رواية جاهلة الجزء الثاني الفصل السادس 6 - بقلم زوزه

الصفحة الرئيسية

رواية جاهلة الجزء الثاني البارت السادس 6 بقلم زوزه "The Queen"

رواية جاهلة الجزء الثاني كاملة

رواية جاهلة الجزء الثاني الفصل السادس 6

خرجت إلي الخارج وهي تركض وتقول قمر القديمه مااااتتت وتركتهم وغادرت بسرعه كبييييييرة الي منزل صديقتها رزان .
نظرت لهم رزان بهدوء ثم تحدثت وقالت : انا ملقيش حق اتكلم بس حبيت اتكلم معاكم انتم الاتنين اعتبروا قمر اختكم يعني حاولوا تفرحوها كاخت مش حبيبه لا اولا انت يا عدي قمر طول الوقت بتحسك اخوها اللي اتحرمت منه لأنها مكنش ليها اخوات وحبت تحس بإحساس الاخوات فحسته معاك فأنت لازم تحسها قمر اختك مش قمر صحبتك لازم تفهم ده لازم تعتبرها اخت ليك زي ما هي بتعتبرك ثم نظرت إلي حسام وقالت انت بقا محبتش قمر لانه كان اعجاب وممكن حب بس حب اناني حب تملك حب شكل مش روح اه استنتها اربع سنين بس أول ما جيت شكيت فيها ظنيت فيها ظن وحش وبعدها روحت خطبت يبقي لازم تتأكد الاول من مشاعرك قبل اي حاجه ياريت تعتبروها اخت ليكم قمر حساسه جدااا ثم قامت وقالت عن اذنكم واه هي في المنحه بتاعت امريكا يا عدي ثم تركتهم وذهبت الي صديقتها .
ظلوا ينظرون لبعدهم لا يفهمون شئ كل شخص منهم به مشاعر متلخبطه إلي أن قام عدي وقف وقال : قمر اختي من هنا ورايح اختي اللي من قلبي ولو جيت عليها بكلمه واحده يا حسام هنصفك ثم تركه وغادر .
_ ظل هو بمفرده جالس يفكر هل حقا كان اعجاب هل حقا لم يحبها هل حقا هو اناني ولكن هل هم دخلوا قلبه هل هم روا ما في قلبه لها ثم سأل نفسه سؤال خطبت ميار ليه اتمسكت بيها ليه البنت بتحاول ترضيك بكل حاجه طيب لما قمر ظهرت هتسيب ميار هتبقي اناني طيب انا بحب قمر والا ميار ظل يفكر ويفكر وهو يقول يااااااااااارب ثم دخل الي المنزل وذهب الي غرفة قمر القديمه ونام بها وهو يشتم رائحتها في الغرفه بعد كل هذه المدة هو لا يعلم ما به ولكن يرتاح لقربها منه تهدأ قلبه نام وذهب الي سبات عميق .
كان حسام يقف في مكان هادئ جداا وجميل ملئ بالورود ويقف علي جمبه اليمين فتاة ايه من الجمال ولكن تبكي بصمت تنظر له وتبكي وفي الجهة الأخري تقف فتاة تضحك له وتبتسم له بحب ظل ينظر إلي الفتاتان وهو غير مدرك لما حوله فالاثنين آية من الجمال ولكن فتاة تضحك بشدة واخري تبكي بشدة وبصمت تالم قلبه إلي تلك التي تبكي وكان قلبه يقول له اذهب لها ولكن خطي الخطوة الأولي ثم رجع قرر عقله وقال له بان هذه نكديه وتبقي دائما وسري الحزن معها يجب أن يذهب الي تلك التي تضحك فهي معها الفرحة ظل يفكر كثيرا فقلبه يقول له اذهب وخطي الخطوة الأولي باتجاهها وعقله يقول له لا أذهب الجهه الأخري ظل يفكر كثيرا وفي النهاية انتصر العقل وذهب باتجاه الفتاة التي تضحك وهو ينظر علي تلك التي تبكي بصمت ظل ينظر عليها إلي أن اختفت نظر أمامه وجد الفتاة التي تضحك مسكت يده وهي تضحك بشدة ومشوا معا في طريق بدأ الطريق الورود تدبل وكل شئ من حوله يدبل ظل ينظر حوله وهو لا يفهم ما حدث حوله ثم اتي لينظر الي الفتاة التي تمسك يده صدم بشدة من منظرها فهي أصبحت مثل اللعنة ماهذا الشكل لما أصبحت قبيحة هكذا لما أصبحت بهذا الشكل فشعرها أصبح م نار وشكلها أصبح ابشع مما يتخيل والطريق الذي يمشي به قبيح ويملؤه الحفر المليئة بالنار اتي لينظر خلفه لعله يري تلك الجميله التي تبكي لم يراها اتي ليترك يد تلك الفتاة ويركض منها ولكنه وجدها تلقيه في حفرة من نااار صرخ بشدة وهو يقول قمررررررررررررررر.
استيقظ من حلمه وهو ينهج بشدة لا يعلم ما الذي رآه من هذه ولكن لما نطق اسم قمر هل تكون هذه قمر ظل يفكر ويفكر وهو لا يفهم شئ غير لماذا نطق اسم قمرر .
___$_$_____$_$_________________________
عادت قمر  إلي امريكا واكملت دراستها  ثانيا .
عادت رزان مع صديقتها ولكنها تختلف عن قبل فهي أصبحت اكثرر حيوية لم تعود تشرد وتبكي ثانية لا شئ يشغل بالها .
عاد عدي الي عمله وهو يحاول قنع نفسه أن قمر أخته فقط واشتري فيلا في مصر خاصه للفرع الجديد .
أما حسام فكان يحاول أن يقنع نفسه أن طريق قمر هو الملئ بشر وان هذا الحلم إشارة إليه من الله ويجب أن يتركها وينظر الي عروسته .
أما ميار فكانت في تغير واضح ولكن كانت تغير جداااا من قمر ولكن أقنعها حسام أن صفحتها قفلت نهائيا وبدأت في حديث الفرح مع حسام فهم بقالهم مده طويله في خطوبه وهو لم يأخذ أي إجراء يدل علي الزواج .
___________________________________
بعد مرور شهر .
في منزل عائلة.
كان يجلس حسام مع ميار ووالديها ووالدته ويحددوا موعد الزفاف وفي النهايه اتفقوا علي أن يكون آخر خميس في هذا الشهر  بعد مدة قام حسام وميار الي الحديقه الخاصه بالمنزل وكانوا يجلسون سويا .
' ميار بفرحه قالت : مش مصدقه أنه خلاص فرحنا اخر الشهر ده يااااه يا حسام واخير هنبقي مع بعض ديما في بيت واحد .
_ نظر لها بهدوء وتحدث : فرحانه اووي والا ايه .
' نظرت له بحب وتحدثت : ايوه اووووي اخيرا هنكون في بيت واحد مع بعض وانت مش فرحان والا ايه .
_ لا اكيد فرحان المهم قوليلي اللي نفسك فيه وانا هنفذهولك .
' بجدد يا حساااام اي حاجه نفسي فيها.
_ ايوه قولي اللي عايزاه وتعالي شوفي الفيلا عندي لو عايزه اي تغير في الجناح بتاعي قولي وانا هغيرهولك .
' ماشي اتفقنا وعايزين نشوف الفستان م دلوقتي ممكن .
_ ممكن ياستي اللي انت عايزاه انا معاكي فيه .
ظلوا يتحدثوا فترة عن ما ينقصهم ثم قالت ميار فجأة : حسام .
_ نظر لها وقال نعم .
' تحدثت ببراءة مصطنعه وقالت ممكن اطلب طلب منك .
_ ايوه اطلبي اللي انتي عايزاه .
' ممكن تعزم قمر بنت عمتك علي الفرح .
_ نظر لها باستغراب وقال : أعزم قمر اشمعنا .
' كده يا حسام حابه اشوفها اوووي وبعدين مش هي بنت عمتك يعني لازم تعزمها دي زي اختك .
_ امممم زي اختي واعزمها انتي مبتحبهاش يعني .
' تحدثت بهدوء وقالت الماضي انتهي يا حسام وانا حابه اشوفها بجد .
_ بس دي في امريكا ايه اللي هيجبها مصر .
' جرب تعزمها وشوف .
_ ماشي يا ميار هعمل اللي انتي عايزاه وهكلم خالها اجيب رقمها اكلمها اقولها .
' ماشي وأمسح الرقم ها .
_ نظر لها بضحك وقال بتغير ي .
' مش اووي يعني بس اه .
_ ماشي يا ستي هعمل اللي انتي عايزاه .
'تسلملي كتييير يا حسامي .
وظلت تتحدث معه فترة طوووويله .
____$___________$$$$__$__$$_________
في لبنان .
في منزل عائلة عدي .
كان يجلس عدي ووالديه .
تحدث عدي وهو يجلس مع والديه وقال : مااما بابا انا هنزل مصر الاسبوع الجاي هتيجوا معايا والا ايه انا هقعد هناك شهر او اكتر عشان الفرع الجديد .
" تحدثت والدته بفرحه وقالت:  يااااريت يا عدي انا مصر وحشتني اووووي وكل حبايبي اللي فيها وحشووووني ونفسي تشوفهم .
.. تحدث والده بضحك وقال : حبايبك مين بقا اله انتي هتحبي غيري والا ايه .
" تحدثت وقالت بحب  : انا أقدر احب غيرك بردو ده انت اللي بقيلي من بعد ما سبت عيلتي كلها عشان انت وحاربت الكل عشانك .
: نظر لهم عدي بحب وقال : ايوه بقا يا ماما يا جامدة سبتي عيلتك كلها عشان بابا .
" نظرت إلي زوجها بحب وقالت : بعت الدنيا كلها وجيت معاه وهو قدر ده وبقا ليا الاب والاخ الحنين والام وكل حاجه .
: صحيح يا ماما انتي كان ليكي اخوات أو كده .
: ايوه ياحبيبي كان ليا اخت بس ماتت وكان ليا اخ في الرضاعه وده كان اخويا بمعني الكلمة يعني في كل حاجه هو اللي وقف معايا انا وابوك .
: نظر لها باندهاش وقال : اخوات في الرضاعه ازاي مش فاهم وانت تعرفه يا بابا .
.. نظر له والده وقال : انا للاسف عمري ما قابلته لأن اهل والدتك كانوا جبروني اسافر واسيب مصر كل اللي اعرفه انه اسمه محمد وهو اللي ركبها في طياره وبعتها ليا لبنان لما عرف أننا بنحب بعض بس عمري ما قابلته .
" تحدثت وقالت بحب اخوي :
محمد ده كان ونعمه الاخ كان ربنا عوضني بيه في الدنيا دي .
: طيب ليه منعرفش عنه حاجه او يزورنا او حاجه .
" انقطع بينا التواصل بعد ما خلفتك وكان يقول ديما بكرا أما اتجوز واجيب بنت هجوزها ابنك بس وانقطع التواصل بينا ومعتش اعرف عنه حاجه .
؛ طيب انتم اخوات في الرضاعه ازاي يا ماما .
" بص هقولك كانت والدته مسافرة البلد بتاعتنا كانت جمب بلدهم المهم هي كانت مسافره وكده وهو معاها علي أيدها وايجت البلد بتاعتنا وكانت جايه تزور واحدة جارتنا المهم وقعت من طولها مره واحده وهو معاها فجيرانه دول اخدوها وكده المستشفي وسابو محمد ده من بنتهم كان عندها ١٨ سنه فالمهم هو فضل يعيط كتيييير وهي مش عارفه تعمله ايه فراحت جايه لماما فماما رضعته وكده عشان جعان .
: يااااه يا ماما يعني اهلكم مكنش يعرفوا بعض .
" لا .
: طيب وفضلتم علي تواصل ازاي .
" مفيش كانت والدته بتيجي تزور الناس اللي جمبهم دول وعرفنا بعض ولما كبرنا بقا فضل في تواصل بينا ديما .
؛ طيب وهو مكنش ليه اخوات غيرك .
" لا كان ليه اخت بس عمري ما شوفتها .
: اشمعنا بقا يعني ماهما كانوا بيجوا عندكم ع طول .
" اللي عرفته بعدين من محمد أن حماة والدته كانت شديدة شويه علي البنت كانت بتخاف عليها جدااا وبتخاف تطلع من البيت وكده أو تسيبها تروح أو تيجي مع امها كانت ديما البنت دي في حضن جدتها وعشان كده عمري ما شوفتها .
: ايوه فهمت اول ما ننزل مصر ايه رايك نروح نزوره .
" اكيد ده انا عايزه انزل مصر عشان اسال عليه .
.. تحدث والده وقال : انزلوا انتوا مصر وانا هنهضكوا بعد مخلص شويه شغل في الشركه بتاعتي .
: ماشي يا بابا بس لازم تحضر افتتاح الفرع الجديد في مصر .
.. ماشي متخفش .
وظلوا يتحدثوا مع بعضهم 

بعد اسبوع .
ذهب عدي الي مصر هو والدته واستقروا في الفيلا الجديدة .
ذهب حسام وعزم خال قمر وأخذ منه رقم قمر بعد أن اعلمه أنه قابلها وعرف مكانها .
حدث حسام قمر وعزمها علي فرحه هي وصديقتها وقال لها أنه يقول لها من الان لكي تعرف أن تأتي .
كانت قمر منتظمة بالدراسه دائما وكانت لا تفكر بأحد وكان عدي مع تواصل معها بعد أن عرف أن يوصل لها عن طريق اهل رزان وكان يسأل عن قمر دائما وأحوالها .
يتبع الفصل السابع 7 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent