رواية ابنة الصعيد الفصل الاول 1 - بقلم فدوى خالد

الصفحة الرئيسية

 رواية ابنة الصعيد الفصل الاول 1 - بقلم فدوى خالد

رواية ابنة الصعيد الفصل الاول 1 - بقلم فدوى خالد

ملبوسة ! يا نهار أسود ..تجوز واحدة ملبوسة و من الصعيد كمان يعني جاهلة ؟! و دوننا عن البنات كلها دي !
= وطي صوتك يا ماما ..مينفعش كدة، الناس هتتلم علينا .
_ تتلم يا ابن محمد ! خليها تتلك و تشوف ابني و أخرة صبري، عايز يتجوز واحدة ملبوسة و يا ترى بقى يا حضرة الظابط عارف أنها ملبوسة .
= يا ماما هى مش ملبوسة ولا حاجة ..كل دي إشاعات .
_ اة منكم كلكم ..عايزين تعملوا فيا أية أكتر ؟! الكبير و مش عايز يتجوز و الوسط عايز يتجوز الخدامة و الصغير إلِ بقول علية أعقل أخواته عايز يتجوز واخدة ملبوسة .
= يا ماما ميتفعش كدة، دي حياتي و أنا مسؤول عن قراراتي .
_ و الله و فتحت بوقك و بقا ليك قرارات من غيري يا يوسف .
= يا ماما يا حبيبتي أنا شوفتها و أعجبت بيها و احنا فى الصعيد و حبيبتها و عايز أتجوزها، مش نزلنا الصعيد عشان ننقي عروسة ولا أية ؟! أنا عايزها بقا .
_ و أنا مش موافقة .
= يا ماما يا حبيبتي ربنا يهديكِ .
_ لا يعني لا .
= تمام أنا مش هتجوز غيرها، و النقاش خلص على كدة .

" اسمي يوسف المنشاوي عندي ٢٦ سنة، ظابط مخابرات ..ذنبي أية أني حبيبت واحدة بيقولوا عليها ملبوسة ؟! 
عندي أخين ..علاء المنشاوي و دة الكبير إلِ مدوخ البيت و مش راضي يتجوز ...و هعرفكم لية بعدين ؟ و الأستاذ الحبيب حسام إلِ عاوز يتجوز الخدامة " 

حسام نزل من على السلم و هو بيأكل تفاح ..
حسام : مالك يا حبة النقانق قلباها غم لية ؟
صابرين بصيتله كدة بغيظ منه و من أخواته ..
صابرين : مفيش الأستاذ الأول جايب الضغط و التاني الشلل و الثالث الحسرة و ...
قاطعها و هو بيحط إيده قدامها و بيكمل ...
=احم ..احم ..سيبيني أكمل الأستاذ الأول مش عايز يتجوز و جايله عقدة ..بلعب معاه كأنه واحدة عانس و الأستاذ التاني فاشل و مش نافع فى حاجة و بيروح يتسرمح مع الناس و مفيش فايدة منه و فى قال اية عاوز يتجوز خدامة ..و الثالث أخر صبري و إلِ ربنا جابهولي بعد عناء و مشقات عايز يتجوز واحدة ملبوسة...أنتحر أنا ولا أموت نفسي .
جت تتكلم بس هو قاطعها مرة تانية .
= و قبل ما تشتميني أو تقولي حاجة...أنتحر أو أموت نفسي كدة هتموتي و كدة هتموتي يا حبة النقانق .
و مشي و سابها و هو بيأكل التفاحة ..
صابرين : اة ..ما كلكم متربتوش، ما هو لو اتربيتوا مكانش حصل دة كلة، مخلفة شوية مجانين فى البيت، يا ولاد محمد، أشنق نفسي ولا أعمل أية؟! ألطم ولا أجيب لطامة !
كل واحد منهم طلع رأسه من ورا جدار و هما الثلاثة فى نفس الوقت .
= اسكتي يا حبة النقانق .

" أة ....صح نسيت أعرفكم على نفسي أنا حسام المنشاوي ..الأبن الأوسط ل محمد المنشاوي.... ٢٨ سنة، أكيد طبعًا قمر ..و كله بيحبني بس أنا مبحبش كدة غير نورهان الخدامة بتاعتنا ..و الله هى متعلمة و صغيرة و قمر بس الظروف، و زي أي أم مصرية أصيلة فاكراها طمعانة فيا مع أنها قمر، و على العموم أنا خريج هندسة مش فاشل زي ما حبة النقانق بتتكلم هعرفكم مسمينها كدة لية بعدين، بااي "

علاء راح ليها ببرود و هو بيقعد جمبها و بيشغل التليفزيون و بيقلب فى القنوات، و صابرين حاطة إيدها على خدها و بتبصله، بصلها بطرف عينه و عمل مش منتبه .
صابرين : و دة اسمه إية إن شاء الله .
حسام ببرود : الواحد ميتلكش بيكِ عشان متكمليش كلام .
صابرين : هو أنتوا بتعاملوني كدة لية هو أنا مرات أبوكم ....

" استوب ..أكيد لازم نوقف كل الحوارات دلوقتي، أعرفكم بنفسي الأول أنا علاء البائس، مش مشكلة بس هما بيقولوا كدة ! عندي حوالي ٣٢ سنة، متخرج من كلية إداراة أعمال و مش عايز أتجوز، هقولكم بعدين عشان مش نفسي أحكي دلوقتي، يلا سلام بقا خلينا نرجع تاني "

صابرين : اة ..ما أنتو مش طايقني ..ما أنتو ..
دخل عليها يوسف ببرود و هو بيبص ليها .
= بصي احنا فى الصعيد دلوقتي و الأجازة إلِ فاتت شوفتها و مش هقدر على كدة، قومي نروح نخطبها دلوقتي، يلا يا والدتي العزيزة .
صابرين : ولا أنتَ أتهبلت .
يوسف : تؤتؤ ..أنا عايز اتجوزها يلا .
صابرين : تصدق هقوم و هجوزهالك عشان نخلص من حكاية بنت الصعيد دي !
يوسف : عليكِ نور ...يلا دلوقتي .
صابرين : نأخد موعد حتى .
يوسف : خدت خلاص ..يلا نجهز بقا .
صابرين : يلا يا أخرة صبري .

حسام راح المطبخ و هو بيتسحب عند نورهان .
= ازيك يا نورهان .
نورهان بصيتله من فوق لتحت و كملت غسيل الأطباق .
حسام : على فكرة بقولك ازيك ؟! 
نورهان مسحت إيدها و لفت و هى بتبصله ببرود .
نورهان : مليش حق أني أجاوب، أنا خدامة هنا و الكلام الجانبي ممنوع .
حسام : بس أنا قولتلك أني عاوز أتجوزك .
نورهان : و أنا قولت لا و خلاص خلصنا، كلام كتير مش حابة .
حسام : أية الوش الخشب دة ؟!
نورهان : أنا فى شغل يا بشمهندس حسام مش بهزر مع حضرتك .
حسام : متفكيها شوية ؟
نورهان : لو حضرتك مش هتأخد حاجة أتفضل برة و بلاش عطلة .
حسام : ياربي بحب صنم، صنم مبيتحركش إنش واحد .

خرج حسام من المطبخ و صابرين كانت نازلة و هى بتتخانق مع يوسف .
= أخره صبري ...اة ...اة ...هجوزهالك يا ولد، عارف لية ؟ عشان تلبسك و تبقى ملبوس .
يوسف : و أنا موافق يلا بسرعة .
خرجوا الاتنين و راحوا عند بيت البنت ..خبطوا على الباب و فتح ليهم أبوها....و بترحاب شديد أو ما قعدوا النور قطع و سمعوا صوت مخيف و حاجات بتتكلم .
صابرين بخوف : واد يا يوسف ..خليك جمبي كدة و متتحركش .
يوسف و هو هيعيط من الخوف : أنا خايف أكتر منك .
فجأة و حسوا بحاجة وراهم ..قاموا هما الأتنين جريوا .....و ...

تفتكروا أية إلِ حصلهم ؟! 

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية ابنة الصعيد "اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent