رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل الثالث 3 - ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية فتاة على عهد الالتزام البارت الثالث 3 بقلم ملك محمد

رواية فتاة على عهد الالتزام كاملة

رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل الثالث 3

_بس يازفته عبدالله اخويا مش اكتر بطلي هبل بقي
_ومالو اخوكي اخوكي هو أنا قولت حاجه بس تصدقي أنا لو طولت اتقدمله أنا هعملها
_جريئه يخربيت كدا
_لي ماشاء الله عليه ياحبيبه محترم جدا ونادر دلوقتي تلاقي حد محترم زيه
_اها فعلا تعرفي إن هو الوحيد الي شجعني ع لبس الخمار وقالي اثبتي ومتسمعيش كلامهم بس قالي كلمه كدا ف وسط الكلام مفهمتهاش

_قالك اي
_قالي إسلام مش وحش زي مانتي فاكره وحاولي تتقبليه علشان لو حصل حاجه متتصدميش
_ويقصد اي بالكلام داه
_معرفش انا زيك استغربت
_مش يمكن قصده يغير فكرتك عنه علشان عارف انك بتكرهيه
_ممكن ليه لا بس أنا مستحيل اغير فكرتي إسلام شخصيته وحشه اوي
_أنا بقول كفايا نم ع خلق الله داحنا لسه عايزين نبدأ طريق الالتزام سوا
_ههههه اه صحيح احنا اتفقنا منجبش ف سيرة حد تاني ولا نتكلم عن حد لا بالحلو ولا بالوحش

_تمام يابيبو خلينا ف المهم بقي حفظتي ورد القرآن
_اها الحمدلله خلعت منهم النهارده وطلعت حفظته مع انهم قالو عليا انطوائيه بس مش مهم
_متسمعيش كلامهم وادعي ربنا دايما يثبتك

_صحيح مقولتليش شكلي حلو بالخمار

_أنا مقولتش دانا كان ناقص أكلك اول لما شوفتك حلو اوي اوي اوي
_بجد
_ بجد والله طالعه قمر ياحبيبه
_ربنا يجبر بخاطرك ياختي
_اي شغل التسول داه أنا بقول نسمع بقي ولا اي
_اه يلا بسم الله الرحمن الرحيم
...........
________$$
(حبيبه خلصت ومروحه)
إسلام لمحها راح واقف ع الباب
_اهلا بالغاليه
_ممكن اعدي
_ممكن اوي لي لا دا بيتك بردو
_طب لو سمحت وسع
_ماتعدي من جمبي هو حرام ولا اي
_اسلام بعد اذنك أنا بتكلم معاك بزوء وسع علشان اعدي انت مش ملاحظ أننا ف الشارع
_ههههه اي يابت الاحترام الي بقيتي فيه داه اقولك ع حاجه مش موسع وعايزه تعدي عدي مش عايزه خليكي واقفه
(مسكت موبايلها بترن ع والدتها تنزل تشوفلها حل ) مردتش عليها
_(بيتريق عليها) اووبس مرات عمي مبتردش صح ياحرام معلش معلش
_تعرف أنا لو السما اطربقت ع الأرض مش هعدي ياسلام وخليك واقف وراحت سيباه وماشيه
(شدها من أيدها ) استني
_كان عبدالله جه وشاف المنظر راح شادد ايدو وقالو بعصبيه
_انت مش هتكبر بقي انت مش ملاحظ انك بقيت راجل لو بتحبها استني لما تبقي مراتك واعمل الي انت عايزه بس حركات العيال الصغيره دي بطلها
(حبيبه واقفه مصدومه) مرات مين !
_راح عبدالله شاده من ع الباب وقلها ادخلي انتي بس دلوقتي
_(اسلام اتعصب ) انت اي الي بيدخلك ف حياتي كل مره بتعمل الشويتين دول وتطلعني عيل
_هههههه انت عيل فعلا يااسلام وعمرك ماهتكبر وبعدين أنا قولتلك دورلك ع شغل علشان الفراغ داه مش كويس علشانك
_ماشي يامقعد يارب تكون ارتحت كدا
_ع فكره انا اخوك الكبير ياريت يكون فيه شوية احترام وبعدين انا مش ضد جوازكو وهحاول اقنع جدي يوافق بس بلاش تعاملني كأني عدو ليك
_بجد هتعمل كدا
_ايوا مانا مرضاش ليها ولا ارضي ليك تفضل موقفها ف الرايحه والجايه لا انت اتجوزها ياسطا بما يرضي الله
_(راح حضنه عبدالله انت. مش معقد انت طلعت جدع اوي وهتعملي جميله عمري ماهنساها)
_بس أنا عندي شرط
_حافظ عليها وحاول تغير من نفسك بقي كفايه طيش الشباب داه حبيبه اختي الصغيره ومش هسلمها الا لواحد كويس فلو عايزها حاول تتغير ف اسرع وقت
_(قال باستهزاء) لا ومالو نتغير منتغيرش ليه
______$$

(حبيبه دخلت اوضتها متعصبه )
والدتها: بسم الله الرحمن الرحيم مالك يابت يا حبيبه
اسماء:مالها دي جايه من بره مقلوبه ليه كدا
والدتها: قومي شوفيها كدا يااسماء البت دي هتموتني ناقصه عمر شكلها امتي تتجوز وارتاح من قرفها

(اسماء دخلتلها)
_زعلانه ليه ياست الشيخه
_اسماء أنا مش طايقه نفسي دلوقتي اطلعي بره
_في اي يابت مالك علا قالتلك حاجه زعلتك
_اسماء هو في اي بيحصل من ورايا ف البيت داه
_زي اي مثلا
_زي أن اسلام عايز يتجوزني
_ااااه هو وصلك الخبر
_لا متقوليش يعني الكلام بجد
_انا خايفه منك اوعديني مش هتتعصبي وتخبطيني بأي حاجه
_يبقي الموضوع بجد
(فتحت باب اوضتها وخرجت لوالدتها بره)
والدتها قاعده قدام التلفزيون
_هو الكلام الي بيتقال دا صحيح ياماما
_كلام اي
(راحت ماسكه الريمود قافله التلفزيون) كلام أن اسلام عايز يتجوزني
_اه صحيح في حاجه
_نعم
_نعمالله عليكي خير لتكوني مش موافقه
_لا برافو عرفتي لوحدك اني مش موافقه
_بت انتي بقولك اي احنا معندناش بنات بتختار هتتجوز مين وبعدين احمدي ربنا أنه رضي يتجوزك انتي مش شايفه لبسك بقي عامل ازاي
_ع فكره بقي الموضوع داه لو تم أنا هموت نفسي
(ودخلت اوضتها وهي بتعيط)
والدتها ردت بصوت عالي
ومالو ياست الشيخه ماهو دا الي بيعلمهولك المشايخ متسمعيش كلام امك وكمان عايزه تموتي كافره
اسماء: ع فكره ياماما أنا شايفه أن جوازهم غلط حبيبه فعلا ممكن تعمل حاجه ف نفسها
_اتنيلي انتي كمان هو انتي شوفتي جدك وافق أنا مش عارفه عبدالله دا مش عايز يتلحلح ليه
_يتلحلح اي هو الجواز لعبه عندكو
_اسكتي يابت أنا قائمه نازله لمرات عمك اساعدها ف تجهيز العشا الحقيني

(حبيبه ف أوضتها بتعيط وبتكلم نفسها )
_يارب ساعدني أنا مش عارفه اعمل اي
يتبع الفصل الرابع 4 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent