رواية قلبه من حجر الفصل الحادي عشر 11 - حبيبة محمد

الصفحة الرئيسية

رواية قلبه من حجر البارت الحادي عشر 11 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر كاملة

رواية قلبه من حجر الفصل الحادي عشر 11

واول ما شافته حطت ايدها علي قلبها.. بخضه
داغر: اي شوفتي عفريت
دليلا بعصبيه: طب اعمل اي  صوت انت رعبتني....
داغر: ما انتي كنتي بتخافي مني زي زي الحرامي بظبط اي الخلاكي اول ما تشوفيني تطمني....
دليلا: عشان اتعودت خلاص... 
اتعودت عليك وعلي طريقتك وعلي ملامحك....وعلي كل حاجه فيك انت بنسبالي كنت شخص مخيف....ومجهول......وكمان كنت بعتبرك مريض...ومجنون...ولسه لغايه دلوقتي بعتبرك...كدا....
بس مهما بشوف فيك كل دا....
بطمن لما بتكون جمبي....
وبطمن لما ببص لعينيك وبشوف الدفي فيها....
****
مراد كان نازل من بيته....
ورايح لمراد....قابل جنه....
جنه: مرموري...رايح فين...
مراد مسح علي وشه بعصبيه
مرموري؟؟ يبنتي انتي مجنونه؟ هو انتي تعرفيني منين اصلا...عشان تدلعيني؟
جنه: مش مهم اعرفك كفايا اني بطمنلك.... 
مراد: افهم من كدا اي....
جنه: انا بحس اتجاهك بمشاعر.....كانت لسه هتكمل...
مراد: اممم بتحسي اتجاهي بمشاعر....... طب بصي بقا يا جنه... انتي اه مزه....وحلوه وتيجي علي مزاجي اوي ثم اكمل بمعاكسه: وشكلك حلو...
لمس شعرها: وشعرك احلي...
ثم اكمل بحده وهو يبتعد عنها:
بس انا مبحسش اتجاهك بأي حاجه يا ماما....افهمي بقا يعني انا ممكن احب شكلك بس لاكن قلبك لا ثم اكمل بمعاكسه: مليش انا في جو الحب والحوارات دي....
جنه: بتاع بنات يعني؟ 
مراد بابتسامه: الله ينور عليكي... بتااع بنات...
جنه: مش مشكله انا راضيه....
مراد: دا انتي معندكيش كرامه بقا.....
جنه: طب مش هتوصلني مدرستي....
مراد: لا واوصلك ليه اصلا....
روان خرجت من السوبر ماركت ومعبرتهوش....
مراد ساب جنه وطلع يجري وراه روان.....
******
داغر:  يعني هتفضلي تجيبيني وتوديني.... من غير ما تعرفيني انتي بتتكلمي علي اي؟  طب علي اقل اديني اشاره انك بتحبيني....  
دليلا ضحكت بوجع من جواها:  
ولو قولتلك اني بحبك....؛  هيحصل اي؟؟  
هنسي كل الانت عملته؟  
هنسي اهانتك ليا؟؟ 
هنسي الألم والعياط والمليون حاجه البكتمها كل يوم قبل ما انام ومبقولش لحد عليها....
هنسي كل دا؟؟ 
داغر: انا هقدر انسيكي... 
دليلا ببرود: مش هتقدر تنسيني...عارف ليه؟؟ 
عشان انا طول عمري عايشه في مشاكل....طول عمري مشوفتش حنان الام ولا حتي الاب ولا حتي كان عندي اخوات
انا طول عمري وحيده... 
ملييش قرايب وكلهم طردوني..
اترميت في دار الايتام لسنين..
ومحدش فيهم عبرني وكنت كتير اوي من جوايا بتألم....
بس محدش كان بيحس بيا ولا بيسأل عليا....
هما قدروا ينسوني الجرح دا؟
انت قدرت تنسيني؟ 
محدش فيكم قدر ولا هيقدر ينسيني الجرح دا...
داغر فضل يبص حواليه عشان ميبينش دموعه....
دليلا قربت منه: بس تعرف؟ 
انا مهما حاولت انساك مبعرفش
عشان... ثم اكملت بضحكه وجع .عشان محدش غيرك اداني حنان وحب.... علي قد قساوتك بس شوفت في عينيك كتير خوفك عليا وحبك ليا وحنيتك عليا...
داغر واقف مركز في كل تفصيله وكل كلمه هي بتقولها
دليلا حضنته زي ما تكون بنته وهو ابوها البيراعيها وبيخاف عليها.... 
داغر لمس شعرها وهو حاضنها:
وهفضل طول عمري اخاف عليكي واحبك....عشان انتي نصيبي وقدري...  
انتي حياتي ال مينفعش استغني عنها.... 
في حد بيقدر يستغني عن حياته؟؟؟ 
انتي حياتي و كل ما املك.. 
يعني لو خسرتك كأني خسرت حياتي.... 
انا من غيرك مكنتش عايش ولا هعيش من غيرك...
دليلا بعدت عنه وهي بتبص لكل نظره في عيونه وبتبص لشكله كله زي ما تكون بتودعه
داغر: بتبصيلي كدا ليه....
دليلا: عشان احنا مهما حاولنا ومهما كنا بنخاف علي بعض وبنحس ببعض مش هينفع نكمل مع بعض.... 
انا لازم اكون في طريق... ثم اكملت وهي بتمسح دموعها بحده: وانت في طريق...
وطلعت اوضتها...
داغر بعصبيه مكتومه مسك كل الازايز القدامه رماها في الارض وكسرها وزق الترابيزه بعصبيه: 
برضو بتستغفلك....: عشااان غبي.... هي مبتحبكش يا دااغر
افهم بقااا..افهم هي بتكرهك...
****
دليلا طلعت اوضتها وقفلت علي نفسها الباب....
: افهمي بقا يا دليلا داغر مهما قالك هيفضل يكرهك داغر انسان مريض...وكل حاجه في الدنيا ماشبه علي هواه والبيطلبه لازم يتنفذ....يعني انتي هتعيشي طول عمرك كلبه معاه تعملي الهو بيقوله وبس...
داغر انسان متملك ومريض...
واستحاله قلبه المن حجر دا يحبني او يحب حد اصلا....
دا عمره ما ضحك في وشي ولا حتي قالي كلمه حلوه.... 
كل الكان بيقولوا من شويه دا شويه تخاريف منه...شويه كلام يضحك علي عقلي وقلبي بيه
داغر مبيحبكيش يا دليلا...ولازم تطلقي منه....
**** 
مراد جري ورا روان
وجنه كانت هتموت....من غيرتها......
مراد: روان روان
روان بغرور: ها؟ 
مراد: اوصلك للمدرسه؟؟
روان: وتوصلني ليه انا مطلبتش منك....
مراد فهم انها بتتقل عليه...
بغرور _ تمام امشي يلا...
روان في نفسها: ما كنتي تخليه يوصلك يا متخلفه.  .
جنه جريت علي مراد: خلاص وصلني انا يا مراد.. 
مراد شد جنه من ايدها وركبها العربيه عشان يغيظ روان بس مش اكتر
روان فضلت متنحه بأستعجاب: 
خلاص خلاص اهدي يا روان متبينيش غيرتك اهدي...
مشيت ومردتش عليه....
مراد بعد ما روان مشيت : انزلي يا بت....
جنه: بتت؟ وانزل ليه بقا مش انت قولتلي اركبي....
مراد: كنت بعمل كدا قدام روان بس يلا انزلي...
جنه نزلت وبصتله من الشباك بتفاهه: ماشي يا مراد! والله لوريك...
مراد قفل الازاز: شش هبقي اشتري بيرسول عشان اهش الدبان القدام الشباك دا بعد كدا...
***
في مكان اخر 
_ ينفع اعرف بقا اداما انتي عارفه اني ليا اخت وعارفه عيلتي وكل حاجه عني ليه مقولتيش ليا غير دلوقتي
_ عشان انا الربيتك يا ادم انا كنت شغاله في دار الايتام جدتك الانت شايفها دي كانت مربيه و انا الكنت بربيك انت و دليلا في نفس الملجأ و امك بعد ما ولدتك  بعديها ب ٩ سنين امك ماتت وابوك لما اتجوز واحد تانيه غير امك خلف منها دليلا... يعني دليلا اختك بس مش من نفس الام و بعد كدا ابوك مات و حصل امك  وامك كانت وصيتها انك تتربي بعيد عن دليلا عشان كانت بتكرهه دليلا وبتكرهه درتها وعشان كدا انا ربيتك بعيد عن دليللا  ... 
ادم: يا شيخه حرام عليكوا...
تسيبي طفله لوحدها في الدنيا كدا......
انتوا ناس ملتكوا اي...ملتكوا اي.... ازاي متقوليليش اني ليا اخت.... ازاي تحرميني عن اختي...المن دمييي.
و من روحيي..
ثم اكمل بصوت عالي.....
تسيبي طفله عندها ١٥ سنه ولا ١٦ سنه لوحدها في الدنيا
طب فين ضميرك؟ 
ادم:  طب ودليلا امها عايشه؟ 
_ للاسف هي  ماتت و بتولد دليلا اصلا بس انا كنت دايما بضحك علي دليلا وبقولها ان امك عاشت معاكي وبعد كدا ماتت لاكن دليلا مشافتش امها اصلا.... 
ادم:  يعني انتي المفروض جدتنا..... يعني المفروض يكون عندك رحمه وضمير وتشوفي حفيدتك المتعرفش حاجه في الدنيا.... 
ما تتكلمي تقولي حاجه يا اسماء.....  
اسماء (جدته) 
:  انا اسفه يبني
ادم:  مينفعش الاسف.... انا لازم ادور علي دليلا واجيبها... لازم اشوف اختي واسأل عنها.... 
يعني اخوها عنده ٢٥ سنه وشحط وميعرفش اخته فين؟  
لازم اجيبها.... 
***
داغر راح وعمل اجرائات الطلاق وهو سرحان طول الوقت وايده بتمنعه يعمل كدا مكنش عايز يعمل كدا كأن روحه بتطلع منه....
دليلا بنسباله بنته و مش بس حبيبته مهما كان بيقسي عليها هو كان متعود علي وجودها معاه....بعد ما يطلقها هيفتقد غيرته وحبه ليها....
حضر ورقه الطلاقه....وخلاص ناقص امضتها......بس...
***
دليلا كانت قاعده بتزاكر....
وشبهه خلصت مزاكرتها....
عشان وراها بكره امتحان.... وتخلص السنه دي....
اسيا بتتصل بيها
: ازيك يا لي لي
دليلا: كويسه
اسيا: اي صوتك.ماله
دليلا: تعبت من المزاكره يا اسيا
اسيا: هانت بكره الامتحان ونخلص....
دليلا: اسيا....انا نفسي احكي حاجات كتير اوي...
عارفه احساس انك مكبوته ونفسك تحكي وتطلعي كل الجواكي....احساس انك نفسك تصوتي بصوت عالي وتقولي النفسك فيه....
اسيا: اي يا بنتي مالك بس...
دليلا: انا طول عمري محطوته تحت رحمه الظروف..اي حاجه بتحصل بكون تحت رحمتها....
نفسي اعيش عادي زي بقيت الناس بس مشاكلي اكبي مني انا شخصيا....
اسيا: هنتقابل بكره بعد الامتحان وابقي احكيلي كل النفسك فيه
دليلا ابتسمت بوجع: ماشي هقفل انا دلوقتي...
*** 
دليلا اتصلت بداغر عشان الوقت اتأخر وهو كان لسه موصلش....
بس مكانش بيرد عليها...
دليلا: زي كل مره....تلاقيه سكران اصلا...
.....
قدر: مبتحبنيش زي دليلا ليه يا داغر انا اقل منها في اي
داغر ضحك بسخريه: اقل منها في اي؟؟ 
قدر: اه اقل منها في اي
داغر: اقل منها في كل حاجه
عايزه تعرفي في اي بظبط
في شكلها وطريقتها وحركاتها وضحكتها التسحر حتي عياطها  ليهه معني تاني...والاهم من كل دا برائتها وطفولتها....
فهمتي في ايه....
قدر بغيره: هتفضل طول عمرك اناني ومبتحبش غير نفسك
داغر مسك دراعها بعصبيه وفشل شادد عليه: صوتك ميعلاش عليا....
ورزع دراعها...وسابها ومشي.
***
مراد كان قاعد في بيته عمال يروح  ويجي  مش لاقي حاجه يعملها....
فا قعد علي الكرسي و فضل يفكر....
: روان احلي.... شكلها حلو حجابها احلي....طريقتها وعنادها وغروها حلوين
: اما جنه مزه بس واقعه اوي...و مرميه عليا وبصراحه مبقتش طايقها....
_ خلاص انا لقيت حل...
انا هكلم الاتنين في نفس الوقت اهو ارضيهم وارضي ضميري....وارضي ربنا فيهم
***
في صباح يوم جديد❤️
دليلا صحيت من النوم لبست 
لبس المدرسه وصاحيه نعسانه جدا و في نفس الوقت حاسه بقيمه داغر الكبيره في حياتها....وحست قد اي هي بتحبه عدم وجوده معاها في البيت بان دلوقتي....
لبست وخرجت بعدم اهميه...
****
مراد: ادخل يعم اي فينك
داغر: موجود..
مراد: مالك مهموم كدا ليه
داغر: عشان بحبها عرفت ليه
مراد وهو بيملي كوبايه عصير:  طب ولما انت بتحبها طلقتها ليه...
داغر قعد بأستسلام وبرود: عشان مبتحبنيش.... مينفعش يكون فيه حب من طرف واحد......
مراد: وعرفت منين اني هي مبتحبكش مش يمكن بتحبك
داغر: هي اعترفتلي...١٠٠ مره قبل كدا.....
مراد: يعم اعمل زيي ما انت المعلمني ازاي اكون بتاع بنات....حب واحده و اتنين وتلانه ولو معجبتكش واحدن فيهم...خد التعجبك وسيب المتعجبكش...
داغر: بطل تفاهه يا مراد الكلام دا كان زمان....دلوقتي خلاص دليلا دخلت حياتي....مبقتش ختي بقدر ابص لحد غيرها واخده كل وقتي وتفكيري
مراد: هتسلمها ورقه الطلاق امتي....
داغر: لما تيجي من الامتحان...
***
اياد: دليلا وصلت دليلا وصلت..
كريم: اعملك اي يعني ما انا كل لما اقربلها جوزها يضربنا...
اياد: هفضل احب دليلا حتي لو جوزها قتلني
كريم: اي كل دا جبته امتي...
اياد: جبته لما شوفت دليلا
***
دليلا: انا راجعت كتير اوي....وزاكرت كتير وخلاص تعبت من كتر المذاكره...وانشاء الله هجيب درجه حلوه
اسيا: انشاء الله
دخلوا الامتحان
وبعد ساعتين....
دليلا خرجت فرحانه والابتسامه علي وشها وضحكتها البتسحر دي موجوده علي وشها...
اسيا: حليتي..؟
دليلا بتسقف وبتتنطت بفرحه: حليتت حليتتتتت 
وحضنت اسيا جامد
اسيا بأبتسامه : وانا كمان حليت
دليلا: هقابلك انهارده بليل زي ما قولتي...
اسيا: اشطا  اتفقنا
******
دليلا دخلت البيت ولقت داغر وصل..... 
سابت شنطتها وطلعت تجري عليه ببرائه....
وحضنته بفرحه مش سيعاها: انا حليتت حليت في الامتحان وهجيب درجات حلوه...
داغر شم ريحتها قبل ما يسيبها لأخر مره....ومسك شعرها بحنو وزي ما يكون مش عايز يسيبها..
بس بعد عنها تاني وقالها بحده: 
امسكي ورقه طلاقك الكنتي نفسك اديهالك من زمان اوي اهي .... وامضي عليها....قدامي يلا.........
يا تري دليلا هتمضي وهيتطلقوا ولا لأ؟؟ 
وادم هيدور علي دليلا ويلاقيها؟...
وممكن اياد يتقرب من دليلا اكتر؟؟ 
ومراد هيختار مين في جنه وروان.....؟
يتبع الفصل الثاني عشر 12 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent