رواية وصال كاملة (من الفصل الأول للأخير) بقلم نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية وصال بقلم نور عصام كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير عبر مدونتنا، حيث يمكنك قراءة الرواية أو تحميلها pdf، وهي رواية رومانسية تجمع الكثير الأشخاص في حكايات ومغامرات شيقة ومثيرة، ونتمنى لكم قراءة ممتعة عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf.

رواية وصال كاملة

رواية وصال الفصل الأول

وصال.  عمو حبيبي صباح الخير وراحت عليه وباسته وبعدين قالت صباح الفل للجميع
احمد.  صباح الورد لاحلي بنوته ف الدنيا كلها
مروان.   بصلها وبغيظ فيها قال دي احلي بنوته ف الدنيا هو انت مبتشوف بنات ولا ايه يا بابا
شريف.  ضحك وقال ارخم بنوته ابرد بنوته لكن احلي وسعت منك دي يا بابا وياريت لو تسحبها
احمد.    بمرح قال بس يااد انت وهو دي احلي واجمل بنوته دي كفايه  عيونها اللي تجنن دي ولا دمها الشربات
نرجس.  بغيظ ماكفايه بقا عاوزين نفطر وبصتلها بعند
وصال.   بصتلها وقالت مالك يا حجه عالصبح
نرجس.   حجه
وصال.   بهزار قالت انتي تطولي وبعدين بمرح قالت من هنا وجاي يا واد انت وهو تقولولي يا حجه وصال وابتسمت وقالت طيب والله الاسم لايق عليه اكون حجه ولا ايه رأيك يا عمو
احمد.   ههههههه ماشي يا حجه وبعدين قال يلا افطري علشان اتأخرنا
نبذه عن وصال بنت يتيمه اتوفي امها وابوها وعمها اخدها وكان عمرها سنتين وعاشت مع اولاده شريف ومراوان ومراته نرجس بتحبها بس مش قوي ودايما حسه انها اخدت حب جوزها منها ومن ودلادها برغم انهم كبرو الا انها بردو تتدايق منها لكن عمها يحبها كتير واولاده
وصال.   عملت ساندوتس وقالت انا جاهزه وقامو كلهم
برا ف الجنينه
شريف.  ها يا وصال هتركبي معايا ولا مروان
وصال.  انا هركب مع عمو علشان عوزاه ف موضوع
مروان.  يبقي معايا
وصال.  لا عمو هيركب مع شريف
مروان.  ايه رأيك بقا انو هيركب معايا عمها تعبان بالقلب ومن وقت عرفو وهما اصرو انو ما سوق عربيته خوفا عليه 
احمد.  قالها عاوزه ايه يا حبيبتي بقلمي نور عصام
مروان.  اركب الاول يا بابا وبعدين نتكلم وبصلها بغيظ وعند
وصال.  بصتله وقالت رخم ومتطفل وركبت
احمد.  اركبي انتي جنب مروان وانا ورا علشان اكون مرتاح
وصال.  قعدت جنب مروان وهو ودور ومشي
وصال.  ها يا عمو مش ناوي تجيبلي عربيه بقا زي العيال دي
مروان.   قولي بقا كدا 
احمد.   لا مش ناوي يا قلب عمك
وصال.  بزهق اشمعنا انا الله
احمد. علشان العيال دي رزينه وهاديه وعاقله لكن انتي متهوره ومجنونه بقلمي نور عصام
وصال.  خلاص هسوق براحه
مروان.  بردو لأ
وصال. انت مالك
احمد.  حبيبتي انتي بتروحي معانا الشركه وترجعي معانا ولو رايحه اي مشوار بردو حد بيوصك يبقي ليه المخاطره بقا
وصال. التفت وبصتله وقالت يا عمو مينفعش افضل كدا كل ما احب اروح مشوار اقول ل مروان او شريف دا ظلم علي فكره
احمد. ليه بقا علشان بيريحوكي
وصال.  لا علشان حريتي الشخصيه فين هي
مروان.  حرية ايه يا ختي
وصال. انت مالك يا بارد الله
مروان.   بت انتي اتلمي احسنلك
وصال.   انت بتتحشر ليه خليك ف حالك احسن
مروان.  مفيش عربيات والمكان الي عاوزه تروحيه هوديكي فاهمه
وصال.   مش فاهمه ايه رأيك بقا
مروان.   هو عند وخلاص وبعدين هتروحي فين يعني
وصال.   يا ناس لازم يكون ليا حريه شخصيه ومتطلبات تخصني ومش عاوزه حد يكون موجود معايا فيها حاجه دي بقلمي نور عصام
مروان.   بصلها وقالها دا علي اساس انك بنت زي البنات دا انتي
وصال.  قاطعته وقالت قصدك ايه 
احمد.  رد قبل مروان وقال بس انتي وهو ف ايه 
وصال.  يعني انت مش شايف كلامه وقلة أدبه يا عمو
احمد.  هو معاه حق
وصال.  بزعل معاه حق
احمد. ايوا احنا كلنا خايفين عليكي وانتي بجد متهوره
مروان.  بصلها وابتسم ابتسامه نصر 
وصال.   زعلت وسكت لأن مفيش فايده
احمد. بعد شويه قالها حبيبتي انا مش عاوزك تزعلي بس احنا بحد خايفين عليكي واعتقد كل طلباتك موجابه 
وصال.   بزعل خلاص يا عمو مش زعلانه هي عرفه انو تعبان ومش عاوزه تضغط عليه بقلمي نور عصام 
وبعد دقائق وصلو الشركه ونزلو وكل واحد فيهم راح مكتبه
احمد.    كان بيتابع عمله
شريف.  دخل وقعد معاه وقاله بابا هي وصال كانت عاوزه ايه
احمد.  ابتسم وقال كانت عاوزه عربيه
شريف.  ومالو يا بابا متجبلها عربيه 
احمد.   اممم عاوزني اجبلها عربيه وانت عارف انها مجنونه وبتمشي ولا كأنها طايره ومحدش ف طريقها
شريف.  متقلقش انا هعلمها تسوق صح وبدون تسرع
احمد.   ابتسم بخبث وقاله جوزها يبقي يعلمها انت مالك
شريف.  اتوتر وبعدين قال نعم
احمد.   ايوا هي معاك بقالها كام سنه وبردو بتتهور ف السواقه يبقي جوزها حر معها رواية وصال بقلمي نور عصام
شريف.   بعصبيه قال بابا وصال مش هتتجوز دلوقتي وقام مشي
احمد.   اتنهد وقال اااه يا احمد عيالك الاتنين عينهم من بنت عمهم وبعدين رجع لورا عالكرسي وقال بس ياتري هي بتفكر ف مين 
مروان.   بعد شويه راح عند شريف
شريف.  ف حاجه يا مروان 
مروان.  ايوا الملف اللي بعتهولك خلصته
شريف.  ايوا وبعته عند وصال تمضي عليه وتجبهواك
مروان.  تمام وراح عندها خبط ودخل
وصال.  ببردو نعم
مروان.   عارف انها مقموصه وقف قدامها وقالها خلصتي الملف
وصال.  لحظه اخر حاجه
مروان.    ياريت تهتمي بشغلك زي ما بتهتمي بطلباتك
وصال.   بصتله ورفعت حاحبها وقالت الملف وياريت تغور من وشي
مروان.   ابتسم ومال عالمكتب قدامها وقالها انا ممكن اقنعه
وصال.  فرحت للحظه وبعدين بكبريائها وغيظها منه قالت مش عاوزه حاجه من خلقتك انت بزات 
مروان.   ضحك وقال براحتك انا كنت عاوز اريحك علشان مشاويرك الخاصه بتاعت البنات اللي انتي اصلا ملكيش فيها 
وصال.  قامت وقفت وبصت جنبها ومسكت المقلمه
مروان.  عرف هي هتعمل ايه اتحرك من قدامها
وصال.  حدفتها عليه
مروان.   ههههههههه وسابها ومشي 
وصال.  قعدت وقالت تك الارف عندي ومستفز
واخر النهار
احمد.   مروان شوف وصال ويلا علشان نمشي 
مروان.  حاضر يا بابا وراح مكتبها ما لقاها استغرب وبعدين راح عند شريف دخل وقال مش كنتو تقولو انكم بتتفقو عاللي مش هيتم
وصال.  بنرفزه قالت اقسم بالله يا مروان لو ما بعدت عني
مروان.  قرب منها وقالها هتعملي ايه 
شريف.  بس بقا يا مروان بلاش تعاندها
وصال.  وعلي ايه خليه يحرق دمي البارد 
مروان.  مسكها من دراعها وقالها مين يا بت اللي بارد 
وصال.  هيكون مين غيرك يا عنيا
مروان.  ضغط علي دراعها ولسه هيتكلم
احمد.  دخل وقال ايه انتو اتجننتو بتتخانقو هنا كمان 
مروان.  ساب دراعها وقال ابدا يا بابا دا انا بس برد عليها
احمد.   وافرض حد من الموظفين دخل عليكم كدا يبقي شكلكم ايه يااستاذ انت وهي بقلمي نور عصام
مروان.  أسف يا بابا 
شريف.  يلا يا بابا انت عارفهم مبيهمدوش
وصال.   بصت ل مروان بأرف ومشيت قدامهم
احمد.  قاله خف عليها شويه
مروان.  ما هي اللي دايما تعاندي وتقف قصادي ف اي حاجه حتي لو مش مستهله بقلمي نور عصام
وبعد بعض الوقت وصلو البيت 
وصال.  قالت هطلع اغير وانزل 
احمد.   طيب يا حبيبتي وبعد شويه
نرجس.  كانت نازله من عالسلم
احمد.  قال نرجس معلش نادي وصال اتأخرت والاكل جهز
نرجس.  اتأفأفت وراحت علي اوضتها وخبطت ودخلت
وصال.  تعالي يا طنط ف حاجه
نرجس. هيكون ف ايه يا ختي 
وصال. استغفر الله العظيم
نرجس.   بتستغفري ليه شوفتي عفريت قدامك
وصال.   قامت وقفت وقالت نعم حضرتك عاوزه ايه
نرجس.  هعوز ايه منك يا ختي 
وصال.  بصتلها وبكل بردو قالت جايه اوضتي ليه
نرجس.   الاكل جاهز والست هانم لسه ما نزلت 
وصال.  شكرا وعدت من جنبها
نرجس. كانت هتفرقع من طريقتها وعدم اهتمامها معها ف الكلام 
الكل متجمع عالسفره
نرجس. بتبص ل وصال بأرف والكل ملاحظ
وصال.  خلاص جابت اخرها قالت متبصليش كدا ممكن
نرجس.  انا ابص براحتي ف المكان اللي يعجبني وبردو بالطريقه اللي تعحبني دا بيتي وصال بقلمي نور عصام
وصال.  ايوا الكلام اللي بتقوليه دا لما تكوني بتبوصي علي حد غيري لكن انتي بتبوصلي يبقي لازم اتكلم وبعدين دا بيت عمي مش بيتك
نرجس.  لمي نفسك يا بنت فاديه احسنلك
وصال.  مالها فاديه بقا ياختي
نرجس.  اختك 
وصال.  بقولك ايه يا طنط
نرجس.  طنط
وصال.  انتي عاوزه ايه حضرتك
نرجي قالت شايفين بتكلمني ازاي
وصال.  بقولك ايه يا نرجس
نرجس.  هي حصلت تقولي نرجس
احمد ومروان وشريف بيضحكو  
وصال.  نرجس انا مقضيه يوم زي الزفت بسبب جوزك وولادك ف حلي عني كدا وسبيني ف حالي
نرجس.  شافين قلة أدبها وردها عليا
وصال.  قامت وراحت عليها وحطت ايدها علي كتفها وقالت عيب عليكي تقولي اني قليلة الأدب لأن الكل عارف اني تربيتك رواية وصال بقلمي نور عصام وانا بصراحه خايفه علي شكلك قدام الكل وباستها من خدها وقالت اوعي تقولي كدا تاني ومشيت وسابتهم
احمد وولاده انفجرو من الضحك
نرجس.   بغيظ قالت يارب تكونو انبسطو بكلامها معايا
احمد.  انا مش عارف بتعنديها ليه استفدتي ايه
نرجس.   إن احرق دمها زي ماهي حرقة دمي علطول وترد عليا وعمرها ما فوتت ابدا بقلمي نور عصام
احمد.   نرجس دي بنتك وانتي اللي ربتيها هي ماشافت امها وابوها
نرجس.  بقولك ايه انا مش فيقالك
شريف.  قال خلاص يا جماعه انا عاوزكم ف موضوع مهم
نرجس.  موضوع ايه دا 
شريف.   وصال 
نرجس.  قطيعه هو مفيش غيرها ف البيت نتكلم عنه
شريف.  ماما اهدي واسمعيني
نرجس.   اتفضل حضرتك
شريف. انا عاوز اتجوز وصال 
مروان.   كان بيشرب شرق 
احمد.   بصله وقال علي مهلك يا ابني
نرجس.  علي جثتي انك تتجوزها
مروان.   قال ..
ياتري مروان قال ايه وهل كلامه هيقلب كل شئ ام لا 

رواية وصال الفصل الثاني

مروان.   قال اهدي يا ماما مش كدا أكيد شريف بيهزر
شريف.  لا انا مش بهزر انا بتكلم بجد
مروان.  بصله وقال بهمس انت بتحبها ولا ايه
شريف.  ابتسم وقال برتاح دايما ف وجودها ولما بتغيب شويه بحس ان قلبي هيوقف وبدور عليها زي المجنون
مروان.  زعل وقال من امته
شريف.  من زمان
مروان.   طيب وهي انت كلمتها ف حاجه
شريف.  لا طبعا بس معتقدش هتمانع
مروان.   اتنهد وسكت
احمد. اخد باله من تعبيرات ابنه
نرجس. بردو حست بأبنها وقالت ل احمد انشالله تكون ارتحت دلوقتي
احمد.  بصلها بزعل علشان هو فهمها وبعدين قالها هي ذنبها ايه
نرجس.  بصت ل شريف وسكتت
شريف.  ها يا بابا قولت ايه
احمد.  نتكلم بعدين يا شريف
شريف.  ليه يا بابا كلنا موجودين اهو
احمد. بص ل نرجس وقال بعدين يا شريف والكل فعلا سكت
ومرت الايام والحال زي ما هو 
شريف.  وصال تعالي عاوزك
مروان.  لحظه بس تعالي وبعدين روحي ل شريف
نرجس.  بصتلهم وقالت احلوت يعني
مروان.  ماما انا عاوزها ف الشغل
وصال.  فهمت مرات عمها وراحت عليها وقالت قولي لولادك يبعدو عني بقلمي نور عصام وانتي كمان علشان نرتاح كلنا
نرجس.  انتي طولي يا بت
وصال.  احسن من كدا كمان
نرجس.   هو في حد احسن من ولادي
وصال.   طبعا
نرجس.   عموما نجوم السما اقربلك من ولادي فاهمه
وصال.  لا مش فاهمه وبعند فيها قالت ولو عاوزه واحد فيهم هاخده غصب عنك ومتقدريش تعملي حاجه
نرجس.  بقا انا مقدرش اعمل حاجه وكل دا وولادها متابعين 
وصال.  وريني هتعملي ايه وراحت وقفت وسطهم وقالت ها مين فيكم عاوز مصلحته تخلص الاول 
احمد. كان ف المكتب طلع وسمع كلامهم من الاول وبعين قال تعالي يا وصال عاوزك جوا 
وصال. بصتلها وقالت اهو الكبير اللي كلمته هتمشي
نرجس.  ماشي يا بنت فاديه
وصال.  دخلت ورا عمها ومروان وشريف راحو معهم واتكلمو شويه ف الشغل رواية وصال بقلمي نور عصام 
احمد.طيب كدا تمام بكرا باذن الله تخلصو المناقصة مع بعض كلهم حاضر يا بابا
شريف.  وصال كنت عاوزك
احمد.   بعدين ياشريف
شريف.   بابا
احمد.  خلصو بس المناقصه دي ونتكلم اكيد
شريف.  حاضر يا بابا وقامو طلعو من المكتب
نرجس.  قالت ابعدي عن ولادي يا وصال احسنلك
وصال. بصت ل عمها وقالت شوفلك صرفه معها علشان ردي طبعا مش بيعحبها كالعاده 
احمد.  روحي انتي يا وصال 
نرجس.  مش هتروح ف حته غير لما الموضوع دا يتقفل
وصال.  موضوع ايه
نرجس. بتسرع قالت جوازك من ابني 
وصال. بصت ل مروان وقالت بقا انت عاوز تتجوزني
مروان.  بضعف قال ياريت
وصال.  مش فاهمه حاجه
مروان.  بصلها وبص ل شريف علشان ما تغلط ف الكلام
وصال.    فهمت نظرته وبعدين قالت عن ازنكم وطلعت علطول
احمد.  هو انتي مفيش فايده ف لسانك دا
نرجس. هي يعني مكنتش هتعرف
احمد.   بصلها بزعل ومشي علي اوضته 
شريف ومروان كمان طلعو علي اوضهم
نرجس.  طلعت عند وصال بقلمي نور عصام
وصال.  نعم
نرجس.   قعدت جنها عالسرير وقالت طبعا انتي عرفه ان شريف ومروان متعلقين بيكي واعتقد انتي فاهمه كدا لانك مش صغيره وشريف طلب يتجوزك وعاوز يتكلم معاكي
وصال.  شريف
نرجس.  ايوا يا ختي 
وصال.   اتنهدت ولسه هتتكلم
نرحس.  قالت مروان وشريف بيحبوكي للاسف
وصال.  طبيعي 
نرجس.  وصال انتي فاهمه كويس كلامي بلاش تحوري عليا مروان كمان بيحبك واكيد عاوز بتجوزك بس شريف هو اللي اتكلم الاول
وصال.  وانا ذنبي ايه
نرجس. بزهق قالت دنبك ايه
وصال.   ايوا انا مليش ذنب طول عمري اتعامل معهم وعاملهم علي انهم اخواتي وانتي عرفه كدا كويس عمري ما فرقت بينهم ف المعامله ودايما اقول لهم اني اختهم عمري ما قولت اني بنت عمهم علشان اللي انتي فهماه وبتحاولي تقوليهولي مش ذنبي اذا كانو اتعلقو بيا وحبوني وبعدين مش جايز يكون اعجاب عادي لكن مش حب زي ما بتقولي ولو لقو حد تاني هيتعلقو بيه وينشغلو بيه اكتر
نرجس.  للاسف بيحبوكي انني ومش عاوزين غيرك انتي 
وصال.  عيونها اتملت دموع وقالت المطلوب مني 
نرجس.  تبعدي عنهم
وصال.  اعمل ايه اسيب البيت مثلا
نرجس.  ياريت بس للاسف هيتعلقو بيكي اكتر
وصال.  زعلت من طريقتها وقالت طيب اعمل ايه
نرحس.  اي حاجه المهم محدش ف ولادي يتجوزك لان دا انا مش هوافق عليه نهائي بقلمي نور عصام
وصال.   زعلت منها وقالت تصدقي انا اصلا مرضاش بولادك علشان انتي امهم ولو مفيش غيرهم ف الدنيا مش هيحصل
نرجس.   هنشوف يا بنت فاديه
وصال.  لو سمحتي عاوزه انام
نرجس.  مشيت
وصال. قعدت تفكر بكلامها وطريقة مروان وشريف معها طول عمرهم واتنهدت وقالت يارب حلها من عندك انا مليش غيرهم وبعد فتره من الزهئ والتفكير نزلت لتحت ف الجنينه وقعدت عالارض عند البسين
مروان.  كان قاعد ف البلكونه وبيسمع الفون شافها ف نفسه قال ايه اللي منزل المجنونه دي دلوقتي ونزل وصل عندها وقال وصال
وصال.  اتخضت وحطت ايدها علي قلبها من الخوف
مروان.  اهدي اهدي دا انا
وصال.  اتنفست بصوت عالي
مروان.   بهزار قالها ايه شوفتي عفريت 
وصال.   ابشع من عفريت
مروان.   ههههه وبعدين قعد جنبها وقالها ايه اللي منزلك دلوقتي
وصال.  ابدا كنت زهئانه
مروان.  زهئانه ولا بتفكري ف كلام ماما 
وصال. بصتله وقالت عادي
مروان.  علي فكره انا شوفتها وهي طالعه من عندك 
وصال.  ما انت عارف امك وكلامها
مروان.  امك 
وصال.    سوري مامي
مروان.   بتتريقي 
وصال.  اعملك ايه يعني ما انتو زهئتوني
مروان.   قرب منها وبص ف عيونها وقالها هتوافقي
وصال.   دقات قلبها سرعت وبصتله وما اتكلمت
مروان.  وصال ردي عليا
وصال.  دموعها نزلت وقالت مش عرفه
مروان.   بحرقة قلب قالها يعني ايه مش عرفه
وصال.    انت رأيك ايه عاوزني اقول ايه
مروان.  قولي اللي انتي حساه وعاوزاه
وصال.   شريف كويس ولو رفضت ايه السبب
مروان.   شاور علي قلبها وقال السبب اللي هنا اللي موجود فيه
وصال.   شريف ميستهلش ابدا اعمل فيه كدا وانا شايفه حبه ليا 
مروان.   دا جواز يا وصال لازم تكوني مقتنعه بيه وموافقه عليه علشان دي هتكون حياتك بعد كدا بقلمي نور عصام
وصال.  عمي تعبان ومش هيتحمل
مروان.   بصلها وقالها دلوقتي احسن من بعدين
وصال.   مش هقدر ودموعها ذادت
مروان.   مد ايده ومسح دموعها وغمض عيونه واتنهد
وصال.   ياريت كان حد تاني هو اللي اتكلم الاول 
مروان.   دمعه من عينه نزلت بلا وعي وحضنها
وصال.  بتعيط
مروان.  طبطب عليها وقالها الحد التاني كان ناوي يكلمك بس ما لحق
وصال.   للاسف كلنا هنتظلم
مروان.   فاق لنفسه وقال لا يا وصال شريف كويس وبيحبك وانا واثق انو هيسعدك بقلمي نور عصام
وصال.    عرفه بس ممكن تكلمه
مروان.  للاسف كلمته وقالي انو بيحبك وميقدرش يستغني عنك 
وصال.   ماردت
مروان.   مسك ايدها وقالها انتي اختي وهو اخويا وبقهر قال ربنا يسعدكم ولكن قلبه يعتصر من الحزن
وصال.  قامت وقالت تصبح علي خير ومشيت
وحل الصباح علي الجميع باذن الله
احمد.   صباح الخير يا شباب الكل رد
شريف.  لولو خلصي وتعالي معايا علشان نلحق نقابل العميل 
نرجس.  قبل وصال ترد قالت وهي تيجي معاك ليه متروح انت لوحدك او اخوك يجي معاك بقلمي نور عصام
شريف.  دا شغل يا ماما فيها ايه يعني وبعدين هي دي اول مره
نرجس.  من هنا وجاي تخلص شغلك من غيرها 
شريف.   مين قال كدا 
نرجس.   انا خلاص معتش ليا كلمه عليكم خلاص كبرتم
شريف.   ليه كدا يا ماما عالصبح
نرجس.  بعصبيه قالت من هنا وجاي تبعد عنها خالص علشان اللي ف دماغك دا مش هيحصل 
احمد.  نرجس
نرجس. بلا نرجس بلا زفت دا ابني ودا حقي اوافق او موافقش علي جوازه وانا مش موافقه علي اختياره
شريف.   بس انا موافق يا ماما وعاوزها وبصراحه كدا انا اللي هتجوز مش حضرتك والكلمه ليا انا بعد بابا 
نرجس.  يعني ايه يا استاذ شريف خلاص قدرت بنت فاديه تاخدك ف صفها قدرت تسيطر عليك لدرجة بتعصي كلامي
احمد.   بصوت عالي قال انا موافق 
وصال.  خلاص جابت اخرها من كلام مرات عمها ردت وقالت ..
توقعاتكم وصال قالت ايه
وايه رد فعل مروان
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent