رواية الضائعة الفصل التاسع عشر 19 - بقلم بسمة سلام

الصفحة الرئيسية

رواية الضائعة البارت التاسع عشر 19 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة كاملة

رواية الضائعة الفصل التاسع عشر 19

في الغرفه كنت نايما رفضه الخروج من الغيبوبه.. 
حياه: انا عايزه اعرف مين الا بيعمل مع بنتي كدا
هاله: صح..  لزم نعرف مين الا بيعمل كداااا
اسر:  اكيد ف حد بيكرهاا بس هو مين
 حياه بغضب  انا مش عايزه اسمع صوتك فاااهم..
دخلت الممرضه لتطمن علي.. 
الممرضه: ينهار اسود يااا دكتتتورر.... يا دكتور. الحقني يا دكتور..
استمع الجميع وجري سريعا علي العنااايه 
الممرضه: يا دكتتتوووووووووووور 
حياه: ف.ايي
الدكتورو اي الا حصل ف تقدم ف حالتهاا..
الممرضه: في حد شال جهااز التنفس يا دكتور وكمان في ابراه كانت علي الارض واضح.كداان ف حد ادهالهااا....
الدكتور بصدمه: ينهار اي دا دا ابراء سم.
جري الجميع علي المحاليل والتنفس الصنااعي..
كنت رافضه افوق 
.
بعد ساعات كتير محولات  انقذي الفاشله.. انا ارفض الاستجابه لاي شي.. 
الدكتور: انا اسف بس الانسه ح ياتها بين ايد الاخلقهاااا..
حياه ويدها بقوه علي وشهااا
بنتي لا لا لا بنتي ارجوك ارجوك يا دكتور..
الدكتور.حالتها زي الزفت حالتها ميؤوس منها خاالص 
محمود جلس غلي الكرسي وكان جبل انهدم... عليه العوض ومنه العوض..
شهاب: لا انت اكيد مجنون هيا لزم تعيش 
حاتم: اعمل اي حجة يا دكتور 
اسر: انا دخلهااا.. #بقلم_بسمه_سلام
الدكتورة ممنوع 
اسر: بقولك اي يا دكتور انا لزم اكلمها لزم اعرفها انها تقوم حتي لو نايمه بردو هقول..
دخل اسر ودخل خلفه الجميع..
اسر: نغم فوقي 
حاتم: متسبنيش 
شهاب: فوقي يا نغم عشاني..
حاولو الجميع ان يتحدثواا كنت واسمع..
 شهقتهم ودموعهم ولكني لا استيقظ تعبت من كل هذا وخلاص انا هفضل كدا 
الدكتور: خرجهم كلهم.. ونزالو للاسفل 
وبعد دقايق كانت الممرضه تدخل ومعاها احد الرجال 
.
جلس بجانبي وانا اغمض عيني واستمع ف عالم اخر..
مسك يدي...
مراد: نغم فوقي يا نغم لو بتسمعيني لزم تفوقي...
طب اسمعي كويس عشان انا مش هينفع افضل اكتر من كدا..
انتي لزم تفوقي لو عايزه تعرفي السر الا بعدي عن امك بسببو..
انتي طيبه بس كان لزم تترمي ف الشارع ضروري..
صدقيني كان لمصلحتك او كنتي هتكوني ضاااحيه ميته..
عارف انك كنتي ممكن تموتي ف الشارع.. بس صدقيني كان ف فرصه انك تعيشي لو سيناكي ف الشارع 
لكن حياتك معانا ف القصر كنتي زمانك ميته...
قبل يدي بهدوء... انتي لو سمعني عايز اقولك حجة واحدهاا
 بس..افتكري كويس دا هيكون دليل  اني اعرف امك.. وبدموع من عينه..  
(الارنب لونهم ابيض عشان هما طيبين يا نغم...)
في خيالي..flash back
كنت عمله شعري ضفرتين ولبسه فستان ابيض صغير.. وبجري ف جنينه بيت صغير جداااا  ولكن 
كنت بضحك وبجري وبلعب.. كان عيد ميلادي الخاامس..
ماما: يا نغم يا حبيبتي يلا بينااا عشان تطفي الشمع بقااا...
نغم:  ماما عايزه اكل حته كبيرة اووي 
ماما: يا روح ماما انتي تؤمري طبعااا يلا كلي..
نغم: اممم 
ماما: بدوري علي اي يا نونو..
نغم: الهديه بتاعتي 
ماما: بصي انا نسيت 
نغم بعطف وحنان..حضنت امهااا.. انتي هديتي ماما..
ماما: فرحت جدا وضمتني جاامد وقبلتني من راسي..
يا روحي انتي انتي طيبه خاالص حبيبتي..بس انا عمري م انسي  حبيبتي الصغيره ودي الهديه بتاعتك..
نغم: اعاااااااااااااااا
ماما حضنتني وبدات اهداء وحده وحده...
ف اي يا روحي 
نغم: ماما دا هيعضني 
ماما: لا يحبيبتي الارنب دا طيب قوي..
نغم: زي الا عند شروق 
ماما بضحكه:زي الا عند شروق
نغم:  بس دا لونه ابيض وانا مش بحب الابيض..
ماما:  الارنب لونهم ابيض عشان هما طيبين يا نغم..
نغم.ماما انا هسمي اي 
ماما: امم اي رايك ف (نوبي)..
نغم: هاي هيي هيي فضلت اجري والعب واطنطت.. عندي ارنب اسمو نوبي... هيي هيي
بعد مرور اسبوع.ماما: اقعدي يا نغم نتكلم سواء..
ماما: نغم لي كدا 
نغم: هو انا عملت حجة يا ماما..
ماما:مش بتاكلي نوبي لي وكلتي الجزر بتاعو 
نغم: احسن انا هسيبو يموت 
ماما: لا يا نغم اوعي تعملي كدا تاني انتي بنت طيبه ولزم تسعدي الكل عشان احبك والناس كمان تحبك..
نغم   حاااضر يا ماما..
back..
اصحي ارجوكي انتي اكيد كدا اتاكدي اني اعرف  ماما اصحي لو لسه عايزه تشوفي امك مره تانيه..
اهاا صحيح انا سبتلك كارت ف شنطيتك اهووو لما  تفوقي كلميني...
بين صراح بيني وبين الغيبوبه اريد الخروج..
انا  مش هستسلم لا انا لزم اخرج تاني من الغيبوبه دي..
 حياتي كلها كانت عباره عن خصاره وفقدان بس لا خلاص بقا.. كفايا.. اكيد هخرج واعيش عشان ادرو علي امي واعرف
 سبب بعدي عنها واني اكون ف الشارع والحياه القاسيه دي لوحدي..
الممرضهة يا دكتور تعال بسرعه..
الدكتور : اي.. اي دا الاجهزء بتكبر والانفاس بتزيد واضح انهاء بتدينا اشاره انها بتتقبل انها تعيش 
الممرضه: اها واضح كدا 
الدكتور   اديها..... واتنين.... وركبي محلول....بسرعه..
خرج الدكتور وتحدث مع اهلهاا.. وكان يقق علي جمب الرجل المجهول مراد.. 
الدكتور:مبروك الانسه تقبلت انها تعيش وبدات تاخد نفسهااا بشكل افضل بكتير..
حياه: الحمد الله يا رب..
ابتسم مراد وركب سيارته وهرب..
بعد ليله كامله فتحت عيني وبدات ارجع لي الواقع..
خبط بابا ودخلو الجميع..
اسر: حمدالله علي السلامه 
شهاب: خوفتيني عليكي 
حاتم: انا اس.
نغم: شكرا ليكم كلكم علي الخوف دا.. كنت اشكرهم وعيني علي الشنطه وافكر معقول يكون كان حلم ولا حقيقه.
ف الصباح توقفت وانا متعبا بشده.. وراسي حولها شاش وجسمي ملي بالكدمات والخربيش المغطاء بالرباط او اللصقات الطبيه..
مسكت شنطتي بهدواء وفتحتها ووحد الكارت..
مسكته ورجعت تاني سريري ومسكته وبدات انظر لدقيق..
كارت اسود يكتب عليه بالاحمر مراد..  ورقم هااتف 
نغم:  الو. 
مرادة كنت عارف انك هتكلميني 
نغم:  تعرف امي منين 
 مراد: انا اعرف اهلك واعرفك..
نغم:  عايزه اشوفك 
 مراد: وماله انا كمان عايز اقبلك 
 ف ارض... عند الجبل المحاري..
#بقلم_بسمه_سلام
نغم: تمم. امته
 مراد: اي وقت 
نغم: دلوقتي 
 مراد: لا جرحك لسه مفتوح خليكي كمان يومين
نغم: بقولك دلوقتي..
 مراد: طيب.ساعه وتكوني هناك..واغلاق الخط
وقفت وسرحت شعري بهدواء وربط يدي بمسك اليد المكسوره ووراسي المربوطه وجسمي الذي يولمني وغيرت ولبست فستان اسود وحزم ابيض رقيق
وخرجت خارج المستشفي ووقفت انتظر عربيه اركبها..
اتصل..
نغم:  انا جايه
مراد: ف عربيه سودا قدم المستشفي اركبيها وهتجيبك 
وصلت قصد الجبل وصحراء والشمس تحرق والارض الرمليه الصفراء..
سخنه جداااا... نظرت بعيد ورايت رجل يرتدي بدله وجسمه عريض ويقف بضهره.. لم استطيع السير علي الرمل الكوتش كان يغوص بهاا.. 
خلعت الكوتش ودخلت ووقفت خلفه وتحدث دون ان ينظر لي..
مراد: مكنتش متصور اني هلقيقي يا نغم 
نغم: انت مين وعايز مني ايي.. 
مراد.لو ليكي سوال واحد هتسالي اي 
نغم: خلاص ورد عليه انت مين وعايز مني اي وفين امي واي السبب الا خلاني اكون ف الشارع..
مراد: انا قولت سوال لي كل الاسئله دي... 
نظر لي وهو يبعد النظاره من عينه.
انا مراد..
نغم: وعايز اي مني 
مردا: بابتسامه انتي الا عايزه 
نغم: انت حكتلي حكايه ف المستشفي 
مراد: كنت عارف انك سمعاني 
نغم:  انت عرفت منين الحكااايه دي وتعرف امي منين اصلاااا
مراد:تعرفي انك شبهااا..
نزالت دمعه لا اراديها مني..
مراد.قوتك وضعفك صبرك وحزنك حبك للناس والتضحيه خسرتي حجات كتير...
نغم:  بصوت ممزوج مع البكاء.. مين هيا امي 
تفتكري انك مستعدا تعرفي مين امك الحقيقيه..
نغم: اكيد انا وقفه علي رمل صعب تحمل سخونتها من اجلهاا..
مرادة امك ماذتكيش يا نغم بس كانت مجبورااا عشان تفضلي عايشه وبصراحه..انا الا رميتك ف الشارع.
نغم بغضب: يبقا متعرفش امي عشان انا فكره كويس ماما الا سابت ايدي ومشيت قالت انها هتجيب حجة وترجع بس كذبت عليا...
مراد: بس امك وقتها مكذبتش عليكي.
نغم:  يعني اي 
مراد: يعني امك فعلا راحت تشتري حجات ليكي بس انا الا خد العربيه وكملت وسيبتك وخدها البيت ومسمحتش انها تدور عليكي..
نغم بدموع وهيا بتمسحههااا: يعني انت السبب ف كل دا 
مراد: اهااا
نغمة لو تعرفي انا عشت ازاي  السنين دي مكنتش قولت اها بعيون وقحه كدا.. 
مراد:  لو تعرفي انتي انا عملت كدا لي وانقذتك ازاي ومن اي مكنتيش اتكلمتي كدا 
نغم: فهمني انت قولي انت عرفني الا معرفوش انت عملت فيا كدا لي ضيعت حياتي لي
..
مراد: قبل محكيلك واقولك كل دااا... 
نغم: قول هيا جت علي دقيقه من عمري انت ضيعت كتتير اوووي..#بقلم_بسمه_سلام
مراد: انتي بتحبي حد من الشباب دول 
نغم:شباب مين 
مراد:  شهاب.ووو اسر ووو حاتم 
نغم: وانت مالك وبعدين هو دا وقته..
مراد: انتي لو بتحبي واحد فيهم مش هحكيلك 
نغمليي:ليي
مراد:  عشان مش هينفع 
نغم: هو اي الا مش هينفع انت مجنون 
مراد: صدقيني يا نغم حياتك كلها هتتقلب لما تعرفي الحقيقه فلو بتحبي واحد فيهم متخلنيش احكيلك احسن او هتندمي بعدين 
نغم: ازاي 
مراد::  هيموت منهم او يمكن كلهم لو فكرتي تحبي واحد فيهم.. عشان كدا يقولك لو بتحبي احسلك بلاش. قرارك اي؟
هتعرفي وتتخلي عنهم ولا بلاش؟؟؟
في المستشفي كانو يبحثون عني
....اسر: اي الهبل دا اي المستشفي دي مريضه بسهوله دي تختفي من المستشفي
حاتم: لو حصلها حجة هحبسكم فاهمين
شهاب:  تعالو نخرج ندو...
دخلت وانا ف في صادمه وطلعت غرفتي ف المستشفي وبدات اخد شنطي..
حاتم:كنتي فين 
نغم: ف الشارع 
اسر: انتي كويسه يا نغم
نغم: اها
شهاب: بتلمي الهدوم لي
نغم: هسيب المستشفي 
شهاب: طيب لي 
نغم  : كدا 
اسر: لا مش هيحصل 
حاتم: اها مش هيحصل 
نغم بغضب: اسمعوني انتو التلاته مش عايزه اشوف اي حد فيكم تاني فاهمين 
شهاب: اي الكلام دا اهدي يا نغم
نغم: حد منكم شيفني  مجنونه انا طبيعيه وقرارت ابعد عنكم وملكوش دعوة بيااا انتو فاهمين
حاتم: نغم انتي بتتكلمي كده ليه 
نغم: مسكت شنطتهاا.. حساب المستشفى مدفوع وشكرا علي زعلكم قولو لامك اني مش بنتها واني قرارات ابعد عنكم.. ونت قول لهاله اني زهقت ومش عايزه اكون اخت.. 
نظرت بعين بدموع تختبي.. 
حاتم: وانا اي اقول ايي
نغم: انت خاين وملكش دعوة بيا روح للبنت الا خطبتها ومن وانا يا ريت  تنسوني فاهمين.
خرجت من الغرفه وهما منصدمين.
كنت اتحدث مع نفسي وانا انظر لظهرهم وابكي..
نغم: اسفه يا شباب بس هتموتو لو فضلتو جمبي وهموت لو 
مكنتش عرفت حقيقتي...
يتبع الفصل العشرون 20 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent