رواية في طريقي الى العشق الفصل التاسع والعشرون 29

الصفحة الرئيسية

رواية في طريقي الى العشق البارت التاسع والعشرون 29 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي الى العشق كاملة

رواية في طريقي الى العشق الفصل التاسع والعشرون 29

هز الضابط رأسه وطلب من صلاح ان يمضي علي اقواله
اقترب صلاح ووضع امضته وتحدث الي الضابط بتأكيد
" بعد اذنك يا باشا انا عايز حضرتك تمضي فارس بيه علي عدم التعرض ليا لانه لو عرف بشهادتي دي ممكن يقتلني
نظر له الضابط بتأكيد وطلب حضور فارس المسيري للأمضاء علي عدم التعرض له

__________________________

علم أستاذ سالم محامي عائلة المسيري بما قاله صلاح في التحقيقات وذهب الي الجد وهو يقف بجوار أدم وتحدث اليهم بتوتر

" للأسف يا جماعه في خبر وحش جدا وبصراحه مش عارف اقولهلكم ازاي..؟!

دخل فارس الي القسم واتجه الي المكان الذي يقف به جده والمحامي وأدم

ونظر فارس للمحامي والي جده وأدم بستغراب وتحدث اليهم بتسأل

" خير في جديد..؟!

نظر اليه المحامي وتحدث بأسف

" للأسف في خبر وحش

نظر له فارس وهو يستمع له باهتمام

تحدث المحامي بتوتر

" للأسف محامي عيلة الأسيوطي قدر يوصل ل صلاح زوج والدت مدام ملك... وطلب سماع اقواله... وللأسف صلاح قال كلام صعب القضيه جدا واقواله مش في صالح مدام ملك نهائي

نظر له فارس بعمق وتحدث بقوة

" صلاح قال ايه بالظبط...؟!

نظر المحامي ل فارس وتحدث بخجل

" للأسف قال كلام يسوء سمعة مدام ملك ومايصحش اقوله

غضب فارس بقوة وجن جنونه وهو يردد كلام محاميه

" سوء سمعتها بكلام ماتقدرش تقوله...!!! هو فين دلوقتي...؟

نظر المحامي ل فارس وتحدث بتوتر

" هو للأسف طلب ان حضرتك تمضي علي عدم التعرض ليه...ولازم حضرتك تيجي معايا تمضي علي عدم التعرض دا

ابتسم فارس بقسوة وهز رأسه بسخريه وتحدث بقوة

" تمام امضي علي عدم التعرض

ذهب فارس مع المحامي واقتربت إيمان من أدم لتسأله ماذا يحدث

نظر أدم الي والدت ملك بحزن ولم يريد اخبار إيمان بما فعله صلاح وحاول ان يقول لها أي شئ أخر

__________________________

دخل فارس الي غرفة الضابط حتى يمضي علي عدم التعرض...ونظر بقسوة الي صلاح الواقف يبتسم له بسخريه...ابتسم له فارس بمكر وهو يتوعد له بأشد العقاب علي ما قاله في حق زوجته

بعد امضاء فارس علي عدم التعرض

خرج فارس من غرفة الضابط وذهب بعيدا واخرج هاتفه وتحدث الي شخصا ما

خرج صلاح بصحبة محامي عائلة الأسيوطي الذي اخرج شيكاً بالمبلغ المتفق عليه واعطاه ل صلاح

نظر صلاح للشيك بطمع وسعاده كبيره

نظرت له زوجته بستغراب وذهبت لتسأله ماذا يفعل هنا

نظر لها صلاح وتحدث اليها بسخريه

" وانتي مالك انتي...انا هنا في شغل

نظرت له والدت ملك وتحدثت بغضب

" شغل ايه الا ليك هنا...؟!

انهى فارس حديثه بالهاتف ونظر اليهم وذهب الي والدت زوجته وتحدث اليها بقوة

" أقول أنا لحضرتك شغل ايه الا ليه هنا...؟!! الأستاذ زوج حضرتك الا ياما حاول التعرض لبنتك وانتي كنتي مغمضه عنيكي وساكته...جه اليوم الا عايز يوصل فيه بنتك لحبل المشنقه

صدمة والدت ملك من كلام فارس ونظرت الي زوجها بصدمه

نظر فارس بتحدي الي صلاح وتحدث اليه بقوة

" بس أنا هعرف اجيب حق مراتي ازاي ومش هسمح انها تتعرض لأي أذى بسبب واحد حقير زيك وزي الا طلب منك تقول الاقوال دي...واوعدك ان مرااتي هتخرج من القضيه دي وانت هتدفع تمن كل كلمة قولتها في حقها وكل لحظة حزن عاشتها بسببك

نظر له صلاح برعب وحاول ان يدعي القوة وتحدث بهدوء

" بس انت يا باشا ماضي علي عدم التعرض ولو حصلي اي حاجه هتكون انت المسؤل

ابتسم له فارس بسخريه وتحدث بثقة

" ومين قال ان انا الا هتعرض لواحد زيك...؟!!!

نظر له صلاح برعب

ونظرت والدت ملك الي زوجها وتحدثت اليه ببكاء

" بقى بعد السنين دي كلها الا انا استحملت فيها قرفك...جي عايز تقتل بنتي يا صلاح وتوديها في داهيه...دا انا اقتلك واشرب من دمك

نظر لها صلاح وتحدث بسخريه

" لا تقتليني ولا اقتلك...انتي طاالق...ومش عايز اشوف وشك تاني

نظرت له والدت ملك بغضب وحاولت رفع يدها عليه ولكن فارس امسك يدها وابعدها عنه

نظر لهم صلاح بغضب وذهب سريعا من امامهم

نظر فارس الي والدت ملك وتحدث اليها بهدوء

" حضرتك لازم تمسكي اعصابك عشان خاطر ملك

نظرت له والدت ملك وتحدثت ببكاء

" ملك انا السبب في كل الا هي شافته في حياتها...انا الا اتجوزت راجل معدوم الضمير...كنت فاكره ان انا كدا بحافظ علي نفسي انا وبنتي...كنت فاكره انه هو الا هيحمينا من الدنيا والناس...ياريتني ماكنت اتجوزتك ولا شوفتك ياصلاح...حسبي الله ونعم الوكيل فيك

ذهبت اليها مدام عزه واخذتها بعيدا

وقف فارس وهو ينظر اليها بحزن ويقسم علي الانتقام من كل من حاول تشويه سمعة زوجته

________________________

دخلت احد الممرضات الي غرفة فريدة حتى تطمئن عليها وتعطيها الدواء الخاص بها

نظرت لها فريدة وتحدث بألم وهي تضع يدها أسفل بطنها

" ااااااه في وجع جامد اوي بيجيلي هنا...؟!!

نظرت لها الممرضه وتحدثت بتأكيد

" دا اكيد من اثر العمليه متقلقيش

نظرت لها فريدة وتحدثت بعدم فهم

" عملية ايه...؟!!!!

نظرت لها الممرضه وتحدثت ببساطه

" عملية استئصال الرحم

نظرت لها فريدة بصدمه وتحدثت برعب

" استئصال رحم ازاي...؟!!

ردت الممرضه بعمليه

" حضرتك انتي جيتي في حادثه صعبه جدا والحمدلله ان انتي بخير دلوقتي

نظرت لها فريدة بصدمه وتحدثت بصراخ

" استئصال رحم وبخير...انا كدا بخير...؟!!

وظلت تصرخ فريدة بألم وهي تضع يدها علي بطنها

سمع اياد صوتها ودخل سريعا اليها

نظرت له فريدة وتحدث اليه بصراخ

" جي تشمت فياا يا اياد ... اطمن ربنا جبلك حقك وزي ما انا حرمتك من الخلفه خمس سنين ربنا حرمني من الخلفه عمري كله

اقترب منها اياد وتحدث اليها بحزن

" هشمت فيكي ايه يا فريدة...الا حصل دا من عند ربنا قولي الحمدلله على كل شئ

بكت فريدة بقهر وظلت تصرخ بألم

دخل اليهم الطبيب علي صوت فريدة واقترب منها سريعا واعطاها حقنه مهدئه وبعد لحظات توقفت فريدة عن الصراخ وذهبت في النوم

نظر الطبيب الي اياد وسأله ماذا حدث

هز اياد رأسه بعدم معرفه ونظر الي الممرضه وسألها

توترت الممرضه ووضعت وجهها بالارض واخبرتهم بخجل بما قالته لها

نظر اياد اليها بغضب وتحدث اليها الطبيب واخبرها بان ما فاعلته خاطئا ويجب ان تعاقب لان ليس من شأنها ان تخبر المريضه بحالتها وكان ولابد ان تترك هذا الي الطبيب المتابع للحالة...واخبر الطبيب اياد بضرورة متابعة فريدة مع طبيب نفسي

________________________

كلم اياد فارس واخبره بسوء حالة فريدة النفسيه

ذهب فارس الي جده وطلب منه الذهاب معه هو ونانو الي مكانا ما...واخذهم بسيارته واخبرهم في السيارة بما حدث لفريدة وعن سوء حالتها النفسيه

صدم الجد وحزن كثيرا علي ما حدث مع حفيدته وظلت نانو تبكي بحزن علي ما حدث مع شقيقتها

تحدث اليهم فارس واخبرهم بان فريدة الان تحتاج اليهم والي دعمهم وعليهم التماسك من اجلها

وافقه الجد وأكد علي كلامه

وبعد قليل وصلوا الي المستشفي ودخل فارس الي الطبيب وطلب منه ان يروا فريدة حتى يطمئنوا عليها

ووقف الجد مع اياد وشكره علي وقفته معهم و وقوفه بجانب فريدة

سمح لهم الطبيب واكد علي مراعات حالتها النفسيه

شكر فارس الطبيب وذهب مع جده ونانو للأطمئنان علي فريدة

دخلوا الي غرفة فريدة التي فتحت عينيها ببطئ ونظرت الي جدها وبكت بحزن

اقترب منها جدها وهو يقبل رأسها ويتحدث اليها بحزن ويحاول ان يقويها ويدعمها

اقترب فارس ايضا وقبل يد شقيقته وتحدث اليها بهدوء

" كدا يا فريدة تقلقينا عليكي

نظرت له فريدة وبكت كثيرا وتحدثت بحزن

" ما تقلقش يا فارس ربنا انتقم مني واخدلكم حقكم ...بس انتقام ربنا كان صعب عليا اوي

قبل فارس جبينها وتحدث اليها بصدق

" حبيبتي انتي اغلى حاجه في حياتنا كلنا....وبلاش تشوفي الا حصل دا علي انه انتقام من ربنا... مش يمكن ربنا عايز يعرفك احنا بنحبك اد ايه وان عمرنا ما نقدر نستغنى عنك

بكت فريدة اكثر وشعرت بالندم الشديد علي كل ما فعلته بحياتها وعلي غرورها وكبريائها التي عاشت بهم عمرها والان اصبحت محطمه.....والان اكتشفت بان الانسان لا شئ ولا يوجد في الحياه اغلى من أهل واحباء يكونوا دائما بجوارك ويكونوا السند لك واليد الحنونه عند وقوعك في اي ازمه

وأحياناً قد نكون مخطئين في الكثير من الأفعال وربما تكون أخطاؤنا كبيرة.... قد لا يسامحنا الأحباء على أخطائنا..... لكننا أولى بمسامحة أنفسنا.... ويجب ان تمنح نفسك فرصة جديدة لتكون أفضل.....واغفر لنفسك ما فات....حتى تصلح من نفسك في القادم

__________________________

ذهب جد شاكر الي المستشفى وتحدث الي الطبيب المتابع لحالة شاكر حتى يطمئن عليه....واخبره الطبيب بأن حالته مستقره حتى الان وانهم يفعلون كل شئ بوسعهم

وقف جد شاكر وهو ينظر ل حفيدة عبر الزجاج الفاصل بينهم وتحدث بداخله وهو ينظر الي حفيده بحزن

" دي اخرة اعمالك السودة....كان نفسي تبقى زي ابن المسيري....كان نفسي اتباها بيك مش افضل اصلح من وراك كل المصايب الا بتعملها...بس هعمل ايه نصيبي ان انت تكون حفيدي وتشيل أسم الأسيوطي...وانا لازم احافظ علي الأسم دا لأخر يوم في عمري

انهي مختار الأسيوطي حديثه مع نفسه ونظر الي حفيده نظره اخيره وتركه وذهب

بقلمي/ملك إبراهيم

بعد خروج صلاح من القسم ذهب سريعا الي اقرب بنك حتى يتم صرف الشيك الذي اخذه من محامي عائلة الأسيوطي

وقف صلاح وهو يقوم بأجرأت صرف الشيك وهو ينظر الي الأموال بعين متسعه يملأها الجشع

اخذ الاموال ورفض فتح حساب خاص ووضعها به.... واراد ان يأخذ الأموال بيده ويضعهم معه وتحدث الي نفسه بسعاده

" أول مرة في حياتي اشوف مبلغ زي دا....انا لازم ادلع نفسي....واشتريلي شقه ...واشوفلي بنت حلوه كدا اتجوزها وتعوضني عن ايام الفقر والقرف الا انا عشتها

خرج صلاح من البنك وهو يضم شنطة الفلوس الي قلبه وشاور لأول سيارة أجرة جأت اليه

ركب سيارة الأجرة بجوار السائق وهو مازال ضم الشنطه اليه

نظر له السائق بمكر وقام بأخراج شئ ما في الخفيه ورشه سريعا في وجه صلاح الذي فقد وعيه سريعا عقب رش هذا المخدر في وجهه

ابتسم سائق السيارة بمكر وفتح هاتفه وتحدث بثقه

" تم يا باشا وهو معايا دلوقتي وطالع بيه علي المكان الا حضرتك قولتلي عليه

________________________

ترك فارس جده ونانو واياد مع فريدة وقام بالاتصال ب أدم وطلب منه توصيل مامت ملك ومدام عزه وإيمان الي منزلهم واخبارهم بان وجودهم لا يفيد ملك بشئ وأكد علي أدم بأن يحضر الي منزل جد فارس بعد توصيلهم...وقام بالاتصال بالمحامي ومروان وطلب منهم حضورهم الي منزل جده ايضا

فعل أدم ما طلبه منه فارس بصعوبه بعد ان اقنع والدت ملك وإيمان ان يذهبوا الا المنزل بصعوبة كبيره وقام بتوصيلهم مع مدام عزه وذهب الي فارس

جلس أستاذ سالم المحامي ومروان ينظرون الي بعضهما..... ووقف فارس وهو يفكر بعمق وبشرود

دخل اليهم أدم والقى عليهم التحيه وجلس بجوار مروان وهو ينظر الي فارس بستغراب

وقف فارس يفكر بعمق لبعض الوقت ثم نظر اليهم وابتسم بمكر وتحدث بتأكيد

" انا عايزكم تركزوا معايا جدا

نظروا اليه واستمعوا له باهتمام

نظر فارس الي المحامي وتحدث اليه بتأكيد

فارس: حضرتك انا عايز اتأكد اذا كان في كاميرات مراقبه داخل شقة شاكر ولا لا

رد عليه المحامي بتأكيد

" للأسف في المعاينه ماظهرش وجود كاميرات بداخل الشقه

نظر له فارس وتحدث بتأكيد

" ممكن تكون الشرطه ملقتش كاميرات...بس احنا ممكن نلاقي

نظر له المحامي وتحدث بعدم فهم

" مش فاهم

ابتسم فارس وتحدث بثقه

" يعني واحد بقذارة شاكر اكيد حاطت كاميرات في شقته واكيد عشان يصور الا كان عايز يعمله مع نانو عشان يبتزني....بس الاكيد انه حاطت الكاميرات دي في مكان محدش يعرفه وصعب علي اي حد ان يعرفه

هز المحامي رأسه بتأكد

" ابتسم فارس وتحدث بثقه

" بس طبعا صعب علي أي حد انه يعرفه لكن مش صعب علينا احنا...انا عايز فريق من اذكى واكفاء الرجال المحترفين يدخلو شقة شاكر بدون ما حد يحس ويلاقوا الكاميرات دي بأي طريقه

رد عليه المحامي بتأكيد

" تمام انا هتصرف في الفريق دا

ابتسم له فارس بثقه وتحدث الي مروان

" وانت يا مروان...عايزك تعرف الممرضه الا مسؤله عن متابعة شاكر الأسيوطي....انا عرفت انهم وضعين له ممرضه مخصوص....عايزك تتعرف عليها بأي طريقه وتعرض عليها أي مبلغ تحلم بيه وتكون علي تواصل معاها وأول ما شاكر يفوق....أنا اول واحد لازم اعرف انت فاهم

هز مروان رأسه بتأكيد

ابتسم فارس بهدوء ونظر الي أدم وتحدث اليه بتأكيد

" وانت يا أدم عايزك تجبلي كل العمال والموظفين الا في مصنع الأسيوطي واعرض عليهم اضعاف اضعاف الا بيخدوا في مصنع الاسيوطي....انا عايز مصنع الأسيوطي يقف وكمان المكن الا عندهم كله يعطل عطل يصعب حله بطريقه سريعا...فاهمني يا أدم

ابتسم له أدم واكد علي فعل كل ما طلبه

ابتسم فارس وتحدث بشرود

" وانا بقى عليا موضوع سارة دا....وان شاءالله اوصلها في أسرع وقت ولازم تشهد وتقول الحقيقه

اكد له المحامي علي اهمية شهادة سارة

هز فارس رأسه بتفهم وتحدث الي المحامي بتأكيد

" الا اهم من كل دا هي ملك....ولازم نتأكد انها في أمان....ومتتعرضش لأي مضايقه....لحد ما ربنا يقدرنا ونخرجها ان شاء الله....وعايز اقابلها النهارده لو سمحت...ممكن تجبلي تصريح لان محتاج اطمن عليها و اطمنها

رد عليه المحامي بتأكيد وطمئنه بأنه سوف يفعل كل ما طلبه منه

نظر فارس أمامه بشرود وهو يدعي الله ان يوفقه ويخرج زوجته من هذه الأزمه سريعا

________________________

في المساء

نجح المحامي في اخراج تصريح يسمح ل فارس برؤية زوجته

ذهب فارس لؤرية ملك ودخل غرفة الضابط وتفاجئ بملك تذهب اليه سريعا وتلقى بنفسها في حضنه وتبكي بشدة

يتبع الفصل الثلاثون 30 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent