رواية حب النور كاملة بقلم مريم حسن (من الفصل الأول للأخير)

رواية حب النور كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير بقلم الكاتبة مريم حسن، وهي رواية رومانسية اجتماعية رائعة تدور حول شخصية نور ومايدور في حياتها، وسوف نشاركم جميع فصول الرواية عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf.

رواية حب النور الفصل الأول

في يوم جميل للبعض و تعيس للبعض تستيقظ فتاة في وضع لا تحسد عليه رأت بجانبها رسالة تركها لها زوجها 
( نور  24 سنة متخرجة من كلية حقوق عايشة مع ابوها الي مابيطقهاش عشيتها بسيطة اوي  جميلة جدًا عنيها عسلي و بشرتها فتحة و شعرها بني و محجبة )
 الرسالة:
( نور انا عارف انك مصدومة دلوقتي بس  ده طبيعي مع اي واحدة بعملها كده قديت معاكي وقت جميل 
باي يا مراتي الحبيبة او طلقتي)
( عمر الشناوي  29 سنة ابن سامح الشناوي رجل اعمال معروف في مصر في مصر شاف نور كانت بتشتغل محامية في شركة ابوه  عجبته و اتجوزها و لكن مليكا مكنتش تعرف انه بيعمل كده مع اي واحدة يشوفها )
نور قعدت تعيط و تصرخ من كتر وجعها كانت بتحبو اوي و هو كان بيحبها او بيمثل ليها الحب دفع لابوها فلوس عشان ياخدها افتكرت انو بيحبها بكن الحب مش بالفلوس 
لبست هدومها و نزلت سألت 
نور : لو سمحت مشوفتش استاذ عمر 
موظف الريسيشن : اه يا فندم نزل بالشنطة و مشي
نور كانت مصدومة دموعها بتزل في سكوت تام 
نور في نفسها : سابني ليه سابني ليه بس ده انا حبيته
موظف الرسيبشن : يا فندم يا فندم 
نور : ايوه معلش سوري مسمعتكش
موظف الرسيبشن : الحجز كان ليلة واحدة و حضرتك مش هينفع تقعدي تاني إلا لما تحجزي تاني 
نور بدموع : ماشي 
نور طلعت للاوضة بتعيط مش عارفة تعمل اي كلمت. صحبتها مليكا
نور : الو يا مليكا
مليكا : الو يا نونو سايبة ولا وزك و بتكلميني ليه يا نونو
نور بعياط : سابني يا مليكا سابني و مشي و كتبلي ورقة ولا كأني مثلا مراته
مليكا : طب اهدي اهدي اعمل اي طيب انا هجيلك 
نور : ايوا تعالي ونبي انا لوحدي 
مليكا : حاضر جايلك اهو يا قلبي
**
في مكان تاني 
مراد : يعني مافيش محامي اي محامين خلصو في البلد
السكرتيرة : ولله يا مراد بيه المحامي عمل استقالة امبارح مش عارفة ليه 
مراد : تنزليلي اعلان دلوقتي حالًا محتاجين محامين 
السكرتيرة : حاضر يا فندم 
( مراد الورداني 30 سنة مسك الشركة من بعد ما ابوه تقاعد طويل و شعره اسود و عيونه سودة حاجة كده جامدة 😂)
**
عند نور و مليكا 
( مليكا اد نور في السن اتعرفت عليها في الجامعة بقو اصحاب جدًا نور شعرها اسود و عنيها زي نور و قصيرة و محجبة )
مليكا بحزن على صحبتها : معلش يا حبيبتي 
نور : يا مليكا انا حبيتو اوي و دخل عليا على اساس انو هايخودني من بابا و يمشيني من القرف ده و اتاري الي انا كت عايشة في ده نعمة 
مليكا : بصي يا نور انا مش عارفة اقول اي بس ده قدر ربنا و اكيد هايجيلك الاحسن و انا عندي فكرة
نور : اي 
مليكا : اشتغلي اشغلي وقتك 
نور : اشتغل هو في حد هيقبلني
مليكا : و انا جايا في الطريق شوفت اعلان على النت ان شركة الورداني منزلة اعلان محتاجين محامين
نور : طب هيقبلوني ازاي 
مليكا : انشاءالله هيقبلو متكشريش انتي بس واضحكي 
نور بحزن : انا مليش مكان اقعد فيه و لو روحت عند بابا انتي عارفة هيعملي اي 
مليكا : تعال عندي و انا كدا كدا عايشة انا و ماما بس 
نور : بجد 
مليكا : اه بجد
لبست نور و مليكا بتحضرلها الشنطة و نور عمالة تعيط و سرحانة علطول مليكا اخدت نور و راحو  بيتها 
مليكا : ماما ماما نور حبيبتك جت اهي
سميرة ام مليكا : ازيك يا نور يا حبيبتي اي ده انتي بتعيطى 
نور : انا مش كويسة يا طنط
سميرة : تعالي في حضني يا قلبي 
 نور اترمت في حضنها و قعدت تعيط 
سميرة : مالك يا حبيبتي مالك تعبانة ليه 
مليكا حكت لامها كل حاجة
سميرة : متزعليش يا حبيبتي ربنا اكيد شايلك الاحسن امي اتوضي و صلي كده و ادخلي نامي هترتاحي  اما 
تحكي لربنا 
نور دخلت صلت و دخلت اوضتها 
نور في نفسها : يا ربي انا عملت اي بس ده انا حبيته و عملت كل حاجة عشانه انا تعتب بقى يعني بابا و هو انا ضعيفة اودامك يا رب ساعدني 😓 الي المفروض يسندني مابيطقنيش  😔 
نور نامت معيطة على حالها الي لا يحسد عليه هي تعبت اوي
تاني يوم 
مراد : ها عملتي اي 
السكرتيرة : في ناس كتير قدموا و عايزة اشوف مواعيد حضرتك عشان اخدد معاد اي المعاد الي يناسبك
مراد : كمان اسبوع
السكرتيرة : تمام 
و خرجت
و فجأة اتفتح باب المكتب
سليم : مارو صحبي حبيبي فينك من زمان مشوفتاكش
مراد : مارو انا يتقالي مارو و  هو انت طول عمرك اهبل كده مبتعقلش
سليم بعياط مصطنع : انا يا مارو ماشي شكرًا انا اهبل ماشي 
مراد : اسكت بقى بطل صداع 
سليم : تيجي نتغدا برا اصل انا زهقان اوي 
مراد : ماشي 
سليم : اي ده ده انا اعمل فرح بقى 😂
مراد : اخلص يلا هروح فين 
سليم : هنروح ناكل كبدة و سجووووووق
مراد : هي ده احلامك 
سليم : اومااااال 
**
بعد مرور اسبوع
مليكا : نور يا نور اصحي 
نور : صباح النور 
مليكا : صباح الخير يلا اصحي بقى يلا عشان ننزل
نور : لازم 
مليكا : اه يلا
**
عند مراد 
السكرتيرة : مستر مراد المقابلات النهاردة و كلهم برا 
مراد : ماشي دخليهم 
مراد في نفسه : دخل ناس كتير بس كلهم بس كلهم لبسهم قصير اي القرف ده 
السكرتيرة : اخر بنتين يا فندم 
مراد  : دخليهم
نور ومليكا و هنا قاعدين برا 
مليكا : يا رب نتقبل يا رب
نور : يا رب
السكرتيرة : يلا اتفضله 
دخلو هما الاتنين
مراد دخل في حالة زهول اد اي نور جميلة و رقيقة و جملها برئ 
نور : مراد بيه مراد بيييه

رواية حب النور الفصل الثاني

مراد دخل في حالة زهول اد اي نور جميلة و رقيقة و جملها برئ 
نور : مراد بيه مراد بيييه
مراد : انتي شابها اوي و اسمك على اسمها
نور : مين 
مراد : و اسمك على اسمها 
نور : هي مين 
مراد : معلش سوري سرحت
نور : انا اديت الcv  بتاعي للسكرتيرة و انا في الجامعة كنت بشتغل و اتعلم كورسات اللغات و كده عشان اعرف اشتغل
مراد : مقبولة
نور : بجد ولله شكرًا بجد 
مراد ابتسم على  عفويتها و اد اي تحسها طفلة فرحت بلعبة 
سليم جه و فتح الباب : انا جييييت
نور : هستأذن انا بقى و بعد  كده قامت برا 
و رجعت تاني : معلش هو انا هبدأ الشغل من امتى 
مراد بأبتسامة : من بكره 
و طلعت برا 
و سليم و مراد ضحكو 
سليم : اي يبني انت مشغل مروشين عندك 
مراد : ليه يا عم بس ده لطيفة 
سليم بحزن مصطنع : لطيفة اه يا خاين يا غشاش 
مراد : اسكت بقى يا اخي 
مراد : اي الي شلفط وشك كده
سليم : واحدة نا يعلم بيها الا ربنا 
مراد بضحك : احسن احسن
السكرتيرة دخلت : ناقص واحدة بس اسمها مليكة 
مراد : تمام دخليها 
مليكة : دخلت 
سليم : انتي 
مليكة : انت 
مراد :  في اي يا جماعة انتو تعرفو بعض
فلاش باك
مليكة قاعدة برا مستنية نور
سليم : عسل يا عسل
مليكة بتبصله و مبترودش 
سليم : بت بت 
مليكة : جرا اي استاذ انت ما تحترم نفسك
سليم : و انتي مدايقة لي يا قمر 
مليكة : اتلم احسنلك بدل ما ابعترلك كرامتك 
سليم : انتي تبعتريلي كرامتي انا 
مليكة : طب تعالى بقى
جبته من شعره و عضته في ايده و خربشته في وشه 
سليم بتوجع : اه اه اي يا متخلفة كل ده ضرب
مليكة : ابعد عني يا اما مش هيحصلك كويس
سليم : خلاص انا ماشي.ده اي ده 
 باااااك
مليكة : انا مش هشتغل مع الاشكال دي 
سليم : ما تلمي نفسك يا بت انتي 
مراد : لو سمحتو اسكتو كفاية خناق  اقعدو 
مراد : استاذة مليكة مينفعش كده ممكن تعتذروا لبعض
مليكة و سليم : نعتذر انا مش هعتذر لحد
مراد بعصبية : اتفضلو اعتذرو لبعض انا مبحمش خناق في شركتى
مليكة بدموع لسة بتنزل : انا اسفة 
و سليم : انا اسف 
مراد : استاذة ملكية انا شفت الcv بتاعك هو حلو هتشغلي مع البنت الي لسة خارجا استاذة مليكة استاذة مليكة
مليكة بسرحان : اه اه ماشي اصلا نور صحبتي اقدر امشي 
مراد : اتفضلي 
و خرجت لنور 
نور : مالك بتعيطي ليه 
مليكة : المدير زعق عشان اتهانقت مع الي كان معاه جوة انا خوفت 
نور : طب يلا نمشي 
و مشيوا راحو بيتهم 
مليكة.. انا تعبت انا داخلة انام 
نور .. ادخلي يا حبيبتي 
**
عند مراد راح قبر امه 
مراد : ماما ازيك عاملة اي واحشتيني اوي حيتلك الورد الي حضرتك بتحبيه النهاردة شوفت واحدة شبهك اوي و حضرتك صغيرة مش عارف ده هي نص ساعة الي قعدتها معاها لطيفة بس في جوه عنيها حزن مش عارف ليه بس اكيد هعرف 
مراد في عقله : اي الكلام الي انا بقوله ده ده انا ارل مرا اشوفها 
مراد قام مشي و روح بيته
مراد : مساء الخير 
ماجد ابو مراد : مساء النور عملت اي في الشركة النهاردة 
مراد : الحمدلله لقيت محامين و الشغل ماشي تمام
ماجد : مالك فيك اي 
مراد : مفيش تعبان شوية
ماجد : متكدبش عليا روحت قبر نور النهاردة 
مراد : اه روحته واحشتني اوي 
ماجد : هي راحت عند الي احسن مني و منك ربنا يرحمها
مراد : يا رب
تاني يوم 
نور : يلا يا مليكة اصحي 
مليكة : حاضر اهو 
مليكة و نور قامو لبسو 
سميرة : اي مش هتفطرو
مليكة : لا يماما مش جاعنين
سميرة بتنهد : طب ماشي 
و نزلو راحو الشركة 
السكرتيرة: انا دلوقتي عرفتكو على شغلكو تقدره تتفضلو
نور : شكرًا 
السكرتيرة: العفو
ملكية : ياااااه اول مرا يكون ليا مكتب لواحدي لما اشتغلت قبل كده كان بيبقو انتين علمكتب
نور : الحمدلله فعلا 
مليكة: مالك يا نور 
نور: مفيش 
مليكة : لا فيه 
نور اتفحت فالعياط 
مليكة : هدي يا قلبي اهدي في اي 
نور : انا تعبت انا اتمرمت اوي كل شوية افتكر انا تعبت عدا مده قصيرة مش عارفة انسى فيها انا تعبت
مراد كان معدي من عند مكتبهم شاف نور بتعيط
مراد بتنهد : مالها بتعيط ليه زعلانة لي 
و خبط دخل 
نور و مليكة عدلو نفسهم 
مراد : صباح الخير
نور و مليكة :: صباح النور يا فندم
مراد : انا منت معدي من عندكو جيت اقولكو ان احنا لينا اجتماع محتاج واحدة فيكو تيجي انتى يا نور
نور : ماشي يا فندم 
مراد : تمام نص ساعة و تكوني حاهزة
و خرج 
مليكة : يلا اجهزي و اوعي  تعيطي تاني على حاجة متستهلش و انا شاءالله ربنا شايلك الاحسن 
نور : انا بحبك اوي يا مليكة
مليكة.. و انا كمان 
و حضنو بعض
بعد شوية 
مراد : يلا يا نور 
نور : حاضر 
و نزلو 
مليكة راحت الكافتيريا و واقفة بتغني بصوت واطي و جميل
في اللحظة دي سليم كان داخل الكافتيريا 
و سمع صوتها 
سليم في نفسه .. اي لصوت ده يستحيل تكون هي الي
 بتغني 
نسيت اعرفكو على سليم 
( سليم الدمنهوري ظابط 30 سنة صاحب مراد من حوالي عشرين سنة ظابط بيضحك في اي وقت بس وقت الحد جد 😱 بتاع بنات 😂)
سليم راحلها : أستاذة مليكة
مليكة : عايز اي 
سليم : هو ده صوتك
مليكة : اه عايز حاجة 
سليم باحراج : لا شكرًا 
مليكة : معلش ممكن أسألك سؤال 
سليم : اتفضلي 
مليكة : هو انت منين متخانق معاية و منين جاي تتكلم معاية دلوقتي ده انت عضلاتك مقويه قلبك
سليم بضحك : عادي انا انسان حسه الفكاهي عالي مبقدرش افضل جد بس لو عايزاني ابقى جد هبقى
مليكة : لا خلاص هو انت بتاعكس البنات كده عادي مبتخافش على اهل بيتك
سليم : انا اسف على الي عملتو بحاول اتغير زي ما حاجات كتير غيرتني انا معنديش حد اخاف عليه امي و ابويا ماتو و معنديش اخوات
ملكية .. ممكن يحصلك في الي هتحبه و فيك انت و مش لازم تقول ان الحجات الي حصلتلك هي السبب انت السبب انت الي بتعمل في نفسك كده و الي بتعمله ده هيتردلك في حد غالي عليك
سليم : هحاول اتغير 
مليكة : يا رب بقى 
**
عند مراد و نور 
 مراد : ممكن اسألك سؤال 
نور : اتفضل 
مراد : هو انتي النهاردة كنتي بتعيطي لي
نور : حاجة كده حصلت 
مراد : ماشي
مراد في نفسه 
( انا عارف انك مدايقة بس مش هضغط عليكي)
مراد .. وصلنا اهو يلا
مراد و نور طلعو و داخلين اوضة الاجتماع 
مراد سلم عالناس كلها 
جه دور نور تسلم 
:أهلا و سهلًا ازي يا نور
نور .. عمرو

رواية حب النور الفصل الثالث

:أهلا و سهلًا ازيك يا نور
نور .. عمرو
مراد : نور يا نور 
فاللحظة دي نور اغمى عليها 
مراد و عمرو : نوووور
مراد شال نور و حطها على الكنبة : نور يا نور اصحي  حاد يجيب مياه بسرعة نور يا نور اصحي عشان خطري 
جابو المياه و مراد بدء يعمل بالمياه على وشها براحة و بدأت تفوق
(مراد : كنت قلقان عليها اوي مش عارف ليه هو ممكن الواحد يحب حد بين يوم و ليلة كده بس هي شبه امي مش عارف حبتها عشان هي شبه امي ولا عشان هي نور المحامية )
نور : اااه ..راسي اه
مراد بلهفة : نور انتي كويسة فيكي اي 
نور : انا فين
مراد : احنا كنا في اجتماع و اغمى عليكي 
نور افتكرت كل حاجة و دمعت و بصت حواليها لقيته واقف ببرود و لا كأنو عمل حاجة : انا عايزة امشي 
مراد : حاضر هنمشي هاتي ايدك عشان اسندك
نور : لا شكرًا 
مراد : براحتك
نور لسا هتقوم تقف حست بدوخة و سندت على مراد 
مراد : قولتلك اسندك و شلها
نور اتصدمت انو شالها و عمرو الي عنيه بطق شرار و غل من مراد 
نور : مراد بيه مينفعش كده الناس بتبص علينا 
مراد : أولًا انا اسمي مراد ثانيًا انتي تعبانة
(نور .. حسيت بالامان لما شالني كأنه ابويا الي المفروض احس بالامان خوفه عليا فرحني مش عارفة ليه كنت حاسة بحاجة مفتقداها ) 
مراد دخلها العربية 
مراد : هشغلك اغاني عشان تفكي 
نور ابتسمت : ماشي 
مراد فتح الراديو و كان شغال اغنية ( وعد مني) 
و كأن الاغنية دي اشتغلت لنور 
و عادي قلبي راضي بالفراق ايه يعني ...
ما بكره تبقى زكرى متضي هدا و راااح...
مفيش ما بينا اي حاجة هترجعني ...
و لما ابعد عنا عنك اكيد هرتاااح..
نور عيطت جامد :ليه سابني ليه هو انا عملت اي هو انا 
فيا حاجة واحشة رد عليا فيا حاجة وحشة
مراد وقف العربية و قال براحة : اهدي اهدي براحة متعيطيش عشان حد محدش يستهلك 
نور: انا تعبت 
مراد : لو مفيهاش تطفل ممكن تحكي و اهو بالمرا ترتاحي خدي اشربي مياه و اوعي تعيطي محدش يستاهل
نور : انا كنت عايشة مع بابا و ماما  انا كنت بحب ماما اوي جه في يوم كان عندي 18 سنة صحيت من نوم على صوت ماما بتصوت ( فاللحظة دي تور انفجرت فالعياط ) هو انا ممكن مكملش 
مراد : براحتك وقت ما تحبي تحكي احكي 
بعد اما نور هديت : انا اسفة اني بوظتلك الاجتماع
مراد : متتأسفيش انتى معملتيش حاجة و لو على الاجتماع فنحدد معاد تاني 
نور : انا بتأسفلك ممكن مليكة تحضر مكاني 
مراد : براحتك بيتك فين عشان اوصلك 
نور : متتعبش نفسك هاخد تاكسي
مراد :ولا تعب ولا حاجة اديني العنوان 
مليكة اديته العنوان و الغريب انها ادته عنوان بيت ابوها
( مراد : حسيت حاجة غريبة فيها مش راضية تحضر ليه و هي جايه معايا كانت كويسة اي الي حصل نظرات عمرو ليها مكانتش مريحاني لازم اعرف في اي )
**
عند سليم
مليكة قاعدة بتشتغل و شكلها لطيف و سليم واقف يتفرج عليها 
( سليم : اد اي بريئة مش زي الباقيين  محجبة و انا اول مرا اشوف واحدة محجبة في الشركة دي 
تليفون سليم رن 
سليم : الو يا فندم 
اللواء : تعالى حالًا و كلم باقي الفريق 
و قفل 
سليم : الو يا كريم 
كريم : اي سولي باشا
سليم : سولي اي الله يخرب بيتك اوعى تقولها تاني 
كريم : خلاص اهدى في اي
سليم : تعالى على المقر و كلم باقي الفريق 
**
عند مليكة 
مليكة : هي نور اتخرت كده ليه اما اكلمها 
تليفون نور رن 
مراد : يييي هي نسيت موبايلها و رد 
مليكة : الو يا نور انتي فين 
مراد : انا وصلت نور بيتها هي نسيت موبايلها معايا 
مليكة بعدم فهم : بيتها فين ده المفروض تيجي معايا بيتي 
مراد : معرفش هي قالتلي اوصلها بيتها
مليكة : ينهار اسود ابوعا هيعمل فيها حاجة ينهار  اسود
مراد : ابوها 
مليكة : لو سمحت يا مراد بيه روحلها بسرعة وانا جايا في الطريق 
مراد بقلق : حاضر حاضر 
مراد لف و رجع و ماشي بسرعة اوي 
عند مليكة
ابوها : بقى يا كلبة ترجعي بعد عشر ايام جواز و تقولي سابني 
و مسكها من شعرها 
مليكة : يا بابا ولله سابني انا مليش ذنب انا مليش مكان اقعد فيه
ابوها : انا معرفتش اربي اكيد  عملتيله حاجة من عمايلك السودة ده ربنا يخدك يا بعيدة 
مليكة : في حد يقول لبنتو ربنا يخدك منك لله يا شيخ ربنا ينتقم منك
فضل يضرب فيها و هي عمالة تصوت 
و فجأة .. يتبع الفصل الرابع والخامس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent