Ads by Google X

رواية حكاية وعد الفصل التاسع عشر 19 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت التاسع عشر 19 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل التاسع عشر 19

ف الجنينه قرر زين وتميم يلعبوا ماتش تنس بما ان اليوم اجازه "الوقت بعد العصر"
وعد وآيسل قاعدين بيتفرجوا عليهم
وعد بتبص لزين بهيام
آيسل : بتحبيه مش كدا
وعد اتوتر : هو مين
آيسل بتعجب : هو انتي لي بداري حبك ليه بس ابيه زين مبيتكسفش يقول قدامنا انه بيحبك
وعد بحزن : بصراحه بخاف 
آيسل : بتخافي من اي
وعد سكتت شويه
آيسل مسكت ايدها 
: اتكلمي معايا متخفيش انا اه سني صغير بس هفهمك
وعد بحزن : بخاف اتخدع تاني ويكون آخرة الحب فراق
آيسل : هو ممكن يسيبك
وعد : معرفش بس انا خايفه خايفه اتهان وينداس على قلبي تاني 
آيسل : انتي اتجرحتي قبل كدا
وعد بحزن : انا اتخذلت من اكتر شخص وثقت فيه
آيسل : بس ابيه زين مش كدا ع فكره بيحبك اوي
وعد وهي بتبص ناحية زين وبتبتسم : عارفه انه بيحبني بس شعور الخوف ملازمني للأسف مشاعري استهلكتها مع الشخص الغلط
آيسل بلطف : ع فكره انتي تقدري تحي مشاعرك من تاني مش معنى انك اتخدعتي ف شخص تبقي خلاص انتهيتي ادي نفسك فرصه وسيبي قلبك يدق من جديد ومتخفيش 
وعد : تفتكري هقدر 
آيسل : هتقدري ليه لأ وع فكره ابيه زين أمور اوي ودمه خفيف وكاريزما كدا حاجه تتحب بصراحه 
وعد بضحك: اي دا بقى انتي هتعاكسيه قدامي
آيسل بضحك : غيرتي عليه مش كدا علشان تعرفي انك بتحبيه بس مش عايزه تعترفي
وعد بخجل : هو انا ظاهر عليا اني بحبه
آيسل : اه طبعاً نظرات العشاق بتفضح بس قوليلي هي مين نانسي دي واي علاقتها ب آبيه زين
وعد : كان مرتبط بيها قبل مايعرفني بس بصراحه دمها تقيل وبارده اوي معرفش اي ال عجبه فيها
آيسل : بصراحه عندك حق انا مبطيقهاش 
وعد بحزن : خايفه اوي زين يحن ليها
آيسل بمكر وبإبتسامه : اي رأيك نطفشها
وعد بنظرة مكر هي كمان : تصدقي فكره 
__________
ف الداخل يجلس اسماعيل مع نانسي ف مكتبه
نانسي : ياجدو انا عمري ماشوفت زين بيحب زي المرادي الحب ظاهر ف عيونه
اسماعيل : حتى لو بيحب لازم تبعد عنه زين كبر اه بس شكله مش عارف مصلحة العيله
نانسي : الموضوع صعب اوي انا حتى مش عارفه انفرد بيه لوحدنا علشان اقدر اخليه يلين ليا تاني مش مديني فرصه الزفته دي واخده كل واقته 
اسماعيل : لازم تحاولي انا قولت زين مش هيتحوزها
نانسي : ماتطردها من البيت وخلاص ياجدو بدل التعب دا كله
اسماعيل: مينفعش طبعاً زين يقدر يجيب بدل البيت عشره وانا مش عايز اخسره عايزه يرجع لوعيه ويسبها هو بمزاجه 
نانسي : تفتكر دا ممكن يحصل 
اسماعيل : هيحصل علشان دا ال لازم يحصل انا لو اعرف ان البنت دي هتعمل كدا مكنتش دخلتها البيت بس زين غفلنا كلها وحبها 
__بقلم ملك محمد________
ف الأعلى 
تمام في غرفته فاتح الاب بتاعه وبيكلم نفسه ويقول
: بقى انا مساعدتي تترفض 
دخل ع الموقع بتاع الشاب ال ايسل بتتعلم عليه ولأنه شاطر ف الهكر هكر الموقع 
وبعت للشاب من اكونت فيك لو عايز موقعك يرجعلك اعمل ادخل قول لآيسل انك مش هتقدر تديها الكورس وانها محتاجه حد فاهم اكتر منك واعملها حظر
الشاب اترعب وبعتله رساله قاله انه موافق يعمل كدا 
وفعلاً دخل بعتلها رساله بالكلام ال تمام قالهوله وعملها بلوك 
تمام رجعله ايميله وقفل الاب وابتسم بإنشكاح وقال لنفسه 
: هه بقى عيله زي دي ترفض مساعدتي 
أخد بعضه ونزل لتحت لقاهم ف الجنينه
بص على تميم وزين لقاهم بيلعبوا تنس ووعد وآيسل قاعدين بيتكلموا مع بعض 
قال لنفسه بغرور وهو بيبص لآيسل وهي بتضحك : شكلها لسه مفتحتش الاب بتاعها انا ف انتظار انك ترجعيلي راكعه 
فجأه الكوره بتخبط فيه 
تمام بعصبيه وصوت مرتفع : ماتفتح يااعمى 
تميم : مانت ال واقف ف النص وشكلك سرحت 
وعد وآيسل انتبهوا لوجوده وبصوا ناحيته وضحكوا 
تمام خبط الكوره ف راس ايسل وقال 
: بتضحكوا ع اي انتو كمان 
زين بتعب : بقولك اي ياتميم انا خلاص تعبت هطلع اخد شاور 
تميم : تصدق وانا كمان خدني معاك 
آيسل بألم من خبطة الكوره: شايفه ياوعد تمام بيعاملني ازاي
وعد : تعرفي اني مشفتوش بيتكلم كتير غير معاكي 
آيسل بتعجب : بجد
وعد : دا حقيقي من وقت ماجيتي الفيلا بقيت اشوفه كتير واسمع صوته بيتكلم عادي انا كنت قربت افتكره مجنون دا يابنتي مكنش بيعمل حاجه غير انه يبصلنا كلنا بقرف ولا اكننا قاتلينه قتيل 
آيسل ضحكت
وعد بضحك : دا بجد وربنا مش عارفه طبعه غريب ليه كدا 
تمام قاعد بعيد وبيبص عليهم بس مش عارف بيتكلموا ف اي ومستني آيسل تيجي تقوله ان الشاب حظرها وتعتذرله 
آيسل لاحظت انه بيبص ناحيتهم قالت برعب
:وعد هو بيبص علينا كدا ليه انا خوفت
وعد : متخفيش هو اه متوحد بس ع رأي تمام مروضينه 
فجأه بتدخل حسناء وكريم بيكرنوا عربيتهم ف الجراج وبينزلوا
وعد اول لما شافت كريم قلبها وقع ف رجليها واترعب افتكرت عمها وهو بيزعقلها علشان اتجوزت من  راهم 
آيسل : اي دا حسناء وعمو كريم جم اي المفاجأه الحلوه دي
وعد بتبص لكريم بخوف وهو بيبصلها بنظرات حاده 
بيقربوا عليهم 
حسناء بغرور مدت ايدها  : ازيك ياوعد 
وعد بإرتباك : الحمدلله 
آيسل حضنت حسناء : حلوه اوي المفاجأه دي 
كريم مد ايده علشان يسلم ع وعد هو كمان وقال
: عامله اي ياوعد 
وعد بتوتر مدت ايدها علشان تسلم عليه 
فجأه بيجي زين وبيحط ايده ف ايديه مكان وعد
زين : كلنا كويسين ياكريم اطمن
كريم ادايق بس ابتسم ابتسامه مصطنعه
حسناء سلمت ع زين وقالتله
: وحشتوني اوي ماما فين
زين وهو باصص لعيون كريم ووعد واقفه وراه 
: جوه اتفضلوا اي المفاجأه الحلوه دي 
دخلوا كلهم جوا 
____________
اتجمعوا ف الصالون 
وعد قاعده عماله تفرك ف ايدها من التوتر زين لاحظ داه استأذن واخدها دقيقه بعيد عنهم
زين :  ممكن اعرف اي سبب توترك الذايد داه
وعد بخوف : كل اما بشوف كريم بفتكر عمي وانا اتجوزت بدون علمه لو شافني هيقتلني
زين قرب منها ومسك ايدها : متخفيش طول مانا موجود محدش هيقدر يأذيكي 
وعد بخوف : بس كريم نظراته مرعبه اوي كأني عامله جريمه 
زين رفع وشها وبص ف عيونها وقال
: متبصلوش بصيلي انا 
وعد بصتله وقلبها بدأ يدق جامد
زين وطى راسه وبدأ يقرب منها اكتر
فجأه بيعدي تميم نازل من اوضته بيشوفهم قال
: احم 
وعد اتكسفت فشدة نفسها بعيد وطلعت تجري 
زين بغيظ : دانت واحد غتت 
تميم قرب منه وقاله : بصراحه انا مش فاهم هو اي ال بيحصل بالظبط مفيش بينكوا اي ارتباط رسمي وحضرتك قريب منها بطريقه متنفعش خصوصاً اننا مصرين 
زين : مش فاهم يعني اعمل اي 
تميم : اخطبها ع الأقل طالما مش ناوين تتجوزوا دلوقتي 
زين بيكلم نفسه : هخطب مراتي !
تميم : بتقول اي 
زين : لا مفيش بقولك فكره حلوه تصدق 
____بقلم ملك محمد_____
ف الصالون كلهم بيتكلموا مع بعض
جت وعد وقعدت وجه بعدها زين وتميم قعدوا
حسناء بفرح : كدا كلنا كاملين استعدوا علشان عندي خبر حلو اوي
مديحه :خير إن شاء الله
حسناء وقفت وقالت 
: انا حامل 
والدتها بذهول : بتهزري 
حسناء : لا دا بجد
جدها بفرح : وأخيراً هبقى جد 
تمام ببرود : مانت جد اصلا ياجدو 
زين : بفرح مبروك ياحسناء 
والدتها وقفت وحضنتها بفرح 
نانسي : مبروك ياحسناء
حسناء : الله يبارك فيكوا 
تميم : لو ولد تسميه تميم 
آيسل : ايوا فعلاً اسم تميم حلو اوي 
تمام : وماله يعني اسم تمام
آيسل بتعجب : هو انت كمان عايز البيبي يبقى ع اسمك
تمام بغرور : ومعوزش ليه ماله اسمي
آيسل : ملوش بس اسم تميم احلى
وعد : دا حقيقي تميم اسمه احلى
تميم بفرح : خلاص ياحسناء تسميه تميم ماشي
تمام ببرود : تمام 
تميم بغضب : تميم
تمام ببرود : تمام 
تميم بعصبيه : تميم 
وعد : اي شغل العيال داه حسناء سميه تيم ولا تمام ولا تميم 
كلهم ضحكوا
كريم وهو باصص لوعد 
: بس ممكن تكون بنت ولو بنت هسميها وعد 
حسناء وشها قلب وكلهم استغربوا
: اشمنا وعد يعني
كريم وهو باصص لوعد : بحب الأسم داه
زين مد ايده ومسك ايد وعد وقال ببرود
: عندك حق ياكريم هو اسم وعد يتحب فعلاً 
حسناء بغيظ وطت ع كريم وقالتله
: هو اي ال هنسميها وعد 
كريم : اي ياحبيبتي في اي انا بحب الأسم مش اكتر وبعدين ياستي خلاص سميها زي مانتي عايزه
جدهم : بالمناسبه الحلوه دي زين خد نانسي وروح هاتلنا الحلويات ال انا طلبتها
زين : ومتجيش لحد البيت ليه
جده : انا عايزك تروح تجبها بنفسك
زين : طيب يلا ياوعد
جده بحده : بقول نانس
زين : بس انا مش عايز اروح مع نانسي
جده : لازم تروح معاها علشان انا قولت كدا ولا انا خلاص وجودي زي عدمه بالنسبالك
مديحه بغمزه : روح يلا 
زين مرضيش يزعل جده
وشد المفاتيح من ع التربيزه وخرج ونانسي خرجت وراه 
وعد بصت للأرض بحزن 
كريم بص ناحيتها وابتسم بخبث
زين ركب العربيه ونانسي ركبت جبنه 
زين بتعجب : فين وعد
نانسي : وعد 
زين نزل من العربيه وشدها من ايدها من وسط الجالسين
وعد : هو في اي
زين : مخرجتيش ورايا ليه من اول مره 
وعد : هو أنا هروح معاك
زين : اه 
وعد: ونانسي علشان جدو ميزعلش
زين : هي كمان جايه معانا
وصلوا العربيه 
زين : نانسي ممكن تنزلي تركبي ورا معلش 
نانسي بغضب : لا مش هركب ورا 
وعد شدت ايدها من ايده وفتحت باب العربيه الخلفي وقالت
: انا هركب ورا يازين متعملش مشاكل
زين ببرود ركب جمب وعد ورمى مفتاح العربيه لنانسي وقالها سوقي انتي 
نانسي بعصبيه : ساقت العربيه
وعد كانت مبسوطه اوي وبتبص لزين وتبتسم
زين مسك ايدها وشدها تحت حضنه 
وطى عليها وقالها بهمس
: قولتلك انا ممكن ابيع الدنيا كلها عشانك بس اوعي تخذيلني 
وعد بصتله بإبتسامه 
نانسي من غضبها راحت واكله مطب 
وعد : اااه
زين : اي يانانسي ع مهلك شويه 
نانسي مردتش عليه وكانت سايقه بغضب
___________
ف الفيلا 
كلهم متجمعين وبيضحكوا
آيسل استأذنت منهم وخدت الاب بتاعها وقعدت ف حمب
تمام قعد يبص عليها وهو حاطط رجل ع رجل بغرور 
آيسل بتفتح الموقع بفرح لقته مش موجود فضلت تدور ف الاب بهلع
تمام بيراقب المشهد بغرور وراح سايبهم وطالع اوضته
آيسل بخوف : تميم تعالى كدا شوف الموقع ال كنت مشتركه فيه راح فين
تميم سابهم وراح ناحيتها قعد جمبها
مسك الاب: موقع اي
آيسل : موقع كنت بتاخد عليه كورس
تميم قلب ف الاب شويه وقال : انتي تقريباً اخدتي بان
آيسل : بحزن بان ! طب ليه وانا معملتش حاجه 
تميم : بصراحه مش عارف انتي ممكن تسألي تمام هو شاطر ف الحاجات دي
آيسل : بحزن وتمام هيرضى يساعدني 
تميم : ميساعدكيش ليه روحيله مش هيقولك حاجه 
آيسل اخدت نفسها وطلعتله اوضته والاب ف ايدها
خبطت ع الباب بخوف 
تمام : مين 
آيسل : انا آيسل
تمام ابتسم وقال يس وبعدين عدل هدومه وتظاهر بالثبات وحط رجل على رجل وقعد بغرور وقالها
: ادخلي 
آيسل دخلت وهي حاطه وشها ف الأرض
تمام : في اي
آيسل : كنت عايزاك تشوفلي الموقع مبيفتحش ليه
تمام ببرود : مش فاضي دلوقتي
آيسل بحزن : طيب انا اسفه
تمام فكرها هتتحايل عليه بس اتفاجئ لما قالتله طيب قالها
 :فضيت خلاص وريني كدا
آيسل لفت وشها ورجعتله وحطت الاب قدامه 
تمام فتحه وبص فيه بغرور 
: انتي واخده بان من صاحب الموقع وباعتلك رساله ع الأيميل بيقولك انه مش هيقدر يساعدك انتي محتاجه واحد عنده خبرات اكبر 
آيسل بحزن : واجيب منين ال عنده خبرات آعلى داه انا كنت بشوفه اعلى واحد ف الشرح
تمام بغيظ : موجود بس انتي ال معندكيش نظر 
آيسل مدت ايدها والدموع بدأت تنزل من عيونها
: خلاص تقريباً مفيش أمل اني اتعلم تركي 
تمام شاف دموعها قال بذهول
: انتي بتعيطي 
آيسل ببكاء : لا مبعيطش دي حاجه دخلت ف عيني هعيط ليه دا مجرد واحد اعجبت بيه وف الآخر عملي بلوك
وسابته ولفت وشها لسه هتخرج
تمام وقف من مكانه وقالها
: معقول بتعيطي علشان الشاب داه 
آيسل لفتله وشها وقالت ببكاء : هو الوحيد ال كان مهتم بيا ووعدني انه هيخليني احقق حلمي بس طلع كداب
وفضلت تعيط زي الأطفال
تمام قرب منها : طب اسكتي خلاص انا هعلمك بداله 
آيسل بصدمه رفعت وشها وقالت : بجد
تمام بغرور : اه مضتر يعني 
آيسل من الفرحه رمت نفسها ف حضنه وقالت
: متشكره جدا ليك ياابيه 
تمام برق من الخضه 
استوعب الموقف زقها لبعيد عنه وقال وهو يتظاهر بالثبات
: اطلعي بره دلوقتي وهبقى اعرفك وقت الدرس امتة
طلعت آيسل بفرح 
تمام فضل ياخد ف نفسه بتوتر 
وبص ف المرايه لنفسه وقال
: في بنت حضتني دلوقتي !
_____________
رجع زين ووعد ونانسي من بره 
زين ووعد داخلين ماسكين ايد بعض ومبتسمين نانسي داخله بتطلع دخان 
راحت قعدت جمب جدها وقالت بهمس
عاجبك كدا ياجدو اهو البيه اخدها معانا
اسماعيل بغضب: الواد داه صبري نفد منه
قعدو كلهم والحلويات اتحطت قدامهم 
فجأه زين بيجيلوا اتصال بياخد موبايله ويطلع الجنينه يتكلم براحته
بعد ثواني نانسي بتستأذن وتطلع وراه
وعد مخدتش بالها من الموقف وكانت قاعده بتحكي لآيسل ال حصل معاهم 
زين خلص المكالمه بيبص وراه لقى نانسي
زين بتعجب : في حاجه
نانسي بدلع قربت منه وقالت
: وحشتني 
زين : بقالك كام يوم معانا ولسه واحشك
نانسي بإغراء وهي بتحسس على وشه 
: وحشني زين القديم 
زين  : انتي عايزه اي مش فاهم 
نانسي وهي بتقرب منه اكتر علشان تقبله
: عايزاك ترجعلي
زين ببرود حط ايده على بوئها وقال بثبات 
: وانا مش عايزك شوفي حد غيري
وسابها ومشي 
نانسي بصت حواليها بإحراج بتوتر وقالت بغضب
: بقى كدا يازين طيب انا هوريلك
دخل زين قعد جمب وعد ومسك ايدها بإبتسامه
___________
بتنتهي الليله وكريم وحسناء بيروحوا والكل بيدخلوا غرفهم يناموا 
تميم طلع من اوضته بيتاوب ونزل يفتح التلاجه وياخد قزازة مايه بيقفل باب التلاجه لقى شبحين قدامه من الخضه وقع اغمى عليه
يتبع الفصل العشرون 20 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent