رواية وصال الفصل الرابع 4 - بقلم نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية وصال البارت الرابع 4 بقلم نور عصام

رواية وصال كاملة

رواية وصال الفصل الرابع 4

وصال. بتعيط علشان كلام الدكتور اللي دمر كل احلامهم
شريف. بحزن وعيونه مليانه دموع قالها حييبتي انتي ليكي حرية الاختيار لو عاوزه
وصال. قاطعته وحطت ايدها علي بوئه وقالت حبيبي ايه اللي انته بتقولو دا انا بحبك ومش عاوزة غيرك انت ف حياتي 
شريف.  بصلها ودموعه نزلت
وصال.  اخدته ف حضنها وقالت لو ولادي مش منك مش عوزاهم كفايه عليا حبك وحنيتك عليا 
شريف.  بصلها
وصال. فهمت نظرته وقالت طبيعي ازعل زي ما انت زعلان ودا غصب عننا لكن ارادة ربنا فوق كل شئ بقلمي نور عصام
شريف.   حضنها بقوه وقالها حقك عليا مش قادر اسعدك
وصال.  مين قال كدا وبعدين قالت ايه رأيك نروح لدكتور تاتي
شريف.  دا تالت واحد نروحله ويقول نفس الكلام كفايه بقا
وصال.  حبيبي متيأسش ربنا كريم
شريف.  ونعم بالله
وبعد بعض الوقت وصلو البيت
نرجس.  ها عملتو ايه
شريف.  ماما
وصال. ردت قبل يتكلم وقالت طنط الدكتور قال وقت
نرجس. يعني ايه
وصال.  يعني احنا الحمد لله كويسين والموضوع وقت مش اكتر
نرجس.   طيب يا ختي شدي حيلك شويه
وضال.  حاضر يا طنط وبمهس جنب ودنها قالت لو عندك طريقه غير اللي عرفتها قوليلي عليها
نرجس.   اتغاظت من كلامها وبصتلها بحدة
وصال. قالت علشان اشد حيلي
شريف.  بص ل وصال
وصال.  قالت حبيبي تعالي غير علشان ننزل نتعشي عمو زمانه جاي
شريف.   اومأ بعيونه وطلع معها
نرجس.  ماشي يا بنت فاديه ان ما وريتك
وبعد مرور سنه
وصال.  والكل كانو راجعين من الشركه
نرجس.   قالت شريف عوزاك
شريف.  نعم يا ماما
وصال.  بصتلهم وقالت انا هطلع اغير
نرجس.  احسن بردو
شريف.  خير يا ماما بقلمي نور عصام
مروان واحمد. دخلو
نرجس.  بصراحه كدا انا عوزاك تتجوز
شريف.  قال نعم
نرجس. ايوا انت اهو بقالك سنه متجوز ومخلفتش فيها ايه لما تتجوز وتجيبلي احفاد نفسي اشوف عيالك
احمد.  ايه اللي انتي بتقوليه دا يا نرجس
مروان.  ليه كدا يا ماما هما بقالهم سنه مش كتير بعني
نرجس. هي سنه شويه يا مروان انا عاوزه احفاد يملو عليا البيت
احمد.  ممكن تهدي شويه وتفكري ف كلامك دا
نرجس.   انا سكت سنه ولا هي علشان بنت اخوك يعني
احمد. لا مش علشان بنت اخويا علشان ابنك بيحبها وهي كمان وانا شايف لسه بدي والعمر قدامهم ايه يعني سنه
نرجس.  شريف لازم يتجوز 
شريف.    انا مش هتجوز يا ماما انا بحب مراتي ومقدرش اعيش من غيرها بقلمي نور عصام 
نرجس.  هو انا قولتلك طلقها خليها لكن اتجوز وخلف
شريف.   لو ولادي مش منها مش عاوزهم
نرجس. هتتجوز يا شريف مش بمزاجك
شريف.  حد قالك اني طفل ولازم اسمع كلامك
نرجس.   شريف انا هكلم طنط ليلي واقولها علي بنتها وهي تتمني
شريف.  خلاص جاب اخره قال ماما انا مش هتجوز واللي من حقه يتجوز ويخلف ه
وصال.  نزلت زي المجنونه عالسلم وقالت هو مروان
شريف   بصلها 
وصال.   مسكت ايده وبصتله بقوة وقالت حبيبي احنا يادوب بقالنا سنه وانا عاوزه اتمتع بحياتي معاك مش عاوزه اطفال دلوقتي ولو علي العيال اللي امك عوزاهم مروان موجود تجوزه
نرجس.   قالت امك ايه خلاص مفيش أدب ولا أحترام
شريف.  ماما
وصال.  ردت وقالت هو انتي مش سامعه ولا ايه يا حماتي وبعدين قالت خلينا ف المهم عاوزه احفاد عندك مروان جوزيه وقت ما تحبي لكن انا جوزي بحبه ومش هسيبه ولا حتي هسمحلة يتجوز عليا
نرجس.  يعني ايه بقا يا ست وصال
وصال. يعني جوزي ودا حقي وولادنا هيكونو مننا احنا الاتنين غير كدا لا وبقولهالك لاخر مره لو سمحتي متدخليش ف أمورنا الشخصيه
نرجس. بعصبيه ونرفزه وصوت عالي قالت دي مش أمورك الشخصيه يا ست وصال دي حياة ابني واللي بتكلم عنهم دول احفادي ومن حقي اقول اني عوزاهم فاهمة ولا لأ
وصال.  لا مش فاهمه عندك ابن تاني 
شريف.    بحزن وقهر قال عاوزه احفاد يا ماما انا هريحك واقولك علشان ترتاحي و
وصال.   بقهر قالت حبيبي تعالي غير هدومك وارتاح شويه انت كل اليوم تعبان كفايه تعبك ف الشركه
نرجس.  انا لسه مخلصتش كلامي
وصال.   خلصيه مع مروان واعملي اللي يريحك ومسكت ايد جوزها وشدته وطلعت فوق بقلمي نور عصام
احمد.   ارتاحتي دلوقتي
مروان.  اهدي يا ماما 
نرجس.   بصتله وقالت انا مش مجنونه علشان اهدي انا من حقي يكون عندي احفاد ليه كلكم واقفين ضدي
احمد.  احنا مش واقفين ضدك احنا ضد طريقتك لانك قاصده تجريحها وتزعليها ودا واضح جدا وهي غصب عنها دي حاجه بايد ربنا وبعدين ليه مفكرتيش ان ممكن يكون سبب التأخير من ابنك
نرجس.  لا طبعا انا ابني سليم وكويس
احمد.  دا علشان ابنك صح
نرجس.    بقولك ايه  انت كدا دايما ف صفها
مروان.  لا يا ماما بابا بيتكلم مع الحق وبعدين انتي فعلا مستعجله وكل شويه تزعلي وصال راعي بردو شعورها نور عصام  لانها اكيد مش ساكته ونفسها طبعا تخلف ويكون عندها اولاد مش انتي بس اللي عاوزه احفاد
احمد.   قول لامك يابني وعقلها  
نرجس.   حاضر يا احمد انا هسكت بس مش كتير 
احمد.  مفيش فايده فيكي
نرجس.   قالت وانت يا مروان ايه مش ناوي تتجوز بقا
مروان.  لا يا ماما مش دلوقتي
نرجس.  هتستني ايه لما تعجز
مروان.   بعدين نتكلم يا ماما انا هطلع اصالح وصال وشريف
احمد.  خدني معاك يا مروان نراضيهم
مرحس.  دا علي اساس انها سكتت ومستنيه حد يراضيها
مروان.    ماما كلامك ف الموضوع دا يجرحها مهما كان ردها
احمد.  انا طالع عندهم وفعلا طلع هو ومروان
شويف.  حبيبتي ليه مخلتنيش اقولهم ان انا اللي مش بخلف ليه تستحملي كلام ماما كل شويه دي مش اول مرة وانا متأكد انها كمان لما بتكوني لوحدك بتقول اكتر من كدا ليه تتحملي كل دا 
وصال. علشان بجبك علشان مش عاوزه غيرك ف حياتي وزي ما قولتلك من قبل لو ولادي مش منك مش عوزاهم 
شريف.  باس ايدها وقالها حبيبتي انا اسف حقك عليا مش قادر اعوضك مش قادر اديكي ابسط حقولقك وانا قولتلك من قبل وخيرتك بس انتي اللي بتعاندي رواية وصال بقلمي نور عصام
وصال. انا مش بعاند يا شريف انا بحبك 
شريف.  يبقي الكل لازم يعرف وخصوصا ماما
وصال.  لا يا قلبي انته انا علشانك استحمل كلامها واكتر من كدا انت لازم تفضل ف عينوهم دايما عالي وكويس انا مستحيل اشوفك مكسور اوعي تفكر تقولهم علشان خاطري وبصتله بكل حب وقالت انت حبيبي وانا محبش حد يبصلك بنظرة شفقه اوعطف او انت تحس ادم اي حد انك اقل منه انا مقدرش اتحمل اشوفك كدا
شريف.  بضعف دا علي اساس اني فعلا مش ضعيف ومكسور
وصال.  لا طبعا طول منا معاك وانتي معايا وجنبي احنا الاتنبن اقوي من الدنيا كلها وانا مش عاوزه غيرك وان كان علي كلام طنط انا بعرف ارد عليها وانت عارف ودا مش جديد علينا يعني انت عارف انها دايما تعاندي وانا مش بسكتلها مهما كان الموضوع
شريف.  بس الموضوع دا مش زي عنادكم دايما
وصال. ملكش دعوه بكرا تزهق وبعدين اهو انا قولتها تجوز مروان وانا متأكده انها دلوقتي هتفكر ف الموضوع دا بس عالله بقا البيه يريحها وما يعند زي عادته
شريف.  بصلها وقال مش هقدر اتحمل اشوفك بتتعذبي قدامي مش هقدر اتحمل اشوف ماما بتهينك كل شويه علشان الخلفه
وصال.  قسما بالله يا شريف لو اتكلمت وقولت حاجه غير اللي اتفاقنا عليه لاموت نفسي وانت عارفني
شريف. بس يا مجنونه انتي
وصال.  شريف انا بتكلم بجد وبقولهالك لأخر مره انا للي مش بخلف ادام عمي وطنط ومروان والدنيا كلها حتي انت كمان وغير كدا هكدبك واقول انك بتعمل كدا علشان محدش يدايقني وطبعا طنط ما هتصدق وانت عارف كدا كويس
شريف.   عيط ودموعه ما عاد قادر يسيطر عليها
وصال.   لا تقل عنه واخدته ف حضنها وبعد شويه حبت تغير الموضوع قالت حبيبي ايه رأيك اجيب الاطل هنا انا عرفه انك جعان 
شريف.  لا ياروحي مش جعان 
وصال.  بس انا جعانه 
شريف.   طيب روحي انتي كلي
وصال.  يرضيك اكل لوحدي من غير حبيبي
شريف.  معلش يا قلبي اناا
وصال. قاطعته وقالت دا الواد مروان انهارده ف الشركه جاب بيتزا وانا كنت هموت عليها بس عملت فيها بناعه وقولتله انا مش هاكل غير مع جوزي وانت اتاخرت ينفع بقا تشمته فيا ويقول عليا انك مش بتعبرني
شريف.   بصلها بحب
وصال.   يلا بقا قبل الواد الرخم دا يشمت فيا زي عادته نفسي اشمت فيه انا مره واحده 
شريف.  ابتسم بحزن
وصال.  احلي ابتسامه ف الدنيا كلها ربنا ميحرمني منك ابدا ويديمك فوق راسي حبيبي
شريف.   حضنها بقوة وبعدين قال مش عارف اقولك ايه
وصال.  قول انك بتحبني ومش عاوزني افضل جعانه
شويف.   ميهونش عليا يا قلبي يلا ننزل
وصال.   انا ممكن اجيب الاكل هنا لو تحب
شريف.  لا ياروحي علشان بابا ومروان
وصال. بمرح طيب يلا قبل نرجس تسمعك
شريف.  قبل تسمعك انتي 
وصال.   هههههه 
احمد ومروان.   مصدومين من اللي سمعوه وطبعا حالتهم زفت ودموعهم مليت عيونهم
مروان.  تعالي يا بابا معايا جوا لحظه وفعلا راحو
احمد.  دموعه نزلت 
مروات.  لا يقل عنه وبعدين طبطب عليه وقاله اهدي يا بابا احنازمش عاوزين تحسسهم ان احنا عرفنا حاجه وخصوصا ماما
احمد.  بالعكس دي هي الوحيده اللي لازم تعوكرف علشان تعذر الغلبانه اللي علطول مسمماها بكلاامها 
مروان.  لا يا بابا احنا لازم نحترم رغبتهم وزي ما سمعنا وصال 
احمد.  والله البنت دي  ذادت غلاة عندي مع انها غاليه جدا
مروان.  هي دي وصال يا بابا اختنا وبنتك وتربيتك
احمد. ربنا يسعدها ويعوصها خير
مروان.  يارب وبعدين قال بابا احنا مسمعناش حاجه وطبعا حالتهم النفسبه زفت بقلمي نور عصام
احمد.   طيب يلا ننزل علشان أكيد هما غيرو ونزلو وفعلا طلعو
وصال.  الله عمو ايه اللي مدخلك عند الواد الرخم دا 
احمد. بصلها وف نفسه قال يا تري لتهوني علي نفسك ولا علينا 
مروان.  هو مين دا اللي رخم يا بت انتي
وصال.  انت طبعا هو ف غيرك
مروان.  مسكها من قفاه وقالها عيدي تاني كدا اللي قولتيه
وصال.  يرضيك كدا با كبير ف وجودك
احمد. ابتسم وقال بس ياد سيبها
وصال.  هو دا اللي قدرت عليه يا حاج وبصت ل شريف
شريف.   مليش دعوه اخوكي وانتي اللي ابتديتي
وصال.  بقا كدا وبعدين قالت انا عرفه ان كلكم عيله
مروان.  ها ايه 
وصال.  عسل 
احمد.  اخدها ف حضنه وقالها قلب عمك اوعي تكوني زعلانه من الي حصل من شويه بقلمي نور عصام
وصال.  بمرح هو في حاجه حصلت وانا مش واخده بالي
احمد.   ربنا بحفظك يا بنتي وبعدين بص ل شريف وراح عليه وقاله متزعلش حبيبي وبدون وعي اخده ف حضنه لانو اكيد محتاج لحضن ابوه ف الوقت دا 
شريف.  ضمه واتمهد وبعدين قال خلاص يا بابا حصل خير
احمد.    حط ايده ف ايد وصال وقال طول ما انتو مع بعض الدنيا وما فيها ربنا يسعدكم
وصال.    بتغير للموضوع قالت عالله مرامك تسمعك وبعدين قالت لو بس مش بحبها كنت اخدتك انت والعيال دي وهربنا من زمان 
احمد.   هههههه يارب تسمعك ونزلو
الكل متجمع عالسفره
نرجس.   بأرف قالت انا منسيتش انا بس هستني شويه
وصال.  بصت ل شريف وقالت حبيبي البت رغده السكرتيره بتاعت مروان فرحها بكرا ومصممه اني اروح ايه رأيك نروح 
شريف.  تمام يا قلبي هي عزمت الشركه كلها
وصال.   بمرح قالت الواطيه وانا اللي كنت فكراها عزماني لوحدي
مروان.   يعني هتروحي
وصال.  بصت ل شريف قالت حبيبي موافق خلاص بنروح
شريف.  بصلها وابتسم
نرجس.   بيئه من يومك
وصال.   الله يرحم
نرجس.  قاطعتها وقالت بحده مين يا متربيه
وصال.   الناس الي بتنسي اصلها 
نرجس.   ماشي يا بنت فاديه
وصال.  مالها يا ختي فاديه كانت محاميه قد الدنيا ومحترمه ومن عيله واتجوزت بابا بردو من عيله كبيره الدور والباقي بقا عا
شريف.  لولو كفايه بقا
نرجس.  اخيرا نطقت يا سبع الرجاله خليها تكمل وتهزقني
شريف.  بصراحه انا زهقت منكم
نرجس.   طبعا لازم تزهئ مني ماهي ملتك ناحيتي بنت فاديه
احمد.   نرجس لحد امته هنفضل كدا مفيش يوم بيعدي غير بخناق ونقار بينكم بقلمي نور عصام
نرجس.  هو انت مش شايف رد المحروصه بنت اخوك
احمد.  وكمان شايف كلامك علي مرات ابنك مش بنت اخويا بس
وصال.   حبت تهدي الموضوع قالت اسفه يا حماتي حقك عليا 
مرجس.  حمه لما تشيلك ايه حماتي دي
وصال. اتنهدت وقالت واهون عليكي يا قلبي يجيلي حمه واتعب وشريف يسهر ويقعد جنبي طول اليل ويتعب وقامت من عالسفره
نرجس.  اتغاظت من ردها وكانت هتولع
احمد وشريف ومروان ضحكو علي رد وصال الصارم
نرجس.  بصتلهم وما اتكلمت 
وتاني يوم لعد ما خلصو شغل ف ابشركه
شريف.  حبيبتي يلا بقا كل دا 
وصال.  حاضر ياروحي وطلعت 
شريف. اول ما شافها فتح عيونه وابتسم
وصال.  حلوه
شريف.   راح عليها وحصنها وقالها زي القمر وباسها بويه طويله وبعدين قالها هو احنا ينفع ما نروح الفرح دا
وصال. بهزار قالت ايوا علشان امك تقول ضحكت عليه بنت فاديه 
شريف.   هههههههه
وصال.    قالت طيب بزمتك امك مش هتقول كدا 
شريف.    من جهة هتقول هتقول وياسلام بقا لو سمعتك دلوقتي وانتي بتقولي امك دي ليلتك مش هتعدي
وصال.  ههههههه ونزلو
واااه من القلوب الحزينه المقهوره اللي بتحاول تتعايش رغم آلمها
مروان.    اخيرا 
نرجس.  عوجت بوئها وقالت علي ما السنيورة خلصت 
وصال. راحت عليها وقالت ايه رأيك تيجي معانا 
نرجس.  امشي يابت من وشي 
وصال.  ماشي يا نرجس
نرجس.  قالت نرجس ياقليلة الربايه
وصال.  ضحكت وقالت يلا يا اواد يامروان علشان اكيد هنلاقي ف الفرح بنات كتير موزز عالله يعجبك واحده منهم
مروان.  ملكيش دعوه بيا 
وصال. اومال مين ياد اللي له أمك مثلا
نرجس. بصتلها 
وصال.  شافت نظرتها طلعت تجري 
شريف ومروان واحمد.  هههههههه ههههههههه
وبعد شويه وصلو الفرح وسلمو وباركو للعرسان وقعدو 
وصال. ايه يامروان مفيش بنت عجبتك من اللي هيتجننو عليك دول
مروان.  حلي عني واسكتي
شريف.  ليه يا بني هتفضل كدا لأمته
مروان.  لما ربنا يسهل
وصال.  امته يعني كدا
مروان.  لما ألاقي بنت حلوه 
شريف.   نعم يا خويا كل دول ومش عجبينك
مروان.  بقولكو ايه ابعدو عني
شريف.  بكرا لما توقع علي بورك هتيجي لوحدك وتقول عاوز اتجوز
مروان.  ابتسم وقال وانا مستني 
وبعد بعض الوقت 
شريف.  يلا بينا 
وصال. يلا يا قلبي
شريف.  مروان هتيجي ولا هتقعد شويه
مروان. لا يلا بينا ومشيو وهما ف الطريق
وصال.  مروان 
مروان.  نعم يا رخمه
وصال.   هات ميت جنينه
مروان. نعم يا ختي وانا مالي جوزك اهو 
وصال. لا انا بحب جوزي وبخاف علي فلوسه وعاوزه منك انت
مروان.  ليه حد قالك اني لقيها ولا سرقها
وصال.  انجز هات ميت جنيه ولا اقولك انزل هاتلي آيس كريم 
مروان. ايس كريم بميت حنيه ليه بنت مين انتي 
وصال    بنت عمك ودا كفايه يلا انزل
مروان.  بص ل شريف وقاله عجبك كلام مراتك دا
شريف.  ضحك وقال ايوا عجبني وانزل هاتلها الي هي عوزاه
وصال.  هاتو بالفراوله علشان بحبها
مروان. انتي هتشرطي كمان وف لحظه كان واقف قدامهم عربيه 
شريف.  ايه دا ف ايه
مروان.  مش عارف ووقف العربيه لانه مش عارف يمشي منهم 
وصال. يالهوي مين دول اللي نزلو وكانو خمس بلطجيه
شريف.  شكلهم كدا بلطجيه
.. راح عليهم وقف جنب الشباك وبص ل وصال وقال الموزه دي تلزمنا وبصلها بقلمي نور عصام
شريف ومروان مع بعض انت مجنون ولا ايه وف لحظه ..
تفتكرو ايه اللي حصل
وهل الحظ معهم أم القدر له كلمه اخري 
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent