رواية اعشقها الفصل الأول 1 بقلم مريم الشهاوي

الصفحة الرئيسية

   رواية اعشقها الفصل الأول  بقلم مريم الشهاوي


رواية اعشقها الفصل الأول 

ما تقول بقا يا علي
لا اما تقولي انت الاول 
" طب نقولها ف نفس واحد 
ماشي
"انا هخطب 
انا بحب.. 
«مقدرتش اقولها بحبك جملتها زي ما تكون ربطت لساني» 
علي بحزن: بجد
نورا: اه مش هتقولي مبروك 
علي بحزن: اه طبعا الف مبروك 
علي ابتسم ابتسامه مزيفه: ويطلع مين بقا 
نورا: ابن صاحب بابا بس ولد عسول يا علي وطلع بيحبني موووت
علي: حبيب قلبي صعبان عليا اقسم بالله
نورا: من اي بقا ان شاء الله
علي: من الي هيشوفه منك 
نورا بغيظ: والله طويب ان ماشيه 
علي بضحكه: استني استني خلاص انا اسف تعالي ناكل ايس كريم بالخبر السعيد دا نحتفل
نورا: لا ناكل وافل بعدين ايس كريم 
علي: ماشي يا لمضه قدامي علعربيه
«خلصت يومي معاها وانا بموت ف كل لحظه وما صدقت اني رجعت البيت نسيت اقولكوا انا علي مهندس ديكور بابايا متوفي مليش غير ماما واختي ريناد ومصطفى ابن خالتي دا 24 ساعه معانا اتربينا سوا لان اهله كانوا مسافرين  تقدروا تسموا حبي لنورا حب من نوع تاني لان الي هعملوا مكنش يخطر على بال حد ولا حتى انا كنت مصدق انه ممكن يخطر على بالي»
نورا:مش هتطلع تسلم على بابا وماما 
علي:خليها مره تانيه عشان تعبان وعاوز انام 
نورا:خلاص ماشي باي 
علي بحزن:باي
~رجع البيت~
علي دخل على اوضته وكان متنرفز ومصطفى طلع وراه بسرعه
مصطفى:ها قالتلك اي 
على بزعيق:معرفتش اقولها معرفتش 
مصطفى:طب اهدى يا علي اي الي حصل طب قولي
علي وشه احمر من كتر الإنهيار  الي ف قلبه
علي بزعيق:هتخطب( وبدأت دموعه تنزل)الانسانه الي طول عمري بتمناها هتخطب ضاعت مني خلاص (قعد على الارض وبدأيعيط)يارتني ما سمعت كلامك يارتني فضلت مخبي ف قلبي ولا اني اعرف انها هتخطب انا بحبها 
مصطفى:دا قضاء وقدر ولازم ترضى بيه و..
علي:سيبني دلوقتي يا مصطفى انا عاوز ابقى لوحدي
مصطفى:ايوه يا علي بس..
علي:مبسش عاوز ابقى لوحدي لو سمحت 
~علي روحه كانت هتتطلع لانه استنى كتير عبال ما قدر انه يقولها على الجمله الي فضل سنين مخبيها ف قلبه
ريناد:ماله بيزعق ليه يا مصطفى
مصطفى:مفيش يا ريناد حاجه بخصوص الشغل
كريمه مامت علي:طب يلا يا ابني ناديه عشان ياكل ويلا انت كمان
مصطفى:لا ما هو مش هينزل بقولك متعصب اوي تعالي احنا ناكل 
كريمه:وعلي
مصطفى:يا ستي يبقى ياكل بعدين بقولك متعصب
قعدوا كلوا ومصطفى كل الي بيفكر فيه هو علي 
مصطفى ف نفسه:انا كل الي كنت عاوزه انه يرجع فرحان اي الغلط ف كده مش فاهم نورا بعد كل الي حصل ما بينهم ومحستش ولو للحظه ان علي بيحبها 
ريناد:مالك يا صاصا ما تاكل 
مصطفى:ها لا باكل باكل تسلم ايدك يا خالتو يا قمر انتي
كريمه:بالهنا والشفه 
_________________________________
نورا:يا بابا هو عاوز يخرج يتعرف عليا اكتر 
حسن:لا يا نورا لا عيب يا بنتي دي مش اخلاقنا 
نورا:يا بابا انت مربيني كويس واستحاله اعمل حاجه توطي راسك
حسن:يا حببتي انا واثق فيكي اكيد بس مش واثق الناس هتقول اي انت ولا حتى لبستي حاجه ف ايديكي لسه وانا مرضاش بنتي حد يتكلم عليها
ضحى:كلام ابوكي صح يا نورا 
نورا:بس يا ماما
ضحى:بس انا مش عاوزه ازعلك ممكن تاخدي حد معاكي صح كده يا حسن
حسن:ماشي موافق تاخدي حد معاكي خدي بنت عمتك سلمى 
نورا:لا الا سلمى ولا هيه بترتحلي ولا انا برتحلها 
ضحى:طب خدي منه انتي بتحبيها 
نورا:لا منه قايلالي انها مسافره النهارده مع صحابها 
حسن:طب خلاص يا نورا مفيش نزول 
نورا:لا لا خلاص خلاص ونبي 
حسن:يا هتروحي مع حد يا مش هتروحي من اساسه
نورا:علي 
ضحى:بنت حلال هو علي محترم وعرفينه كويس جدا
حسن:ماشي موافق علي بس قللي هزارك معاه شويه عشان فريد ميزعلش او يضايق
نورا بفرحه: حاضر انا هروح اتصل ب علي بقا 
علي كان نايم ف سريره وماسك اللاب توب بيقلب ف صور نورا
ززززززززززز:الو
علي:ايوه
نورا:علي مال صوتك 
~علي قام ومسح دموعه ~
علي:مال صوتي مانا كويس اهو 
نورا:لا انت زعلان باين من صوتك
علي:يا نورا لا انجزي قولي عاوزه اي
نورا:مش كان نفسك تتعرف على فريد اهو يا سيدي بابا وافق تخرج معانا النهارده
علي:بابا وافق ولا عشان انا هبقى موجود وافق 
نورا:الصراحه......اه 
علي بحزن:عيب عليكي استحاله ينزلكوا انتو الاتنين لوحدكوا اكيد بسبب كلام الناس
نورا بضحك:دا انت حافظ ابويا اكتر مني انا شخصيا يلا البس 
علي:اي يابت دا مش مثلا ممكن تيجي لا علطول يلا قوم البس 
نورا:يلا بقا يا علي عشان خطري هو قالي انه عاوز يتعرف عليا اكتر
علي: واشمعن انا 
نورا:عشان انت اخويا وحبيبي الي مقدرش استغنى عنه وبيخاف عليا من دبة النمله 
علي:كلي بعقلي حلاوه كلي انا قايم البس يا نورا سلام 
«قفلت التلفون وانا بتقطع خايف اتصرف غلط صليت المغرب ودعيت ربي اني معملش اي حاجه غلط مطلعش عن شعوري مره واحده وابوظ كل حاجه اخدت مفاتيح العربيه ونزلت»
كريمه:اي اي واخد بعضك ورايح على فين
علي:مشوار كده يا امي مع نورا وجاي علطول 
ريناد:ما تاخدوني معاكوا ونبي 
علي:لا مهو مش هينفع 
 ريناد:ليه بقا 
على:عشان طالع انا وهيه وخطيبها
ريناد: اي دا هيه اتخطبت
مصطفى:لسه هاتخطب 
ريناد:الف مبروك وصل سلامي ليها 
علي بضحكه مزيفه:حاضر وانت يا ماما مش هتقوللها حاجه
كريمه بحزن:هقولها اي يعني يا بني ربنا ييسر طريقك
~كريمه كانت عارفه ان ابنها بيحب نورا لانه كان قايلها وزعلت عليه وهنا عرفت هو ليه كان جاي زعلان من برا~
علي ركب العربيه:يلا توكلنا على الله الو يا نورا انتو فين 
ايوا يا علي انا وفريد مستنينك ف العربيه الزرقه الي وراك  تعالى
علي: لا تعالوا انتو ابوكي قايلي نمشي بعربيتي
نوا: معلش يا فريد هنركب ف عربية علي 
فريد:خلاص ماشي هيه هيه
«واتقابلت بفريد شخص كويس جدا ومدير حسابات ف شركة باباه وباين عليه بيحبها اوي💔»
فريد:والله يا باشمهندس علي انا اتشرفت بمعرفتك جدا وواثق اننا هنبقى صحاب لدرجة انك هتنسى ان نورا صاحبتك من اساسه
نورا:والله يعني هتتفقوا عليا
علي بضحكه:انا بقول كده بردك ولا اي يا استاذ فريد
فريد:ناديني فريد بس احنا خلاص بقينا صحاب
علي:تمام ماشي وانا علي علي وبس 
فريد:مش هتاكلوا بقا 
«نورا كان شكلها مبسوط انها لقت حد بيحبها بس انا كنت عامل نفسي مبسوط او لا انا فعلا كنت مبسوط مش انها هتبقى لغيري  انا مبسوط لانها فرحانه ومظقططه لانها لقت الشخص المناسب وبيحبها صدقونيي انا بحب فرحتها حتى لو كانت وجع ليا»
~ضحى اتصلت ب علي 
ضحى:ايوه يا علي عامل اي ياحبيبي 
علي:الحمد لله يا ماما وانت عامله اي واخبار عمو حسن اي
ضحى:كلنا كويسين يا حبيبي كريمه وحشتني اوي 
علي:والله كانت لسه بتسأل عليكي وبتقول نفسها تشوفك
ضحى:ان شاء الله اروحلها قريب المهم كنت عاوزاك ف موضوع يا حبيبي
علي:موضوع اي
ضحى:ابعد بس عن العيال 
علي:ثواني يا جماعه هقوم ثانيه.......اهو قومت
ضحى:نورا قالتلي ان فريد عاوز يقعد معاها لوحدهم يتكلم معاها شويه وباباها كان مش راضي انهم يبقوا لوحدهم وكدا
علي:ماماا لخصي عاوزه اي
ضحى:نورا قالتلي اقولك انك تسيبهم شويه مع بعض لوحدهم كده وكده يعني عشان فريد عاوز يتكلم معاهم و
علي بوجع:نورا قالتلك كدا
ضحى:ايوه يعني ممكن تتطلع تلف شويه بالعربيه او تشتريلك حاجه
علي:لا يا ماما عمو حسن منبهني مشلش عيني من عليهم بس انا ممكن اسبلهم الطرابيزه واقعد انا على واحده تانيه واهو ابقى قريب منهم ومقصرتش كلمة عمي 
ضحى:ماشي يا حبيبي الي تشوفه سلملي على ريناد ومصطفى سلام
علي بحزن:سلام
«قعدت على طرابيزه تأنيه وانا بموت من جوايا طلبت قهوه عشان اتمالك اعصابي فلقتها بتعملي بس بس عشان ابصلها اما بصتلها لقيت خاتم شكله جميل جدا على ايديها فضحكتلها وبعتتلي رساله بتقولي فيها ان دا هديه من فريد والخطوبه الاسبوع الجاي احساس انها بتبعد عني حته حته احساس صعب جدا انا من رأيي ان لو كنت قولتلها بحبگ ورفضتني كان بنسبالي ارحم بكتير من العذاب الي انا فيه دا»

يتبع الفصل الثاني  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية اعشقها" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent