى..
تلتقط انفاسها بصعوبه وبعنف تعتصر الفراش الممدده عليه وبعلو صوتها صرخت..سليييييييييم..
الطبيبه:برجاء..يا سلطانه خلينى اساعدك..
فيروز:بصراخ..لاااااا..ابعدى عنى..تأوهت بقوه...اااااه..سليم جاى..ابتسمت بألم وعيونها تسيل بدمعا غزيرا..سليم جاى انا متأكده..
جوهره:ببكاء..يا بنتى اللى بتعمليه دا ممكن يكون خطر عليكى وعلى اللى فى بطنك..سيبى الطبيبه تساعدك..
خديجه:ببكاء ايضا..فيروز يا حبيبتى انتى كده بتعذبى نفسك وبتأذى اللى فى بطنك..
فيروز:بتألم..لا انا كويسه..بكت بنحيب..لو حسيت انى مش قادره استحمل هخلى الطبيبه تساعدنى..نظرت لهم بتوسل..بس سبونى شويه على ما سليم يوصل..
نظرت جوهره لطبيبه بتسائل..لتهمس لها الطبيبه بعمليه..
الطبيبه:هى بكريه قدمها شويه لسه بس مش كتير يا مولاتى..
جوهره:بهمس..الطلق لسه بأوله..لما يشد عليها اكتر هى اللى هتقولنا ولدونى..
تأن فيروز بألم بصوتا مكتوم..بجوارها خديجه تمسح حبات العرق عن جبهتها.. ووالدتها ممسكه بيدها تقرأ لها بعض الأيات القرأنيه بسرها..
اغمضت عيونها بوهن وبلا توقف تهمس بتوسل..
فيروز:يارب رجعلى جوزى..ياارب رجعلى سليم..
لتتسع عيونها على اخرهم حين وصل لسمعها صوت المهره روز التى تحفظه هى عن ظهر قلب..
حاولت القيام لكنها لم تستطيع من شده تعبها..
لتصرخ بضعف..
فيروز:سليم جه..
عائشه:يا بنتى لسه مجاش..اهدى؟!!..
فيروز:بثقه..سليم جه..بكت وضحكت بأن واحد..والله جه انا شمه ريحته..اغمضت عيونها بشتياق..سامعه نبض قلبه..
جوهره:بقلق..طبيبه افحصيها حالا..
فيروز:انا بقيت كويسه..استعاده انفاسها المسلوبه و رونق وجهها وببتسامتها الرائعه اكملت..انا بقيت كويسه علشان سليم جه..
خديجه:يا حبيبتى لسه مجاش..
فيروز:بثقه..جه يا خديجه..جوزى جه..نظرت لهم جميعا..انتو مش مصدقنى..طيب انا هثبتلكم..اغمضت عيونها واخذت نفس عميق وبعلو صوتها..سلييييييييم..بكت بنهيار وردت دون توقف..سلييييييم..سليييييم..سلييييييييم..
صوتها اخترق قلبه قبل أذنه..ضغط على جانبى الحصان يحثه بالركض اكثر..حتى اخيرا وصل لقصره..شد اللجام وهبط عن ظهر الحصان وركض لداخل قصره متوجه مباشره نحو جناحه..وكلما اقترب يستمع لصراخ زوجته بأسمه دون توقف..يركض بكل سرعته..حتى وصل امام باب جناحه وبندفاع خطى للداخل دون سابق أنظار..
لينتفضو بفزع جميع من بالغرفه الا فيروز ابتسمت بألم ودموعها تهبط بغزاره على وجهها..
اسرعت عائشه وخديجه بالابتعاد عن فيروز ليستطيع زوجها الوصول اليها..
قطع هو المسافه بينه وبينها بخطوتين..كان بجانبها على الفراش وبلحظه كان حملها بين يديه اجلسها على قدميه واضعا جبهته على جبهتها يلتقط انفاسه بصعوبه وبهمس تحدث..
سليم:انا هنا..اهدى حبيبتى..قبل كافه وجهها بجرائه..
بعتذرلك على تأخيرى..ضمها لحضنه دافنا وجهه بعنقها يقبله بعمق..واحشتينى..واحشتينى يا فيروز..
بكل قوتها ضمتها لها تقبل كتفه بعشق شديد وببكاء والم حاد همست..
فيروز:كنت عارفه انك هترجعلى..الحمد لله يارب..
تأوهت بقوه..اااااه يا سليم..دلوقتى اقدر اقول انى تعبانه اوى..تمسكت بثيابه ورفعت عيونها الباكيه تنظر له..
مش قادره..حاسه بألم فظيع يا سليم..
ابتلع سليم ريقه بصعوبه ونظر بفزع للطبيبه وبغضب تحدث..
سليم:انتى واقفه تعملى اييييه مش سامعها بتقول تعبانه..اتحركى..
الطبيبه:بعمليه..مولاى السلطان..السلطانه بتولد والألم دا طبيعى..اقتربت منهم واكملت..لو تسمحلى افحصها يا مولاى..
تعلقت فيروز بعنق سليم وبطفوله صرخت..
فيروز:لااااا..هتوجعنى زياده..نظرت لسليم واكملت بنحيب..انا خايفه يا سليم..
جز سليم على اسنانه بعنف وامسك وجهها بين يديه وتحدث بعتاب..
سليم:خايفه وانا جنبك..زاد الالم عليها اكثر وبدأت تلتقط انفاسها بصعوبه..حبيبتى خدى نفس..متخفيش من اى حاجه..انا معاكى مش هسيبك ابدا..
فيروز:بتقطع من شده المها..نزلنى بسرعه هولد..هولد..هولد..
بحرص وضعها سليم على الفراش ممسك باحدى يدها بقوه وبدات الطبيبه بفحصها..لتنظر لزوجها وتهمس ببكاء..
سليم اللى هعمله دا من حبى فيك..نهت جملتها ورفعت يده على فمها وعضتها بعنف..وبصوتا مكتوم همست بغيظ شديد..
كنت اتشليت فى لسانى قبل ما اقولك عايز تبقى بابا وانا ماما..اااااااه مش قادره..ولدونى بقى..تصرخ بقوه وتعاود عض زوجها بقوه اكبر..وبصراخ هستيرى تحدثت..طلقنى يا سلييييييم..انت السسسسبب..ااااااااه الحقونى..ولادونى..
اتصرفووووووووو..كل كلمه تنطق بها تلكم زوجها وتعضه بقوه دون ارادتها من شده المها..
سليم:بتألم لألمها..هانت يا فيروز..يقبل جبهتها ويمسح عرقها بلحيته ووجهه..حبيبتى هانت..
فيروز:بنحيب..مش قادره..اااااااااه..سليم خلاص مش قادره استحمل..اطلقت صرخه عنيفه تليها بكاء الصغير..
الطبيبه:بفرحه عارمه..ولد يا مولاى السلطان..
وضعته على صدر فيروز..
من بين كم دموعها والمها ضحكت فيروز بضعف وفرحه عارمه وعيونها تتفحص صغيرها بعنايه وبحذر وحرص شديد تملس عليه بحنان بالغ تحاول تهداته عن البكاء..
سليم:بدموع تلتمع بعيناه..مبارك علينا يا ام المعاذ بالله..
فيروز:بوهن وعدم تصديق..هتسميه المعاذ بالله يا سليم..
ضمها سليم هى وصغيره داخل حضنه وبعشق همس بأذنها..
سليم:مش كنتى عايزه تسميه على اسم ابن نسوووم علشان هى اللى جمعتنا فى روايتها الرووعه دى..حركت فيروز راسها بالايجاب..قبل هو جبهتها بعمق وببتسامه همس..
يبقى طلباتك أوامر يا ام المعاذ بالله..
(يااااه يا نعييييم..قصدى يا سلييييم اخجلت تواضعنا🙈..اححم نرجع للروايه😇)..
ضمت هى صغيرها لحضنها وانكمشت داخل حضن زوجها واغمضت عيونها براحه وبعشق وضعف همست..
فيروز:بحبك يا ابو المعاذ بالله..
قبل هو يدها مرات متتاليه ونظر لوالدته ووالدتها الباكيتين وتحدث بفرحه عارمه..
سليم:مبارك حضره الولاده باشا..مبارك عائشه خانو..
نظر لصغيره ببتسامه وعيون لامعه بالدموع..ربنا رزقكم بحفيدكم المعاذ بالله..نظر لخديجه الباكيه ايضا..لابسيه يا خديجه خانو علشان أذن فى ودنه..
خديجه:بفرحه صادقه لصديقتها..حاضر من عنيا..
بحذر حملت الصغير من حضن فيروز..لتهمس فيروز بلهفه..
فيروز:براحه عليه يا خديجه..
اقتربت عائشه وقبلت ابنتها وتحدثت بفرحه عارمه..
عائشه:هجهزلك الأكل واجبهولك حالا يا حبيبتى..
جوهره:بفرحه ايضا..وانا هوزع احلى الهدايا والعملات الذهبيه على الجميع..
انتهت خديجه من تجهيز الصغير برفقه الطبيبه واعطته للسلطان وانسحبو للخارج بهدوء..
حمله سليم بجسد ينتفض وقلب ينبض بجنون..
ومال قليلا على اذنه وعيناه مثبته على عيون زوجته ينظر لها بعشق شديد وبدأ يردد الأذان بأذن صغيره بصوته العذب بمشهد مبهج تدمع له العين من شده الفرحه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..خديجه..
بلهفه..تركض نحو جناحها تبحث عن زوجها بعيون يغرقها الدمع..
حتى اخيرا وقعت عيونها عليه يجلس بجوار صغيرها النائم يقبله مرات متتاليه بحب شديد..
اخذت نفس عميق وبشوقا جارف همست..
خديجه:اسماعيل..
اغمض هو عينه بستمتاع لسماعه اسمه من بين شفتيها الذى يعشقهم هو حد الجنون..
ببطئ..استدار ونظر تجاهها قليلا..وبأمر تحدث للخادمات..
اسماعيل:خدو سليم لجناحه..
بطاعه نفذو الأمر..ثوانى وكان الجناح لا يوجد به سواهم..
وبسرعه البرق كانو قطعو المسافه معا والتقطها اسماعيل داخل حضنه يحتضنها بكل قوته..بل يعتصرها داخل حضنه..
وبشوقا جارف همس..اشتقتلك يا خديجه..
يقبل كل انش بها..وبلهفه شديده سحبها لاعماق عشقه الذى لا ينتهى بل يزيد كل يوما اكثر..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بعد مرور وقت ليس بقليل..
بجناح السلطان..
سيل من القبلات يوزعها سليم على وجه وعنق فيروز..
تضحك هى بدلال وبخجل تهمس..
فيروز:سليم..معاذ واحشنى اوى..عايزه اشوفه..
جذبها هو لحضنه ومال بها قليلا..وبخبث تحدث..
سليم:فيروز يا حبيبتى..معاذ هيفضل عند جدته لحد ما الطبيبه تبشرنا بحملك الجديد يا سلطانه..
فيروز:بشقاوه..شكلك عايز تتعض تانى يا مولاى..
سليم:بعبث..امممم..عايز..رفع رأسه ونظر لعيونها واكمل بجديه..خلينى اشبع منك شويه علشان عندنا مشوار مهم..
فيروز:بفضول..هنروح فين..
قبل شفاتيها قبل متتاليه..وبهيام همس..
سليم:هوديكى تشوفى جامع السلطانه فيروز..
شهقت فيروز بعنف وبلحظه كانت قفزت داخل حضنه وتحدثت ببكاء وضحك بأن واحد..
فيروز:يا حبيبى يا سليم..انا بحبك اوووووى..
ضمها هو لحضنه أكثر دافنا وجهه بعنقها يقبله ببطئ وبعشق همس..
سليم:وانا بحبك اكتر يا كنز سليم..قبل جبهتها بعمق ونظر لعيونها بعشق وببتسامته الرئعه همس امام شفاتيها..
مشتقالك يا فيروز..بستحياء..ابتسمت هى وبخجل لفت يدها حول رقبته جذبته عليها تغرق به ومعه ببحر عشقهم الخالص يرتشفون منه حتى الثماله.

تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فيروز" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent