رواية مفاجأة في جوازة الفصل الثامن والعشرون 28

الصفحة الرئيسية

رواية مفاجأة في جوازة البارت الثامن والعشرون 28 بقلم يوستينا سامي

رواية مفاجأة في جوازة الفصل الثامن والعشرون 28

جيه لادم تليفووون عكنن الاجواااء
ياترا التليفون ده من مين 
آدم بسعاادة: الوووو 

بدأ وش آدم ملامحه تتغير وبدأ الرعب يبان ع وشه 
تامر بخوف: مالك يا آدم وشك اصفر ليه كدة 
آدم : طيب سلااام سلااام 
حسين : في أي يا بني 
آدم  بصدمة :حسن في المستشفي 
وفاجاه آدم وتامر وعمرو جريوا ع برااااا
منغير ما حد يقول التاني 
نغم بخووف : عم حسين مين حسن ده ..هو في اي 
حسين بخوف  :خلي بالك من اختك يا اسما انا لازم اروح معاهم 
وفعلا حصلهم حسين .
________________&&&
نغم بتوتر:  انا بجد قلقااانة اوووي احنا مش مكتوب لينا نفرح خالص 
اسما:  وانا اتوترت كمااان بس إنشاءالله خير 
نغم : بس مين حسن ده 
اسما : ده الي ماما اتفقت معاه وهو اتفق مع  ناس علشان تقتل عمرو 
نغم بصدمة : عمرو الي جري عليه ده 
اسما :اممم و ساعتها خالد هو الي سمع ماما 
وانقذ عمرو 
نغم : ايه ده انا اتلخبطت بجد 
اسما : عارفة يا نغم انا ساعات بحس بايه 
نغم :  بتحسي ايه يا اسما
اسما : ساعات بحس أن مافيش حد كويس ع الأرض دي  وان احنا خسارة نعيش ..احنا بناكل في بعض 
نغم : لا يا اسما احنا كلنا بنغلط 
يعني مثلا امك مكنتش كدة امك اتغيرت من معاملة جوزها وقسوته عليها و من بخله فلما مات وقربت من أبويا اتغيرت اووي وبقت زي ما انت عارفة ...مالك مستغربة اني عارفة 
طيب اي رايك بقي أن انا سمعتها اكتر من مرة 
وهي بتتكلم مع بابا لله يرحمه عن الفلوس وعن امي 
طب اقولك انا كنت عارفة أن هي الي مقوماكي عليا 
اسما بزعل : خلاص بقي انا مش عايزة افتكر حاجة يا نغم كفااااية بقي 
نغم : عندك حق ....بقولك اي ماتيجي نرووح لشروق 
نطمن عليهاااا 
اسما : شروق مين 
نغم : تعالي بس احنا لسه هنتناقش لما تشوفيها هتحبيها اوي
وفعلا راحوا القسم بتاع شروووق 
بس لقه أسامة قاعد قدام اوضتهاااة
أسامة بفرحة : نغم حمدالله ع السلامة 
نغم: لله يسلم شروق فين 
أسامة بزعل :جوااه وفايقةكماان
نغم : طب انت قاعد برا ليه مش معاها يعني 
أسامة : الدكتور الي خرجني 
هي أول ما شافتني فضلت تشتم وترمي في حاجات 
شايفة اني ظلمهااا لاني دخلتها هنااا
نغم بفهم  : آدم حكالي الي حصل وانا مش مصدقة أنها تتهم اي حد معدي كدة يا اسامة 
أسامة بتبرير:  تقدري تقولي الراجل هيقول كدة ليه 
نغم : معرفش يا اسامة بس هي مش مجنوونة علشان تتهم اي حد معدي كدة بقولك اي  انا هدخلهااا  ... يلا يا اسما 
___________________&& 
في العربية كلهم ساكتين 
مش قادرين يتكلموا
آدم في سره :  يارب استر 
حسين : يارب استرها ع حسن ده مالوش غيرك كفاية الي شافه في حياته ... يارب 
عمرو في سره:  مش عارف ليه خايف اووي كدة عليك يا حسن برغم ان موتي كان هيبقي علي ايديك 
تامر في سره : يااااه كل ما نقول خلاأص رجعنا تاني شلة يحصل حاجة تبعدنا تااني عن بعض بس المرة دي البعد ممكن يكون بخسارة حد فينااا 
ايه الي بقوله ده اكيد لااا .... يارب استرهااااا
آدم بصوت عالي : احنا قربا من المستشفى 
عمرو بصوت مهزوز : هو الي كلمك قالك اي يا آدم 
آدم بوجع  : لما نوصل هنعرف كل حاجة  
وفعلا وصلوااااا اخيرا المستشفي وكل واحد كان ع اعصاااابه 
وسألوا ع اوضته.
ودخلوا الاوضة بس لقووه نايم ويمكن دي كانت اول مرة ليهم كلهم الي يشوفه فيها حسن مستسلم كدة 
للموووت والقهرة
عمرو قرب منه حسن وقعد ع ركبته ودموعه ع وشه :رد علينا مااالك .....انت كويس 
الدكتور :مساء الخير 
آدم بخوف :  دكتور ماله يا دكتور ايه عمل في كدة 
الدكتور : ارجوووك اهدي .....
اولا هو جاااي هنا ومكناش عارفين نتواصل مع حد وكان شاااارب كميةةمخدر صعبة  لدرجة الي جابه هنا خاف يفضل موجود. ليلبس هوو التهمة  برغم أنه هو الي منتحر 
تامر 😲😲😲😲😲.
آدم  بعصبية : بتقووول اي ازااااي حسن عمره مايعمل كدة عمره ازااااي يعني......... انت كدااااب 
...يمكن حد شربه مخدرااات أو حاجة 
الدكتور : اهدي يا استاذ 
آدم بصوت عاااالي :  اهدي ازاااي لاااااا مش ههدي 
انتوا ايه عايزني اتجنن ينتحر اي لاااا طبعاااا
ازاااي اصلا ده اكتر وااحد شبهي وعمره ما بيستسلم 
حسن الوحيد الي اصلا بيحب الدنياااا وباقي 
علييييها برغم كل الي حصله انت كدااااب هو عمره ما يعمل كدة 
تامر بدموووع   :اهدي يا آدم اهدي 
آدم مسك الدكتور من قميصة :هو انتوا ايه بجد انا تعبت تعبت ....... انا مش هسيبك غير لما تفوووقه. 
الدكتور بصدمة : ايه ده يا استاااذ ده ميصحش كدة 
آدم : بقووولك فوقه ... فووووقه 
مش هيمووووت ساااامع 
الدكتور: ادعيله ....
آدم برعب: ادعيله ليه 
الدكتور : يا بني اهدي هو عدي المرحلة الخطرة وعرفنا ننقذه بس كمية السموم الي في جسمه كانت صعبة فعلشان كدة ادعيله ....
آدم ساب الدكتور وقرب من حسن وقعد جمبه :انت بالذات يا حسن مش هتموووووت سااامع .انت بالذات لو حصلك حاجة هحس اني فعلا انتهيت 
انما حسين متكلمش نص كلمة وكان بس حاضن حسن 
الدكتور كان رحيم اووي بيهم وخصوصا آدم :طب انتوا ليه سبتووه يوصل لكدة 
آدم رفع عينه والدموع بتنزل من عيونه :عمري مافكرت ابعد عنه بس غصب عني انا موجود بس في الدنيا عشان المصائب تتحط فوووق راسي 
الدكتور :طب اتفضل السلسلة دي كانت في رقبته 
ودي محفظته اتفضلوا ....بعد اذنكوا 
تامر اخد السلسة 
ونزلت الدمووووع من عيونه اول ما افتكر السلسلة 
فلاش باااااك 
تامر: بقول ايه انا جعان ماتيجوا ناكل اي حاجة 
عمرو: ولا ولاااا خف شوية انا مفلس ولسه مقبضتش 
تامر: ايه ده هو الاكل بقي بالقبض يا كحياان 
حسن :هههههههه ولله معاه حق يا كحيااان
وانت يا عم زفت ماتسيب يا عم الموبيل ده وركز شوية يا عم المنتقم 
آدم : حسن ما تهزرش علشان ماترجعش تعيط 
تمااااام
حسن:  يسلااام طب بذمتك انت مبهدلني ورااك ولا لاااء 
يا اخي ده انا بقيت بجمع معلومات عنهم اكتر ما بدخل الحماام 
عمرو:  اموووت واعرف اي الاسراار دي كلها اشمعنا حسن يعني 
حسن:  يبقي مووووت احسن  يلااااا 
عمرو برخاامة : اهو انت 
.تامر : ايه هتقلبوا ع  بعض 
وبعدين ايه ياض يا حسن انت مش عيد ميلادك بكرة برضووووو 
حسن:  طب ولله كويس انك فاكر ده انا قولت أن محدش افتكر اصلا 
آدم:  عيب عليك وانا عارف انك بتحب السلاسل والساعات 
خد بقي يا عم 
حسن:  بفرحة اي ده ...السلسلة دي الي عجبتني بس دي كانت غالية بس واستخسرت اجيبهاااا لنفسي اصلا. 
عمرو برخامة : ولله وانا 
تامر : احم يا رخم 
ياض هو في أغلي منك وبعدين احنا التلاتة اشاركنا 
فيها علشان بصراحة غالية اووي 😂😂😂
آدم:  يلا خد البسهااااا والبس ده كماان بصراحة انت عارف اني بحب ابقي مميز فلقيت الجاكيت ده عجبني جبت ليا وليك خد 
حسن :  انتوا اجدع رجاااالة في الدنيا انتوا اخواتي بجد اخواااتي  ....ما عدا انت 🙄🤪
عمرو:  يا عم ابو شكلك انا دافع زيهم 😂
آدم : هههههههه يلا علشان كمااان في خروجة جامدة 
تامر : ودلع بقي و ادي 😉
عمرو:  وانا الي عااازم 🤫
حسن:  سبحااان لله اومال مين الي كان كحياان يبني من شوية 😂😂
كلهم  : هههههههههه 
باااااك 
حسين : ايه هتفضلوا كدة مافيش داعي للقاعدة دي 
يلا يا آدم انت عندك مراتك لازم تبقي جمبها ومع أسامة 
وانت يا عمرو عندك شغل 
وانت يا تامر يلاااا انا الي هباات هنا 
آدم:  لا انا مش همشي يا عم حسين 
حسين:  ومراتك وشغلوكوا انا قولت انا هباات معاه مافيش اصلا داعي ولا سبب لقعدتكم يلااااا 
تامر : بابا معاه حق انت عندك شغل وانت مراتك في المستشفي ...انا هقعد معااه ولو حصل حاجة هكلمكواا 
عمرو: بس قبل ما امشي لازم اشوف تقرير بتاعه 
الاول اطمن عليه 
وفعلا عمرو شاف التقرير بتاعه 
وعرف أنه قطع شرايينه وأنه كان شارب فعلا وقتها كمية كبيرة من المخدر بس اطمن أن حالته بدأت تتحسن بس كان عارف ان المخدر ده ليه تأثير عليه لو فاااق
وبعد ضغط جاااامد مشي آدم وروح للمستشفي 
أما عمرو روح للفيلا 
_________$$
في المستشفي 
عند نغم في أوضة شرووووق 
نغم قاعدة جمب شروق ووخداها في حضنها بعد ما هديت خاالص وسمحت لاساامة أنه يدخل 
نغم : ممكن بقي تهدي كدة وتسمعيه يا شروق 
شروق : اسمع اي ...اسمع أنه صدق اني مجنوونة 
أسامة : يا حبيبتي لو ماعملتش كدة كان زمانه عمل محضر صدقيني 
شروق : بجد يعني انا خارجة صح 
أسامة:  اه يوم ما نغم واسما يخرجوا .انت كمان هتخرجي 
اسما  : خلاص بقي الواد بيحبك اهووو  
وفجاه دخل آدم بس مكنش قادر يتحرك 
برغم وجع كتفه وجرح لازم يتغير عليه .
نغم بصدمة:  آدم حبيبي وجريت عليه وحضنته  
آدم حضنهااا بقوة 
أسامة : اي ده مالك يا آدم متبهدل ليه كدة 
آدم  بتعب :بعدين هحكيلك .ازيك يا شروق عاملة اي 
شروق: الحمدلله .انت كويس 
آدم: اه الحمدلله بس محتاج اريح شوية انا كلمت الدكتور وقالي أن نغم واسما ممكن يخرجوا النهاردة 
شروق بفرحة :  ايه ده يعني انا كمان هخرج النهاردة 
أسامة:  لا بعد يومين كدة مينفعش
شروق بزعل : لا انت قولتلي اني هخرج معاهم
اسما : لا انا وانت هنقعد هنااا يومين نريح فيهم اعصابنا لكن 
نغم لازم ترجع البيت مع جوزهاااا 
شروق:  اممم  ماشي هتوحشيني يا نغم 
نغم : ايه ده انا هجيلك بكرااا وحضنتها وحضنت اسماااا
آدم :يلا يا نغم انا مش قادر اقف حتي 
نغم بإصرار : لا لازم تغير ع الجرح الاول 
آسامة:  أيوة فعلا ...
هي بتتكلم صح ده الجرح عفن 
نغم  هههه : طيب اقعد هناااا 
وانا هناادي زينه اقعد بقي .
وفعلا جاات نغم بعد شوية ومعاها زينه وفعلا غيرتلوا ع الجرح ونغم غيرت هدوم المستشفي واخدها وراحوا الفيلااااا  
__________________&&
في الفيلا 
في الجنينة 
نغم : انا عايزة افهم اي الي حصل 
آدم : هحكيلك بس مش دلوقتي يا نغم مش قادر
آدم دخل هو ونغم  الفيلا 
بس لقه عمرو قاعد في الصالة بس في هدوء ووجع رهيب 
آدم : عمرو قاعد كدة ليه مانمتش يعني 
عمرو:  مش جايلي نوم ..وانتوا جيتوا يعني 
آدم : اممم الدكتور قالي انها ممكن تخرج ومشيناااا 
انا هطلع انااام تصبح علي خير ..حاول انت كمان تنااام 
عمرو:  ماشي يلا تصبح علي خير
___________&&&
وطلعوا آدم ونغم الاوضة 
نغم راحت تغير هدومها بس كانت حاسة بخنقة رهيبة من الاوضة دي بتفكر كل ايامها الي كانت هناااا وضربهاااا ووجعهاا 
بس حست أن في حد بيحضنهاااا من ضهرها 
آدم بحب :  عارف انك مضايقة ولسه مش واخدة ع المكان هناااا بعد كل الي حصل بس ولله ما كنت قادر اقعد في المستشفي كنت حاسس اني بموووت فيها 
نغم حضنته  : بلاش نفتكر اي حاجة ..مع بعض هنعدي كل حاجة صح يا آدم  
آدم بحب :  صح يا قلب آدم...يلا تنام محتاااج انام اووي 
نغم باسته من خده : يلااا 
وفعلا ناموا أو نام آدم لأول مرة يشعر أن خلاااص
الدنيا بدأت تحلو مع مراته وفي بيتهم ونغم حبت تاكدله الاحساااس ده فقربت منه وحضنته 
وهو كان مستسلم تماما الاحساس ده 
ونااااموااأاااااا ❤️ ويتبع الفصل 29 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent