رواية سجينة الليث الفصل الثامن بقلم تاج

الصفحة الرئيسية

 رواية سجينة الليث الفصل الثامن بقلم تاج

رواية سجينة الليث الفصل الثامن بقلم تاج

الثامن 

شكرا 

.....: انا الي أسف أني خبط فيكي كدة

نظرت له ليبتسم هو ببتسامته الساحرة 

كانت تنظر له ببلاهة 

.....: أنتي الي كنتي في مكتب الراجل الي اسمه ليث ده أمبارح 
حركت رأسها ببلاهة : ايوة  انا سكرتيرته الخاصة 

.....: بعتذر منك امبارح كنت قليل الزوق بس كنت خايف على أسيل
حنين : أسيل ... اه البنت بتاعة المطعم امير حكالي عنها 
عمر : أصلها أختفت امبارح و كنا بندور عليها عشان كدة جينا امبارح

حنين : ها و لقيتوها
عمر بألم : الزفت الي اسمه ليث ده خطفها و كمان اتجوزها غصب  بس و رحمه امي لهندمه علي أي دمعة هتنزل منها 
شعرت هي بالضيق من  حديثه عنها 
عمر : معلش ي انسه .. قلتيلي اسمك ايه 
حنين : اسمي حنين 
عمر : و انا عمر 
حنين : تشرفنا 
عمر : طب معلش يا آنسة حنين هو  ليث جه 
حنين : لاء مجاش 
عمر : طب مكتب باشمهندس أمير فين 
حنين و هي تشير إلى المكتب : هو ده 
ابتسم عمر بابتسامة  عريضة خطفت أنفاسها : شكر اشوفك بعدين 
تحرك من أمامها لتمتم هي : قمر ي جدعان 
يلهوي 

رمشت بأهدابها الطويلة عدة مرات اعتدل لتفرك بيديها بطفوليه  نظرت أمامها لترمش بكسل قبل أن 
عاااااااااااااا كانت صرختها و هي تقفز من مكانها بصدمة 
ليث : اييييييه في ايه ي ماما ايه صوتك ده 
أسيل : أنت بتعمل أيه هنا 
ليث : مستني الهانم تصحي نموسيتك كحلي ي قلبي
ليقف و يقول بصرامة خمس دقائق تغسلي وشك و تغيري هدومك و تكوني قدامي في الصالة تحت.. ليكمل بصوت عالي : يلااااا
خرج من الغرفة و صفق الباب خلفه 
أسيل : استر ي رب 
نهضت لتتوجه إلى الحمام لتغسل وجهها و تتوضأ و تؤدي فرضها غيرت ثيابها و توجهت له

ليث : إسمعي بقا انا وافقت علي طلبك بس إعملي حسابك بقا علي القواعد دي انا مشيت كل الخدم   أنتي الي  هتنضفي الفيلا كل يوم و هتعملي الأكل و تغسليي خدي بالك الأوضة الكبيرة المقفولة ممنوع تدخليها أنتي فاهمة إياكي ي أسيل  و أي تقصير منك هيبقي في عقاب شديد أنتي فااااهمة 
حركت رأسها برعب 
ليكمل هو بعنف :  يلا غوري إعملي الفطار  يلااا هرعت من أمامه ليوقفها و هو يقول أنا هرجع بكرة الشركة أوعي تفكري حتي تهربي لأنك مش هتعرفي فاااهمة 
حركت رأسها بسرعة و فزع  ليكمل : يلا   غوري 
لتفر الي المطبخ
أعدت الافطار و وضعته على السفرة لتذهب لتبحث عنه سمعت صوت قادم من إحدي الغرف ذهبت نحوها لتجدها   غرفة مكتبه 
أسيل بتردد : الف..الفطار جاهز نظر لها ليخرج من الغرفة دون النطق متوجها إلى غرفة الطعام ليأكل ببرود وقفت هي بعيد لتمتم بغيظ : تقف اللقمة في ذورك يمكن تموت و أرتاح من وشك العكر 
سمعها ليبتسم علي تلك الفتاه فهي رغم خوفها منه إلا أن لسانها السليط لا يزال يسيطر عليها ليكمل طعامه و هو يختلس بعض النظرات لها 

عمر : هنعمل أيه 
أمير : حقيقي مش عارف انا كلمت ليث أمبارح عشان افهم منه بس كان رده أن أسيل بقت مراته و أن محدش له دعوة 
عمر : احنا هنضحك علي بعض ما كلنا عارفين أن هو خطفها و اتجوزها  غصب أن ...
قاطعه صوت رنين هاتفه ليجيب بنفور : السلام عليكم 
..............
عمر : مرسي علم !!!! ي مستر عز انا في وسط كارثة مش هقدر اسا...........
...........
عمر : ي فندم مش هينفع أسافر نهائى 
...........
عمر : ي فن.....
لينظر الي الهاتف 
عمر بنرفزة : اوووف نقصاك انت كمان 
أمير : الواضح أنه تيلفون شغل 
عمر : المدير مصمم على السفرة دي مش هينفع أسافر و أسيل لسه ....
قاطعه أمير : متقلقش ي عمر انا هشوف الموضوع ده و بالنسبة لتيتة غفران فا أنا هيبقي معاها شوف أنت شغلك 
عمر : لكن ...
أمير : مفيش لكن ي عمر متقلقش 
حرك عمر رأسه بشرود و هو يفكر بأخته الحبيبة أسيل 

أسييييل   تشدق بها ليث لتهرول هي إليه برعب من صوته 
أسيل : نعم 
ليث : أنا داخل مكتبي  عشان عندي شغل تنضفي الفيلا أنتي فاهمة 
حركت أسيل رأسها و هي تردد : حاضر 
ليث : و أعمليلي قهوة 
تحرك ليدخل الي مكتبه لتتمت هي ببلاهة : قهوة !! تاني 
بدأت بتنظيم و ترتيب الفيلا بهمة و نشاط بعد أن أعدت له قهوته انتهت عند الساعة الثالثة لتقرر اعداد الغداء لتتوجه إلى مكتبه طرقت الباب بخفوت لتسمعه يأذن لها بالدخول أخذت نفس طويل لتدخل بتردد 
قال دون أن يرفع أنظاره عن الاوراق : عايزة أيه 
أسيل : أصل 
ليث : أنطقي 
أسيل : أحضر الغدا دلوقتي 
ليث : ماشي 
أسيل : ح..حضرتك تحب حاجة معينة 
نظر ليث لها : إعملي أي حاجة ليكمل بسخرية و تهكم : ده لو تعرفي تعملي حاجة أصلا 
نظرت له بتحدي و إزدراء لتخرج و هي تمتم : هنشوف ي سي ليث 

جلس علي طاولة الطعام ليحدها تضع أمامه الغداء كانت الرائحة شهية للغاية لكنه أردف بسخرية : أيه ده ؟!
أسيل : هتكون أيه مكرونة بالبشاميل 

ليث : ما أنا شايف أنها ماكرونا بالبشاميل بس شكلها و ريحتها يعني 

أسيل بردح : مالها المكرونة ي عنيا أنت لسه دوقتها عشان تعيب فيها  
ليث : خلاااااص حرام عليكي ارحمي الي جابوني أيه مبتفصليش 
أسيل : ما هو أنت الي بتعصب.....عاااااااااا

لمتابعة الفصل التاسع اضغط هنا

google-playkhamsatmostaqltradent