رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت الثامن عشر 18 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18

"نهار يوم جديد ف الفيلا 
الجميع في إجازه منهم من استيقظ ومنهم مازال نائم "
زين وهو ف سريره يسمع صوت حد بيهمس ف ودانه برفق ويقول
: زين حبيبي قوم
زين وهو مغمض العينين رد بحب
: وعد انتي صحيتي 
نانسي  : وعد مين يازين انا نانسي
قام مفزوع من مكانه 
نانسي : في اي مالك شوفت عفريت
زين بذهول : انتي بتعملي اي هنا
: هكون بعمل اي بصحيك
: مين سمحلك تدخلي عليا الأوضه
نانسي بدلع : هو مش انا طول عمري كنت بدخل اصحيك عادي 
زين بعصبيه: اطلعي بره يانانسي ومتدخليش عليا الأوضه تاني
نانسي : ليه بقى مدخلش عليك
زين : علشان انا دلوقتي واحد متج...
وبعدين سكت وقال واحد مرتبط فهمتي 
نانسي : دا كله علشان البنت ال بره دي دانت لمتها من الشوارع 
زين بعصبيه : اسمها وعد وانا ملمتهاش من الشوارع هي عندي اغلى من بنات الدنيا كلها
نانسي بتمثيل : خلاص يازين انا اسفه مقصدش ادايقك وحاضر مش هدخل عليك الأوضه تاني ممكن تقوم بقى علشان وحشتني
زين بضيق : اطلعي بره دلوقتي بعد اذنك
نانسي طلعت وقفلت الباب وقفت تكلم نفسها
: دا بيحبها جدا المهمه ال جدو مديهالي صعبه اوي
زين ف اوضته قعد ع السرير بيكلم نفسه
: وانا ال فكرتها وعد مع اني عارف ان وعد عمرها ماهتكون كدا 
___بقلم ملك محمد_______
ف الأسفل 
مديحه وهي بتشرب القهوه
: تمام انت ليه مبتعلمش آيسل اللغه التركيه
تمام وهو بيقرأ رد ببرود : مش فاضي
تميم : البيه مقطع نفسه م المذاكره دا لو مطلعش معيد ف الجامعه هفجره 
آيسل بحزن : انا خلاص مش عايزه حد يعلمني في شاب اتعرفت عليه ع النت وقالي انه هيديلي كورس مجاناً
مديحه : بجد طب كويس 
تمام نزل الكتاب من على وشه : مين الشاب داه 
تميم : وانت مالك خليك ف مذاكرتك انت 
تمام وقف ببرود وقال : عندك حق انا مش عارف انا قاعد معاكوا بعمل اي لا كارزيمتي ولا هيبتي تسمح بداه
وشد تفاحه من ع التربيزه وخدها ف ايده وطلع اوضته 
آيسل : طبعه غريب اوي ياخالتو هو انتو مبتخفوش منه
تميم بسخريه : مروضينه متقلقيش
تمام سمعهم رمى التفاحه من ورا ضهره وهو ماشي جت ف راس تميم 
تميم بألم : ااه 
وبعدين بص لآيسل وقالها 
: تقريباً مش مروضينه اوي ابقي خدي بالك 
بيقابل تمام نانسي وهو طالع اوضته  ف الطرقه
نانسي بضحك : جدو صحي ياتميم
تمام بصلها بقرف وقال : تمام 
وسابها ودخل اوضته وقفل الباب
نانسي بتعجب : ماله داه ملبوس ولا اي
نزلت نانسي لتحت 
مديحه : تعالي يانانسي 
نانسي : هو جدو لسه نايم ولا اي
مديحه : اه يوم الأجازه بياخد راحته ف النوم 
تميم : زين ووعد اتأخروا جدا ف النوم
مديحه : سبهم النهارده اجازه 
آيسل بحب : يابخت ابيه زين حبيبته حلوه اوي ودمها خفيف 
تميم : لايقين على بعض اوي بيناكفوا ف بعض كتير بس ميقدروش يعيشوا من غير بعض
نانسي بضيق : مين قال لايقين ع بعض دا كل واحد منهم طباع مختلفه 
مديحه : انتي متعرفيش ان وعد غيرت ف زين حاجات كتير 
تميم : من اول ماوعد جت بقينا نشوفه بيضحك وبيهزر معانا كان الأول كل وقته شغل 
نانسي قاعده بتنفخ ومدايقه 
___________
فوق بيدخل زين ياخد شاور ويلبس هدومه ويخرج من اوضته 
عدى ع اوضة وعد لسه هيخبط قال لنفسه 
دي مراتك يابني بتخبط ليه 
وفتح الباب ودخل 
وعد ف سابع نومه 
زين قرب منها ورفع شعرها عن عيونها وقال
 : ياه لو تفضلي نايمه ع طول بتبقى شبه الحمل الوديع 
 ‏سرح ف شكلها شويه وركز ف ملامحها الهاديه الجميله وشعرها الطويل ال مفرود جمبها ع المخده ضمة أيدها وهي حاضنه نفسها ونايمه تقفيلة عيونها وهي مغمضه كان شايف  كل حاجه فيها حلوه 
 ‏
 ‏افتكر لما باسته ف خده تحت المطره 
 ‏ابتسم وحط ايده على خده مكان البوسه
 ‏قرب من ودانها وقالها بهمس
 ‏: وعد 
وعد ف سابع نومه 
زين بلطف : حبيبي قومي علشان وحشتيني تعرفي انك بتوحشيني حتى وانتي معايا 
وبعدين اتنهد وقال
امتى ياوعد يجي ال يوم ال اضمك فيه لحضني بدون ماتبعديني عنك نفسي اوي اكون قريب منك بس دماغك عنيده اوي معرفش ليه 
وعد ف سابع نومه قلها بصوت مرتفع 
: وعد قومي كفايه نوم 
مردتش عليه 
قال لنفسه مبدهاش بقى وراح شايلها ونازل بيها ع تحت
تميم بذهول : انت شايل وعد
آيسل حطت ايدها ع وشها بكسوف 
مديحه : مالك يازين ياحبيبي انت اتجننت 
زين : شششش
مديحه : ششش اي انت واخد البنت نايمه ورايح فين 
زين مردش عليهم وطلع بيها بره ف الجنينه وقرب من حمام السباحه ورماها فيه 
صحيت وعد بفزع 
زين بإبتسامه : اصحي كفايه نوم اي مبتشبعيش نوم 
وعد كانت مصدومه من ال عمله فيها وبتبص حواليها ف المايه
زين بإبتسامه : اطلعي غير هدومك وتعالي علشان عايز افطر معاكي 
وعد استوعبت ال هي فيه قالت بعصبيه وصراخ : يا حيوااااان 
زين وهو ماشي : قولتلك هقطعهولك حاضر 
دخل زين قعد معاهم 
آيسل : هي وعد فين ياابيه
زين : بتاخد غطس وجايه
مديحه : انت مش هتبطل ترخم عليها بقى 
زين : طول مانا بحبها هفضل ارخم عليها
تميم : فكرتني بسيلا مره بهزر معاها وبديها قفا مصري من بتاعنا لقيت البت وشها احمر وبتقولي طلقني احلفلها مية يمين اني متجوزتهاش أساساً تقولي طلقني بردو قعدت اتأسفلها شهر 
الكل بيضحك على كلامه 
زين : علشان تعرف نعمة البنات المصريه حسناء اختك كلت على قفاها لما ورم
نانسي : اي الشغل البلدي داه لازم الواحد يتعلم احترام الأنثى 
زين بسخريه : الآنثى بقى 
نانسي ادايقت من رده 
فجأه دخلت وعد وهي غرقانه مايه وبتبص لزين بنظره شريره من تحت
زين :  انتي بتبصيلي كدا ليه مش انتي ال نومك تقيل 
وعد قربت ناحيته وهي بتص بنظره شريره 
تميم : بقولك اي ياسطا انت مفروض تجري
زين : انت شايف كدا
تميم : اجري بقولك النظره دي انا عارفها
وعد لسه هتمسك دراعه تعضه زين طلع يجري منها ع فوق ووعد طلعت تجري وراه
آيسل بإنبهار : شكلهم قمر اوي وهما بيناكفوا ف بعض
نانسي بضيق : بس ياحببتي انتي لسه صغيره هو دا اسمه حب 
زين دخل أوضته ووعد طلعت وراه فتحت الباب وقالت بعصبيه
: وربنا ماهسيبك يازف.....
زين كان ورا الباب قاطعها بشدها لحضنه وقفل الباب
وعد بعصبيه بتحاول تخبطه ف كتفه وهو ماسكها جامد ف حضنه وبيضحك ويقول
: خلاص بقى متبقيش قفوشه
وعد بعصبيه : سبني بقولك
زين وهو حاضنها : طب خلاص حقك عليا انا اسف
وعد بغضب : كل مره بتقولي كدا وبدايقيني برده
زين : بحب اهزر معاكي وربنا مش قاصد ادايقك
وعد بغضب وهي بتخبط فيه : في حد يشيل حد يرميه ف المايه وهو نايم ويقول بهزر معاك 
زين وهو واخدها ف حضنه : مانتي ال نومك تقيل قولت اصحيكي
وعد بعصبيه فضلت تخبط فيه وتزعق 
زين بصوت عالي : وعد بصيلي 
وعد رفعت وشها لفوق وبصتله
اول لما بصتله اتوترت وهديت وبطلت خبط فيه 
نزلت وشها بسرعه لتحت وقالت
: سبني يازين 
زين : طب بصي ف عيوني وانا اسيبك
وعد رفعت وشها تاني وبصتله 
قلبها فضل يدق جامد قالت بتوتر
: اديني بصتلك سبني بقى 
زين وهو لافف ايده حوالين وسطها 
: نفسي اكون قريب منك ومتقوليش ابعد 
وعد بإرتباك وخجل : سبني انا عايزه اغير هدومي 
زين بلطف : حضن واحد بس 
وعد بخجل : اي ال انت بتقوله داه انت مجنون
زين : انتي مراتي وانا ليا الحق فيكي بس انا سايبك براحتك ومش عايز ادايقك كل ال عايزه منك حضن مش اكتر 
وعد : لا
زين : خلاص متزعليش بقى لما انزل اخد حضن من نانسي دلوقتي
وعد : نعم نانسي !
زين : اه اصل انا محتاج شوية حنان ها هتديني حضن ولا انزلها
وعد وهي حاطه وشها ف الأرض بخجل رفعت ايدها بإرتباك وحطتها حوالين رقبته 
زين ابتسم وضمها لحضنه جامد وكأنه غرقان فيها 
حضن بعد تعب ومناهده ومشاكل وحب من طرف واحد 
اخيراً بقت ف حضنه بإرادتها مش غصب عنها
وعد حضنته بقوه هي كمان كأن حد بتحبه واحشها اوي ومحرومه منه وأخيرا بقت معاه 
وعد لسه هتتكلم 
زين بلطف قاطعها : ششش متبوظيش اللحظه ارجوكي 
بعد فتره : تعرفي ان اللحظه دي هسجلها عندي علشان تفضل ذكرى 
وعد شالت ايدها من حوالين رقبته ورجعت لبعيد بخجل وبصت ف الأرض 
زين بإبتسامه : بعد الحضن دا ملوش لازمه الكلام مستنيكي تحت علشان نفطر سوا
ونزل تحت وهو منشكح والدنيا مش سايعاه 
وعد بصت ف المرايه لنفسها وقالت
: معقوله انا حضنته عادي 
حطت ايدها ع وشها بخجل 
: اي الإحراج داه بقى 

ف الأسفل 
زين نزل ليهم تحت
مديحه : اي الإنشكاح داه مش كنتوا طالعين بتجروا ورا بعض
زين بإبتسامه : لا ماحنا اتصالحنا
نانسي : غريبه يعني قميصك مبلول مايه 
زين ببرود : اصل هدوم وعد كانت مبلوله 
آيسل شهقت بخجل : هاه
نانسي : واي ال وصل هدوم وعد ليك 
زين ببرود : حاجه متخصكيش
مديحه ابتسمت وتميم قال
: اهدى يازين في اي نانسي بتسأل عادي 
نانسي بعصبيه : لا زين اتغير خالص دا مبقاش طايقلي كلمه 
زين : انا اسف يا نانسي انتي عارفه اني مبحبش حد يسألني عن حاجه
نانسي : ومن امتى انا اي حد
زين : رد انت ياتميم علشان انا ردي بيزعل
نانسي بعصبيه : الله الله حتى الكلام مبقتش طايق تتكلمه معايا
مديحه : يابنتي زين ميقصدش حاجه متكبريش الموضوع وانت يازين بيه قوم افطر وبطل مناكفه ع الصبح
زين : مستني وعد 
تميم : لا دا كدا الحب ولع ف الدرا اوي يعني
آيسل بيجلها رساله فبتاخد الاب بتاعها وتستأذن منهم وتطلع الجنينه 
وعد بتغير وتنزل من فوق 
زين بيبص عليها وهي نازله بحب
وعد بصتله افتكرت ال حصل فوق بصت ف الأرض بخجل
تميم لاحظ وطى على زين وقاله
: هو اي ال حصل فوق بالظبط
زين : ششش بص قدامك
مديحه : تعالي ياوعد اقعدي 
وبتنده ع الخادمه 
: اوزلام 
اوزلام : Evet bayan
الترجمه ( نعم مدام)
مديحه :Zain için kahvaltı hazırla ve söz ver
الترجمه ( جهزي الفطار لزين ووعد)
اوزلام : şimdiki bayan
( حاضر مدام)
بيرد زين ويقول : Yemeği dışarı koy, orucunu bahçede açalım.
الترجمه ( حطي الأكل بره هنفطر ف الجنينه)
بتروح الخادمه علشان تجهز الفطار 
_________
ف الخارج 
آيسل قاعده ع المرجحيه وفاتحه اللاب وباين على وشها الأبتسامه وكانت بتكلم الشاب ال بيديها الكورس فديو 
تمام كان واقف ف بلكونته بيشرب القهوه شافها وهي عماله تتكلم ومبتسمه 
قال لنفسه 
: هه لقت حد يعبرها أخيرا وقال اي بتقول انا خلاص مش عايزه تمام يعلمني قال يعني البنت تطول اوي
الفضول اخده وحب يعرف اكتر عن الشاب ال هي بتكلمه وليه الكورس مجاني يعني
اخد قهوته ف ايده ونزل راحلها
آيسل قفلت الاب بخضه 
تمام ببرود : وريني كدا الموقع ال بتتعلمي عليه تركي
آيسل بخوف : ليه
تمام: عايز اشوفه
آيسل فتحت الاب وادتهوله 
تمام قعد جمبها قلب شويه ف الموقع شاف صور الشاب وفديوهاته القديمه لقاه متمكن وطريقة شرحه مميزه 
آيسل وهي باصه بتعجب : ها شوفته
تمام بكبرياء : دا ال بتتعملي عنده 
آيسل : اه دا قمور اوي 
تمام : بنت عيب تقولي ع شاب كدا 
آيسل : انا اسفه بس هو مهتم بيا جدا وقالي انه مش هيسبني الا لما اكون متمكنه ف اللغه
تمام : بس انا شايف ان في غلطات كتير عنده وباين عليه مش مثقف ذياده 
آيسل : لا لا دا جامد اوي انت لو تشوفه وهو بيشرح هيعجبك جدا ممكن اخليه يتواصل معاك لو عايز
تمام وهو باصص لصورة الشاب قال بكبرياء : هيتواصل معايا اعمل بيه دا انا اعلمه واعلم عشره زيه
آيسل : اه تمام بس انا مش فاهمه بردو انت بتسأل ع الموقع ليه
تمام : انتي بنت خالتي ولازم اطمن عليها واعرف مين بيديها الكورس وبصراحه لقيته شخص مش كويس وفاشل ف انا قررت اني هعلمك من هنا ورايح واهوه اكسب سواب فيكي واساعدك
آيسل اخدت الاب من ايده وقالت بإبتسامه : لا متشكره جداً ياابيه انا مبسوطه معاه وبفهم منه بسرعه معتقدش حد هيوصلي المعلومه ببساطه زيه
تمام اتصدم لأنه كان مفكر انها هتفرح جدا لما يقولها كدا
سابته ومشيت 
 بص حواليه بإحراج وقال لنفسه
: انا مساعدتي اترفضت دلوقتي ولا انا بيتهيألي !
_____بقلم ملك محمد____________
وعد وزين طلعوا بره الجنينه يفطروا 
وعد بخجل : الواحد محرج اوي وهو قاعد بيفطر معاك لوحدنا
زين : وفيها اي واحد ومراته قاعدين
وعد : ما هو محدش يعرف بداه 
زين : لو عايزه اقوم اقولهم دلوقتي اقول واقول للدنيا كلها كمان
وعد : لا لا احنا لسه معادنا بعد شهر ولا نسيت
زين : وانا لسه عند وعدي ومنستش
سكوت ثواني وبياكلوا
زين : صحيح بتكلمي اخوكي
وعد : اه بكلمه وفهمته كل حاجه بس انا زعلانه علشانه اوي بيشتغل وهو ف ثانويه عامه علشان يكفي مصاريفه
زين : طب ماتبعتيله فلوس
وعد : مستحيل يقبل بحاجه زي كدا دا اخويا وانا عارفاه 
زين : عنيد زي أخته 
وهو بيبصلها لاحظ ان بوئها عليه صوص من الأكل قرب ايده من بوئها بلطف ولسه هيسمحه 
وعد اتخضت ورجعت راسها لورا 
زين : متخفيش همسحلك بوئك بس
وعد بتوتر : انا همسحه لنفسي
زين ادايق وقام من مكانه شد دماغها غصب عنها ومسحلها شفايفها بإيده 
قرب منها وبص ف عيونها
: بعد كدا متبعديش ايدي عنك تاني 
تميم كان لسه خارج هو ونانسي شاف المنظر راح مصفر وقايل : ياوعدي ع الرومانسيه 
ولف وشه ورجع تاني
نانسي : هو في اي
تميم مسك ايدها : مفيش مفيش تعالي بس اما اقولك 
نانسي أصرت تطلع 
كان زين رجع وقعد مكانه 
نانسي جت بضيق وقالت
: حلو اوي الفطار الرومانسي داه 
وعد بخجل بصت لزين : انا شبعت 
وقامت 
زين بص لنانسي بضيق وقال  : انا كمان شبعت
نانسي وقفت تكلم نفسها وتقول
: هو انا سديت نفسهم ولا اي
____________
في منزل كريم قاعد على مكتبه ماسك موبايله وفتح فلودر قافله وعاينه ف مكان معين حط كلمة السر وفتح البوم الصور
ظهرت صوره مع وعد وهما صغيرين وذكرياته معاها من ايام ماكانوا ف مصر مع بعض 
قعد يبص للصور ويفتكر المواقف ويبتسم قال لنفسه 
: هو انا ازاي قدرت اسبها ولا يمكن علشان كنت ضامن وجودها فدوست عليها برجلي معقوله فين وافقت تتجوز زين بس ازاي وهي بتحبني انا
فجأه دخلت عليه حسناء 
: كريم حبيبي
اتبرجل وقفل الفون بسرعه
حسناء : مالك اتبرجلت كدا ليه
كريم : لا لا مفيش حاجه 
وراح قايم شايلها وقايلها
: تعالي بقى علشان وحشتيني
حسناء بضحك : بالراحه بالراحه علشان انا جيبالك مفاجأه 
كريم نزلها : مفاجأة اي
حسناء : انا حامل 
كريم بذهول : بجد
حسناء : اه بجد مالك مش مفروض تفرح
كريم بفرحه مصطنعه : انا فرحان وكل حاجه بس مش لسه بدري على موضوع الطفل داه
حسناء لفت أيدها حوالين رقبته وقالت بدلع : بدري اي بس احنا بنكبر ولا انت مش واخد بالك 
كريم حضنها وقال : عندك حق بس قوليلي بنت ولا ولد
حسناء بضحك : لسه بدري ع الكلام داه 
كريم : روحتي المستشفى امتى صحيح
حسناء : الصبح بدري سبتك نايم وروحت علشان اعملهالك مفاجأه مع انك مش باين الفرح عليك بس مش مهم بقى
كريم : متزعليش مني انا اتصدمت بس مش اكتر انما انا فرحان وفرحان جدا كمان 
حسناء : طب يلا علشان عايزه اروح افرح ماما
كريم : ع طول كدا
حسناء بحماس : ايوا انا مستعجله اوي 
يتبع الفصل التاسع عشر 19 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent