Ads by Google X

رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت الثالث والعشرون 23 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل الثالث والعشرون 23

وقفنا عند اتفاق تمام وآيسل بأنها ياتقدر تخليه يحبها ياتسيب الفيلا وتمشي وتعترف بخسارتها 
"ف المساء"
مديحه : يابنتي اقعدي بقى دماغي لفت 
آيسل برعب بتكلم نفسها: انا ال وقعت نفسي ف المصيبه دي كان مالي وماله لازم اعمل بطل اوي دا وصلا مش طايق نفسه هيحبني
مديحه : هو في اي انا مش فاهمه
تميم بتعجب : هي اتجننت ولا اي 
تمام بينزل من فوق حاطت ايده ف جيوبه
آيسل اول لما بتشوفه بتتخض 
تمام ببرود : مالك شوفتي عفريت 
آيسل بثبات : هيكون مالي يعني مانا كويسه اهوه
تمام اخد تفاحه قطم منها قطمه وقعد وهو بيقول
: امال باقي العيله فين
مديحه : جدك ونانسي ف اوضاهم ووعد وزين لسه مجوش
آيسل لسه بتلف حوالين نفسها
تميم : ماتقعدي بقى شويه خايلتينا 
تمام بسخريه : واضح ان في حد واقع ف مشكله 
آيسل بغضب : سبوني أفكر بقى 
____________
وعد وزين ف العربيه راجعين من الشركه 
زين : حاسس انك مش مبسوطه النهارده
وعد بإبتسامة حزن : مين قال كدا مانا مبسوطه اهوه
زين : هتكدبي عليا انا بردو
وعد : وهكدب ليه طب عيني ف عينك اهوه
زين برومانسيه : لو بصيت لعيونك كدا هنتقلب بالعربيه لأني هدوخ جواهم
وعد بضحك : بكاش اوي 
زين : قوليلي بقى اي ال مزعلك
وعد : مفيش بقول
زين : لا في انتي زعلانه علشان موضوع جوازنا وجدي مش كدا
وعد بحزن وهي بتحرك الخاتم ال ف ايدها : بصراحه ايوا انا خايفه من الموضوع داه
زين مسك ايدها : مش انا قولتلك اطمني
وعد بحزن : مطمنه طول مانت جمبي بس خايفه من قدام مش عارفه اي ال هيحصل وهنفضل لحد امتى مخبين جوازنا
زين : عايزاني اليله اروح اقول قدام الكل انك مراتي هعمل كدا
وعد بلهفه : لا لا انا مش عايزاك تقع ف مشاكل 
زين بتنهيده : إن شاء الله مفيش مشاكل بس الموضوع محتاج شوية وقت هتقدري تستحملي
وعد أبتسمت وميلت ع كتفه : اكيد طبعاً انا وعدتك اني معاك لآخر العمر 
زين ابتسم وقبل رأسها
__________
ف الڤيلا 
وصل زين ووعد وركنوا العربيه ودخلوا الفيلا
آيسل اول لما شافت وعد جريت عليها بلهفه
: وعد اخيراً جيتي 
وعد بخضه: في اي 
آيسل اخدتها ف جمب وقالت بتكشيره مثل الأطفال : انا وقعت ف مشكله كبيره اوي 
وعد بخضه : مشكلة اي اتكلمي
آيسل :تعالي نقعد وانا هفهمك كل حاجه
زين قعد وقال بتعجب وهو بيبص ع ايسل ووعد ال قعدوا بعيد عنهم
: هو في اي آيسل مالها
مديحه : حاسه ان فيها حاجه غريبه 
تميم : يمكن لسعت ياماما ماتخديها للدكتور 
تمام بسخريه : اصلها وقعت مع واحد مبيرحمش
تميم بتعجب : مش فاهم
تمام : وانت من امتى بتفهم 
زين بسخريه : انتو تقريباً مفيش صفه مشتركه بينكوا غير الغباء
تمام بنظرة سخريه : حوش يابني بلاعة المفهوميه ال ضربت منك اساسا في حد عنده مخ يرتبط ببنت زي دي ( وبيبص ناحية وعد)
زين : بس يلا احترم نفسك ومتجيش سيرتها تاني بالطريقه دي 
وبعدين بص لوعد وهي واقفه بعيد وقال بهيام
: دي ست البنات واحلاهم كلهم 
تمام بسخريه : واطولهم لسان مش كدا
مديحه بتعجب : عشت وشوفت زين بيحب 
تميم : عقبال تمام يحب زينا اصل انا قربت احس انه ريبورت
تمام كح من الكلمه
كلهم ضحكوا 
زين بضحك : دا شرق بس لما سمع كلمة الحب امال لو عملها هيحصل اي 
تمام بغضب : الحب دا للعيال التوتو ال زيكوا انما الرجاله ال زي مفيش ف دماغهم لعب العيال داه 
زين بسخريه : وهو الراجل لازمته اي لو محبش ومكنش فيه ف حياته بنت تحسسه برجولته
تميم : يابني الراجل ال ع حق ميقولش للحب لأ 
والدتهم : بطلوا كلام عن الحب وركزوا ف حياتكم 
تمام : أخيراً ياماما قولتي كلمة حق
والدته : انت بذات ياتمام محتاج تحب علشان اطمن عليك تميم عنده حق انا بدأت أشك انك ريبورت
تميم وزين ضحكوا 
تمام بص عليهم بغضب
__________
وعد وآيسل قاعدين بعيد
وعد : يخربيتك ملقتيش الا تمام تتفقي معاه اتفاق زي داه يابنتي دا الحجر ممكن ينطق وهو لا
آيسل برعب : ارجوكي ساعديني انا مش عايزه ارجع مصر وعارفه انه مستحيل يحبني
وعد بتفكير : هو الموضوع صعب
وبصت على تمام وقالت بإحباط
: مش صعب بس دا صعب اوي بس هنحاول 
آيسل بخوف : بجد 
وعد بتنهيده وهي بتبص على تمام : نسأل الله التساهيل 
آيسل وهي كمان بتبص ناحيته : طب تفتكري ابدأ منين 
وعد بقلق : تبدأي معاه اي بس دا اصلا مش معروفله بدايه من نهايه 
آيسل وهي باصه ناحيته : اي رأيك اغريه 
وعد : بنت عيب وبعدين دا مينفعش معاه حاجه خالص دا عايز معجزه 
________
تميم بتعجب : هي آيسل ووعد بيبصوا على تميم كدا ليه
زين : مش عارف يمكن ناوين يقتلوه
تمام بسخريه : خليهم يبصوا وياخدوا راحتهم ع الآخر
تميم : انا حاسس ان فيه حاجه مريبه وانا مش فاهمها
زين : فكك دي حوارات بنات أنا طالع اغير هدومي
_____بقلم ملك محمد _____
طلع زين ع أوضته نانسي كانت نازله قابلته ف الطرقه
زين ماشي سرحان
نانسي اول لما شافته جاي ناحيتها لوت رجلها ووقعت عليه 
زين لحقها ومسكها بين دراعته
: انتي كويسه 
نانسي بتمثيل : اااه رجلي بتوجعني 
زين وهو ساندها : طب حاولي تقفي عليها 
نانسي بتمثيل وهي سانده عليه : لا مش قادره خالص 
وبعدين قالت ببكاء مصطنع : مش قادره احط رجلي ع الأرض خالص 
زين بص حواليه وقال بتنهيده : تعالي اوديكي اوضتك
وراح شايلها 
وعد كانت جايه ف الطرقه من بعيد وشافته وهو بيشيلها 
وقفت مكانها واتصدمت
زين اخد نانسي يدخلها اوضتها
لسه بيحطها ع السرير راحت نانسي شداه موقعاه عليها
وعد راحت وراهم وهي بتتسحب بصت لقت المنظر داه 
الدموع اتجمعت ف عيونها وحطت ايدها ع بوئها كتمت صوت العياط 
وطلعت تجري ع اوضتها 
زين بضيق زق نانسي بعيد عنه وقام 
: انا رايح اوضتي لو احتجتي اي مساعده اندهي على تميم
وراح ع اوضته 
________
وعد ف اوضتها قعدت تعيط بقهره وفاكره انه بيخونها ولسه بيحب نانسي
: الحيوان لسه بيحبها ومش عامل احترام حتى لمشاعري وانا ال صدقته رغم ان كريم عمل معايا نفس الحركه الرخيصه دي فضل واخدني لعبه وهو بيحب واحده تانيه 
شدت كل الحاجات ال ع التسريحه وقعتها وقالت ببكاء : مكنش لازم أصدقه هو وكريم واحد وانا مجرد لعبه مش اكتر كلهم كدابين 
ايدها اتعورت م القزاز وبدأت تجيب دم بس هي مخدتش بالها وخلعت الخاتم من ايدها وراحت ع اوضته 
زين كان لسه بيخلع قميصه علشان يغير دخلت بدون ماتخبط وقالت بعصبيه وعياط
: انت واحد حيوان 
زين بصدمه : وعد!
وعد رفعت ايدها علشان تضربه بالقلم 
زين مسك ايدها ونزلها لتحت وشدها لحضنه وقال بعصبيه
: اياكي تفكري ترفعي ايدك دي تاني مهمها حصل قولتلك انا ليا وش مش حابب انك تشوفيه
وعد ببكاء وهي باصه ف عيونه
: شوفته وعمري ماهنساه
زين حاول يسيطر على اعصابه خد نفس وقال 
: ممكن تهدي وتفهميني في اي 
وعد ببكاء : انت واحد كداب أساساً طلقني
زين بتعجب : انتي مجنونه كدبت عليكي ف اي 
وعد ببكاء : انت لسه بتحبها وواخدني انا لعبه مش كدا
زين : متجننيش هي مين دي ال انا بحبها
وعد ببكاء وهي تحاول الإفلات من بين ايديه
: الكلام ملوش فايده مع واحد زيك طلقني بقولك
زين بعصبيه وهو بيحاول يمسكها جامد : اطلقك اي انتي في حاجه ف دماغك ولا اي بالظبط
وعد ببكاء وهي تحاول الأفلات من بين ايديه : بقولك طلقني كفايه لعب بيا بقى انا زهقت مكنش مفروض اثق فيك كلكوا شبه بعض ال كريم عمله انت بتعمله برده
زين بصدمه : انتي بتقولي اي واي ال جاب سيرة كريم ف الموضوع 
وعد ببكاء شدة نفسها من بين ايديه : طلقني بقولك خلاص مبقتش طايقه اشوفك 
زين بعصبيه : بقولك اي شغل الجنان داه مبحبوش يا تقولي في اي ياتتفضلي ع اوضتك 
وعد ببكاء: مش ماشيه من هنا الا لما تطلقني 
ورمتله الخاتم ع السرير 
زين اتنهد وهو حاتط ايده ع وشه وقال 
: ياصبر ايوب 
وبعدين بصلها وقال
: حاضر ياوعد هطلقك بس ممكن افهم في اي 
وعد ساكته 
زين قرب منها وقال وهو بيملس على شعرها بلطف : كل ال عايزه اني افهم في اي شوفتي الموضوع بسيط ازاي يلا حبيبي فهميني بهدوء كدا زي الشطوره 
وعد شدت ايده لبعيد وبعدت عنه وهي بتقول 
: ماتلمسنيش تاني فاهم وانا مش حبيبتك
زين بصدمه : لا بقى دا كدا الموضوع كبير 
وعد : انت بتخوني مع نانسي مش كدا  
زين بصدمه : بخونك مع نانسي ! ازاي يعني
وعد بعصبيه : بقى مش عارف ازاي 
زين : لا فعلا انا مش فاهم
وعد : مش مهم تفهم انا فاهمه ممكن تطلقني بقى
زين : انتي عليكي عفريت اسمه طلقني ماتنطقي عرفتي اني بخونك ازاي
وعد : انت كمان زعلان اني عرفت
زين : مقصدش انا بسأل عرفتي ازاي
وعد بحزن ودموعها نازله ع خدها : شوفتك معاها ف أوضة النوم بتاعتها
زين بتعجب : فين داه
وبعدين افتكر ال حصل من شويه قالها بصدمه
: لا انتي فاهمه غلط
وعد : كفايه بقى ممكن انتو كلكوا زي بعض وانا غلطت لما وثقت فيك كريم عملها فيا مره وبردو متعلمتش
زين : يابنتي اهدي دي رجلها اتلوت وانا كنت بوديها السرير مش أكتر خيانة اي ال بتتكلمي عنها وكريم زفت مين المو....
وعد بعصبيه : متحاولش تبرر اي حاجه طلقني يازين
زين : انتي مش عايزه تفهمي بقى 
وعد وهي بتمسح دموعها : ايوا ممكن تطلقني بقى 
زين رمى نفسه ع السرير وقال ببرود : طالما مش عايزه تصدقي براحتك وانا مش مطلق
وعد بعصبيه : بطل البرود داه بقى 
زين : انا عندي صداع وعايز اريح شويه ياتيجي تنامي جمبي ياتروحي اوضتك
وعد بغضب : لو مطلقتنيش دلوقتي هنزل اقول اني مراتك
زين وهو مغمض عينه : روحي تحبي انزل معاكي
وعد : انت انسان مستفز 
زين : هعد لحد 5 لو مروحتيش اوضتك هقفل الباب وهتنامي معايا هنا
زين : وا...
وعد سابت الأوضه وطلعت جري ع اوضتها
زين بيكلم نفسه : دي طلعت لاسعه ع الآخر انا لو محبهاش هسيبها معايا ليه !
_________
آيسل ف أوضتها قاعده ع الاب بتاعها وبتبحث عن 
( كيف يقع احدهم في حبك في خمس ثواني)
قعدت تقرأ بتمعن 
الخطوه الأولى 
1_ شاركه اهتمامته
طلعت بصت على تمام من البلكونه لقته قاعد بيقرا ف الجنينه 
قالت لنفسها : دي فرصتي
راحت على اوضة تميم وخبطت عليه
تميم كان بيتكلم ف التليفون قال  : ثواني ياسيلا اشوف مين 
فتح الباب لقى آيسل قال 
: خير ياآيسل في حاجه
آيسل بإبتسامه مصطنعه : عندك كتاب رعب
تميم بتعجب : مش فاهم
آيسل : كتاب عفاريت زي ال تمام بيقراهم دول 
تميم : اها فهمت اه عندي ثواني اجبلك واحد
دخل اوضته جاب واحد وادهولها 
آيسل : متشكره جدا 
وسابته ومشيت
تميم بتعجب : العفو 
وقفل الباب ورجع لمكالمة التليفون
سيلا بعربي مكسر  : مين دي ياتميم
تميم : دي آيسل بنت خالتي 
سيلا : آيسل مين
تميم : هبقى اعرفك عليها 
سيلا : تقريباً مش هتلحق 
تميم بتعجب : ليه 
سيلا بعربي مكسر : علشان انا متقدملي واحد وبابا قالي اني لازم ارتبط بيه 
تميم : نعم يااختي بقولك اي انا مصري واصلي صعيدي كمان بلا واحد متقدم بلا بتاع معندناش الكلام داه
سيلا بعربي مكسر : انا زهقت من الكلام داه وبصراحه انا عاوز يتجوز وانت جدك مش موافق اعمل انا اي بقى افضل مستنيه كتير
تميم : اتخرج بس وصدقيني هتقدملك حتى لو جدي مش موافق انتي عارفه اني بحبك
سيلا بعربي مكسر : وانا بحبك بس بابا زهق كل شويه ارفض عرسان ارفض عرسان ومصمم ع العريس داه دا بيقول الخطبه بعد اسبوع
تميم : ع جستي الكلام داه فاهمه ولا لا
_____بقلم ملك محمد_________
ف الجنينه
آيسل راحت ناحية تمام ومسكت الكتاب وفضلت تتمشى قدامه وهي بتمثل انها مثقفه وبتقرأ 
تمام بص عليها بتعجب وقال لنفسه
: بتهبب اي دي
آيسل رايحه جايه  قدامه بتمثل انها بتقرأ
تمام : بتقرأي اي 
آيسل اتبسطت لما كلمها قعدت جمبه بسرعه وقالت بثقه دا كتاب رعب اصل انا بموت ف الرعب
تمام بسخريه : بتقرأي رعب بالتركي هه
آيسل : ايوا طبعاً انا بقيت متقنه اللغه
تمام مسك الكتاب ال ف ايدها وعدله وهو بيقول
: طب امسكي الكتاب معدول الأول 
آيسل اتحرجت 
تمام ببرود : متحاوليش معايا استسلمي احسنلك
آيسل : دا بعينك 
تمام : براحتك قومي امشي من هنا يلا 
فجأه آيسل بتسمع صوت حاجه بتعمل صوت بين الزرع بتاع الجنينه 
راحت مكلبشه ف إيد تمام بخوف 
تمام بصلها بحده 
آيسل بصتله بخوف وراحت شايله ايدها بعيد عنه 
تمام بغضب سابها ومشي 
آيسل بصت ناحية الصوت وطلعت تجري وراه بخوف 
____________
"نهار يوم جديد" 
صحيت آيسل بفرح وهي بتقول 
: انه عيد ميلادي وأخيرا بقيت آنسه
دلوقتي طبعاً مجهزنلي مفاجأه جامده ومستنيني انزل
ربطت شعرها ونزلت بسرعه بالبجامه اتفاجأت بيهم قاعدين بيفطروا 
قالت بصدمه : انتو بتفطروا
مديحه: اه تعالي افطري يلا 
آيسل بإحراج : اه تمام
وراحت قعدت جمبهم وهي بتكلم نفسها وبتقول
: دول نسيوا عيد ميلادي وانا فكرت اني واحده من العيله دي بس تقريباً طلعت غلطانه
تميم : امال فين وعد يازين
زين : من امبارح قافله ع نفسها 
مديحه : ليه خير
زين : بصراحه انا مش فاهم البنات دول بتخلق مشكله من خيالها وتكبرها وتعيش المآساه ومفيش مشكله أساسا
تمام بسخريه : تستاهل مانا حذرتك 
زين : يارتني سمعت كلامك بدل الهم داه
وبعدين مسح بوئه بالمنديل وقال
: انا هطلعلها تاني علشان كدا هتأخر ع الشركه
تميم : ربنا معاك لو احتجت مساعده قول
طلع زين خبط عليها تاني
وعد وهي تحت الغطا : وعد مش هنا 
زين وهو واقف ع الباب : طب ممكن اعرف هي فين
وعد : ملكش دعوه بيها هي مبتكلمكش
زين : طب قوليلها انها وحشتني
وعد مردتش عليه
زين : يابنتي حرام عليكي ال بتعملي داه قولتلك دا سوء تفاهم مش اكتر
وعد بعصبيه : انت كداب كلكوا مصطفى ابو حجر
زين بعصبيه : وعد لو مفتحتيش الباب هكسره 
وعد ببرود : اكسره لو راجل
زين طرقع صوابعه ورقبته وراح خابط الباب برجله كسر الأوكره 
وعد بخوف : اي داه
زين : ها راجل ولا مش راجل
وعد بعصبيه : لا انت واحد خاين اطلع بره
زين : قولتلك بلاش تستفزيني انتي عارفاني لما بدايق
وعد مردتش عليه
زين بغضب : هتتفضلي تيجي معايا الشركه ولا لا
وعد : لا انا عامله اضراب لحد مااطلق
زين : مش عايز هزار قومي يلا اتأخرنا ع الشغل
وعد : قولتلك مش جايه
زين بص ف ساعته لقى نفسه هيتأخر ووراه اجتماع مهم 
قالها بحده 
: انا همشي دلوقتي ولما ارجعلك حاضر 
يتبع الفصل الرابع والعشرون 24 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent