رواية أحببت أناني وأحببت خائنة الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى

الصفحة الرئيسية

   رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الرابع عشر بقلم منى


رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الرابع عشر

وقفنا لما يونس و نعمان سالو يحيي عايز اية من ليلي وهو سكت وناهد ال ردت

ناهد ... انا اقولكم هو عايز ايه

كلهم بصولها باستغراب ماعدا يحيي ال بصلها بتوتر وخوف

ناهد ... طبعا يا يونس ليلي عمرها ما اشتكتلك من معامله ابوك و اخوك ليها

قاطعها نعمان ... مالها بقا معاملتينا للهانم

ناهد .. محدش يقاطعني وبالنسبة للمعامله كنتم بتعملوها كأنها خدامة تأمرو وتتأمرو عليها و تعلقياتكم السخيفة اللي في رايحة والجايه خصوصا انت يا يحيي كنت بتستمتع لما بتحس أنها خايفة منك وطبعا مكنتش بتقولك يا يونس عشان كانت يا حبة عيني مش عايزة تشيلك هم فوق هم غربتك كانت فاكرة أنها كدة كانت بتحافظ ع بيتها أما بقي يحيي عايز منها ايه ف يحيي مش قادر يستوعب أن ليلي الهشة الضعيفة ال كانت ع طول بتخاف منه و بتجري ديما من قدامة ازاي تتطلع من تحت طوعه مش قادر يصدق أن القطة المغمضة بتعرف ترد وتخربش كمان مش قادر ينساها لأنه حب ليلي الضعيفة ال كانت بتحسسة برجولتة و سيطرتة مش كدة؟

كلهم اتصدمو واكثرهم يونس ال فعلا ليلي عمرها ما لمحت ولا اشتكت من معامله أهله ليها و أن يطلع اخوة بيحبها ايا كان شكل الحب دا ف الآخر كان بيحبها وهو مرات اخوة

نعمان بضيق ... ايه تخاريف اللي بتقوليها دي انتي كبرتي وخرفتي شكلك (بص ل يونس) متصدقهاش يا بني امك كبرت ومش عارفه هي بتقول ايه ال بتقوله دا محصلش

ناهد ... لا حصل وانا شاهدة عليه انا لا كبرت ولا خرفت انا بختي مال ف جوزي و ولادي الاتنين ومش هسكت تاني بعد كدة

نعمان بغضب .. لا هتسكتي و تخرسي خالص ايه ملكيش راجل يحكمك ولا ايه ؟

يونس واقف مصدوم مش مركز ف باقي كلامهم ويحيي متوتر من سكوت يونس واخيرا يونس نطق

يونس بتوهان ... انا همشي بكرة هعدي اخدك انتي وبابا عشان تشوفو مالك

يونس خرج و يحيي من غير ولا كلمة دخل اوضتة و قفل عليه و نعمان بص ل ناهد بغضب ودخل مكتبة
____________________________________

عند تقي العزا خلص و نهال ومصطفي كانت حالتهم صعبه جدا سهير و مراد حاولوا يكونو جنبهم علي قد ما يقدرو وصلوهم و سهير دخلت حضرت عشا بس محدش كان قادر ياكل وفي وسط مناقشات لا مش هناكل لا لازم تأكلو قطع الكلام جرس الباب اللي رن

سهير ... ومين ال جاي دلوقتي الوقت اتاخر ع أن حد يجي يعزي

مراد ... خليكي انتي انا هفتح

مراد فتح الباب واتفاجا أن اللي قدامة أمنة كانت خسة جدا و الحزن مسيطر عليها دبلت مش هي أمنة حبيبته اللي شافها اخر مرة نظراتة كانت كلها شوق وحب ولهفه ،،، أمنة بصت لاقيته هو اللي فتح نزلت عينيها من عينيه بسرعه و كانت بتتنفس بصعوبة قطع الموقف دا صوت سهير من ورا مراد

سهير ... مين يا مراد (شافت أمنة) بنتي حبيبتي تعالي يا حبيبتي تعالي

أمنة دخلت و اترمت في حضن امها وعيطت جامد

سهير ... بس يا حبيبتي اهدي انتي عرفتي منين؟ انا حاولت اكلمك كتير

أمنة ببكاء ... عرفت من الفيس صحاب تقي كانو كاتبين حجزت و نزلت ع طول

سهير ... طب ليه مكلمتنيش بدل القلق ال قلقته عليكي

أمنة... معلش يا ماما تلفوني اتكسر و مكنش ف وقت اجيب غيرة واديني قدامك اهو اومال فين خالتو و عمو مصطفي ؟

خرجت نهال من اوضتها ع جملة أمنة الأخيرة

نهال ببكاء ... أمنة انتي جيتي شوفتي تقي ماتت 😭

جريت أمنة عليها و خدتها بالحضن و عيطت هي كمان و شددت من حضن خالتها

أمنة 😭 ... البقاء لله يا خالتو متعيطيش كدة مفروض نصلي وندعيلها هي اكيد ف مكان احسن أن شاء الله يا حبيبتي

نهال ... خلاص سبتني وبقيت لوحدي

أمنة وهي بتطبطب عليها ... متقوليش كدة هو انا مش بنتك ولا اية؟ دا انتي امي مش خالتي وانتي عارفة كدة كويس

نهال ... عارفه يا حبيبتي عارفه

أمنة ... هو عمو مصطفي نايم ولا ايه

نهال ... لا يا حبيبتي جوة بيقرا ف المصحف وقافل ع نفسه

أمنة ... طيب انا هروح اشوفو عن ازنكم

أمنة اتحركت لاوضة مصطفي و سهير خدت نهال تغسل وشها ومراد فضل واقف مكانة لا نطق ولا اتحرك ولا عارف المفروض دلوقتي يعمل ايه؟
________________________________

الليل خلص

يونس بلغ ليلي أن هيستانها ف نادي ومعاه ابوة وأمه و بناته عشان يشوفو مالك و ليلي قضت ليليه صعبه جدا وكانت خايفة و متوترة اوي من المقابلة دي

أمنة باتت هي وامها ومراد مع خالتها و متكلمتش مع مراد خالص متجهلاه تماما وهو مكنش عارف مفروض يقول ايه او يتصرف ازاي ف موقف زي دا

يونس منمش طول الليل كلام أمه بيتردد في ودانة ندمة زاد أضعاف بعد اللي سمعه لكنه أضعف من إنه ياخد اي حركة أو قرار

يحيي مخرجش من أوضتة اتصدم أن مشاعر كانت مفضوحة لامة اوي كدة و مش عارف هيتعامل ازاي مع يونس بعد الكلام ال اتقال وهل هيتراجع عن قرارة بالنسبة ليلي ولا لا ؟

طلع نهار يوم جديد مليء بالاحداث ليلي صحيت كانت بتحاول تكون طبيعيه لاقت تلفونها بيرن برقم ليث فرحت جدا وردت علي طول

ليلي بلهفه 📱... الو حبيبي وحشتني

ليث 📱... انتي وحشتني اكتر يا ست البنات عامله ايه و لوكا حبيبي عامل ايه؟

ليلي 📱... كويسين الحمد لله إنت اخبارك ايه اوعي يكون حصل مشاكل ف الشغل بسبب اجازتك هنا

ليث 📱... لا يا حبيبتي كله تمام متقلقيش المهم طمنيني مفيش جديد؟

ليلي اتنهدت 📱... انهاردة هقابل الحج و الحجة ويونس وبناته عشان عايزين يشوفو لوكا

ليث بجدية 📱... هتقابليهم فين ؟

ليلي 📱... في النادي اللي انت اشتركتلنا فيه

ليث 📱... ليلي بتخرجي بالحرس ولا لا؟

ليلي 📱... متقلقش كل ال انت قلتة بنفذة والله بالحرف بس انا بدأت ازهق وقاعدة البيت بتخليني افكر كتير و اتوتر

ليث 📱 ... بتفكري ف ايه ؟؟

ليلي 📱... والله ما حاجة محددة انا بس لما صدقت انك كلمتني ف بفضفض معاك

ليث 📱... ولما انتي عايزة تكلميني متصلتيش بيا ليه؟

ليلي بحرج 📱... انا قلت اكيد مشغول بعد الإجازة بتاعتك محبتش اعطلك

ليث 📱... بت متعصبنيش عليكي انا مش متفق معاكي اي وقت احتاجتيني تكلميني علي طول ؟

ليلي 📱... خلاص بقا يا ليثو اللي حصل بجد كنت متوترة اوي الأيام ال فاتت

ليث 📱... هو انا لية حاسس ان في حاجة حصلت وانتي مقلتهاش

ليلي بتوتر 📱 ... احم لا لا مفيش

ليث بعصبية 📱... ليلي اخلصي حصل ايه

حكت له ليلي ال حصل في النادي كله

ليث 📱... مممم و بيشتغل ايه سليم دا؟

ليلي 🤔📱... انت سبت كل اللي حكيتة ومسكت ف سليم

ليث 📱... جاوبي من غير لماضة

ليلي 📱... ماشي ع ما اتذكر دكتور

ليث 📱... مممم دكتور ماشي يا ليلي عموما انتي اتصرفتي صح و انا هكلمك بالليل اعرف ايه حصل انهاردة خلي بالك من تلفونك

ليلي 📱... هدؤك دا مش مريحني يا ليثو

ليث 📱... ماتشغليش بالك انتي هسيبك دلوقتي واكلمك بالليل زي ما قلتلك

ليلي 📱... ماشي ياعم الغامض سلام

ليث 📱 ... سلام
___________________________________

في المستشفي اللي سليم استلم فيها الشغل من اول ما دخل وهو جذب انتباه الكل ليه ولكنة كان ديما غير مبالي باي نظرات تتوجهله خلص العمليه اللي كان بيعملها و دخل الاوضة اللي اتخصصت ليه ويادوب هيقعد الباب خبط

سليم ... ادخل

دخلت شابة في منتصف العشرينات شعر اسود متوسط ملامح جميلة للغاية

اسراء ... السلام عليكم

سليم ... وعليكم السلام اتفضلي

اسراء ... انا دكتورة اسراء دكتور مساعد مفروض هكون مع حضرتك ف العمليات بس معرفتش غير من عشر دقايق بس عشان كدة ملحقتش حضرتك ف العمليه ال اتعملت من ساعه

سليم ... اتشرفنا يا دكتورة عموما اليوم طويل ومليان عمليات وانا يشرفني انك تحضري معايا طبعا

اسراء بنظرة اعجاب ... الشرف ليا يا دكتور والله (حست انها نظرتها و نبرة صوتها فضحتها) احم طب استاذن انا بقا واقابل حضرتك ف عمليه الجايه

سليم بجدية... تمام يا دكتورة اتفضلي

اسراء خرجت من الاوضه وحطت ايديها ع قلبها

اسراء بهيام ... يا واد يا تقيل 😉
______________________________

أمنة صحيت من النوم وخرجت لاقت خالتها وامها قاعدين ف الصالة

أمنة ... صباح الخير

سهير ونهال ... صباح النور

أمنة ... اومال فين عمو مصطفي

سهير بعفوية ... عمك مصطفي مريح جوة شوية لانه سهر كتير امبارح يصلي ويقري قراءن ومراد نزل يخلص حاجات ف شغله وجاي

أمنة بصتلها بغيظ وسهير 🙄 بعدم فهم أما نهال ف فهمت أن أمنة زعلانة من مراد هي كانت واخدة بالها أنها متجهلاه تماما بس مكنتش قادرة تتكلم

نهال ... بقولك يا سهير

سهير ... نعم يا حبيبتي

نهال ... لو ممكن تعمليلي فنجان قهوه لحسن مصدعة شوية

أمنة بسرعه ... اعملك انا يا خالتو

نهال وهي بتقعدها تاني ... لا انا بحبها من ايدين امك اقعدي انتي

سهير وهي رايحة المطبخ ... وزعوني يختي ماشي هعملهالك اهو

بعد ما سهير دخلت نهال بصت ل أمنة بتركيز وأمنة اتوترت

أمنة ... في حاجة يا خالتو

نهال ... بصي يا أمنة يمكن تشوفي أن مش وقتة اللي انا هقولو دا بس انا لازم اقولك الكلمتين دول دلوقتي

أمنة ... ايه يا خالتو قلقتيني

نهال ... انا اللي غصبت علي مراد عشان يكتب الكتاب علي تقي انا كان كل اللي هممني اني اسعد بنتي ف اخر ايامها حتي لو علي حساب سعادتك انتي و مراد انا عارفه اني كنت انانيه ومفكترش غير فيها هي وبس بس يابنتي انتم ولادي بردو واكيد هتسمحوني 😭😭

أمنة بدموع ... طب ممكن متعيطيش يا خالتو عشان خاطري بلاش عياط لو بتحبيني

نهال ببكاء ... سامحية يا حبيبتي عشان خاطري وسامحيني والأهم تحاولي تسامحي تقي عشان خاطري انا

أمنة ... مسمحاها يا خالتو والله ربنا يرحمها ويغفر لها يارب خلاص والنبي بطلي عياط

خرجت سهير ... اية يا نهال حرام عليكي نفسك كفاية عياط بقا ضغطك هيعلي تاني

نهال ... خلاص هسكت اهو

سهير ... شاطرة يلا اشربي القهوة أما حتة فنجان عمرك ما شربتي زية ابدا
_____________________________

ليلي لبست و لبست مالك و نزلت اتحركت للنادي وصلت و يونس كلمها كانت شيلة خبر للأمن أنهم يدخلوة ،،،،، قربو من تربيزة ومالك قام جري حضن ناهد اول واحدة

ناهد بلهفه ... ياقلبي وحشتني وحشتني اوي اوي

نعمان وهو بيسحبو من حضنها... اوعي بقا سيبه ليا شوية حبيبي وحشتني اوي يا روح جدك

مالك ... وانتم كمان وحشتوني اوي اوي ( وبص لابوة) ازيك يا بابا

يونس ... ازيك من بعيد كدة مليش حضن انا كمان ولا ايه

مالك حضنة ... وحشتني يا بابا اوي

يونس ... وانت كمان وحشتني يا روح بابا تعالي اعرفك ع اخواتك

مالك وقف قدام اخواته

يونس ... دي ملك

ملك ... ازيك يا لوكا بابا حكالي عنك كتير اوي

مالك ... انا كويس انتي ازيك

يونس ... ودي يا سيدي مليكة

مليكة بتعالي .. هاي ازيك

مالك 😏... كويس

ناهد بصت بلوم ل ليلي اللي كانت واخدة جمب ليلي استجمعت شجاعتها وراحت ناحيتهم

ليلي ... علي فكرة انا مقدرش ع البصة دي يا ماما وانتي عارفه

ناهد بدموع ... وحشتني يا بنتي اوي

ليلي وهي بتحضنها ... انتي اكتر يا ماما وحشتني اوي اوي

نعمان بضيق ... مش هنقعد ولا ايه

يونس كان بيقيم اللي بيحصل وبيقارن مقابلة ابوة وأمه بكلام أمه امبارح بالليل واخيرا نطق

يونس ... اه طبعا تعالو نقعد هن

قعدو ع تربيزة كبيرة كلهم سوا ليلي كان من ناحيه جنبها ناهد و ناحيه تانيه مالك هي وناهد مبطلوش كلام سوا و ناهد وعدتها أنها هتيجي تزورها وتقضي معاها هي ومالك يومين تشبع منها نعمان كان فرحان أنه قاعد ما احفادة ويونس كان بيحاول يفتح حوار وكلام بين مالك و اخواتة ملك كانت متفاعله جدا مع مالك اما مليكة كانت بتتكلم بالعافيه وترد ع قد السؤال وبس (طالعه لامها 🔥)

واخيرااا عدت المقابلة علي خير
______________________________

مراد خلص شغلة وطلع ع بيت خالتو كان متوتر من وجود أمنة معاه ف نفس المكان ومش قادر يتكلم معاها خد نفس عميييق ورن الجرس فتحت أمنة وكان باين من لبسها وشنطتها اللي علي دراعها أنها خارجة،،،، أمنة فتحت ومتكلمتش بتحط موبايلها ف شنطتها و متجهلاه تماما

مراد 🤨... انتي رايحة فين ؟؟

أمنة مردتش

مراد بعصبية مسك ايديها و عدلها ناحيته .. لما اكلمك ردي عليا يا أمنة انا ع اخري رايحة فين ؟

أمنة شدت أيدية واتكلمت بعصبية اكبر... مراد اوعي تكرر اللي عملته دا تاني مفهوم ورايحة فين ملكش فيه امي عارفه عن ازنك بقا عشان اتاخرت

خرجت من جمبه وهو وشه بقا احمر من كتر الغضب والعصبية ودخل يعرف من سهير هي رايحة فين

ليلي كانت قاعدة ف الجنينه مستنية مكالمة ليث ومالك كان نام لاقت واحد من الحرس بيبلغها أن ف واحدة برة بتقول اسمها أمنة جايه تشوفها بلغتهم بكل لهفه أنهم يسبوها تدخل واي وقت تيجي تدخل ع طول

أمنة دخلت و البارت خلص رأيكم ياحلوين

_ايه حكاية اسراء؟ وسليم هيكون معاها ف حكايتها ولا لا ؟
_أمنة ومراد حياتهم هترجع طبيعيه ولا لسه في عقبات هتقابلهم
_يحيي استسلم وشال ليلي من دماغة ولا حكايتة معاها هتبتدي لسة
_يونس هيكمل مع ناري ولا حبه ل ليلي هينتصر
_سلمي اختفت ولا هتظهر تاني


يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent