Ads by Google X

رواية موسم الحب الفصل الأول 1 - بقلم سلمى تامر

الصفحة الرئيسية

رواية موسم الحب الجزء الثاني من رواية حكاية زينه البارت الأول 1 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب كاملة

رواية موسم الحب الفصل الأول 1

زينه وتايجر روحوا بيتهم الجديد فالعمارة اللي الشباب وتايجر اشتروها ليهم
تايجر فتح الباب وشالها ودخلها
تايجر بإبتسامه وعشق:نورتي بيتك ياعروسة
زينه بخجل:نزلني
تايجر بمشاغبة:ياحلاوة مكسوفه من دلوقتي
:تااايجر
:ياتااايجر
:تااايجر
:ياتااايجااااعععععر
زينه بخضه:اي ده هما بينادوك ليه فيه حاجه حصلت ولا إي
تايجر نزلها بقلق:مش عارف خليكي هنا وهشوف فيه ايه
تايجر فتح البلكونه وطلع لقى خالد قاعد عالعربية ومؤمن جنبه
تايجر:ايه فيه اي
خالد:مفيش بنطمن عليك بس لو احتجت حاجه
تايجر بغضب:وانا هعوز منك اي يروحمك انت وهو غوروا من هنا اطلعوا شقتكم
وقفل البلكونه بغضب ودخل لزينه
تايجر يإبتسامه لزينه:زوزا يازوزا يازوزا فضيتلك اهو
خالد :تايجر
مؤمن:ياتااايجر
خالد:تااايجر
مؤمن:ياتااايجر
تايجر بغضب:ده انت ليلة امك سوده انت وهو
وفتح الباب بغضب لقاهم واقفين عالسلالم
تايجر بغضب:ايييييي
خالد:معندكمش شوية ملح علشان ابو احمد هافف عليه شوية قلقاس وهملعوله عالسريع
تايجر بإستغراب:ابو احمد مين؟
خالد:خطيبي
تايجر بغضب:امشي يا ابن **** انت وهو
وقفل الباب فوشهم
ودخل لزينه:بقولك اي يازينه متنجزي فليلتك البيضا دي
ولقى تليفونه  بيرن شاف الاسم لقاه مؤمن قفل التليفون
بعد ثانيتين التليفون الأرضي رن
تايجر رد بغضب:قسما بالله يامؤمن لو شوفتك انت والمتخلف خالد هبلعكم هدبحكم هقتلكم
خالد:ابو احمد بيسلم عليك وبيقولك معندكش بصله علشان عايز ياكل ملوخية مع القلقاس
تايجر قفل فوشه السكه 
وبص لزينه بمكر وهي بصتله بخجل وابتسامه
***
تاني يوم الصبح
:عبد الرحماااعععععععععن
تايجر قام من النوم بخضه:ايه فيه اي مالك انتي كويسه؟
زينه بغضب:بتخوووني من أولها اي الروچ اللي على قميصك ده روچ رقصات ده
تايجر بص للقميص بإستغراب:ايه ده جيه على قميصي ازاي ده؟!
زينه بصراخ:انت بتسألني انا؟؟
تايجر فضل يفكر لحد معرف الروچ اللي على قميصه جيه منين
تايجر بهمس وغضب وهو بيجز على سنانه:وهاتي معاكي روچ احمر..ده انت ليلة امك حمرا
وشد القميص من ايد زينه وفتح الباب ونزل الشقه اللي تختيه وخبط بعنف
ادهم فتحله بنعاس :اي ياعم فيه اي 
كنان طلع بإستغراب:ايه يابني اللي نزلك
انس بمرح:اييه ياعريييس مبروك يا ابو عمو
تايجر بغضب:هما فين ولاد ال****
كنان:متلقحين جوه
تايجر فتح باب الاوضة اللي شاور عليها كنان ودخل لقاهم نايمين جنب بعض بطريقه مضحكه 
خالد رجله عالسرير والرجل التانيه تايجر ملقهاش ومؤمن راسه عالأرض وجسمه عالسرير وبيطلعوا اصوات من بقهم
تايجر بسخرية:مشاء الله ملايكه نايمين
وراح الحمام جاب جردل مياه ودخل تاني حدفه على خالد
خالد:هيححح بغرق بغرق استخبوا تحت التربيزة
تايجر:يعني متخلف وقولنا ماشي..معاق ذهنيا وقولنا ميضرش لكن حرباية كمان؟!
مؤمن بغضب:وهو عملك ايه ياعم مالواد نايم اهو 
خالد:قولهم مش انا كنت فحضنك ياحبيبي طول الليل
تايجر بشر:تعالولي
بعد نص ساعه
مؤمن وخالد كانو متعلقين على باب العمارة 
خالد وهو بينادي:ياكنااان يا ادهم نزلونا طيب يااازينه
مؤمن:خلاص يجدعان عرفنا غلطنا نزلونا بقا
خالد:مش هعمل حاجه تاني والله
مؤمن:اه والله ده عيل صغير وغلط مش انت عيل صغير يابني
خالد بغنا:ماما زمانها جايه..جايه بعد شوية جايبه لعب وحجات
مؤمن:اهو شفته ده معاه شهادة معاملة اطفال نزلونا بقا
عيل صغير جيه لخالد:عمو عمو ممكن اطير كده ذيك
خالد:غور ياض من هنا مش نقصاك
الطفل بصله بغضب وراح جاب كرسي وحطه قدامه ووقف عليه ضرب خالد بالقلم وطلع يجري
مؤمن بضحك:اوباااااا
خالد بصراخ:عارفك ياكلابيظو وهجيبك مش انت ابن ام عبير
مؤمن:انت كل معارفك حريم يابني؟مبتعرفش رجاله ابدا
**
بعد ست شهور
في احد القرى
تلت بنات قاعدين مع بعض بيتكلموا
:بس ياستي فعلشان كده عمي هينقلنا مصر وهنقعد فشقة ادهم ابن عمك بحيث اننا نكمل تعليمنا هناك لما الدراسة تبدأ ونقيم فالقاهرة علشان منبقاش لوحدينا فالبلد دي
هي بقلق وخوف:طيب منفضل هنا ياحياة
حياة:يابنتي وهنقعد نعمل ايه مخلاص اللي كنا عايشين هنا علشانهم راحوا ياماسة الله يرحمهم وعنود كمان عايزة تكمل تعليمها فالقاهرة صح ياعنود؟
عنود:ايوه طبعا صح انا مش هقعد هنا ثانية واحده 
حياة:بصوا يابنات احنا هنقعد فشقة ادهم مؤقتا وهنشتغل ونأسس نفسينا ومش عايزين مساعدة من حد اشطا؟
البنات:اشطا
بنت دخلت عليهم ماسكه طبله:انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن انا حركي مبغلبش تتعبني الدنيا مبتعبشي
:بس بقا ياليل مش عارفه اذاكر
ليل:تذاكري اي ياعنيا احنا فأجازة ياحلم فرفشي كدهوت
حلم مسكت الكتاب:في المدرسه بيت في البيت حصيرة في الحصيرة بط 
ليل:يابني اسمها حظيييرة
حلم:في المدرسة ح حصيرة
ليل:يابني قولتلك حظيرة حظيييرة
حلم:في المد
عنود بصراخ:بااااااس ايييي انتي بتقولي اي انتي كمان
حياة:فكك منهم دول متخلفين يلا يابنات بقا نحضر نفسنا عمي قرب يوصل
البنات كلهم جهزو وعمهم وصل وانطلقوا لمصر ومن هنا هتبدأ رحلتهم
استووووب
الجزء ده هيبقى كوميدي على رومانسي على تشويق وسيكا غموض
ده حته منه
وكلهم ابطال
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent