Ads by Google X

رواية أحببت أناني وأحببت خائنة الفصل الخامس 5 بقلم منى

   رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الخامس بقلم منى


رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الخامس 

ليلي فضلت محتارة ليث كان هادي زيادة عن اللزوم و قفل مرة واحدة مكنتش عارفة تحدد رد فعله دا معناه اية وقطع تفكيرها تلفونها اللي رن برقم ليث

ليلي 📱 ... الو

ليث 📱... ليلي اسمعني كويس وياريت اللي هقولو يتنفذ بدون مناقشة مفهوم ؟

ليلي بحيرة 📱... مفهوم ف ايه قلقتيني بجد

ليث 📱 ... هقولك
___________________________#بقلم_مني

اليوم عدي بدون احداث جديدة و مع بداية يوم جديد ليلي صحيت و قررت تنزل تمارس الروتين اليومي اللي كانت ماشية عليه عشان تعرف تتحرك براحتها من غير ما تلفت النظر ليها وبعد ما خلصت انتهزت فرصة أن نعمان و يحيي مشغولين بالبضاعه الجديدة اللي وصلت المعرض واستاذنت من ناهد أنها هتنزل تشتري شوية طلبات ل مدرسة مالك

خدت الدهب ال ورثته من ماماتها والدهب بتاعها و راحت باعت كله و خرجت من المحل ع البنك و حطت تلت اربع المبلغ وديعة و الربع آل فضل فتحت حساب و حطت المبلغ فيه حساب جاري واشترت شوية حاجات وروحت ع البيت
___________________________________

تقي حبت تتأكد أن أمنة نفذت اللي طلبتة منها قبل ما تقابل مراد كلمتها قبل ما تنزل بس ٱمنة مكنتش قادرة ترد عليها كنسلت و بعتت ليها مسج

أمنة 📲... متقلقيش يا تقي خلاص انا نهيت كل حاجة مع مراد من قبل ما تبدء اتمني انك تكوني بخير و سعيدة بس انا مشغولة دلوقتي مش هقدر ارد ع الفون

تقي ابتسمت أن كل حاجة ماشية زي ما هي عاوزة مش فاضل غير تدخل حياة مراد وتقنعه يتجوزو في اقرب وقت لازم تحقق امنيتها لازم تسابق الموت

لبست طقم شيك و ميكب بسيط و نزلت تقابل مراد وصلت كان هو مستنياها

مراد ... اهلا يا تقي ازيك

تقي ببتسامة ... كويسة اوي إنت عامل ايه؟

مراد ... تمام الحمد لله ها تشربي ايه

تقي ... انت هتشرب ايه ؟

مراد ... أنا هطلب قهوة

تقي ... خسارة مش بحبها خلاص انا هاخد عصير برتقال فريش

مراد ... اوك

ندهه للجرسون و طلب المشروبات و بصلها بتركيز اوي

مراد ... ها ياستي موضوع ايه دا بقا

تقي بتوتر ... اصل بصراحة أنا احم انا يعني

مراد ... انتي اية ؟؟

تقي بحب ... أنا بحبك من زمان اوي يا مراد ومش قادرة اخبي عنك اكتر من كدة

مراد بدهشه ... نعم بتحبيني ازاي يعني

تقي ... بحبك زي ما اي واحدة بتحب راجل وبتتمني تقضي عمرها كلة معاه

مراد باصصلها وساكت جه الجرسون حط الحاجة ومشي

تقي ... طبعا انت عرفت أن أمنة مش بتفكر فيك نهائي و أن أنت بالنسبالها اخ وبس وبصراحة كدة هي مرتبطة بواحد زميلها في الشغل و متفقين ع جواز

مراد بهدوء ... وأية جاب سيرة أمنه دلوقتي؟ و واحد مين دا وانتي عرفتي منين؟

تقي بغيرة ... انا عارفة انك بتحبها أو معجب بيها و هي اللي حكتلي ع زميلها دا وقالتلي قريب اوي هنفرح بيها

مراد ... وطالما انتي عارفه اني بحبها بتعترفيلي بمشاعرك ليه؟

تقي ... عشان انا بعشقك لكن هي قلبها مع غيرك وعشان انا امنيتي الأخيرة ف الدنيا دي اني اكون مراتك قبل ما اموت والموت مش بعيد عني يا مراد الموت بينه وبيني خطوة

مراد ... مش فاهم يا تقي ارجوكي خليكي واضحة وقولي كل اللي عندك مرة واحدة

تقي ... هحكيلك كل حاجة

مراد كان بيسمع تقي من غير اي رد فعل لحد ما خلصت

تقي ... دا كل الموضوع و لما اتاكدت أن أمنة بتحب حد تاني واني كدة مش هفرق بين اتنين بيحبو بعض دا اللي شجعني و خلاني اعترف لك دلوقتي ب مشاعري ناحيتك

مراد ... طيب حضري نفسك بكرة هعندي ع مستشفى تخص واحد صحبي بثق فيه نطمن عليكي الاول وبعدين نتكلم في اي حاجة تانيه اوك ؟

تقي بحزن ... انت مش مصدقني يا مراد ؟

مراد ... انا قلت كدة أنا بقول اطمن عليكي مش اني مش مصدقك في فرق كبير ولا انتي مش عايزاني اطمن يعني؟

تقي ... لا يا حبيبي اطمن براحتك ربنا يخليك ليا

تلفون مراد رن كان مديره ف الشغل بيستعجلة

مراد ... طب انا هضطر أقوم دلوقتي و هكلمك بالليل نتفق ع بكرة اوك

تقي ببتسامة ... اوك

مراد وصلها للتاكسي ومبجرد ما ركبت واتحركت هو طلع تلفونة واتصل ع أمنة

أمنة مردتش مكانتش قادرة تواجة اي حد ولا ترد علي اي حد لاقت صوت مسج منه فتحتها

مراد 📲... الساعه 4بالظبط الاقيكي ف المكان اللي هقولك عليه والا قسما بالله العظيم يا أمنة ما هيحصل كويس سلام

وبعتلها عنوان الكافية اللي هيستناها فيه

أمنة كانت محتارة تروح ولا لا طب هتقولو ايه؟ هتقدر تتماسك المرة دي هتقدر تجرحة؟ هتقدر تبص ف عينيه و تقول مش بحبك
_____________________________________

سليم كان اتحسن شوية ف اصر أنه يخرج من المستشفي و يروح بيته عشان يبدء يظبط أمورة ل رجوعه الدائم تلفونة رن برقم سلمي قفل التلفون و كمل اللي كان بيعمل

عند سلمي

سلمي بضيق ... شايفة يا مامي كنسل عليا وقفل الفون

ثريا ... قلتلك غلط انك متكلمهوش مسمعتيش الكلام اهو خلينا كدة مش فاهمين حاجة دلوقتي بسبب عندك و غباءك

سلمي ... اوووف بقا مش كنت مخنوقة منة ومن تصرفاته عايزاني اكلمو ازاي يعني المهم دلوقتي أنا اعمل ايه

ثريا ... بلاش شد مع جوزك سليم عندي و مش بيجي بالشد اتكلمي براحة وبهدوء حتي لو نزل اقنعيه بعد ما ينزل أنه يرجع تاني

سلمي 🤔... اقنعه ازاي بعد ما يرجع؟

ثريا ... سهله اوي وريه العيشه بقت غاليه ازاي الحاجة أم جنيه تبقا ب مئة جنية هو يعني عايش هنا ولا عارف أسعار مدرسة كريم غليت وهكذا لحد ما يهج ويرجع هناك تاني

سلمي ... تمام حلوة اوي الفكرة دي يا مامي بس في مشكلة صغيرة

ثريا ... مشكلة ايه

سلمي كشرت ... باباه و ماماتة لما هيصدقو يشوفوه وطبعا هيرحبو اوي برجوعه

ثريا ... سليم مش بتاع رغي و مشاعر سليم شخص عملي هو بس تجربة تعبة أصرت علية يعني شوية وهيفوق خصوصا لو عملتي ال قولتلك علية صح هو اهم حد عندة كريم وبس

سلمي ... اوكي يا مامي هنشوف انا هخرج شوية بقا خلي بالك من كوكي

ثريا ... رايحة فين ؟

سلمي ... هقابل صحابي في النادي هنتغدي سوا وبعدين نلف بالعربيات شوية وهرجع يلا باي

ثريا... باي يا روحي
____________________________________

الساعه جت 4 وأمنة قافله الفون و بتخلص شغلها عشان معاد نزولها قرب لاقت اللي واقف قدامها بترفع رأسها لاقت مراد

ٱمنة بصدمة ... مراد !

مراد بغضب ... انا مش حذرتك وقلتلك لازم تيجي حصل ولا لا

أمنة بتوتر ... ا ااصل انا مشغولة شوية

مراد ... وتلفونك

أمنة ... فصل فصل شحن

مراد قعد ع كرسي ال قدامها ... قدامك كتير ؟

أمنة ... مراد لو سمحت دا مكان شغلي امشي بقا

مراد ... انا سالت سؤال قدامك كتير وتخلصي؟

أمنة ... لا ليه

مراد ... طب يلا وانا قاعد أهو مستني عشان هننزل سوا و عفكرة انا مكلم خالتي و مستاذن منها يلا انجزي

ٱمنة فضلت متنحالو

مراد بصوت عالي شوية ... أمنة انجزي انا ع اخري

أمنة خافت منة و بدأت تقفل شغلها و هي مندمجة دخل عاصم زميلها ف الإدارة ومعجب من زمان بيها بس هي بتصدة

عاصم ... أمنة ملف الاجتماع الأخير عندك؟ ( خد باله من مراد ) سوري مكنتش اعرف ان عندك حد

أمنة بتوتر من نظرات مراد... احم اه عندي يا عاصم اهو

عاصم ... طب مش تعرفينا ؟

مراد قام وقف ومد أيدية وشد اوي ع ايد عاصم ... المقدم مراد الجندي ابن خالتها و خاطبها

عاصم ... اهلا وسهلا تشرفنا بس مفيش يعني دبلة ف ايد ٱمنة و

مراد قاطعة ... قارين فاتحة و خطوبة قريب أي أسئلة تاني؟

عاصم بحرج ... احم لا ابدا اسف مقصدش عند ازنكم

ٱمنة بغضب ... اية الاسلوب ال كلمتة بيه دا انت احرجتني جدا ومين دي اللي خطيبتك يا استاذ انت

مراد ... يلا نمشي من هنا وبعدين نتكلم لحسن والله ما يهمني شغلك ولا زفت وصوتي يعلي واحرجك بجد يلاااااا(قالها بشخط)

أمنة خدت شنطتها و خرجت قدامه قعدو في كافية جمب الشغل

مراد بهدوء ... تشربي ايه؟

أمنة بغيظ ... يا برودك يا اخي مش عايزة اشرب حاجة

مراد ببتسامة ... خلاص اطلب انا ع زوقي لو سمحت

الجرسون .. تحت امرك يا افندم

مراد ... واحد قهوة مظبوط و واحد كابتشينو موكا

الجرسون .. اوك عن ازن حضرتك

أمنة ... مش بحبه ع فكرة

مراد بحب ... انا عارف كل حاجة انتي بتحبيها وعارف انك مش بتشربي غير يا كابتشينو موكا يا عصير فريش مانجو يا أحيانا لو مكتئبة نسكافية بلاك

أمنة بخجل ... احم ماشي

مراد ... أمنة انا مش عيل صغير عشان التمثيلية الخيبة اللي عملتيها مع تقي تدخل عليا .. انا واثق ومتأكد انك بتحبيني زي ما بحبك بالظبط معنديش اي شك في كدة مهما اتقال من اي حد حتي لو الحد دا انتي

أمنة ببكاء ... يعني انا اعمل ايه دلوقتي

مراد بحب ... هششش حبيبتي اهدي ممكن كل مشكلة وليها حل

أمنة ... لا مشكلتنا ملهاش حل يا مراد

مراد ... كانت هتكون فعلا ملهاش حل يا ٱمنة لو كنت صدقتها انك مرتبطة بزميل ليكي ف الشغل خصوصا لما جتلك و شفت البية ال دخلك كانت هتكون ملهاش حل لو مكنتش حافظك و عارفك كويس و كنت متاكد انك مخبية عني حاجة

أمنة بدهشه ... هي قالتلك اني مرتبطة كمان

مراد ... اه ممكن تحكيلي ال حصل بالتفصيل بقا

أمنة .... حاضر هقولك

أمنة حكت ل مراد كل حاجة بالتفصيل

مراد ... طيب انا هاخدها بكرة مستشفى بتاعت واحد صحبي اطمن عليها و نشوف حالتها وصلت ل فين و بعدين نقعد ونشوف هنقنعها بهدوء ازاي أن اللي في دماغها دا مش هينفع

أمنة ... بس انا مش هقدر ارتبط بيك اه مقدرتش اجرحك أو اقولك اني مش بحبك بس مش هقدر ارتبط بيك مش هقدر اقهرها كدة وهي كل امنيتها ف دنيا أنها تكون معاك يومين قبل ما (مقدرتش تكمل و عيطت تاني)

مراد ... حبيبتي اهدي طيب خلينا بس تشوف الدكتور هيقول اية وبعدين نتكلم ممكن ؟

أمنة ببكاء ... اوكي أنا عايزة اروح بقا

مراد ... ايه دا لحقتي زهقتي مني؟

أمنة ... لا ابدا بس مصدعة شوية

مراد ... اوك يلا يا ستي اوصلك و اسلم ع خالتو بالمرة
____________________________#بقلم_مني

عدي اسبوعين مفهمش احداث جديدة

سليم اتحسن و بدء ينهي عقدة و يجمع متعلقاتة وحجز للسفر و مازال مش بيرد علي سلمي

مراد اتاكد من كلام تقي والدكتور قالو أن حالتها صعبة جدا وأمنة مصرة أنها تبعد عن مراد وأنه يحقق ل تقي امنيتها ويكون جمبها حتي لو مش هيتجوزها ومراد رافض يكون مع حد غير ٱمنة بيحاول ميجرحش تقي بس مش قادر يقرب منها

ليلي نفذت طلبات ليث بهدوء ومن غير ما حد يشك فيها ويونس بلغها أن معاد رجوعه قرب اوي
____________________________________

صباح يوم جديد ليلي صحيت و حضرت الفطار و قعدو كلهم سوا ع السفرة

نعمان ... عامل ايه يا مالك بقالي كتير مشفتكش انشغلت شوية بالمعرض

مالك ... الحمد لله يا جدو انا كويس

نعمان ... مفيش مدرسة انهاردة ولا ايه

ليلي ... لا يا عمي عندهم رحلة ف المدرسة انهاردة اليوم فري

يحيي ... إن شاءالله يابطل بكرة هخدك من الصبح و هخرجك خروج انما ايه محدش خرجها قبلك

مالك بسعادة ... بجد يا عمو

يحيي بحب ... بجد يا روح عمو

نعمان ... يونس مقالش معاد محدد ل رجوعه يا ليلي ؟

ليلي ... لا ياعمي قالي من تلات اسابيع ل شهر كدة بالكتير أن شاء الله

نعمان ... والبيت الجديد جاهز ؟

ليلي ... يونس مرضيش اني افرشه قال لما يجيي هو نبقا نفرشو سوا

يحيي ضحك بصوت عالي و ابوة بصله بغضب

نعمان ... احم طيب انا نازل المعرض يلا يا يحيي معايا

يحيي بضحك ... يلا يا بابا

بعد ما خرجوا

ليلي ... مالك يا ماما ساكتة لية من اول ما قعدنا؟

ناهد ... هقول ايه يا بنتي ربنا يصلح الحال يارب

ليلي بحب ... يارب يلا طيب ادخلي ريحي شوية كدة كدة هنطلب سمك مشوي انهاردة يعني مفيش حاجة هتتعمل وانا هلم السفرة و هطلع اروق فوق ف شقتي شوية وانزل تاني

ناهد ... ماشي يا حبيبتي عن ازنك

ليلي ... اتفضلي

ليلي لمت السفرة و خدت مالك و طلعت و بدءت تقفل ف شنط اللي كانت بتحضر فيها بقالها يومين مالك دخل عليها

مالك ... اي كل الشنط دي يا مامي ؟

ليلي ... هقولك كل حاجة يا لوكي بس اخلص الاول

جرس الباب رن

ليلي ... روح افتح ولو تيتا اوعي تجيب سيرة الشنط دي ابدا مفهوم؟

مالك ... حاضر

مالك راح فتح

مالك بدهشه ... خالوووووو (وحضنة جامد)

ليث ... حبيب خالو وحشتني اوي

مالك ... انت كمان وحشتني اوي يا خالو

ليلي ...مين يا م لييييث حبيبي

ليث وهو يحضنها ... وحشتني اوي يا قلبي

ليلي ... وانت كمان ايه المفاجأة الحلوة دي انت مقلتليش انك جاي

ليث ... خفت ظروف شغلي متسمحش وابقي عشمتك علي الفاضي فقلت أخليها مفاجأة و اكون معاكي وانتي بتنقلي والحمد لله اجازتي حوالي شهر يعني قاعد معاكم شوية لحد ما الدنيا تظبط

مالك بحيرة... تنقل فين انا مش فاهم حاجة ؟

ليلي بصت ل ليث بحزم طبطب عليها ... ممكن فنجان قهوه من ايديك بسرعه ع ما اتكلم مع الاستاذ و بعدها نتحرك ؟

ليلي ... حاضر

ليث ... بص يا مالك انت بقيت كبير دلوقتي و تعتبر انت راجل البيت واللي تقدر تحمي ماما من اي حاجة وحشه صح ؟

مالك ... أيوة صح

ليث ... طيب انا هحكيلك ال حصل و هشوف رايك

ليث حكالو بس حاول ما يطلعش يونس وحش اوي ف نظر ابنه لانة في الاول والاخر دا طفل

مالك... يعني بابا عندة اطفال غيري من ماما تانيه؟

ليث ... تمام و هيقعدو هما ف الشقة دي وانت وماما هتروحو البيت الجديد اللي فيه جنينه كبيرة حلوة اوي

مالك ... وبابا هيعيش فين هنا ولا ف البيت الجديد معانا؟

ليث ... هيكون هنا شوية وهنا شوية

مالك كشر ... بس هو هناك معاهم ع طول لكن أنا مشفتوش من كتير اوي مفروض يفضل معايا انا بس

ليث ... بس دول بنات صغيرة وانت راجل كبير مينفعش يسبهم لوحدهم كدة

مالك ... طيب ماشي أنا موافق يلا نروح بيتنا الجديد بقا

ليلي وهي بتحط القهوة ... بس مش عايزين نعمل دوشة عشان تيتا تعبانة لما نوصل هناك هنكلمها اوكي

مالك ... اوكي

ليث وليلي حملو الشنط بهدوء عشان محدش يحس بيهم و اتحركو ع البيت الجديد

في نفس الوقت اللي في محضر راح ل نعمان علي المعرض

محروس اللي شغال عند نعمان ... يا حج الحق في محضر من محكمة برة

نعمان بخوف ... يا ساتر يارب محضر ليه ؟

يحيي ... روح يا زفت اندهلو لما نشوف ف اية

محروس جاب المحضر و جه

نعمان ... خير يا ابني ؟

المحضر ... حضرتك والد المدعو يونس نعمان عبد الله ؟

نعمان ...أيوة انا

المحضر ... طيب هو فين ف اعلان لية لازم يستملو و المكتوب أن العنوان الاستلام هنا

نعمان ... اعلان ايه ؟ انا ابني مسافر و لسه قدامة شهر علي ما يوصل

المحضر بتلميح ... لا مقدرش اقول لازم هو يستلم بنفسة اه دي مسؤلية وأمانة

يحيي وهو بيحط له مبلغ مالي في جيبة ... طب قولنا احنا أهله بردو نلحق نتصرف كلك زوق

المحضر ... دا اعلان من محكمة الأسرة زوجتة ليلي عبد الرحمن محمد رافعة عليه قضية خلع

نعمان و اتصدمو الصدمة حقيقي شلت لسانهم تماما بس يحيي فاق قبل نعمان وقال ... 


يتبع الفصل السادس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent