رواية زهرة قلبي الفصل الثاني عشر 12

الصفحة الرئيسية

رواية زهرة قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم حسن

رواية زهرة قلبي الفصل الثاني عشر 12

سَكنتِ قلَميِ أنتِ وكَانت الميمُ بَاء في الكواليس♥️.
ياسين : كنت غبي والله ان اسيبك كدا بس مين قالك ان محبتكيش انتي من ساعت ما وعيت ع الدنيا وعيني شافت عيونك وانا بحبك من صغرنا يا صفية وانا بحبك وبغير عليكي من اي حاجة حتي من زين اخوكي كنتي وما زلتي الاقرب لقلبي يا صفية وحطي ف دماغك  انتي ليا ومش هسيبك مهما حصل فهمة ،، وسابها وخرج 
فضلت صفية واقفة مذهولة من اللي حصل بس كانت فرحانة ، فرحانة جدا كمان  اخيرا ياسين اعترفلها بحبة ليها هيا بتحبة جدا جدا بس قررت ان تسوية علي نار هادية وتخلية يندم شوية وراحت مشغلة اغاني وقعدت ترقص وتغني 
_ كان ياسين نزل ولقي فريدة ومريم قاعدين ف راح قعد معاهم وبدأو يتكلمو ويهزرو ويضحكو وكان احمد رجع من السفر وداخل لقي مريم قاعدة بتضحك وتهزر مع ياسين واضايق جدا وراح جري عليهم 
احمد : اي قلة الادب والمسخرة دي يست مريم 
مريم =في ايه يا احمد قلة ادب اي مش فهمة؟؟
احمد : انك قاعدة مع راجل غريب وبتضحكو وتهزرو دا اسمة اي داااا هااااااااا 
مريم واتضخت من رد فعل احمد : في ايه يا احمد هو انت شايفني قاعدة لوحدي يعني مهي فريدة موجودة اهي وقاعدة معانا 
احمد = اناا مليش دعوة بحد انا ليا بيكي انتي اي اللي يخليكي تعدي مع راجل غريب اصلا تتكلمي معاة 
مريم : في اي يا احمد وانت من امتا اصلا بتكلمني كدا ومن امتا اصلا بقولي اقعد مع مين ومقعدش مع مين 
ياسين : خلاص يبشمهندس حصل خير هيا مغلطتش وكمان انا كنت قاعد بتكلم انا وفريدة علي موقف ف ضحكنا كلنا حضرتك مكبر الموضوع لية 
احمد =صح انا مكبر الموضوع وسابهم ومشي طلع ع اوضته 
_ طلع احمد ع اوضته وكان مضايق جدااا لما شاف مريم قاعدة مع ياسين وكلم نفسة 
:في اي يا احمد انت من امتا صحيح بتتحكم فيها وتغير عليها كدا ، ايدا انا بغير؟ انا بغير علي مريم ؟؟ طب ليه ،،ههووووففف بقي ونفض الفكر دي من دمااغه ودخل خد دش وخرج وحاول ينااام بس مكنش عارف ، مريم مبتطلعش من دماغة خالص ومش عارف يبطل تفكير فيهااا 
احمد وهو بيكلم نفسة : هوووفف في ايه يا احمد عمالة بتيجي ف بالك كتير لية من ساعت مسافرت وهيا مبتحرش من بالك اصلا انا مش عارف بتيجي ف بالي لية كتير ، قعد احمد يفكر ف مريم لحد ما نام 
ف اوضت مريم.... كانت مريم قاعدة بتهز ف رجليها جامد ومش عارفة لية احمد عمل كدا وهو اصلا مبيحبهاش ولية ادايق كدا وقعدت تفكر لحد ما نامت 
_في صباح يوم جديد 
صحيت زهرة وقعدت تصحي زين ، زهرة :زين يلا يحبيبي اصحي عشان ننزل نفطر تحت
زين وهو بيفتح عيونة = عيون زين صباح الخير 
زهرة :صباح النور يحبيبي وراحت بيساة من خدة 
زين وراح قرب منها جامد وشدها لية وباسها من شفايفها 
زين : مكنش ينفع مصبحش عليكي يا زهرتيي 
زهرة بكسوف = ززيييينننن 
زين :يقلبة 
زهرة =وسع كدا ويلا قوم يلا وبطل عيب كدا 
زين : اي اللي عيب يجبيبتي انتي مراتي هااا ولا تحبي افكرك😉 زهرة = انت سافل وقليل الادب 
زين :ع فكرة انتي اللي دماغك شمال خالص دانا كنت هوريكي قسيمة الجواز😂 
زهرة = يراااجل ، طب وسع كدا بقي عشان الوقت اتأخر 
دخل زين وخد دش واتوضي وصلي وهكذا زهرة ، وخدها زين ونزلو  ، وفطرو كان الكل موجود الا احمد 
الجد : يا زين في عريس جاي لصفية وجهه الوقت اللي لازم تتجوز فية 
صفية = ايييههه ؟؟اييهه الكلام دااااا انا مش عاوزة اتجوز دلوقتي يا جدي 
الجد : انتي كبرتي اياك وهتعلي صوتك عليا ولا ايه يا صفية 
صفية = انا اسفة يا جدي بس انا مش عاوزة اتجوز دلوقتي لسة شوية 
الجد : لييييه بتفكري ف مين 
صفية بلهجه صعيدية= يا جدي مبفركش ف حد بس انا مش رايدة الجواز دلوج 
الجد : هتكسري كلمتي عااااد يا صفية ولا ايييههه 
زين =لا عاش ولا كاان يكسر كلمتك يا جدي انا هتكلم مع صفية يا جدي هدي حالك 
صفية = ايييهع ياااا زين انت كمان موافق ولا ايه هتجوزوني غصب عني 
ياسين بلهجة صعيدية : هدي حااالك يبت عمي ليطجلك عرق ولا حاجة تروحي فيها 
صفية وبصتلة جامد وكأنها بتقولو " وكلامك ليا فين؟ "
صفية =تعرف تخليك ف حالك يواد عميى ومتدخلش ف اللي ملكش صالح فية 
الجد بصوت عالي شوية: صفية ، اية اللي بتجولية لولد عمك دة ، دا اللي هيبجي جوزك عتكلمية اكدة 
صفية وكأن حد دلق عليها مية سقعة ف عز التلج 
صفية = اييههه مش فهمة جوز مين. 
ياسين : اية يا عروسة اطرشتي اياك ، جالك جوزك وعريسك اناا 
صفية = نننعععممم وانت مين قالك اصلا ان موافقة عليك ، لا يجدي هاتلي واحد تاني 
ياسين بلهجة مصرية = كيس شيبسي انا يعني ولا ايه مش فاهم اية اللي هاتلي واحد تاني 
صفية =ايوا انا مش موافقة ان اتجوزك هااااا 
الجد : صفية كتب كتابك علي ياسين كمان اسبوعين 
صفية باعتراض = بس يا ج..
الجد :مبسش انا قولت اللي عندي حضري حالك 
صفية راحت بصة ل ياسين نظرة كلها شرار وسابتة وطلعت جري 
ف اوضت صفية.....
صفية : ااااااااععههههههه يااااربيييي حيوووااااان راااح يطلب ايدي من جدي عشان عارف ان جدي عمرة ما هيرفضلة طلب وهيوافق ع طول ، دا حتي مدنيش فرصة ان اوافق ولا موافقش ماااشي مااااشي يااا ياسين اما وريتك مبقاش انا صفية 
دخلو مريم وزهرة وفريدة اوضت صفية ولقوها قاعدة وبتفكر 
فريدة : بتفكرييي ف اييه يا عروسة 
صفية = متقووووليليش يا عروسة فهمة انا مش هتجوز اخوكي داا ، بياخد قرار من دماغة كدا وخلاص ولا كان موجودة اصلا انا مش فهمة دااا اي داااا بجد 
زهرة :طب اهدي بس يا صفصف مهو بيحبك يعني يعمل اي
مريم : ايوا يا صفية والله بيحبك
صفية = عععههااااااااا انتو جايبين بردو الاعصاب دا منين ، وثانية انتو اصلا ايش عرفكو ان بيحبني 
زهرة :يبنتي دا بيموت فيكي ، هو قالنا😂 
مريم وفريدة : تنكري انك مبتحبهوش 
صفية = هااا لا انا مبحبهوش ع فكرة 
زهرة : وعنيكي اللي فضحاكيي من ساعت ما ياسين جهه من السفر 
صفية بصتلهم وسكتت 
مريم : احنا عاوزينك تفرحي يا صفية عشان مينفعش انك تزعلي يبنتي دا الواحدة ما بتصدق وبتتمني ان الانسان اللي بتحبة يتقدملها ويتجوزهاا 
زهرة : سامحية يا صفية وابداو من جديد بس مش ك ياسين وصفية الاخوات والصحاب تؤ ياسين وصفية اللي فرحهم كمان اسبوعين 
فريدة: يمراات اخويا بقي وافقي 
صفية بصتلهم وقالت = خلاص سامحتة مع ان كنت ناوية اعلموو الادب 
زهرة : طب يلا قومي بقي كدا بسرعة قدامنا حاجات كتير اوي محتاجة تتعمل مفيش وقت ، وقعدو البنات يهزو ويضحكو وخلص اليوم وكان جميل جدا بالنسبة لصفية 
كانت قاعدة صفية ع السرير وفجأة لقت ياسين بيرن ف قررت ان مش هترد ، فضل يرن لحد م قلبها حن وردت علية 
ياسين : ياااه اي يبنتي سنة عبال ما تردي اوعي تكوني بتتقلي ؟ازعل والله 
صفية = ظريف اوي
ياسين : طالعلك يحبيبتي ، هاا مراتي المستقبلية بتعمل ايه 
صفية = وانت مالك 
ياسين : في حد يكلم جوزو المستقبلي كدا 
صفية= مش انا اتكلمت يبقي ااه فية 
ياسين : اامممم والله انا مستحملك لحد ما يتقفل عليناا بااب واحد بس 
صفية واتكسفت = ع فكرة انا مش موافقة عشانك اصلا انا موافقة عشان مزعلش جدي مني
ياسين : يعني انتي مش موافقة عشان بتحبيني وبتموتي فيا من واحنا صغيرين تؤتؤ موافقة عشان جدي 
صفية =نينينيني وقتك خلص عاوزة انام تصبح ع خير 
ياسين : ماااشي يا صفية ليكي يوم هاااا ، وانتي من اهلي 😉
نامت صفية وكانت مبسوطة جدا جدا وفرحانة 
عدي اسبوع وكان ياسين بيكلم فيهم صفية وكانت بتذلو عشان ترد علية "بتعلموو الادب" ، علاقة احمد ومريم... كان احمد كل م يشوف مريم ويلاقيها بتتكلم مع زين او ياسين يروح مزعقلها ويزعقلها علي لبسها اكتر من مرة ، ف مرة كانت مريم بتكلم باباها ف الفون 
مريم : وانت كمان وحشتني جدا والله يحبيبي عامل ايه طمني عليك 
باباها=.......
كان احمد سمعهااا واضايق وراح لهااا 
احمد :انتي بتكلمي مين 
مريم =في اي يا احمد 
احمد :وريني كدا انتي بتكلمي مين ، طبعا منتي مستغفلاني وبتكلمي حد 
مريم =احمد انت اتجننت اية اللي انت بتقولو دا اصلا هو اي اللي مستغفلاك هو في حاجة بيني وبينك عشان استغفلك وكمان انت مالك اكلم اللي اكلمة انت مالك بيا ، خليك ف حالك وخليك ف البنات اللي انت كل يوم مع واحدة فيهم 
احمد وبنفاذ صبر :مريم وريني بتكلمي مين 
مريم = خد ي احمد بكلم بابا وبطمن علية في حاجة تاني 
احمد بصلهااا ومشي 
ف اوضت احمد.....
في اي انا مبقتش قادر امسك نفسي وبقيت بغير عليها كدا لية بجد "كان احمد بيتكلم بصوت مسموع " كان زين وياسين معدين من قدام الباب وسمعوة وضحكو علية ودخلولو 
زين =يمكن عشان بتحبها 
احمد : مش فاهم قصدك 
ياسين =اللي انت غيران عليها دي ومتعصب اوي عشانها 
زين : انت بتحبها ي احمد ودا باين جدا ف عيونك اصلا ومشاعرك فضحاك 
احمد = انااا بحب مريم ؟؟ 
زين : انت عمرك ما فكرت ف مريم ان تحبها وترتبطو ويكون في شئ رسمي ما بينكو بس دايما واخدها صحبتك اللي بتحكلها علي كل خروجاتك ونذواتك مع البنات ، مكنتش بتشوف غيرة ف عنيها ، مكنتش بتشوف حبها ليك 
ياسين : البعيد اعمي مبيشوفش 
احمد =وانتو اية اللي مخليكو متأكدين ان مريم بتحبني كدا 
زين : احمد انت ومريم صحابي من زمان و عارف اصلا كل حاجة ومريم بتحبك جدا بس انت اللي غبي ومش شايف داا والحقها قبل ما تضيع من ايدك ........
عند زين وزهرة...
كانت زهرة بقالهاا كام يوم حسة بتعب ودوخة جامدة وراحت للدكتورة وعرفت ان هيا حامل 
_ قررت زهرة تعمل مفجأة ل زي وتقولو ، زين خرج كان وراة شغل ف بدأت زهرة ف ترتيب اوضتهم وجهزتهااا وبلالين هيليوم وجابت "اختبار الحمل" وحطتة ف بوكس صغير جدا 
دخل زين الاوضهه وكان متفاجئ بالحاجات اللي زهرة عملاها ف الاوضهه وقربت زهرة منة وحطت ايدها الاتنين ع كتفة وراحت بيساة من خدة وهمستلة وقالتلو محضرالك مفجأة 
زين وقرب منهااا وكان هيبوسها بس زهرة منعتة 
زهرة : تؤ استنا لحد م تشوف المفجأة الاول
زين = مفجأة ايه 
زهرة وجابتلة البوكس الصغنون: البوكس دا فية اية 
زين = البوكس دا فية فيل😂
زهرة :نينينينني هه خفة افتحو بقي 
زين وفتح البوكس ولقي الاختبار وبص فية وقالها مش فاهم 
زهرة : طب بص فية تاني 
زين ولحد م استوعب الموضوع وفضل يبص للاختبار ويبص ل زهرة وهو مش مصدق 
وزهرة واقفة بتضحك ع شكلة وهو مصدوم 
زين : زهرة انتي...
زهرة = ايوة يا زيني هتبقى احلي بابا ف الدنيا بعد 9 شهور 
زين وحضن زهرة جااامد ولقي دموعة بتنزل مرة واحدة وبيعيط وفضل حاضن زهرة جاامد وزهرة فضلت تهدي فية 
زين : انا بحبك اووويي انتي اغلي و اجمل هدية ربنا بعتهالي 
زهرة = انا محبتش ولا هحب ف الدنيا قدك يا زين انت عوض ربنا الحلو اللي بيجي بعد معاناة انا بحبك 
"فَمَا الشَّوقُ إِلاَّ لِعينَاكَ ، ومَاخُلِقَ الحُبُّ إِلاَّ بِرُؤياكْ، والبَّادِئُ بِاللُّطف تَهوَاهُ العُقولَ والذٍّكريَات ⁦♥️.
google-playkhamsatmostaqltradent