رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل الخامس 5 - ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية فتاة على عهد الالتزام البارت الخامس 5 بقلم ملك محمد

رواية فتاة على عهد الالتزام كاملة

رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل الخامس 5

"إسلام خلى حبيبه بتديلو العصير وراح ماسك أيدها"
"عبدالله خد باله لسه هيدخل راحت حبيبه دالقه كوباية العصير ع إسلام "
شدت ايدها وقالتله خلي بالك علشان ايدك المره الجايه متوحشكش
_"إسلام اتعصب جامد" انتي مجنونه اي الي انتي عملتيه داه
_وهعمل اكتر من كدا كمان والي مش عاجبه التزامي يبعد عني
"عبدالله ابتسم من ردة فعلها"
والدة إسلام: اي ياأم حبيبه بنتك بقت قليلة الادب اوي هو فيها أي لما ابن عمها يلمس أيدها
والدة حبيبه"بصت لحبيبه وكأنها بتقولها هخنقك بس اصبري" معلش ياحبيبتي عندي دي أنا تقريبا معرفتش اربيها
جدهم رد: ياريت الكبار ميدخلوش ف حورات الصغار سيبوهم يتفقو ويتخانقو براحتهم
"حبيبه اتعصبت وسابتهم ومشيت
"إسلام طلع شقته يغير التيشرت وهو معدي قابل حبيبه وهي طالعه ع شقتهم "
_"بصلها بطريقه وحشه" براحتك ياجميل لينا بيت يلمنا
_حبيبه خافت منه طلعت جري ع شقتهم وقفلت الباب
اوووووف بكرهك يااسلام بكرهك
"دخلت ع الحمام تغسل أيدها وتعيط وتقول لربنا انا خدت عهد مفيش حد يلمس ايدي الا حلالي بس أنا اسفه يارب مقدرتش اصون العهد سامحني كان غصب عني"
_____$$

"إسلام غير ونزل نده ع مرات عمه الي هي والدت حبيبه وقالها عايزك ف كلمتين"
دخلو الاتنين الاوضه وقعدو يتكلمو
_مرات عمي من الاخر انتي موافقه تجوزهالي
_هو أنا هلاقي أحلي منك يااسلام دانا اقولك وربنا بعزك عن عبدالله اخوك
_ربنا يخليكي خلاص أنا هقولك ع طريقه نقنع بيها جدي
"وفضلو يتكلمو اكتر من ساعه"
"وبعدين إسلام نده ع جده"
_خير ياام حبيبه لمتك انتي واسلام مش عجباني
_خير ياعمي تعالي اقعد بس
إسلام: اي ياجدو انت كبرت ماشاء الله مش نفسك تشوفلك حفيد لولاد ولادك
_انا اتمني بس هنعمل اي بقي ف عبدالله اخوك
والدة حبيبه: بصراحه ياعمي أنا موافقه ع جواز إسلام من حبيبه
_تاني الموضوع داه
_أهدي بس ياعمي اكمل كلامي البت طول الليل
قاعده تكلم ف واحد زميلها ورافضه موضوع الجواز داه علشان قال اي بتحبه وهيجي يتقدملها
_اي الكلام اللي بتقوليه داه ياأم حبيبه أنا معنديش بنات بيعملو كدا
إسلام: اهو دا الي حصل ياجدو وانا عايز اتجوزها علشان انهي الحوارات دي كلها وكمان نجبلك حفيد صغنن كدا ولا اي
"جدهم الفكره بدأت تدور ف دماغه ووافق لما عرف أن حبيبه مشيها غلط وأنها كبرت فعلا ولازم تتجوز"
"طلع قالهم الخبر كلهم فرحو وعبدالله اتصدم "

_________$$
حبيبه ف أوضتها دخلت عليها أسماء
_بتعملي اي يابيبو
_بشيل كل البناطيل الي كنت بلبسها والبلوزات الديقه دي علشان هعينهم فوق الدولاب
_طب وماتسبيهم لأختك يامعفنه
_مانا شايلاهم عشانك اساسا يعني انتي تلبسي وانا اخد الذنب
_"اسماء بصت عليها بنظرة تناكه" ربنا يشفي ياختي
_انا مش عارفه انتي ليه مش حابه اللبس الواسع
_يابنتي لبس واسع اي انتي شكلك لما تلبسي الخمار اد ماما بتكبري نفسك اوي
_انا فعلا بكبر نفسي وبحس اني عاليه فوق وعمري ماهنزل لتحت تاني
_سيبك من حوار اللبس داه قوليلي ينفع الي عملتيه مع إسلام تحت
_اه ينفع وهعمل اكتر من كدا كمان
_يابنتي دا ابن عمك انتي هبله هو واحد غريب
_ابن عمي يعني مش اخويا وزيو زي الغريب بالظبط وبعدين انتو مش عايزني اتجوزو يبقي اخويا ازاي
_تعرفي أنا لولا أني لسه ف التعليم كنت قولت لامك اتجوزو أنا دا واد فرفوش وعسل (وضحكت)
_حبيبه اتعصبت" فوله وانقسمت نصين ياحبيبتي ربنا يهديكو
_يارب ياختي اصل احنا كفره
_انا مقولتش كدا ربنا يهدي الجميع

_المهم امك طالعه تقولك خبر دلوقتي ياريت متتصدميش وسيبك من الالتزام والقرف داه وعيشي حياتك بقي انتي لسه صغيره
(حبيبه اتخضت) خبر اي يااسماء
_اما تطلع هتعرفي تلاقيها من الفرحه نسيت نفسها تحت
"حبيبه حست أن في حاجه لبست ونزلت تحت ليهم"
لقت الكل بيقول مبروك يا حبيبه جدك وافق
_"مصدومه ومش عارفه تتكلم "
_عبدالله قام ساب البيت وخرج مدايق من القرار داه لانه عارف ان اسلام متجوز حبيبه عند مش أكتر وقالهم أنا مش موافق ع الجوازه دي
"راحت ع جدها ف اوضته"
_جدو هما بيهزرو صح
_لا الكلام بجد
_انت مش قولت مفيش جواز
_وقولت دلوقتي فيه جواز
_انت بتكلمني كدا ليه
_كنت فاكر اني عرفت اربيكي يكون ف علمك ابن عمك أولي بيكي من اي حد
_اي حد اي واي الكلام اللي بتقوله داه
"والدتها دخلت بسرعه قبل حبيبه تحكي لجدها الحقيقه "
_معلش ياعمي هاخد حبيبه منك
_خديها وأعملو حسابكو الفرح الخميس الجاي
"حبيبه حاسه انها تايهه ومش فاهمه حاجه الكل عمال يقولها مبروك وهي واقفه ف حالة ذهول "
"طلعت ع أوضتها فضلت تصوت وتعيط وتكسر ف كل حاجه ف الاوضه "
"بعد ماهديت شويه لبست وقررت تروح لعلا صحبتها تشوفلها حل ف المصيبه دي"
والدتها واقفه ع الباب
_مبسوطه انتي دلوقتي
_ايوا مبسوطه هو أنا مش ام ومن حقي افرح ببنتي وبعدين عمك عندو فلوس ع قلبه اد كدا اهو يعني إسلام هيهنيكي من الاخر متبسطش ليه
_"حبيبه مسكت نفسها علشان متردش لان دي امها ومينفعش ترد عليها أو تعلي صوتها"
_طب وسعي ياماما علشان اخرج بعد اذنك
_مفيش خروج
_نعم يعني اي مفيش خروج
_يعني مفيش خروج من هنا ليوم الفرح
_ااه هي بقت كدا بقي حسبي الله ونعم الوكيل فيكو كلكو "وعيطت ورجعت ع أوضتها"

_______$$
"الايام بتعدي وفاضل يومين ع الفرح وحبيبه طول الوقت بتصلي وبتدعي ربنا ينجيها من الجوازه دي ومبتكلش ولا بتكلم حد وقافله ع نفسها الباب "
ف يوم كلهم خرجو بيجيبو تجهزيات الفرح

"نزلت ع بيت جدها تشوف جدها تحت وتتكلم معاه تاني وهما مش موجودين وقالت دي فرصتي "
"بس لما نزلت لقت عبدالله الوحيد الي تحت وجدها مش موجود"
لقت نفسها غصب عنها نزلت ع الأرض وقعدت تعيط وكأن اخر أمل ليها راح
"عبدالله أتخض لما شافها منهاره من العياط ع الأرض"
_حبيبه انتي بتعيطي كدا ليه قومي
_انا حياتي ضاعت خلاص مبقاش في امل ان الجوازه دي تتوقف
_انا اسف بس فعلا لو كنت اقدر اعمل حاجه كنت عملت
_"قالتلو بعصبيه " لا تقدر تقدر تقلهم انك هتتجوز الاول وتأخر موضوع جوازي أنا وأسلام شويه لحد ما الاقي حل
"عبدالله زعلان عليها جدا وزعلان ع اخوه ف نفس الوقت"
فكر شويه وقالها
_ أنا فعلا الحل عندي ومش هسكت بعد كدا واسيب إسلام يضيعك ويضيع نفسه

_"مسحت دموعها" انت بتتكلم بجد

_موافقه تتجوزيني
_نعم
_خلصي مش وقت استغراب إسلام دلوقتي عايز يتجوزك علشان يجبرك انك تلبسي بناطيل ولبس ديق تاني ويجبرك تسيبي طريق الالتزام إسلام واخد الموضوع عند وفاكر أنه كدا راجل
"حبيبه متنحه"
لا ركزي معايا دلوقتي
_ها انت بتقول اي
_بقولك تتجوزيني أنا معنديش غير الحل داه موافقه ولا لا
_ها
_يووووه انتي دماغك فيها زفت هعتبرك موافقه اهو ع الأقل أنا ارحم من إسلام

_ها

_تاني متنحه طب قومي اطلعي فوق بدل ماتعصب
يتبع الفصل السادس 6 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent