Ads by Google X

رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت الثاني والعشرون 22 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22

وقفنا لما تمام حس بالإحراج لما قالي ان آيسل فعلا شخص مميز عنده
خرج وقف ف الجنينه 
آيسل أستأذنت منهم ولحقته وقفت جمبه وقالت
: احم 
تمام ببرود وهو حاتط ايده ف جيوبه : عايزه اي
آيسل : ممكن سؤال
تمام : لا 
آيسل قالت بصوت واطي وهي باصه الناحيه التانيه: بارد اوي الكائن داه اتعامل معاه ازاي
تمام : سامعك 
آيسل بتوتر ضحكت ضحكه مصطنعه : هه ههه 
تمام واقف بثبات ومبيتكلمش 
سكوت ثواني 
آيسل استجمعت قوتها وسألته: هو انا فعلاً شخص مميز عندك
تمام ببرود : هو انا مش قولت متسأليش
آيسل بإحراج : اه اسفه 
وسابته ومشيت خطوتين لقدام
تمام بصوت مرتفع : لا 
آيسل بصتله : اي ال لا
تمام : انتي مش شخص مميز ولا حاجه
آيسل وهي كاتمه غضبها : امال قولت كدا ليه 
تمام : كنت بدايق نانسي مش اكتر ومفروض تكوني فهمتي كدا
آيسل : وليه مفروض افهم كدا
تمام : علشان انتي عمرك ماهتكوني شخص مميز عند حد 
آيسل مقدرتش تمسك نفسها وقالت بغضب
: انت ليه دايما مستقل بيا ومحسسني اني ولا شئ وكأني حاجه نكره رغم ان انت شخص متعجرف وبارد ومعدوم المشاعر ووجودك زي عدمه يعني مفروض تكون انت الولا شئ في حياة اي حد 
تمام بصلها ولسه هيتكلم قاطعته وقالت
: شخص اناني مبيحبش غير نفسه ومتكبر عمرك مافكرت تساعد حد حتى مساعدتك ليا جت بعد إذلال مني عمرك ماشاركت حد ف فرحه او حزنه  فاكر نفسك حاجه وانت ولا حاجه لو غبت سنين من الفيلا محدش هيحس بغيابك لأن ببساطه وجودك مش فارق زيه زي عدمه 
تمام اتصدم من كلامها ملامح وشه اتغيرت ومقدرش يرد عليها
آيسل بعصبيه : بتقول اني عمري ماهكون شخص مميز عند حد وعمري ماهتحب وانا بقولك اني اتحب واتحب جدا كمان وانت اول واحد هيحبني
تمام بيبص عليها بدهشه 
آيسل سابته ودخلت جوه وهي متعصبه
وقف يكلم نفسه ويقول بتعجب
: هو انا اتهزقت دلوقتي ولا انا بيتهيألي 
لا وكمان اتهزأت من عقلة إصبع 
فجأه بيلاقي وعد وزين داخلين بالعربيه 
ركنوا العربيه ف الجراش ونزلوا مسكوا ايد بعض والسعاده باينه ع وشهم
تمام اول لما شافهم من بعيد بص على زين وهو مبتسم والفرحه باينه عليه قال لنفسه 
: عمري ما شوفت زين مبتسم وفرحان بالشكل داه  معقوله الحب بيعمل كدا
زين قرب منه وف ايده وعد وقاله
: تعالى عايزينك جوه
تمام : في اي
وعد : تعالى وهتعرف جوه 
تمام ببرود : مش عايز اعرف 
زين ووعد بصوا لبعض وابتسموا وراحوا زاقينه بإيدهم لجوه 
دخلوه غصب عنه وقعدوه ع الكرسي
تميم بسخريه :هههه انتو لقيتو عيل تايه وجايبينوا معاكوا ولا اي
تمام بصله بنظرة برود
زين : ها الكل متجمع
مديحه : خير يازين باين عليك انت ووعد الفرحه يعني
زين مسك ايد وعد وقال النهارده في خبر مهم 
وعد بصت ف الأرض بخجل 
جده بتعجب : في اي اتكلم
تميم خد باله من الخاتم ال ف ايد وعد ملامح وشه اتغيرت وقال لنفسه
: معقوله زين هيعصي اوامر جدي وهيعلن خطوبته 
والدته لاحظت هي كمان الخاتم 
زين بإبتسامه وهو ماسك ايد وعد : انا ...
والدته وقفت بسرعه قاطعته وقالت 
: زين انا عايزاك دقيقه
زين بتعجب : في اي ياماما
والدته قربت منه وشدته من دراعه : عايزاك دقيقه تعالى 
وعد وشها اتقلب ايسل راحت ناحيتها وقالت
: هو في اي ياوعد ابيه زين عايز يقول اي
وعد بتوتر : لما يجي هتعرفي
اسماعيل : هو في اي انا مش فاهم حاجه
تميم : مفيش ياجدو تلاقي زين وقع عقد جديد وحابب يفرحنا معاه 
نانسي وهي بتبص لوعد قالت بإستهزاء : واضح ان العقد الجديد مش عاجب حد
____________
زين ف الأوضه مع والدته 
: في اي ياماما
: اي ال انت عايز تهببه داه
: مش فاهم 
: انت فاهم كل حاجه وعارف ان مينفعش تعلن خطوبتك من وعد
زين بعصبيه : ياماما كفايه لحد كدا بقى هيفضل يتحكم ف حياتنا لحد امتى دا كبر ولسه بردو مخلينا كلنا كلنا تحت رحمته
والدته بغضب : زين عيب انت ناسي ان دا جدك ومينفعش تتكلم عنه بالطريقه دي
زين بعصبيه : واي يعني جدي انا هطلع واعلن خطوبتنا قدام الكل ومش فارق معايا حد
والدته : بطل بقى شغل العيال داه انت ناسي ان جدك الواصي ع كل حاجه ولو عصيت اوامره ملكش فلوس عنده واحتمال قبل مايطردك م الفيلا يقلعك البدله ال انت لابسها
زين بغضب : وأخرة المهذله دي هتبقى اي 
والدته : اهدى شويه وحاول تلين قلبه عليك انما موضوع انك تخطبها غصب عنه دا هيخليه يعند اكتر 
زين : انا مش عايز حاجه من فلوسه انا هعيش من شغلي
والدته : هو انت حيلتك ولا حيلت ابوك الله  يرحمه حاجه ماهي الشركات كلها بتاعته ومن الصبح هيطردك تقدر تقولي هتصرف ع نفسك وعليها منين
زين اتنهد وقعد ع الكرسي وحط ايده على جبينه بقلة حيله 
والدته قعدت جمبه : ياحبيبي افهم كل حاجه هتتحل بس بالراحه بلاش العند يازين 
زين : بحاول معاه من زمان علشان اغير تفكيره وانتي عارفه وهو زي ماهو مبيتغيرش وقدامك تميم بيحب البنت بقاله سنين بدل مايجوزهم ويفرح بيهم واقف قصاده وكأنه أجرم بحبه ليها
والدته : معلش استحملوا انا وابوك تعبنا معاه ولما حسر انه هيخسر اابنه الوحيد وافق على جوازه مني 
زين بصلها بحده وقال : وتفتكري هو فارق معاه يخسرنا او لا
وقام من ع الكرسي فتح الباب وطلع 
وعد اول لما شافته طالع م الأوضه وقفت بسرعه
زين كان باين عليه الغضب وطلع السلم بسرعه وراح ع اوضته
اسماعيل : هو مش مفروض انه كان عايز يقولنا حاجه
نانسي بسخريه : اكيد وعد تعرف لانها كانت معاه
وعد خبت ايدها ال فيها الخاتم بسرعه ورا ضهرها وقالت بتوتر
: ها لا معرفش
آيسل بتعجب : هو اي  ال حصل جوه مع خالتو خلاه يطلع متعصب كدا
خرجت مديحه بصت لتميم وتمام وشاورتلهم بحاجبها
( يعني اطلعوله)
تميم وتمام فهموا وطلعوله
اسماعيل : في اي يامديحه انا هفضل مش فاهم حاجه كتير كدا
مديحه : مفيش يابابا زين بس الفتره دي متلخبط شويه 
______بقلم ملك محمد___
ف الأعلى زين دخل خلع قميصه رماه ع الأرض وخبط الأباجوره ال جمب سريره بإيده وقعها ع الأرض اتكسرت
كان متعصب جدا
فتح تميم الباب شاف الغضب باين على ملامحه وعروق جسمه هتنفجر من كتر الغضب قال بخوف
: شكلنا جينا ف  قت غير مناسب أستأذن انا
لسه بيلف لقا تمام ف وشه اخده من قفاه ودخله جوه وقفل الباب 
زين بعصبيه : انا مش عارف هيفضل يتحكم ف حياتنا لحد امتى
تمام ببرود : اهدى الموضوع مش مستاهل بتعمل كل داه علشان بنت
زين اتعصب اكتر وقاله بغضب : يعني اي الموضوع مش مستاهل هي دي اي بنت دي حبيبتي
تميم شد تمام لورا وقال 
: خليك انت ف جمب ياكتلة برود وبعدين قال لزين
: زين انا عارف انك بتحبها بس مفيش حاجه بتيجي بالعند اكيد في حل لازم تهدى شويه وتفكر 
زين بعصبيه : تقدر تقولي هنفضل لحد امتى بندور على حل 
تمام قعد ببرود وقاله : هو حضرتك مستعجل كدا ليه 
زين : أنا عايز اكمل حياتي معاها ومبقتش قادر ابعد عنها ولو ثانيه 
تمام : خلاص روح خدها وامشي من هنا 
زين : هو دا ال هيحصل
تميم بحزن : وتسيب ماما عادي كدا
زين : هاخدها معايا
تميم : ومين قالك انها هترضى تسيب البيت وتمشي دا البيت ال عاشت فيه هي وبابا وزكرياتها كلها هنا وانت عارف انها مستحيل تسيبه
زين اتنهد بقلة حيله ورمى نفسه ع سريره 
تميم : صدقني هتتحل بس كل حاجه بتيجي بالراحه 
تمام ببرود : وياريت تخف العصبيه ال انت فيها دي 
تميم : مش احسن مايكون بارد زي حضرتك ولا ليك اي لازمه ف البيت قوم قوم روح ع اوضتك اجري 
تمام افتكر كلام ايسل ليها لما قالتله : انت شخص اناني ولو غبت سنين محدش هياخد باله لأن وجودك زي عدمه 
ملامح وشه اتغيرت وقام من ع الكرسي خرج من الأوضه راحت اوضته 
تميم بتعجب : ماله دا قفش مره واحد كدا ليه 
وقعد ع الكرسي
زين وهو مغمض عينه : اطلع انت كمان وسبني لوحدي
تميم وقف تاني بإحراج وقال 
: اه طيب
لسه بيفتح الباب لقى وعد ف وشه 
وعد بتوتر : زين صاحي
تميم : عايز يفضل لوحده شويه 
وعد بإحراج : اه طب.....
زين وهو مغمض عينه ومستلقي ع السرير : خليها تدخل يامتخلف
تميم بتعجب بصله وقال : انت مش قولت انك عايز تفضل لوحدك شويه
زين : هي غير اي حد اتفضل امشي ودخلها
تميم بص لوعد وقال : لا دا الحب ولع ف الدره اوي يعني
وعد بصت ف الأرض بخجل
تميم طلع وهي دخلت 
اتقدمت خطوتين
زين : اقفلي الباب وراكي
وعد : مينفعش انت عايزهم يقولوا عليا اي
زين اتعدل ف نومته وقال بعصبيه
: متعصبنيش علشان منزلش اقول للكل انك مراتي واطربق الدنيا تحت
وعد بخوف : خلاص خلاص اهدى
وعد رجعت قفلته 
زين رجع براسه لورا وغمض عيونه 
وعد جت قعدت ع طرف السرير 
قالت بحزن : حصل مشكله مع والدتك بسببي مش كدا
زين اتعدل وشدها لحضنه
وعد بخضه : اي ال انت بتعمله داه 
حاولت تقوم
زين مسكها جامد وقالها
: ممكن تخليكي في حضني شويه بدون كلام
وعد بصتله 
زين والحزن ف عنيه : متخفيش شويه صغيره بس 
وعد هديت وغمضت عيونها 
زين كمان غمض عيونه واخدها ف حضنه وناموا بدون مايحسوا  
_______________
في اوضة آيسل 
عماله تلف وتكلم ف نفسها
: هو انا قولتله كدا فعلاً
طب ازاي قدرت اتكلم معاه بالطريقه دي دلوقتي اكيد هيعمل مني شاورما ويرميني للأشباح ال بيحضرها 
راحت بخيالها لبعيد
وهي قاعد ع كرسي ومربوطه ف مكان ضلمه  وتمام عمال يلف حواليها 
: بقى انا مغرور ومتعجرف واناني
آيسل بعياط : انا اسفه وربنا ماهعمل كدا تاني
تمام قرب منها وقال بضحكه شريره: هههههه خلاص مبقاش ينفع الأسف انتي تعديتي حدودك ولازم تتحاسبي 
آيسل ببكاء : هتعمل فيا اي دانا لسه ف عز شبابي وورايا مستقبل عايز يتبني
تمام : لازم ال زيك يتعلموا الأدب علشان تكوني عبره لأي حد يفكر يتكلم مع تمام بيه بالطريقه دي
آيسل ببكاء : خلاص مش هعمل كدا تاني ابوس ايدك سبني
تمام بصوت مرتفع وضحكه شريره : هاتلي يابني شفاط الصريخ
آيسل بصراااااخ : لااااااا 
وفاقت من خيالها ع صوت خبط ع الباب
اتخضت وقالت
: انا مش هنا
نانسي فتحت الباب وقالت 
: يعني اي انتي مش هنا
آيسل برعب : انتي عايزه مني اي تمام ال بعتك مش كدا
نانسي بتعجب : تمام مين انتي كويسه
آيسل : قولي عايزه اي ايتها الروح الشريره
نانسي بخوف : روح شريره ! بقى انا جايه انام معاكي تقومي تفكريني بالأرواح
آيسل بتعجب : تنامي فين
نانسي رمت نفسها ع السرير بتاعها وقالت
: انام هنا علشان خايفه انام لوحدي
___________
في غرفة تمام نايم ع سريره وباصص للسقف وبيكلم نفسه
: بنت أد دي تهزقني 
جابت الشجاعه دي كلها منين علشان تكلمني بالطريقه دي 
يمكن انا فعلاً زي ماهي بتقول يعني انا وجودي زي عدمه ومحدش هياخد باله من غيابي 
لا لا البنت دي اكيد بتخربط انا عمري ماكنت اناني 
طب افرض كان كلامها صح ياتمام هتعمل اي دي مش هتبقى إهانه بس دي مواجه بالحقيقه  !
_____________
في غرفة مديحه 
قاعده ع الكرسي وماسكه صورة زوجها وبتكلمه بحزن
: الولاد كبرو ياادهم وقلبهم دق وعرفوا الحب نفسهم ياخدوا حريتهم ف اختيار شريكة حياتهم طالعين عندين زيك وانا مش عارفه اعمل اي
ياريتك كنت موجود معانا
____________
"نهار يوم جديد "
زين وهو مغمض عيونه حضن المخده جامد وهو بيقول 
: ياااه اخيراً حسيت اني واحد متجوز
بيفتح لقى المخده ال ف حضنه قال بعصبيه
: طول عمرها جزمه 
بيبص جمبه علشان يشوف الساعه كام لقى الخاتم ال هو  كان جايبه لوعد ع التربيزه 
اتصدم لما شافه 
شده من ع التربيزه واخده وراح ناحية اوضة وعد 
مخبطش وفتح الباب ع طول 
وعد كانت واقفه بتظبط نفسها قدام المرايه علشان تروح الشغل 
قالت بخضه: اي دا في اي
زين قرب منها وقالها بعصبيه : ممكن افهم اي داه
وعد : دا الخاتم ال انت جبتهولي امبارح
زين : ياسلام ع اساس اني مش عارف انا اقصد بيعمل اي عندي 
وعد: سبته علشان مبقاش ينفع البسه
زين : وليه بقى الأميره شايفه حد تاني
وعد بضحك : يابني انا مبقتش شايفه غيرك 
زين : مش وقت ضحك وانجزي مينفعش تلبسيه ليه
وعد : علشان جدك ممكن يشوفه ف ايدي ووقتها هيسأل مين جابه
زين : قولي زين ال جابهولي بسيطه اهيه
وعد : مينفعش دا خاتم خطبه لو لبسته معناها اننا مخطوبين 
زين مسك ايدها وفردلها صوابعها ولبسهولها وقال
: مش عايز اشوفه مخلوع من ايدك تاني وال يسألك قولي زين جابهولي وملكيش دعوه بحد 
وعد بصدمه : بس .....
زين لخبطلها شعرها على وشها بإيده وقال
: روحي كدا جاتك داهيه ف حلاوتك
وسابها ومشي راح اوضته علشان يجهز للشركه 
على سفرة الإفطار كلهم متجمعين ووعد منزله الإيد ال فيها الخاتم تحت التربيزه وبتاكل بإيد واحده 
جده : حضرتك بعد ماقولت عندي خبر مهم سبتنا كلنا ومشيت بدون ماتتكلم
زين وملامح وشه مكشره : مفيش حاجه 
جده : بتخبي عليا
زين : كل حاجه ف وقتها ياجدو 
والدته ابتسمت انه فهم كلامها
آيسل عماله تبص حواليها وتقول لنفسها
: هو حاصد الأرواح الشرير راح فين 
مديحه : بتبصي ع اي ياايسل حاسه انك مش معانا
آيسل بشرود : هاه لا انا مش عارفه تمام منزلش ليه لحد دلوقتي
تميم : تلاقي معندوش محاضرات مهمه خليه براحته
وعد : معقول تمام لقى حد يسأل عليه
مديحه بإبتسامه: مش بنت خالتوا لازم تاخد بالها منه
تميم : ومش اي بنت خاله دي القمر بتاع العيله يابختك ياعم تمام
آيسل اتحرجت ونزلت وشها لتحت
كلهم فطروا وراحوا شغلهم وتميم راح جامعته ونانسي خرجت مع صحابها
آيسل بتعجب : هو ليه تمام مخرجش من اوضته لحد دلوقتي
(تمام  كان ف اوضته وحاسس بخنقه بسبب كلام آيسل ليه وانه شخص ملوش لازمه واناني حاسس انه اتهان جدا ومن عيله وعايز يرجع كرامته 
نايم ع سريره بيكلم نفسه وبيقول
: عارف انك جايه 
1_2
ايسل قدام اوضته عمال تلف حوالين نفسها بتررد
استجمعت قواها اخيراً وخبطت
تمام :3
تظاهر بالبرود وقال
: ادخل
آيسل فتحت الباب براحه وقالت 
: دا انا 
تمام  : عايزه اي
آيسل : بصراحه قلقت عليك ليه منزلتش تفطر وتروح جامعتك زي كل يوم 
تمام ببرود : مليش نفس
آيسل بحزن : طب انت كويس
تمام : انا كويس اطلعي بره
آيسل : هو انت زعلان مني 
تمام : هزعل منك ليه
آيسل : علشان الكلام ال قولته امبارح
تمام : لا مش زعلان انا مبزعلش
آيسل : انا كنت بهزر
تمام : او متهزريش مش فارقه 
آيسل بحزن : طيب يعني انت كويس
تمام : اه
آيسل لسه هتلف وشها وتمشي بإحباط قالها
: صحيح عجبتني جرأتك ف الكلام
آيسل بتعجب : هاه
تمام : كنتي قولتي امبارح انك تتحبي واني اول واحد هقع ف حبك 
آيسل بتوتر : ااه دا كلام عيال متاخدش عليه
تمام وقف وقرب منها ايسل رجعت لورا بخوف 
قالها
: وانا مش معتبره كلام عيال ومستني تنفذي كلامك وتكوني أده 
آيسل بتوتر : مش فاهمه
تمام : خليني احبك 
آيسل بصدمه : انت بتهزر مش كدا
تمام قرب منها أكتر وهي  رجعت لورا لحد ماخبطت ف الحيطه 
حط ايده ع الحيطه وقال
: لا مبهزرش وبيني وبينك تحدي يااحبك زي ماقولتي ياتسحبي كل الإهانه ال انتي قولتيها
آيسل بخوف : انا بسحبها من دلوقتي 
تمام ببرود : لا مش دلوقتي لما تعرفي قيمتك بجد وانك ولا حاجه وقتها هكون ردتلك الإهانه 
آيسل بضيق : قولتلك انا مش ولا حاجه انا ليا قيمه وكبيره كمان
تمام بسخريه : وريني قيمتك ولا خايفه
آيسل بلعت ريقها واستجمعت قوتها وقالت 
 : لو حبتني تعترف بخسارتك وتقول قدام الكل اني اتحب واني ليا قيمه ومش شخص عديم الفايده زيك
تمام بإبتسامة سخريه : هه موافق ولو خسرتي هتسيبي الفيلا وترجعي مصر وهتتحججي بأي حاجه 
آيسل بخوف : بس الإتفاق دا صعب ليه اسيب الفيلا
تمام بغيظ : علشان انا مش طايق اشوفك فيها
آيسل سكتت شويه وبتبص لعنيه بخوف  
تمام : اي مش واثقه من نفسك وبتعلني انسحابك
آيسل بتردد وتظاهر بالثبات : لا انا موافقه 
يتبع الفصل الثالث والعشرون 23 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent