رواية جاهلة الجزء الثاني الفصل السابع 7 - بقلم زوزه

الصفحة الرئيسية

رواية جاهلة الجزء الثاني البارت السابع 7 بقلم زوزه "The Queen"

رواية جاهلة الجزء الثاني كاملة

رواية جاهلة الجزء الثاني الفصل السابع 7

في امريكا .
في المنزل الخاص بقمر ورزان .
كانت تجلس قمر ورزان ومعهم صديقتهم مروة .
" نظرت رزان إلي قمر بفرحه وقالت وهي تقفز : يعني هننزل مصر هي هي هي وظلت تقفز مثل الاطفال.
'نظرت لها مروة ياندهاش وقالت : مالها دي فرحانه كل ده عشان هتنزل مصر .
نظرت قمر إلي مروة وتحدثت بضحك علي رزان وهي تقول : اصلا هي بتنزل مصر تعمل مصايب وترجع تاني .
نظرت لها رزان بضحك وقالت : اله مش كان عشان انقذك والا ايه .
- ضحكت قمر وقالت : ااه فروحتي قائله ليه انا معجبه بيك صح طيب سيبك من موقف حسام فاكره موقف الأهرامات واكملت بضحك أكثر وقالت والا موقف الجمل ها بلاش يا بنتي تنزلي تعملي مصائب وتيجي تأني .
نظرت لهم مروة باندهاش وقالت لا احكيلي بقا هي بتعمل ايه في مصر .
- نظرت قمر إلي رزان ثم ضحكت بشده وقالت بضحك : ابدا كانت رايحه تركب حمار علي أنه حصان وركبت الجمل واول ما ايجه يقوم بيها راحت مصرخه وفضلت تشتم بقا باللبناني والراجل صاحب الجمل مفكرها بتعاكسه وهي كانت بتشتمه .
" نظرت لها رزان بضحك وقالت :وفي الاخر قولتله لك تقبرني وسبلت ليه عنيا كان هيقع من طوله .
ضحكت قمر بشدة وهي تقول : وكان عايز يعرف هي ساكنه فين ويجي يتجوزها .
" ضحكت رزان وهي تقول : قولتله رح اجي الك مره تانيه مع امي وبأي ونتجوز وفرح وطار م الفرحه .
نظرت لهم مروة بضحك وقالت اه لو شافك تاني هناك هيمسك فيكي ويقول عروستي اهي .
نظرت لها رزان بضحك وقالت لا منا معتش هروح هناك بس هروح اعمل مصيبه في اي مكان تاني .
نظرت قمر إلي مروة وقالت ما تيجي ننزل كلنا سوا يا قمر تعالي معانا احنا كده كده هنحضر فرح حسام وافتتاح شركة عدي تعالي معانا .
نظرت لهم مروة بتفكير ثم قالت لا بلاش اروح .
تحدثت رزان وقالت: يابنتي تعالي نقضي وقت سوا .
ردت مروة بتفكير : لا بلاش خليني هنا حتي اشوف المحاضرات عشان انتي عارفه في دكتور غلس مش بيطقني انا ولا قمر .
- نظرت لها قمر بضحك وقالت : عشان حطينا عليه احنا والاتنين المصريين التانين .
' ردت عليها مروة بتفكير : ايوه بس بقالي فتره مشوفتهمش .
- تحدثت قمر بتفكير وقالت : ممكن مش فاضي هو صاحب شركة واكيد بيجي في المحاضرات المهمة بس .
' عندك حق قالتها مروة وهي تاكل محشي من التي أعدته قمر لهم ثم قالت : انا بحب المحشي بتاعك اووي يا قمر تسلم ايدك .
مسكت رزان أيضا طبقها وأخذت منه وقالت: قمر دي احسن واحده تعمل محشي ده انا محظوظه بقعدتي معاها هنا هي بتاكلني احلي اكل .
نظرت لهم قمر بتفاخر ثم أكملت بضحك : معاكم شيف قمر شيف محشي اكل بلدي اللي يحبه بطنك واه غسيل المواعين عليكم انتم انا اطبخ بس .
نظرت لها رزان بغيظ وقالت : علي طول بتخليني اغسل المواعين يا مروة يرضيكي .
مروة بضحك قالت : معلش يا رورو عشان تعملك الاكل اللي بتحبيه .
نظرت لها قمر بضحك وقالت : لا ما انتي هتغسلي معاها .
نظرت لها مروة بغيظ وقالت ؛ وانا مالي انا ياختي انا ضيفه هنا .
نظرت لها قمر بضحك وقالت : لا ده كان في الاول دلوقتي غسيل المواعين عليكم وانا هقعد بس اتفرج والا معتش هعمل محشي هاا .
نظروا لها بغيظ ثم ضحكوا وقضوا الوقت سويا وهم يضحكون ثم غسل المواعين رزان ومروة وظلت تضحك عليهم قمر ...
____________________________________
في مصر 
بعد اسبوع .
في الفيلا الخاصه بعدي .
تحدث عدي مع والدته وقال : انتي متأكدة من العنوان يا ماما .
' تحدثت والدته بفرحه وقالت ايوه يا ابني انا لما هربت من بيتنا قعدت عندهم لغاية ما سفرت .
- ماشي يا ماما انا قولت للسواق علي العنوان وهو هيودينا هو الطريق ساعتين .
- تحدثت بفرحه ماشي يا عدي .
- اخذها عدي بيده وذهبوا معا الي السيارة التي بها السائق وذهبوا الي بلد محمد اخو ام عدي .
- كان عدي يتحدث مع والدته ثم وسط الحديث قال : هي اخت محمد مكانتش هناك وانتي قاعده عندهم .
- نفيت الحديث والدته وقالت : لا كانت متجوزه في القاهره ولما كنت هناك كانت في بيت جوزها فعشان كده عمرنا ما اتقابلنا .
- ماشي يا ماما بس افرض ملقناهم في البيت ده يا ماما يعني جايز يكون باعه أو أتهد أو اي حاجه .
- نفيت الحديث وقالت لا مظنش يا عدي لانه كان بيت عيله يعني بيت دورين بس والناس دي مبتسبش بيوتها لانه بيبقي ملكهم من زمن الجد .
- تحدث بتفهم وقال: ايوه إن شاء الله نلاقيه .
تحدثت بفرحه وقالت : لو شوفته هتحبه اوووي يا عدي ده كان طيب جدا وكان حلو يسلام بقا لو عنده بنات هيعجبوك اكيد .
نظر إلي والدته بضحك وقال ؛ ويطلعوا متجوزين ويبقي انا مطولتش ولا واحدة منهم .
- نظرت إلي ولدها بضحك وقالت : يا ولا يا بكاش يعني مش هتموت علي قمر يعني .
نظر لها بحزن وقال بابتسامه يحاول رسمها : قمر دي اختي وبس وهي اللي قالت كده يا ماما وانا هحترم رغبتها وهفضل معاها ديما وسندها ديما واكونلها الاخ سند .
نظرت اليه وعلي حزنه وعلي عشقه الواضح وقالت : ربنا يصبر قلبك يا ابني يااارب ثم قالت بمزاح هجوزك بنت خالك محمد هو كان نفسه في كده .
نظر إلي احلام واالدته ومحاولة تخفيفها عنه وقال : لو حلوة شبهك يبقي ماشي اتجوزها هو انا أطول حد يبقي قمر زيك انت .
نظرت إلي والدها وضحكت وقالت : يا ولا يا بكاش كل بعقلي حلاوة .
- تحدث بضحك وقال : انا أقدر بردو يا ست الكل ده انتي قمر القمرات ده بابا لغاية دلوقتي شايفك ملكة جمال وكل ما يكلمني يقولي خد بالك من امك يا عدي اوعي تزعلها اعملها اللي نفسها فيه اللي لغاية ما اجي .
تحدثت بحب وقالت : ابوك ده احلي حاجه في حياتي كلها .
تحدث بضحك وقال : ياسيدي يا سيدي علي الحب .
وظلوا يضحكون طول الطريق ...
_______$_____________$___________$_
في منزل عائلة ميار .
في غرفة ميار خاصة .
كانت تجلس ميار مع أخاها احمد وهو يقول : مبروووووك يا عروووسه .
نظرت له بفرحه : الله يبارك فيك يا احمد عقبالك ياارب .
نظر لها بضحكه وقال : بعد الشر عني انا مالي كده مية فل وعشرة .
نظرت له بهدوء ثم قالت : هتفضل طائش كده كتير وبعدين افرض انكشفت مره انت بتكلم اكتر من عشرة مع بعض وبتواعدهم افرض عرفوا هتعمل ايه .
نظر لها بمبالاة وقال : عادي ما يعرفوا هو انا يعني وعدت واحده اني هتجوزها وبعدين ده هما اللي بيترموا عليا .
نظرت له بصدمه وقالت : يارااااجل علي اختك بردو ثم نظرت له بمكر وقالت : ده فيه موزه هتيجي الفرحه هتعجبك يا احمد .
نظر لها بمكر وقال : الموزه اللي كان عريسك مارطسك عشانها .
نظرت له بعصبيه وقالت : متقولش كده يا احمد اله .
نظر لها بمكر وقال : يعني مش لوليا ولولا نصائحي كان فاته اداكي الصابونه لولا أني حذرتك منه .
نظرت له بكره وقالت : كان مفكر هو وأمه العقربه يضحكوا عليا عشان ايه ست قمر بتاعتهم قال تغير قال بس اهو هياخدني وانا اللي ضحكت عليه .
نظر لها بضحك وقال : بس لازم تعرفيني علي قمر دي .
نظرت له بشر وقالت : اكيييييد زي ما كنت بسمع وصف حسام ليها زمان أنها ملكة جمال .
نظر إلي أخته نظرت مكر ثم فكر بشهوة وهو يتحسس علي صدره وقال : اي حاجه تيجي من الحبايب حلوة .
نظرت له بمكر وقالت : هقدمهالك علي طبق من فضه .
- ضحك بشر وقال : ايوه بقا يا اختي يا جامده حبك انا .
- ظلوا يخططوا سويا لما سيفعلونه ....
يتبع الفصل الثامن 8 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent