Ads by Google X

رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17 - بقلم ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية وعد البارت السابع عشر 17 بقلم ملك محمد

رواية حكاية وعد كاملة

رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17

زين بتعجب : نانسي !
نانسي اقتربت منه بدلع
: وحشتني اوي ياحبيبي 
ولسه هتحضنه زين زقها لبعيد وقال بإرتباك
: مينفعش السكرتيره موجوده استني لما تخرج
وعد واقفه وسطهم 
:نعم! لا بقى انا عايزه اتفرج كملي كملي يااخت نانسي
نانسي : مين دي يازين 
زين : واحده معرفهاش
وعد تنحت 
زين بإرتباك : آااقصد السكرتيره
وعد تنحت آكتر
زين بإرتباك : يوووه بقى اقصد حبيبتي
نانسي بصدمه بصت لوعد بقرف : بقى دي حبيبتك
وعد بعصبيه : ابعدي عنه كدا يااختي شويه وكلميني عدل 
نانسي : ياي دي بلدي اوي 
وعد : هي مين دي يابت 
وطلعت تجري وراها 
نانسي تلف حوالين زين وزين بيحوش عنها وواعده مش عايزه تسبها الا لما تجبها من شعرها
زين بزعيق : بس بقى
كلهم سكتوا 
زين بعصبيه : وعد اتفضلي ع مكتبك
وانتي يانانسي : اتفضلي اقعدي
وعد زعلت : بقى كدا طيب
زين عايز ينده عليها بس مش عارف 
سابها تخرج وقعد ع مكتبه
: خير ال جابك
نانسي : بقى دي مقابله تقابل بيها حبيبتك السابقه
زين : بس احنا انفصلنا 
نانسي بحزن: بصراحه مش عارفه احب حد غيرك
زين : انتي جايه بعد سنه من انفصالنا تقولي كدا
نانسي : انا عارفه ان الوقت متأخر وواضح انك نستني وحبيت
زين : دا حقيقي ومش مستعد اخسرها بأي شكل من الأشكال
نانسي  : متوقعتش انك ممكن تحب بعدي 
زين افتكر وعد قال
: اصلها تتحب و اوي كمان
نانسي : تقصد البنت ال بره دي
زين : اسمها وعد
نانسي: بس مش شايف انها مش مناسبه ليك 
زين : مش مناسبه ازاي يعني
: يعني مستواها وكدا انت فين وهي فين
: وانتي مين عرفك الكلام داه
نانسي ارتبكت : اصل ...
زين  : جدي هو ال بعتلك
نانسي : لا طبعاً انا ال جيت اشوفك لأنك وحشتني وطنط مديحه وتميم وتمام كلكوا وحشتوني بصراحه
زين : وديتي شنطة هدومك ع الفيلا مش كدا
نانسي: لو مدايق اقعد ف أوتيل عادي
: لا لا خدي راحتك انتي مهما كان هتفضلي اعز صديقه ليا وكل ذكريات طفولتنا مع بعض 
فجأه بتدخل عليهم وعد وف ايدها العصير
زين : هو في حد طلب عصير
وعد بغيظ : لا دول اتنين لمون علشان تاخدوا راحتكوا ف الكلام
زين ابتسم لما شافها غيرانه 
وعد قربت منهم ولسه هتحط الكوبايه ع المكتب راحت دلقاها على نانسي 
نانسي بفزع : ااااه اي داه
وعد ببرود : اسفه اوي مخدتش بالي 
نانسي : فين الحمام بسرعه
وعد : يمين ف الشمال 
نانسي طلعت م المكتب بعصبيه 
زين وقف من ع الكرسي وقرب من وعد 
وعد بتوتر : ع فكره هي ال ادلقت غصب عني 
زين بإبتسامه : يعني مغرتيش عليا
وعد : لا 
زين : يعني عادي لو رجعت انا وهي لبعض 
وعد بغضب : دا بعينك 
زين : شوفتي انك بتحبيني بس بتكابري 
وعد : لا مبحبكش انا اقصد انك مينفعش ترتبط بيها واحنا متجوزين لما تطلقني اعمل ال انت عايزه 
زين قرب منها اكتر : بردو مش عايزه تعترفي بمشاعرك
وعد بتوتر : مكانك لو سمحت
زين : ولو قربت أكتر 
وراح شاددها لحضنه 
فجأه بتدخل نانسي بعد مامسحت هدومها 
ادايقت لما شافت وعد ف حضن زين
نانسي : احم 
زين اخد باله فساب وعد بسرعه
زين بإرتباك : مش تقولي انك هنا
نانسي : اسفه قطعت عليكوا مشهد رومانسي 
زين : لا عادي
نانسي : انا هروح الفيلا خلص شغل بسرعه وتعالى بقى
زين بإبتسامه : حاضر مع السلامه 
نانسي شدت شنطتها من ع المكتب وخرجت 
وعد بعصبيه: انا عايزه اعرف مين دي
زين قعد على مكتبه
: دي تبقى بنت صاحب بابا الله يرحمه كانو أكتر م الأخوات وزي ماتقولي كدا اتربينا سوا وعشت مع البنت دي قصة حب من واحنا صغيرين بس ياخساره مش كملت
وعد بغضب : ياخساره !
زين : مقصدش بس أنا فعلا كنت بحبها اوي بس محصلش نصيب نكمل كل فتره نبعد ونرجع لحد مازهقت آخر مره وقولتلها خلاص انسي اننا نرجع لبعض تاني
وعد : وهي نسيت
زين : معرفش 
وعد : والهانم مستنياك ف البيت بتعمل اي 
زين : مينفعش تقعد ف اوتيل وبيتنا موجود اكيد يعني دي مش مجرد واحده وخلاص دي اول قصة حب ف حياتي 
وعد : انت حنيت ولا اي
زين : والله لو حضرتك قررتي تطلقي فأنا ممكن اعيد نظر ف الموضوع
وعد بعصبيه : وممكن ليه انا بقولك عيد نظر من دلوقتي علشان انا هطلق 
وسابته وطلعت ع مكتبها 
زين بتعجب : يخربيت دماغها ناشفه اوي مش عارف اي يلينها 
____بقلم ملك محمد_______
ف الفيلا 
: منوره الفيلا يا نانسي
: دا نورك ياطنط
: جدو اسماعيل ال بعتلك مش كدا
: ايا عرفتي ازاي
: عشرة عمر يابنتي اكيد لازم اعرف، روحتي لزين ع الشركه مش كدا
: ايوا فعلا عرفتي ازاي دي كمان
: العالم بيتغير الا دماغ جدك لسه زي ماهي 
نانسي : هو حضرتك قاعده من الشغل النهارده ليه
: بنت اختي عندنا هنا وتعبانه شويه قولت اقعد اخد بالي منها
: اي دا بجد الف سلامه عليها ممكن اطلع اشوفها
: هي نايمه دلوقتي لما تصحى هنطلعلها 
نانسي : اه طيب 
امال تميم وتمام وحسناء فين 
: تميم وتمام ف الجامعه اما حسناء اتجوزت عقبالك 
: بجد بدون ماتعزموني كدا
: الفرح جه بسرعه بصراحه ان شاء الله تعوضيها ف فرح زين 
نانسي بضيق : هو اخيراً قرر يتجوز 
: اه اخيراً عرف يحب بجد مش لعب عيال اول مره اشوف الحب ظاهر ف عيونه 
نانسي بضيق: هه بكرا نشوف
______________
بعد مرور الوقت ف الشركه
زين خرج من مكتبه مر على مكتب وعد وقالها
: اي القمر مش عايز يروح
وعد مردتش عليه وقامت نزلت ع تحت بضيق
زين بتعجب : مالها دي 
نزل وراها ركبوا العربيه وطول الطريق وعد حاطه وشها الناحيه التانيه
زين : ممكن اعرف اي لازمة بوزك داه
وعد : انت بتحبها 
زين : هي مين 
وعد : البنت ام بوء معوج دي 
زين ضحك
وعد مربعه ايدها زي الأطفال  :مبهزرش 
زين : لا مبحبهاش 
وعد : امال بتحب مين
زين : واحده لسانها اطول منها عصبيه وعنيده 
وعد : مفيهاش ميزه تانيه خالص 
زين : هي بالنسبالي مفهاش عيوب اساسا كلها مميزات 
وعد إبتسمت بفرح
فجأه الجو بدأ يمطر 
وعد بفرح : مطر 
زين : بتحبي المطر
وعد : جدا 
زين وقف العربيه ف جمب وقالها 
: انزلي 
وعد : بجد
زين : بسرعه قبل ماارجع ف كلامي 
وعد فتحت الباب ونزلت بسرعه فتحت دراعتها للمطر
زين نزل هو كمان 
وعد : قميصك هيتبل 
زين شدها لحضنه تحت المطر
: فداكي 
وعد شدت نفسها بعيد وطلعت تجري تحت المطر 
زين بص حواليه وقال لنفسه
: صدق تمام لما قال الحب بيضيع الهيبه والكارزيما بتبقى في زمة الله 
وطلع يجري وراها
وعد بسعاده وهي غرقانه مايه
: انا مبسوطه اوي
زين بصوت مرتفع : وانا كمان مبسوط علشان انتي مبسوطه
وعد بفرح : زين انا ...
وبعدين سكتت 
زين قرب منها 
: انتي اي !
وعد بإرتباك : لا مفيش حاجه
زين بضيق : بارده
وعد راحت مقربه منه وبيساه ف خده وسابته وجريت
زين حط ايده على خده بصدمه وبعدين ابتسم وقال لنفسه
: شكلها بدأت تحن 
وراح من وراها شايلها بين درعاته 
وعد : نزلني اي ال انت بتعمله زين 
زين : ششش وفضل يلف بيها تحت المطر 
وعد بضحك : خلاص كفايه انا دوخت 
زين نزلها كانت دايخه ف اترمت ف حضنه 
زين وهو حاضنها قبل راسها وقال 
: وعد انا بحبك 
وعد رفعت وشها لفوق  
زين بلطف قرب راسه منها ولسه هيبوسها راحت حاطه ايدها ع بوئها بخجل وسابته ومشيت
زين ابتسم وراح وراها
ركبت العربيه وهو كمان 
______________
ف الفيلا
متجمعين ف الصالون بيشربو قهوه
مديحه : بقى البنت تبقى سخنه وحضرتك تسبها بلامبالها وتنام
تمام : وانا اعملها اي يعني
تميم :  دا واحد بارد ياماما مش هتاخدي معاه حق ولا باطل 
جدهم : هي عامله ايه دلوقت
مديحه : بقت كويسه هطلع اجبها وانزل 
طلعت مديحه ل آيسل
جدهم:  امال نانسي فين صحيح
تميم : ماما بتقول انها جت م السفر تعبانه فدخلت تنام 
فجأه بيبص لقا نانسي نازله من فوق قال
: اهي جت اهيه
تمام : وبدل البلوه بقوا تلاته
بتنزل آيسل مع خالتها من فوق
بص لآيسل : دي اول بلوه
وبص لنانسي : ودي التانيه
بتنزل نانسي بلبس مش محتشم خالص وبتسلم عليهم وبتقعد جمب جدهم 
اسماعيل : اي القمر داه 
نانسي بكسوف : طول عمرك عندك نظر ياجدو
تميم بص قرب من تمام وقاله بهمس 
: جدو جايب نانسي ليه هو عايزها مدعكه
آيسل بتقعد هي كمان جمب خالتها 
فجأه وعد وزين بيدخلوا غرقانين مايه وبيضكوا
تمام بص لوعد وقال : ودي البلوه التالته
وبعدين قال لنفسه 
: انا بفكر اروح اعيش ف مكان تاني بدل الملجأ ال انا عايش فيه داه 
تميم : اي ال مغرقكوا مايه كدا 
زين بإبتسامه بص لوعد : كنا بتمشى شويه تحت المطر 
نانسي بتعجب : معقوله زين بيتمشى تحت المطر 
جده : نانسي هنا اهيه ولا مش واخد بالك
زين : ازاي مش واخد بالي دي جاتلي النهارده ع المكتب بنفسها
جده بص ناحيتها وابتسم  (ال هو شاطره)
وبعدين بص لزين وقاله
: طب اطلع غير هدومك علشان متاخدش برد وانزل خدها وفسحها ف تركيا شويا من زمان مشافتش تركيا 
قامت نانسي من مكانها ومسكت ف ايد زين وقالت بدلع
: فعلا انا نفسي اوي نطلع مع بعض زي زمان 
وعد وشها اتقلب وسابتهم وطلعت
زين شال ايدها بعيد وقال
 : راجع تعبان ومش قادر خلي تميم يخرجها
وسابهم وطلع يغير هدومه 
لحق وعد قبل ماتدخل اوضتها جه ووقف قدام الباب
وعد : في اي 
زين : وشك قلب ليه مره واحده وطلعتي
وعد بضيق : مقلبش ولا حاجه انا طلعت علشان اغير ممكن اخد برد بهدومي دي
زين : يعني انتي مديقتيش لما مسكت ايدي 
وعد ببرود : وهدايق ليه
زين : بقى كدا
وعد : ممكن بقى تعديني علشان أغير
زين سابها وراح ع اوضته بعصبيه
وعد دخلت الأوضه وفضلت تكلم نفسها بغضب
: هي فاكره نفسها مين علشان تمسك دراعه عادي وتدلع عليه 
الحيوانه لو نزلتلها هجبها من شعرها
وبعدين قالت لنفسها
: اهدي ياوعد اهدي معقوله حبتيه 
: ماهو بصراحه هو يتحب هكدب يعني
: بس بردو لازم احافظ على كرامتي وابينله اني مش مدايقه 
____________
ف الأسفل 
آيسل سابتهم قاعدين بيتكلموا وطلعت بره ف الجنينه 
تمام كان قاعد بيقرا بره 
آيسل شافته راحت قعدت جمبه 
تمام : حد سمحلك تقعدي 
آيسل بحزن : انا اسفه 
وسابته وقامت
تمام استغرب من ردة فعلها قال لنفسه
: البنت دي مطيعه ذياده عن اللزوم
راحت قعدت بعيد وحطت ايدها على خدها 
كانت قدام تمام وهو بيقرا ومكنش عارف يركز ف القراءه وعمال يبص عليها 
افتكرها وهي بتقول 
: انا عايزه اكبر علشان اتجوز والاقي حد يهتم بيا 
ابتسم وخد بعضه وراح قعد جمبها
آيسل بخضه : في حاجه
تمام اتحجج وقالها : لا مفيش الإضاءه هناك مش حلوه قولت أجي اقعد  هنا
آيسل : اه طيب 
وقامت
تمام بتعجب : رايحه فين
آيسل : هقوم واسبلك المكان علشان تاخد راحتك 
تمام بضيق : اقعدي تاني لما اقولك امشي ابقي امشي
آيسل قعدت : حاضر 
هدوء ثواني
تمام وهو باصص ف الكتاب
: بقيتي كويسه دلوقتي
آيسل : اه الحمدلله
تمام : ليه عايزه تكبري 
آيسل بخجل : ومين قال انا عايزه أكبر
تمام : انتي قولتي وانتي حرارتك مرتفعه
آيسل بخجل وارتباك: اه ههه تلاقيني كنت بهلوس
تمام : نصيحه مني متفتكريش الجواز شئ حلو وتبني احلام ورديه الحب ال بتحلمي بيه مش موجود ولا هتلاقيه  
آيسل بذهول : اي ال انت بتقوله داه
تمام: دي مجرد نصيحه
آيسل ادايقت : وانا مش محتجاها علشان انا هلاقي الحب ال بحلم بيه ولما اكبر هفكرك
تمام بسخريه : وهم 
آيسل وهي كاتمه غضبها : شكرا على دعمك 
تمام : العفو قومي اجري اشربي البن ونامي يلا
آيسل : ع فكره انا كبيره بطل تتعامل معايا بالطريقه دي
تمام بسخريه : كملتي ال 18
آيسل : لسه هما كام يوم وابقى عندي 18سنه
تمام : خلاص يبقى قانوناً انتي لسه طفله فاهمه 
آيسل : بعد مااكمل ال 18 وعد تبطل تعاملني كطفله 
تمام بسخريه : هحاول 
آيسل وقفت بضيق وقالتله : بكرا هبقى آنسه زي القمر وانت اول واحد هتقع ف حبي هه
تمام اتصدم من كلامها
قالت كلمتها ومشيت وهو قال لنفسه
: مجنونه دي اكيد 
يتبع الفصل الثامن عشر 18 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent