Ads by Google X

رواية حكاية وعد الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت الرابع والعشرون 24 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل الرابع والعشرون 24

آيسل ف اوضتها قاعده وقافله على نفسها الباب وعماله تكلم نفسها بحرقه
: محدش فيهم افتكر عيد ميلادي للدرجادي أنا ولا حاجه عندهم 
طب قطعة كيك صغيره احط عليها شمعه 
طب واحده هوهوز حتى دا اي العالم الرخمه دي
_________
ف الأسفل 
تميم :شد الزينه من عندك حلو 
تمام بضيق وهو بيشدها : انا مش فاهم ليه كل داه 
تميم : دا علشان الأنسه الصغيره هتكبر لازم نعملها احلى عيد ميلاد 
مديحه : بطلو كلام وانجزوا صحيح محدش يعرف وعد قافله على نفسها ليه دي حتى مراحتش الشركه مع زين
تميم : تلاقيه مزعلها انا عارفه طول عمره رخم
تمام بسخريه: بصراحه انا لو مكانه هفتح دماغها انا مش عارف مستحملها ازاي
فجأه بيدخل عليهم كريم وحسناء جايين يحضروا عيد الميلاد
مديحه بفرح : يااهلا بحابيبي ال نورونا
سلموا ع بعض
تميم بسعاده : اي اخبار تميم الصغير
تمام ببرود : تمام
حسناء بضحك: انتو لسه بتتخانقوا
كريم : امال باقي العيله فين
مديحه : جدك لسه مرجعش من الشغل هو وزين ووعد ف اوضتها هي وآيسل
كريم بتعجب : وعد موجوده هنا غريبه يعني مراحتش مع زين
حسناء : وانت مهتم اوي كدا ليه ماكل واحد براحته
كريم بإرتباك : انا بطمن بس مش حاجه
تميم : اطمن مفيش حاجه تقريبا خناقه بسيطه
كريم بإبتسامه : خناقه اه تمام 
تمام : كريم تعالى امسك مع تميم علشان انا زهقت وطالع اوضتي
مديحه : تعالي ياحسناء اقعدي انتي متعمليش حاجه علشان البيبي
وقعدوا مع بعض يتكلموا 
تمام طلع اوضته وهو معدي قابل آيسل طالعه من اوضتها
بصلها بقرف وسابها ومشي 
ايسل بتكلم : بيبصلي كدا ليه داه هو حد كلمه 
تمام بعد مامشي خطوتين افتكر المفاجأه ال بيعملوها تحت
لف وشه ونده عليها 
: انتي
آيسل شاورت ع نفسها : انا
تمام : ايوا تعالي هنا
آيسل راحتله بتعجب 
تمام : رايحه فين
ايسل بتعجب: انا جعانه ونازله اكل
تمام : ومين قالك تنزلي 
آيسل بتعجب : هو انا لازم اخد إذن
تمام : ايوا طبعاً 
آيسل بإبتسامه وفرح : لا متقولش حبتني مش كدا وعايزني بقى اخد اذنك ف كل حاجه يس انا كنت عارفه 
تمام بيبصلها بقرف
آيسل بإحراج : فهمت غلط مش كدا
تمام ببرود وهو حاتط ايده ف جيوبه : تعالي ورايا معاد درسك جه
وسابها ومشي
آيسل جريت وراه 
: بس انا جعانه
تمام فتح باب اوضته وهو بيقول
: مش لازم تاكلي 
قعد ع كرسي مكتبه وهي قعدت ع الكرسي جمبه 
تمام : ها ذاكرتي ال اخدتيه
آيسل : اه ذاكرته 
تمام وهو بيفتح الكتاب : طيب نكمل
آيسل بحزن : تمام هو انت مش فاكر النهارده اي
تمام ببرود وهو بيقلب ف الكتاب: الأربع 
آيسل بحزن : طب والتاريخ داه مش بيفكركوا بحاجه
تمام : اكيد ف التاريخ داه حصلت نكبة ٦٧ كانت يوم ٥ يونيو
آيسل بحزن : نكبه هو دا ال انت فاكره 
تمام : هناخد الدرس ولا هنفضل نرغي كتير
آيسل : مليش نفس اتعلم انا حزينه
تمام ببرود: بجد فكرتك آيسل
آيسل ابتسمت
تمام بتعجب : بتضحكي ع اي
ايسل : دي اول مره تقول اسمي واول مره احس انه حلو ممكن تقوله كمان مره
تمام ببرود : لا 
ايسل : طب ممكن تقولي يعني اي بحبك بالتركي
تمام بعفويه : seni seviyorum 
ايسل وهي حاطه ايدها ع خدها : وانا كمان
تمام بتوتر : بت انتي اتعدلي 
آيسل : انت ال بتقولي بحبك
تمام : دا غش واتعدلي بقى علشان نخلص
ايسل  : حبني وانا اتعدل 
تمام ببرود : بتحلمي 
آيسل مدت ايدها وحطتها ع ايده برقه 
تمام اتعصب وشد ايدها لبعيد اتخبطت ف المكتب ووجعتها جدا
آيسل بألم وهي ماسكه ايدها : اااه ايدي
تمام بإرتباك من ردة فعله : انا مقصدش انتي كويسه
آيسل بعصبيه : انت لا يمكن تكون انسان انت اكيد حجر ومبتحسش هو انا اي كلبه لمستك كل اما المسك تهني بالشكل داه
تمام : انا ...
ايسل سابته ومشيت ع اوضتها وقفلت الباب وراها بغضب
تمام مسك ايده ال هي لمستها وقال لنفسه 
: اهدى ياتمام ومتدخلش تغسلها حاول تتعود 
هدي شويه وبعدين اتعصب جامد وقال لنفسه
: مش قادر مش قادر 
ودخل ع الحمام يغسل ف ايده جامد لدرجة انها احمرة جدا من كتر الغسيل فيها 
__________
" ف الأسفل"
تميم : كريم ممكن تطلع تقول لوعد انها تخلي آيسل تجهز بس بدون ماتعرفها حاجه علشان المفاجأه مبتوظش 
كريم بإبتسامه : اه تمام 
تميم : معلش هتعبك معايا بس زي مانت شايف ايدي مش فاضيه خالص
كريم : مفيش تعب ولا حاجه 
بيطلع كريم لوعد فوق 
بيخبط ع الباب 
وعد بحزن وهي تحت الغطا : وعد مش هنا 
كريم ابتسم وقالها : بس انا عايزها
سمعت صوته اتخضت وقلبها دق جامد 
اتعدلت وقالت : مين
كريم شاف الباب الأكره بتاعته مكسوره ففتح ودخل وهو بيقول
: انا كريم 
قفل الباب وراه
وعد وقفت بخوف : انت بتعمل اي هنا اطلع بره
كريم بخبث : اهدي اهدي مفيش حاجه تميم بس بيقولك خلي ايسل تجهز لان عيد ميلادها النهارده 
وعد بخوف : طيب هقولها اتفضل اطلع بره بقى 
كريم بدأ يقرب بمكر 
وعد برعب : كريم اطلع بره بدل مااصوت والم كل ال ف الفيلا وخلي حسناء تشوفك 
كريم قرب منها وقال بحده: هو سؤال وعايز اجابته انتي متجوزه زين بجد ولا دا كان حوار عملتوه علشان تهربي من جوازك مني 
وعد بخوف وهي بترجع لورا : كريم اطلع بره بقولك مفيش اي كلام بيني وبينك
كريم قرب منها وقال بحده : ردي ع السؤال ياوعد انتي اتجوزتي البني ادم داه بجد
____بقلم ملك محمد____
ف الأسفل
زين بيرجع من شغله بيشوف حسناء ف الجنينه بيسلم عليها
: عامله اي نوئه وأخبار النونو الصغنن اي 
حسناء : كله تمام يازين انت اخبارك اي
زين : الحمدلله 
وبعدين بص حواليه ملقاش كريم قال بتعجب
: انتي جايه لوحدك ولا اي
: لا كريم جوه مع تميم بيظبط معاه الزينه 
زين : زينه هو في حفله النهارده
حسناء : اه حفلة عيد ميلاد ايسل دي ماما عزمانا من بدري ازاي متعرفش 
زين : مش واخد بالي خالص بصراحه هدخل انا اسلم على كريم جوه 
بيدخل زين يبص يمين وشمال بيلاقي تميم بيعلق الزينه
قاله بتعجب :  امال كريم فين
تميم بعفويه : بعته يقول لوعد حاجه
زين وكأنه مبقاش ف وعيه مسك تميم من لياقة قميصه وقاله 
: بعته فين
تميم بخوف : بعته فوق لوعد 
زين سابه وطلع يجري لفوق بهروله 
مخبطش ع وعد فتح الباب ع طول 
وعد بخضه : في اي
زين وهو بيبص يمين وشمال : هو فين
وعد بتوتر : هو مين
زين بعصبيه : كريم الزفت
وعد بخوف : واي ال هيجيب كريم هنا
زين وقف وقالها : بس تميم قالي انه عندك فوق 
( ف نفس اللحظه كان كريم مستخبي بره ف الطرقه واول لما زين دخل الأوضه هو نزل تحت)
وعد بتوتر : هيكون عندي بيعمل اي
زين قرب منها وبص ف عيونها : انتي بتكدبي ياوعد انا بعرفك لما تكوني بتكدبي
وعد بخوف وهي بتحاول متبصلوش : لا مبكذبش واتفضل اطلع بره 
زين الغضب بدأ يظهر على ملامحه وبدأ يتحول لشخص تاني 
وعد بصتله بخوف وسابته وطلعت تجري ع اوضة آيسل 
زين اتنهد وهدي شويه وقعد ع السرير وهو بيقول : لسه بتخاف مني
بس معقوله بتكدب عليا لا اكيد لا
____بقلم ملك محمد____
ف اوضة ايسل
وعد دخلتلها بخوف
آيسل : مالك انتي كويسه
وعد بتوتر : اه انا كويسه صحيح البسي يلا علشان في مفاجأه 
ايسل:  مفاجأة اي
وعد بإرتباك : حد جاب سيرة مفاجأه انا اقصد جهزي نفسك علشان هنخرج 
آيسل بتعجب : نخرج دلوقتي
وعد زقتها ع الدولاب : ايوا يلا لسه هترغي 
وبدأت تختار معاها الفستان ال هتلبسه
وعد : ها هتلبسي اي من دول
ايسل : ولا واحد منهم دول لبس الطفوله انا خلاص بقيت آنسه 
وراحت مطلعه فستان جديد مختلف عن فساتينها الى كانت بتلبسهم
وعد بإنبهار : واوو تحفه اوي 
آيسل بفرح : كنت بتمنى يجي اليوم ال ألبسه فيه وأخيراً جه 
وبعدين قالت بحزن 
: بس للأسف محدش افتكر ان النهارده عيد ميلادي
وعد بتمثيل : متزعليش هما مشغولين شويه 
بدأت آيسل تلبس وتظبط شعرها ووعد حطتلها ميكب كامل لأول مره وكانت شكلها آنسه فعلاً
وعد بحب احتضنتها وقالت : طالعه قمر اوي 
آيسل : بجد انتي اكتر من اخت انا متشكره جداً ليكي 
وعد : مفيش شكر بين الأخوات انا هروح ألبس اياكي تنزلي قبلي 
ايسل بضحك : هستناكي متقلقيش بس معرفتش خارجين فين 
وعد : هتعرفي دلوقتي متستعجليش
راحت وعد ع اوضتها علشان تلبس وقفت قدام المرايه وافتكرت كريم وهو معاها ف الأوضه
(وعد لسه هتصرخ
كريم حط ايده على بوئها : واضح ان زين وصل ارجوكي متقوليش حاجه انا مراتي حامل ومش عايز اخرب بيتي وانا عارف وعد بنت عمي الشطوره مش هترضى تسببلى آذى مش كدا
وشال ايده من على بوئها وسابها وخرج ) 
قالت لنفسها
: كدبتي عليه تاني ياغبيه كان لازم تقولي انه كان هنا 
وبعدين قعدت وقالت بتنهيده حزن
: معرفش ليه مقدرتش اتكلم لو عرف اني كدبت احتمال يقتلني بس بردو كريم مهما كان ابن عمي ومرضاش ان بيته يتخرب بسببي
: بس انا هخاف منه ليه ماهو كدا كدا هنطلق وهو أساساً بيخوني مع الزفته ال اسمها نانسي 
فاقت على صوت آيسل بتدق ع الباب وتقول
: وعد خلصتي 
وعد بإرتباك : خلاص اهو ثواني بس 
_________
ف الأسفل زين نزل بسرعه والغضب باين ع وشه وكان بيدور ع كريم 
كريم كان واقف بيهزر مع تميم ف جمب بعيد عن تجمع العيله
زين بدون اي كلام راح ضاربه بالبوكس
كريم وهو ماسك خده : انت اتجننت 
تميم بصدمه : في اي يازين
زين بعصبيه : طلعت لوعد فوق مش كدا
كريم بخبث : هي قالتلك اني طلعتلها 
زين بعصبيه : مليش دعوه بيها دلوقتي انت طلعت ولا لا
كريم بخبث : ايوا طلعت تميم بعتني اقولها حاجه 
زين اتصدم من جملته 
تميم : ايوا انا بعته فيه اي انا مش فاهم حاجه
زين عرف ان وعد كدبت عليه فسكت خالص 
كريم كمان عرف بكدا قال بخبث : هي وعدت قالتلك اني طلعتلها 
زين حس ان وعد صغرته وحطته ف موقف مش حلو
تمالك اعصابه وقال 
: اه قالتلي 
كريم عرف انه بيقول كدا علشان شكله قدامهم ابتسم ابتسامة مكر لأن كان هدفه يبوظ العلاقه بينهم
زين اخد بعضه ولسه طالع ع السلم 
فجأه وعد بتقف ع السلم وتقول 
: آيسل نازله ياجماعه  
تميم قفل النور بسرعه 
آيسل : اي دا هو النور قطع
وعد بتمسك ايدها وتاخدها وتنزل : تعالي بس انزلي بالراحه
زين رجع خطوتين لورا وقال لنفسه وهو يتمالك اعصابه
: مش وقته الكلام دلوقتي نتفاهم بعد الحفله ماتخلص 
ايسل ووعد نزلوا فجأه النور بيتفتح 
وآيسل بتتفاجئ بالزينه والتورته وكلهم بيغنوا ليها هابي بيرث داي 
آيسل مكنتش عارفه تتكلم م الفرحه
كلهم بدأ يسلموا عليها 
تميم : واو اي القمر داه انتي كبرتي كدا ازاي
آيسل بصت ف الأرض بخجل
مديحه : كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي ماشاء الله بقيتي عروسه زي القمر 
نانسي بغرور : كل سنه وانتي طيبه ياآيسل 
حسناء : طالعه بتاخدي العقل ماشاء الله
جدهم : اي مش هنطفي الشمع بقى ولا اي
كريم : يلا بينا مستنين اي
آيسل بتبص يمين وشمال ملقتش تمام 
قالت بتعجب : استنوا هو تمام فين 
مديحه : تمام ملوش ف الدوشه دي فصعب ينزل 
آيسل بثقه : لا هينزل انا متأكده
تميم : يابنتي ينزل فين بس دا عمره ماحضر عيد ميلاد ولا ليه ف جو الحفلات داه
آيسل : بقلكوا هينزل
جدهم : واحنا بقى هنفضل مستنينه ولا اي ولع يابني الشمع 
ولع تميم الشمع 
آيسل مغمضه عيونها وعماله تقول : هينزل دلوقتي اكيد هينزل
طفوا النور وهو بردو منزلش
آيسل طفت الشمع بحزن اول لما النور اتفتح بصت لقته جمبها 
آيسل بصدمه : تمام 
تمام بص ليها وكان مندهش من جمالها ولبسها ال اتغير وتسريحة شعرها وكأنها ودعت الطفوله ال كانت فيها
مديحه بتعجب : تمام هنا مش معقوله
تميم : دا اي التغيير الكبير داه
تمام ببرود : عايز قطعه من الكيك وطالع اوضتي تاني
زين طول الوقت كان بيبص لوعد بحده
وعد من الخوف وهي ماشيه كانت هتقع 
كريم راح ماسكها 
ابتسم وقال : خدي بالك 
وعد شدت ايدها من ايده وبعدت عنه وهي بتبص لزين ال تقريباً كان ريحة الدخان طالعه منه
زين راح وقف جمبها وحط ايده حوالين خصرها وشدها ليه وابتسم ابتسامه مصطنعه
وعد بتوتر قالت بصوت منخفض : زين نزل ايدك اي ال انت بتعمله داه
زين وهو بيكز ع اسنانه : مش هنزلها وخليكي جمبي لو عايزه الحفله تعدي ع خير 
وعد الخوف تملك منها ووقفت ساكته
ايسل بصت لتمام وابتسمت وهي بتقول
: انا هجبلك الكيك
تمام اتوتر وقال : مش عايز خلاص نفسي اتسدت وسابهم وطلع اوضته 
قفل الباب وخد نفس وقال 
: انا ليه مبتوترش غير قدام البنت دي 
google-playkhamsatmostaqltradent