رواية اعشقها الفصل الثاني 2 بقلم مريم الشهاوي

الصفحة الرئيسية

   رواية اعشقها الفصل الثاني بقلم مريم الشهاوي


رواية اعشقها الفصل الثاني 

النهارده خطوبة نورا وفريد فرحان انها مبسوطه وزعلان انها لغيري هل انا هفضل ف العذاب دا كتير» 
ترن ترن ترن
علي: الو يا نورا 
نورا: ايوه يا علي انا ف الكوافير بقولك انا معنديش اخوات ولاد والي اعرفوا ان الي بياخد العروسه من الكوافير اخوها يلا جهز نفسك وتعالى خدني 
علي: تؤمرى يا ست البنات 
«قفلت معاها وانا سامع نبرة صوتها كلها فرح وسعاده الظاهر انها مش ليا فعلا» 
علي راح الكوافير عشان ياخد نورا
علي اتصل بنورا؛ مهو انا اكيد مش هدخل ادور عليكي وسط البنات اتفضل ياطلعي
نورا: حاضر طالعه اهو 
~علي اتفاجئ بجمال نورا كانت جميله اوي وكان الفستان عليها اجمل ~
على: اي الحلاوه دي
نورا: ليه وهو انا كنت وحشه انا طول عمري حلوه يابني بس فيه ناس مكنتش بس واخده بالها
علي: فعلا ممكن مكنتش باخد بالي عشان مش بتحطي ميكب الا فين وفين بس انت عارفه يا نونا ان الجمال جمال الروح مش الشكل 
نورا: تفتكر دا الي عجب فريد فيا 
علي: والله ماعرف بس الواد حليوه ويتحب قبل ما يحبك اصلا
نورا: طب يلا بقا عشان منتأخرش 
~علي فتحلها الباب
نورا: دا اي الادب الي هب عليك فجأه دا
علي: اخرسي يا حيوانه واركبي بدل ما اسيبك وامشي وانت زي القمر كده هتتخطفي مني
~نورا ركبت وهيه بتضحك~
وصلوا الحفله~~
"حببتي الف الف مبروك
نورا: الله يبارك فيكي يا شهد وحشاني والله
شهد: والله وانت (وبصت لعلي بحب) ازيك يا باشمهندس علي اي اخبارك
علي بلا مبالاه؛ كويس الحمد لله مش يلا يا نورا
نوار: اي يابني بتشدني كدا ليه 
علي: انت عارفه اني مش بحب البنت دي 
نورا: عارفه بس انا عزمتها عشان اغيظ فيها مش اكتر 
علي: يعني انت بعد ما قولتلك انها بتحقد عليكي بردك مفيش فايده فيكي
نورا: يا حبيبي لا عشان كانت بتعايرني مين هيبصلي بمنظري دا وقالتلي كلام وانت سمعتها بتقول عني كلام فانا جبتها الخطوبه عشان اخزق عنيها الاتنين
علي: طب قدامي يلا عمو حسن مستنيكي
كريمه كانت واقفه مع ضحى
كريمه: الف مبروك يابنتي 
نورا: الله يبارك فيكي يا ماما 
كريمه: علي تعالي عاوزاك 
على: نعم يا ماما اخدتيني بعيد ليه
كريمه: انت بتعمل ف نفسك كدا ليه
علي بوجع: صدقيني انا نفسي مش عارف 
كريمه بوجع قلب: كنت اعمل اي عذر سافر لكن تشوفها بعينك وانت الي تروح تجيبها من الكوافير وتروح معاها المطعم هيه وخطيبها ليه يا ابني كل دا 
علي: يا امي نورا تبقا حببتي مجيش ف اهم لحظات ف حياتها وابعد وانت عارفه هيه بتعزني ازاي وبتحبني قد اي 
كريمه: زي اخوها هيه متعرفش الي جوه قلبك
علي: والحمد لله انها معرفتش 
كريمه: يا حبيبي انا بزعل عليك انت بقيت معدوم حتى كانسيلت كل الشقق بقالك فتره لو فضلت كده هتبقى انسان معدوم الروح بس عايش 
علي: هو انا لسه هوصلها من ساعت ما قالتلي انها هتخطب وانا معدوم الروح انا بعشقها يا امي عارفه يعني اي بعشقها 
كريمه: كفايه يابني كفايه وجع اكتر من كده يله نمشي ادينا باركنا يلا
علي: دي مش شخصيتي يا ماما انا سند لنورا زي ابوها ومتخافيش عليا اناكده كده زعلان مش هزعل اكتر من الي زعلته يلا عشان وقفنا كتير (وشدها من ايديها لنورا) 
علي: فريد الف مبروك
فريد: الله يبارك فيك يا علي عقبالك 
علي: حبيبي تسلم 
«نورا وفريد لبسوا الدبل لبعض ورقصوا مع بعض ودموعي ابتدت تنزل وانا بحاول  اغطي نفسي عشان محدش يشوفني لقيت ايد بتتحط على كتفي
علي: مصطفى
مصطفى: انت لسه بتحبها 
علي: مش وقته الكلام دا دلوقتي لحد يسمعك
مصطفى: انت شايف الي بتعمله دا صح 
علي: طالاما نورا فرحانه يبقى صح انت مش شايف الابتسامه على وشها من هنا لهنا ازاي
مصطفى: لحد امتى يا علي 
علي: لحد اما اموت يا مصطفى انا خلاص كده انتهيت 
مصطفى؛ متقلش كده طول منا معاك مش هيحصلك حاجه الدنيا مش بتقف على حد يا علي 
علي ابتسم: وانا واثق يا صاصا ان طول مانت جمبي مش هيحصلي حاجه اومال ريناد فين
مصطفى: ريناد يا سيدي راحت عزومه ف بيت جوز صاحبتها الي لسه متجوزه الهبله فرحانه وبتقولي هشوف اخيرا بقا اذا كان فعلا العرايس بيحلوا بعد الجواز 
علي بحزن: اديك شايف نورا اهي من الخطوبه وهيه بتحلوا ما بالك لو اتجو.....(دموعه ابتدت تنزل) 
مصطفى حضن علي ونورا خلصت الرقصه وراحت عندهم
نورا: صاصا
علي اتفاجئ وحاول يمسح دموعه
مصطفى: يا شيخه خضيتيني
نورا:عامل اي يا صاصا مش بنشوفك يعني وبعدين اي الي جايبك بعد لبس الدبل 
مصطفى:والله انا جاي اقول مبروك وامشي عشان ميتعمليش هوليلا الصبح
نورا ضحكت:طب كويس انك عارف تعالى اعرفك على فريد 
مصطفى:يعع فريد اسم بايخ اوي
نورا:خبطته ف كتفه؛اتلم
مصطفى بضحك:يلا بقا نشوف النقاش دا 
نو،ا:يا علي خلي اخوك يتلم نقاش اي بس 
علي:لا لا يا مصطفى ميصحش البنت لسه متعرفه عليه تقوم قايلها الحقيقه كده فجأه تؤتؤتؤ😂
نورا:والله طيب متشكرين يا رجاله على ذوقكم
علي مسك نورا من ايديها
علي:خلاص يا ستي حقك عليا مصطفى اتأسف
مصطفى بضحك:انا اسف وبعتذر للاستاذ فريد النقاش 
نورا:انت هتتلم امتى
مصطفى:بذمتك مش شكله نقاش
فريد:مين النقاش
مصطفى اتوتر
علي بقلق:بيضحكوا عليا عشان وقع عليا الجاتوه بيقولوا عليا اني شبه عم صبحي النقاش يرضيك يا فريد
فريد بضحك:لا طبعا ميرضنيش طب ادخل الحمام نضفوا معرفتنيش يا مورا
نورا:دا مصطفى ابن عم علي وزي اخوه بظبط كان عايش معاه طول عمره 
فريد:اتشرفت بمعرفك استاذ مصطفى حضرتك شغال اي
مصطفى:مهندش كمبيوتر
فريدبضحكه:دا انتوا عيله كلها مهندسين بقى
مصطفى:اوماال
علي كان رايح عشان ينضف البدله الي وقع عليها جاتوه بالقصد عشان يلحق الموضوع 
كريمه:مش يلا بقا يا علي
مصطفى:انا بقول كدا برضو كفايه بقا
علي وافق وراح سلم على نورا وفريد ومشي ~
«عدى شهر على خطوبة نورا وانا كل يوم بموت وف يوم نورا طلبت اني اقابلها ف الكافيه
علي:خير يا نورا 
نورا بعياط:انا هفسخ الخطوبه

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية اعشقها" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent