قصة روح وجوهر وليس مظهر الفصل الثاني والأخير

الصفحة الرئيسية

روح وجوهر وليس مظهر كاملة بقلم وفاء شكري عبر دليل الروايات

روح وجوهر وليس مظهر كاملة

روح وجوهر وليس مظهر الفصل الثاني والأخير

نمت تاني كل شويه افتكر نفس الكسر والمشكله اني مش راضيه اوافق علي أي حد بيتقدم لسا بحبه رغم كل حاجه ....💔
نمت وصحيت الفجر صليت وقرأت الاذكار معرفش حصلي أي بس لقيت نفسي بلبس ونزلت اتمشي علي البحر نزلت دموعي وخانتني 
لقيته صوته بيقول امسحي دموعك دي غاليه 🥺
قلت اكيد بحلم ما أنا دايما بسمع صوته ....
بقولك ما تعيطيش عشاني حتي ...
لفيت بوشي عشان اشوفه ما لقيتش حد فعلا خيال انا تعبت 💔
روحت الشغل ولقيت علي المكتب علبه فيها شوكولاته والحجات الي بحبها ومكتوب في ورقه 
«غيرتيني❤️ما تستغربيش انا اتغيرت عشانك فعلا ولا شكل ولا مظهر بيهموا ولا نظرت الناس وكلامك كله صح لان ابي الي غرس فيا دا من صغري أن شكلي اهم شئ قدام البشر كنت شايف كل حاجه شكل وتصنع ما تعيطيش مش عاوز دموعك تنزل بجد هيا غاليه وهثبتلك اني جدير بيكي دلوقتي وهثبت لنفسي اني استحقك واستحق قلبك وروحك يكونوا ملكي ...❤️🌸» ......ممكن طلب ابتسمي ابتسمي في كل ازمه في كل موقف في كل كسر ابتسمي لانك قويه ولأنك قادره تكملي انا مؤمن بيكي جدا 🌸وواثق انك قدها .....
روحت البيت وكنت مبسوطه لكن شعور الخوف محاوطني من أنه لسا زي ما هو وما اتغيرش حتي ....
دخلت الأوضه ولقيت امي بتقولي في عريس جايل.....
لا لا يا ماما مش عاوزه حد مش عاوزه حاجه انهارت وعيطت ...يماما انا اتكسرت بسببكم انا موت نفسي الف مره قبل كده عشان اعجب بس لا يماما مش هضحي بنفسي تاني مش عاوزه حد بالله عليكم حسوا بيا ولو للحظه فضلت اعيط وجريت ع اوضتي ..وقفلت الباب وانهارت جدا 💔
نزلت الشغل كالعاده لقيت علبه وفيها روايا جميله وفيها ورده لونها احمر حد حافظ كل تفاصيلي ....حد حاسس بكل وجعي ...
ورسالة مكتوب فيها «قلتلك ابتسمي لي بكيتي وخلفتي وعدك لي خليتي الخوف يتغلب عليكي ويتمكن منك اعرفي اني جمبك ومحاوطك بطيفي اضحكي عشان روحي تضحك ارجوكي انتي ليا قوة انتي ليا أمن ❤️
ابتسمت وحضنت الرساله وخدت الروايا وروحت للبحر قعدت ابصله واتأمل وفنجان القهوه في ايدك .....
وسمعت صوته ...«لو ركزت علي الي ضاع منك عمرك ما هتلاقي الي بيستناك».....
عيدي ترتيب حياتك وافكارك من الاول وادي نفسك فرصه تبدأي من جديد اكيد في حد هيفهمك ومقدرلكم تلتقوا ...وفي عريس جايلك النهارده واترفض للمره ال40....عفكرا ....وافقي المره دي تقابليه عشانك انتي ادي نفسك فرصه تانيه🌸
والتفت وكالعادة سراب ومش شايفه حد ....
روحت البيت ولقيت امي بتبصلي نظره كل مره وفي عنيها كلام أنه في حد جاي فعلا بس خايفه من ردت فعلي الي بتتكرر من 5سنين ...بصتلها وقولتلها هيجي الساعه كام 🙃
وقفت وقالت مين !
العريس يماما هيجي الساعه كام ...
إممممم هااا ....
ماما ارجوكي قولي عشان عاوزه انزل اشتري طقم حلو كده وكمان هتعملي حلويات عشان قرة عيني جاي ....
امي سكتت وبصتلي وخدتني في حضنها وبدموع فرحه اخيرا هفرح بيكي اخيرا جرحك اتداوي❤️
هيا 😂🙃طيب اي يا ست الحبايب معاكي فلوس والا هنشحت العريسسس جاااااااييييي!
امها عيوني يا قلب امك ....
انا نزلت اشتريت طقم وخمار جميل اوي ودريس اروع وطلعت لبستهم وهو كان جه ....
دخلت الصالون وموطيه راسي بخجل🤭
مش عارفه لي قلبي كان فرحان وبيتنطط بس اكيد في حاجه حلوه جايه ...
-ازيك يا حفصه.....
بصيتله بدهشه واستغراب ....احمد 😳
ماهو مش وقت استغراب دلوقتي انا بقالي اربع سنين باجي وانتي بترفضيني ونفسيتي تعبت يا ستي الااا انتي عنديه لي وكل شويه تزهقي فيا يعني وكده ما همكيش نفسيتي دا انا حتي كنت باكل 10مرات في اليوم بس كاااان عندي اكتئاب يا مفتريييه😒
بصتله وما قدرتش امسك نفسي ضحكت بجد من قلبي وفرحت اول مره ما يعلقش علي تصرفاتي ولا لبسي زي ما كان جاي متقدم قبل كده 😇
ابتسمت وابتسامتي خانتني❤️
احمد راح لبابا 
بقولك اي يعمي بنتك دي مفتريه وانا طهههجت اه وربنا انا عاوز المأذون حالا بالا عشان اي بقي اجوز بقي الله يسترك انا عجزت وخسيت بقي وزني 90كيلوا بس وهفتان😂😂💔
بابا ضحك جامد 😂😂وقاله طيب يا عم هات المأذون 
دخلت اوضتي بكسوف ممزوج مع فرحه وارتباك ودقات قلب متسارعه ...❤️
فعلا اتغير مكانش بيتكلم غير في الفلوس والمصاريف وشكل القاعه مكنش حتي بيبتسم 😇🌸
بس الحمد لله اتغير
ومع بارك الله لكما وبارك عليكما 🌸❤️
لقيت الي جري عليا وخدني من ايدي وقالي انتي دلوقتي ع اسمي وهتفضلي معايا طول العمر ورفيقت دربي واهم حاجه في حياتي حبيتك بكل تفاصيلك غيرتيني حرفيا من شخص لشخص تاني ❤️
بجد بحبك من قلبي 🌸
حفصه ونا كمان بحبك ❤️
«الخلاصه ما تخليش نفسك في علاقه ترهقك نفسيا وتستنزفك خليك في علاقه مش مرهقه وان الشخص التاني بيكملك ومتقبلك بعيوبك ومميزاتك حافظك فاهمه بتفاصيلك بضحكك بحزنك بنكدك😂❤️هو دا الي يستحق يمتلك قلبك ❤️ 
ومش عشان فشلت مره تحبس نفسك في قفص لسا قدامك فرص وهتقابل ناس شبهك هتعوضك عن كل كسر هتكون انت ليها العوض وهيا ليك العوض ...🙃🌸
وكمان ياللي بتقرا اوعدني أن ابتسامتك ما تفارقش وشك مهما كنت في أزمات ومواقف واعرف اني لو حتي معرفكش فأنا مؤمنه تماما انك تقدر ❤️❤️
«وكنت سرابً قبل ان التقي بكِ فجعلتيني بستاناً من الزهورِ مبهجُ احبكِ اميرتي 🌸❤️❤️
تمممت ... قصة جديدة اضغط هنا عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل.
google-playkhamsatmostaqltradent