رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل العشرون 20

الصفحة الرئيسية

رواية صعيدي ولكن عاشق البارت العشرون 20 بقلم نرمين

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل العشرون 20

وبعد مرور ثلاث سنوات من حنين وشوق واشتياق وفراق .
تجري حور ورا الشياطين الصغيرين .. 
حور/ انا مش حسبكم ماشي 
اسيل بدلع/ خلاص بقي يا مامي هههه مش حعمل كده تاني بجد. 
أسر / احسن تستاهلي علشان انتي اللي خلتي مامي تزعل مننا
اسيل / أسر انت نوتي وانا مخمصاك خالص وحروح العب مع القطة بتاعتي و مش حلعب معاك خالص 
أسر/ احسن بردو انا كمان حلعب مع ببسي ( كلب بتاعة) في جنينه علشان ماما محرجة أنه يدخل جوا فيلا 
استوووووب
حور مليت فيلاتها بلحيوانات و حببيت اولادها فيهم 
عندها قطتين و كلب لولو صغير غير عندها ركنه في الجنينة كلها عصافير كناري كتير 
بااااك 
حور /. باااس انتم الاتنين متعاقبين تعالو هنا 
مشي أسر و أسيل عند حور و  ماكثين رأسهم في الارض
حور بغضب / انا زعلانه منكم انتم الاتنين وعقابي اني حخاصمكم لحد مرجع من شغل و مش حجيب شيكولاته معايا ويلا كل واحد علي قوضته
اسيل انتي محرومة من العب مع چيسي و ڤاكي 
أسر وانت محروم من اللعب مع ببسي 
يلا امشو 
جاءت ناني. ( الناني يعني الداده أو جليسة الاطفال) 
وبداءت تستلم من حور .. وحور ذهبت الي شغلها في مستشفى
وعلي العصر دخلت مها المكتب عند حور
مها/ كيفك يا عسل
حور/ هو انتي يابنتي مش كنتي  بطلتي لغة الصعيده دي 
مها/ وه عاد هو في حد بينسي أصله 
المهم انا خلصت شغلي فوق مش حتروح 
حور/ حضرتك  شغلك اداري يعني بين الورق لكن انا شغلي مع بني ادمين مينفعش امشي لسة ورايا شغل لحد  المغرب 
مها/ لا انتي ربنا معاكي انا ماشية زمان دهب مطلعة عين المربية بتاعتنا.. صحيح ياحور سمعتي أن مدير المستشفى عاوز يمشي 
حور ،/ لأ يمشي يروح فين انا مصدقت أنه راجل كويس و اتقبل وضعي و عارف ظروفي و مش بيديني شفت بليل .. 
لسة حشرح من اول  وجديد للمدير الجديد ايه بقي انا زهقت. معرفتش يا مها هو عاوز يمشي ليه 
مها / اللي سمعته من موظفين فوق في الاداره أنه كان ماسك شغل مؤقت بالنيابه عن المالك الأساسي بس الظروف مسمحتش أنه يمشي لأن المالك الأساسي كان برا البلد و تقريبا رجع ..
بس سمعت أبيه بلاوي 
حور / خير يا أم الاخبار الجميلة اتحفيني
مها/ سمعت أنه حازم قوي و المواعيد دي عنده شيء مقدس . وانه مش بيتهاون عن الغلط و لا ليسمح بيه 
بيني وبينك الكل فوق خايف جداااا و عاملنله الف حساب 
وسايبه رؤساء الأقسام بينظمو الاوراق و يراجعوها ليكون في غلطة..
وسمعت أنهم حيعمللكم اجتماع اقصد كل رؤساء قسم في مستشفي علشان يقولكم علي الوضع 
وطبعا بما انك رءيست قسم المخ والأعصاب فحضرت حتحضري الاجتماع
حور/ مها اااااااااااا باااااااس افصلي و امشي روحي لبتك بدل مرتكب جريمة وزمب بتك يبقي في رقبتي 
مها بضحك / وعلي ايه الطيب احسن انا مروحة ياختي بنتي وجوزي عاوزني
ذهبت مها وسابت حور في شغلها
حور بتكلم نفسها/ ياربي انا حعمل ايه دلوقتي افرض طلع زي مها ما بتقول انا حفهمو ظروفي ازاي
و يوم الاحد ة الناني اجازة و العيال بيجو معايا الشغل ياربييي مش عارف انا ححلها ازااااي
انشغلت حور باقي النهار في شغل وجاء موعد الذهاب للبيت 
دخلت حور فيلا لقت الصمت تاام قلقت علي الاولاد مش معقول يكونو نامو لسة بدري جرت علي قوضهم لكن قبل أن تصعد السلم فتح النور و مفجاءة لقت الطفلين  رسمين صورة صغيرة ليهم و جايبين شيكولاته بتاعتهم علشان يصالحو حور
أسيل/ تقدم لها شيكولاته انا اثفه يا مامي مس حعمل كده تاني و بستها
أسر/ انا اثف يا مامي احنا غلطنا الثبح مس حنعمل كده تاني 
حضنتهم حور والدموع في عينها ،، انا اللي اسفه اني اتنرفزت عليكم لكن انتم حته من قلبي 
نرجع بقي نشوف بنت المركوب اخبارها ايه بعد 3سنين خدمة في بيت جوزها
داليا واقفا في مطبخ وبطنها قدمها حامل للمرة الرابعة كل مرة الحمل ينزل بسبب ضريرها ،، 
المر دي الحمل سابت 
وهي واقفة في المطبخ سمعت صوت برا طلعت تشوف في ايه لقت ضريرها ثلاثه بيتخانقو مع بعض بصوت عالي ثم بداء تشابك بالأيدي دخلت داليا في النص تحوش بينهم قامو زقوها وقعت من علي السلم ،، 
جريو عليها  بشبه ابتسامة لأن الخناقة كانت مقصوده طبعا ،، في ايه مالك مالك وسابوها تنزف وبعد مده طويله طلبو الإسعاف 
الإسعاف جات واخدتها المشفي دخلت حجرة العمليات فقد فقدت جنينها للمرة الرابعة علي التوالي شيء محزن جدااا وانتقام القدر صعب جدا ولكن الجزاء من جنس العمل 
بعد أن فاقت فلم يأتي أحد معاها المشفي تركوها زي كل مرة بمفردها 
،ولكن المرة دي مختلفه تماما ،،
دخل الدكتور حمد الله على سلامتك يا مدام داليا الحمد لله عديتي مرحلة الخطر بس عاوز أبلغك حاجة مهمة بس عاوزك تكوني جامده وتستحملي الخبر ،، انتي عارفه أن احنا مش بادينا حاجة كله مقدر ومكتوب وده أمر ربنا
داليا/ خبر ايه عاد جصر في ايه انا تعبانه جوي ومش حمل مجدمات ،
دكتور / بصراحة انتي كنتي جيلنا بتنزفي تأخروا علي ما جابوكي هنا  كنتي خسرتي دم كتير ،،، ومكناش عارفين تسيطر على النزيف فا مكنش قدمنا حل غير أننا نشيل الرحم 
نزلت الكلمات كالصاعقة علي داليا اخرصتها ... اي شخص يقدر بتحمل هذه الجملة ،، اي ذمب اقترفته  هذه داليا لكي تحرم من اجمل احساس ،،، نعم هي ارتكبت ذنوب كثير ،،ولكن ياقسوة عقاب القدر ،، 
نطقت داليا بجملة واحدة/ وديني السفارة المصرية ،، انا عاوزة اروح سفارة بلدي
وفعلا الدكتور ودها السفارة و طلبت الطلاق و اترحلت لبلدها بعد معاناته كبيرة،
,,,  وفي الصعيد الكل فرحان برجوع كبير النجع  الاحتفالات مقامة ،، فهو راجع بعد غياب دام ثلاث اعوام 
دخل جاسر القصر  وكأنه سايبة أمبارح مافيش حاجة انغيرت ، كله علي حالة 
سلم علي عمة و خالته التي انتقلت للإقامة في القصر . و علي اولاد عمة وسءل علي مها . 
وحضن هنية لانه بيعتبرها في مقام امه..ث
ثم صعد الجناح حيث الحنين للماضي ،، 
فتح الدولاب مازالت ملابس حور فيه ولم تمسسها يد منذو رحيلها .. وكأن اشباح الماضي ابت تركه 
نام جاسر لبضعت ساعات ولكن استيقظ علي خبط عالي علي الباب 
جاسر/ انا قلت اخلع ام الباب ده هو انا اسافر و اغيب و لسة بردو الباب زي ماهو
دخل عم جاسر و علي وجه هلع 
قوم فز بسرعة يا جاسر اتصلوا بيا من السفارة و عاوزين اروح استلم داليا ،، وانا يابني مش خابر اعمل ايه
جاسر ببرود لأن هي من دمرت حياته / حاضر يا عمي حلبس واروح معاك
عمه/ كتر خيرك يا ولدي هو العشم يابني ولد جصول صوح
ذهبا جاسر و عمة للسفارة لاستلام داليا
صعقو من منظرها فكانت شبح بني ادم 
جاسر  حضنها / داليا في ايه مالك ومين عمل فيكي كده 
نظرة داليا نظرة طويله لابوها نظرة لوم وعتاب و قهر 
ونطقت انا عاوزة انام انام و أغمي عليها بين يدي جاسر 
شلها جاسر وذهب للمستشفى 
خرج الدكتور / هي لسة قايمة من عملية اجهاد و شيله رحم  
عمليه كبيرة وواضح انها خسرة دم كتير علشان كده هي ضعيفه جداااا و الانميا عاليه قوي و غير أن جسمها مليان كدمات وحرق واضح انها كانت بتتعرض لتعذيب يومي و عندها انهيار عصبي حاد 
ادعولها ربنا يقومها بسلامة لا واضح أن جسمها رافض اي علاج مستسلمة للموت .
اخد عمه يخبط علي راسة / انا السبب انا السبب طمعي عماني وبعتها انا بعتها يا جاسر انا بعت بنتي بشويه فلوس 
جاسر مسك عمه من أيده / انا مش فاهمة حاجة انا اخر حاجة فاكرها العريس اللي أتقدم كان شاب حلو انا شفته بس سافرت ومعرفتيش ايه اللي حصل..
عمه / ماهو مكنش ده العريس أبوه كان العريس مش هوا 
احمرت عين جاسر من غضب / كيييف ايه عتجوله ده ايه  بتجول أن ده يبجي ابن العريس وه وه وه،، امال العريس حيداه كام سنة انت اتجننت ياعمي ،، ترمي بنتك الرمية دي ليه ناقصك ايه معاك فلوس لو ولعت فيها نار مش حتخلصها..
عمه/ الطمع يابني الطمع عماني وهو كان عارض مبلغ كبير 
جاسر. / طايب مشكتش ولو لحظة هو عاوزها هناك في ايه مش يمكن يشغلها في البطال ، مفكرتش 
اكيد طبعا واحد في سنة حيكون متجوز بدل الواحدة اتنين وتلاته ... وواخد بنت عيله الانصاري ،، اللي اشتري و تشتري أهله ، خدامه عندهم تخدمهم، 
صحيح انا مدايق من داليا وعلي اللي عملته فيا بس مش لدرجة اني ارمي لحمي الغريب ينهش في ،،
لكن انت يا عمي بعتك لحمك بالرخيص ،، واللي باع لحمه، ميستناش من الغريب أنه يشتري 
الدكتور قال إن داليا حتي بعد ما تخف ، لازم حتفعد في مصحة نفسية مده طويله ... ربنا يسامحك باعمي ربنا يسمحك ،،
بنتك عندك اهي انت حر فيها . انا ماشي علشان مسافر بكره الغردقه عندي شغل هناك 
في الغردقه
مها / صباح الخير ياقمر. صحبتي 
حور / الو يا مها بتتكلمي بدري كده ليه 
مها / اصحي فوقي ما انتي عارفه أن المدير الجديد جاي يستلم الشغل انهاردة ،، مينفعش ياخد فكره عننا أننا بنروح متأخر
حور/ حاضر بس معرفش الناني اتاخرت ليه حبك تتأخر النهاردة . انا حقوم البس لحد ماتيجي .. 
دخل جاسر مبني المستشفى العملاق فهو من أهم مؤسسي المبني هو يمتلك اكتر من نصف الاسهم وله احقيه الإدارة 
دخل علي الإدارة وطلب اجتماع عاجل لكل مدرين الاقسام.. 
حور/ كده بردو يا ليلي اتاخرتي قوي انهارده .. 
ليلي / معلش يا هانم بس غصب عني 
حور باسنعجال طايب انا اتاخرت قوي عندي اجتماع مهم يارب ما يكونو بداء
جاسر في الاجتماع اظن الكل موجود نبداء الاجتماع 
تكلم احد الدكاترة / بس لسة رءيسة قسم المخ والأعصاب مجتش
جاسر/ يعني رءيسة قسم مهم كده و تتأخر ايه الإهمال ده انا مش حسمح التجاوز ده لازم تتعاقب 
و نده علي رئيس الإدارة / الدكتورة دي تاخد جزا و يتخصم اسبوع من مرتبها.. لما تبقي عارفه اني في اجتماع مهم تأخر اكتر من نص ساعة يبقي هي مش قد مسؤوليه
رئيس الإدارة / والهي يافندم دي من أكفأ الدكاترة بس هي عندها ظروف و احنا كلنا عارفنها 
جاسر / عندها ظروف تقعد في بيتهم متقرفناش
وفجاءة الباب خبط و دخلت حور.. يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent