رواية صغيرة احيتني الفصل الثاني 2 - منه العدوي

الصفحة الرئيسية

رواية صغيرة احيتني البارت الثاني 2 بقلم منه العدوي

رواية صغيرة احيتني كاملة

رواية صغيرة احيتني الفصل الثاني 2

يبدا يومنا برحلتنا الي منزل الجد
ادم:انا موافق
الكل فرح والنساء مثل اي ام مصرية بدات تزغرط
ليليان بفرحة:مبروك يا بنات مبروك يا اسورتي مبروك يا دومي
اسر:الله يبارك فيكي يا قلبي
سيف بمرح:ههههه الحقوا يا جماعة ادم بقي اندومي
ادم بابتسامة:الله يبارك فيكي يا حبيبتي...وخف يا ظريف
وليد:طيب نستاذن احنا بقي يا بابا عشان الوقت اتاخر
مجدي:اقعدوا رايحين فين اتنوا هتبيتوا هنا كلكم لحد معاد الخطوبة وهتكملوا كمان قعدة للفرح
احمد بصدمة:نفضل قاعدين هنا لحد الفرح اي بس دا اساسا لسة متحددش
مجدي:خلاص يا سيدي انا محدد اساسا والفرح بعد تلت شهور عشان نفرح بيهم...واي مستكترين الثلاث شهور دول تقعدوه معايا فيهم ونفرح فيهم
وليد:مش نقصد كدا يا بابا بس كتير اوي والبيت هيفضي
مجدي:ولا كتير ولا حاجه... وبعدين انا عايزكم تيجوا تقعدوا معايا هنا علي طول البيت كبير وفاضي وانا هنا لوحدي
احمد:يا بابا والبيت هيفضل فاضي كدا
مجدي:واي يعني سبوه فاضي وهيفضل ملك ليكم..لكن انا عجزت وموتي قرب وقاعد هنا لوحدي عايزكم ونس وافرح بلمتكم حوليا
وليد:بعد الشر عليك يا بابا..وحاضر يا بابا هنشوف
احمد:حاضر يا بابا نشوف الموضوع وبعدين نيجي نسكن معاك
ليليان بضحك:شكل جدوا عايز يفرح فيهم مش بيهم
مجدي:بس يا جزمة الجزم
ليليان بمرح:تشكر يا جدي علي التهزئ ده
احمد:طيب علي الاقل نروح انهاردة عشان نجيب لبس ونهي تشوف لو فيها حاجه هتعملها هناك 
مجدي:طيب خلاص تروحوا انهاردة وتيجوا بكرا من الصبح بدري وهتفضلوا هنا لحد يوم الفرح..وكمان وتفضوا حاجاتكم اللي عايزينها من هناك عشان تنقلوا هنا
احمد:ماشي يا بابا ثم ذهب له وقبل راسه وقال سلام يا بابا
مجدي:ماشي يا حبيبي يلا سلام وخلي بالك من نفسك
اخذ احمد زوجته وابناءه وذهب الي منزله
وفعل وليد بالمثل
---------------------------------------------------------
في الصباح الباكر
في منزل وليد
وليد:يلا يا عبير عشان بابا قال نروح من الصبح بدري
عبير بخنقة وبرود:انا مش بطيق ابوك دا ليوم واحد عايزني اقعد معاه علي طول
فجاة ضربها وليد بالقلم وبغضب:احترمي نفسك ياعبير مش عشان سكتلك مرة تسوقي فيها وبطلي غرورك وتكبرك دا
عبير:ا..
لمياء وهي تخرج من الاوضه بفرحة:يلا يا بابا انا جهزت
عبير بغضب وحقد:فرحانه اوي يختي غوري وانتي معفنة كدا انا مش عارفه مجبتش ولد ليه او بنت قمر زي ليليان
لمياء ببكاء:وانا اي ذنبي
وليد بغضب:عبير خفي علي البت دي بنتك يا شيخة اي معندكيش دم خالص
عبير بكره:ياغم اوعي كدا كل شويه خفي علي البت دي بت فقر اساسا⁦
وليد بحنان:تعالي ياحبيبتي متعيطيش
اخدها وليد في حضنه وفضل يطبطب عليها لحد لما هديت
مسح دموعها وقال بابتسامة:مش عايز بنوتي القمر تعيط تاني مفهوم
لمياء بابتسامة:حاضر يا بابي
ابتسم لهاثم اخدها وانطلقوا الي بيت الجد
------------------------------------------------------
كان الجميع مجتمع في منزل الجد
ليليان بمرح:انت يامز..جدو يامز
الجد بضحك:عايزة اي يا بكاشة
ليليان ببرائة:انا بكاشة
الجد بضحك:امال انا يعني
ليليان بعبوس:الله ماانت اللي مز وقمر واي حد يشوفك يعاكسك واعملك اي يعني العيلة كلها مزز..وبعدين خد هنا انا عايزة انزل المول اجيب لبس مجهزتش اي حاجه للخطوبة والخطوبة وكتب الكتاب بعد اسبوع
ابتسم لها مجدي:هبلة طول عمرك ومن ناحية اللبس بكرا ان شاء الله يخدكم الشباب عشان تجيبوا اللي انتم عايزينه
لمياء:لا يا جدو انا مش عايزة حاجة هو يدوب فستان الخطوبة
يارا:وانا كمان
مجدي بصرامه:قولت هتنزلوا وتجيبوا اللي عايزينه
ليليان بفرحة:ياهووو...ويا شيخة اتوكسي منك ليها هو في حد يلاقي حد بيقوله الكلام دا ويرفض...انتوا متستاهلوش النعمة بصحيح 
سيف:بت يا ليليان قومي غني خلينا نشهيص شوية بالمناسبة الحلوة دي
ليليان:بس يلا
يارا:غني يا ليليان عايزة اسمع صوتك
ادم:غني يا ليلوا عشان خاطري
ليليان بغرور مصتنع:احم بما ان الجمهور عايزني اغني فهتنازل واضطر اغنيلكم بس اللي حفظاه بقي وانتوا ونصيبكم
سيف بضحك:بس يا بابا غرور ويلا غني
بدات ليليان تغني فهي تمتلك صوت رائع
عارفة أحلى حاجة فيكي إيه
بتحلي أي شي عينيكي تيجي فيه
قمر ده إيه اللي تتساوي بيه
وتعالى أقولك أحلى حاجة فيكي إيه
ولا إنت فاهمة قصدي واللي بالي فيه
فيكي اللي ياما أنا حلمت بيه
ليالي يلاه
إن شاء الله أموت في هواك إن شاء الله
ده كثير عليّ الحب ده والله
أتمنى أكثر من كده إيه
يلاه
إن شاء الله أموت في هواك إن شاء الله
ده كثير عليّ الحب ده والله
أتمنى أكثر من كده إيه
حد بالبراءة دي مفيش
ولا في الغلاوة دي أنا ما عنديش
أنا كل ليكي ما تكذبيش
(نسبهم يغنوا مع نفسهم ملناش دعوه احنا بالكلام ده😹)
تاني يوم في المول
يارا بتعب:حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا ليليان يا بنت ام ليليان
لمياء وهي تجلس علي كرسي كفاترية المول:اه ياني حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا ليليان دا احنا اللي دي خطوبتنا ومش لفينا كدا
ليليان بعبوس:اعملك اي انتم اللي عايزين تجبروني علي لبس وحش..ويلا حد يجي معايا عشان عايزة اجيب فستان شيك كدا يليق بيا
البنات بفزع:لااا انا مش رايحة في حته خدي معاكي ادم او اسر او سيف
ادم بتمثيل:اي دا هو في حد بينده
اسر:اي دا تلفوني بيرن
ليليان بغضب وهي تمشي:ماشي يا جزم...ومشيت وسابتهم
وهما مستنين انها تخلص رن تلفون ادم
ادم باستغراب:اي دا سيادة الرائد بيرن في اي...فتح ادم التلفون..الو يا سيادة الرائد منور
الرائد:الحق يا سيادة المقدم شويه الشباب اللي قبضنا عليهم امبارح في واحد جه هربهم
ادم بفزع:ايه ودا حصل ازاي
الرائد:مش مهم دلوقتي بس عرفنا من واحد قبضنا عليه انهم ناوين يهجموا علي مول يسرقوه
ادم بفزع:ايه سيف اسر الحقوا ليليان بسرعة
سيف بتسأل:ليه في اي
ادم:مش مهم دلوقتي المهم نلحقها
عند ليليان دورت ليها علي فستان وهي راجعة للشباب والبنات فجاة بدا اطلاق الرصاص في المول
ليليان من الخوف مقدرتش تتحرك وكمان اللي زود خوفها اكتر ان في واحد كان موجه عليها مسدس
عند الشباب والبنات
سيف بخوف علي اخته:واحد يخلي بالوا من البنات وواحد يجي يدور معايا
قعد اسر مع البنات وسيف وادم بدوا يدورا علي ليليان 
شافها ادم جري عليها ورفع المسدس بتاعة وضرب الراجل بالمسدس الخاص به وقع الراجل وبدات ساعتها الشرطه تهجم علي المول وتقبض عليهم
وليليان اغمي عليها بين ايد ادم شالها ادم وراح للبنات هو واسر غافلين عن من كان يراقبهم بغضب 
اسر بخوف:مالها يا ادم
ادم:اهدي متخافش...هتلاقيها من الخوف اغمي عليها يلا هات البنات انت وسيف ويلا علي البيت
----------------------------------------------------
اول لما دخلوا
رآهم الجميع وجريو عليهم 
نهي ببكاء وخوف علي ابنتها:ليليان حبيبتي...مالها يا ادم مالها يا اسر حد يرد عليا
اسر:اهدي يا ماما محصلهاش حاجه كان في ضرب نار في المول وهي من الخوف اغمي عليها...طلع بيها ادم علي الاوضه
جاء اسر وبدا يكشف عليها وبعد ماخلص خرج من الغرفة وكان الجميع ينتظر امام الغرفة
احمد بقلق:هي عامله اي 
سيف:متخافش يا بابا هي اغمي عليها بس من الخوف وانا ادتها حقنه مهدا
بعد مرور وقت فاقت ليليان لقت الكل حواليها في الاوضه
اسر بهدوء:ممكن بعد اذنكم تسبونا لوحدنا شويه
خرج الجميع بعد ان اطمئنوا عليها
اسر بحنان:عامله اي دلوقتي ياروحي
ليليان ببكاء ارتمت في حضنه:كنت هموت يااسر
ضمها اسر ل حضنه وقال بحنان:خلاص اهدي محصلش حاجه كل دا بسببي عشان سبتك تروحي لوحدك
مسحت ليليان دموعها زي الاطفال:لا مش بسببك كله بسببي عشان انا عنادية...انا بحبك يا اسر ربنا يخليك ليا انت وسيف وماما وبابا 
اخرجها اسر من حضنه وقال بهزار:اي ام النكد دا دا بدل ما تغني وترقصي بتنكدي عليا وانا خطوبتي وكتب كتابي بعد كام يوم
ليليان بضحك:من عنيا هغني وارقص واعمل كل حاجة 
_____________________
مرت الايام وجه يوم الخطوبة وكتب الكتاب في نفس الوقت
في صباح محمل بالحزن علي البعض والفرح علي الاخر
في قصر مراد
الحارس:سيدي..هي عندها خطوبة انهاردة ننفذ اوامر حضرتك وناخدها من نص  الحفلة
مراد بهدوء مستفز:لا محدش يلمسها انا اللي هخدها
الحارس بخوف:امرك سيدي
خرج الحارس بسرعة وخوف
وفجاة قام مراد وخرج من القصر وركب عربيته وانطلق بها حيث المجهول
--------------------------------------------------------
اما في بيت الجد
اسر:يلا يا بنات عشان نوصلكم للبيوتي سنتر
ليليان:انا جيت اهو انا ولمياء ويارا نازلة ورانا
اسر:وحضرتك هتروحي ليه يا ست ليليان
ليليان:اي هو ده ان شاء الله..هروح معاهم طبعا....وبعدين انت ايش حشرك
اسر:انا ايش حشرني..طيب مش هاخدك
ليليان وهي تخرج له لسانها وتذهب لادم وتحتضنه:دومي حبيبي هياخدني...صح يا دومي
ادم بضحك:صح يا قلب دومي
بعد قليل جاءت يارا واخدهم الشباب وراحوا البيوتي سنتر 
بعد ما وصلوا البيوتي سنتر
ادم:محدش يروح في حته غير لما نيجي بالليل ولو احتاجتوا حاجه رنوا علي حد فينا يجبهالكم
لمياء:حاضر يا ابيه
ليليان:طيب انا عايزة شوكولاته
سيف:اقعدي ساكته يابت
ادم بحنان:حاضر يا ليلو هخلي حد يجبلك..يلا سلام
وذهبوا الشباب لتجهيز نفسهم
وفي المساء
جاء كل منهم لياخد اميرته
فقد كانت لمياء ترتدي فستان من اللون الموڤ ذات اكمام وينزل باتساع قليل ومنثور عليه ورد من اللون السكري الفاتح وطرحة من نفس لون الفستان
اما يارا كانت ترتدي فستان من اللون الدهبي متسع قليلا وبه نقشات وطرحة من نفس لون الفستان
اخد كل واحد منهم اميرته
وانطلقوا جميعهم الي القاعة
وفي منتصف الخطوبة بعد عقد القران
ادم:ليليان روحي غني 
ليليان بنفي:لا طبعا مستحيل قدام كل دا
لمياء:يلا بقي ياليليان صوتك حلو...عشان خاطري
ليليان بتفكير:ماشي بس هغني اي
يارا:اي اغنية شوفي اللي انتي حفظاها
ليليان بتفكير:اه ماشي
وفعلا بدات ليليان تغني وبدا الجميع بالرقص
....وقت غروب الشمس واقف على البحر بعيد
عمال أحكيله وأشكيله وأشرح وأعيد
فجأة لاقيتها وكنت فاكرها عروسة البحر
خارجة من المايه وطلتها أقوى من السحر
لما شوفتها قلبي دق 3 دقات
والطبلة دخلت لعبت جوا دماغي حاجات
لما الرق دخل قلبي رق وحنيت
طب هعمل إية..روحت أنا غنيت
أمتى الحب طال قلبي ولا في الخيال
...عودك ده فيه يتقال موال
ويا عيني يا..سيدي على الأيام
لما تهادي قلوبنا غرام فجأة يهون كل اللي فات
ولاقيت جوايا خناقة كبيرة قامت على طول
عقلي يعقلني وقلبي يقولي روحلها قول
مخدتش ثواني وكان قلبي طالع كسبان
روحت وقولتلها إن أنا ولهان
وتمر شهور وسنين على يومها ومش ناسين
أنا شوفتك أمتى يا حب العمر وشوفتك فين
وبنيجي سوا نحكي حكايتنا هنا للبحر
عن قصة حب أقوى من السحر..
أمتى الحب طال قلبي ولا في الخيال
عشقك ده فيه يتقال موااال
ويا عيني يا سيدي على الأيام
لما تهادي قلوبنا غرام فجأة يهون كل اللي فات...
بعد ماخلصت ليليان غُني
ليليان:اسر انا رايحة لبابا
اسر:ماشي يا حبيبتي
ليليان وهي رايحة لبباها فجأة..
يتبع الفصل الثالث 3 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent