Ads by Google X

قصة صدفة ومالك الفصل الثاني والأخير - مريم حسن

الصفحة الرئيسية

قصة صدفة ومالك الفصل الثاني والأخير بقلم مريم حسن عبر دليل الروايات

قصة صدفة ومالك الفصل الثاني والأخير

_ دقيقتين ونص وهتلاقين قدامك 
**
بعد ساعة الا ربع 
_يلا انا خلصت 
مالك ونفخ بنفاذ صبر = قدااامي
ركبنا العربية ولقيتة موديني البحر " اي دا هو عرف ان بحب البحر ازاي ، انا بحب البحر اووويي " نزلنا وفضلنا ماشين لحد ما قعدنا ع الشط 
قعدت وهو قعد جمبي ، فضل قاعد باصص للبحر وسرحان ، انا كمان كنت بصة للبحر كان جميل جدا وموجو هادي الجو كان جميل ، كنت اتمني لما اتجوز اجي انا وجوزي نعد هنا ع البحر ونتمشي ونتصور صور كتير انا كنت بحلم بحياة بسيطة جدا وهادية مع شخص بيحبني بس متهيألي ان كل دا مش هيحصل 
لقيتة باصص للبحر ودموعة نازلة ، مسكت ايدة لأول مرة اصل اكيد مش هسيبو كدا لازم اعرف في اية وابقي جمبو 
_ بتحبها 
مالك "اتفاجأت جدا لما لقتها مسكت ايدي  بتسألني السؤال دا بصتلها وسكت ، بس عادت السؤال تاني 
صدفة: بتحبها؟
مالك = حبيتها جدا كنت ناوي اتجوزها لما نتطلق كنا مرتبطين بقالنا سنتين انا كنت شايف كل عيوبها وحبيتها بعيوبها قبل مميزتها ، طلعت بتبص للمظاهر و الفلوس اول ما لقت واحد غني ومعاة فلوس جريت ولفت علية واتجوزتة وامبارح قدمت استقالتها، قالتلي ان متحبش وان مش حلو وان هيا كانت بتكلمني وبتحبني عشان الفلوس انا بجد مصدوم فيها 
_ ساعتها قلبي وجعني اوي لما قالي ان كان ناوي يطلقني ويتجوزهااا ، بس لازم افضل معاة ومسبهوش كدا مسكت ايد وطبطبت علية ، صدقني هيا متستاهلكش مستاهلش حبك ليها دي واحدة ناقصة والحمد لله ان ربنا نجدك منها وبعدت عنك عشان مش دي اللي كانت هتكون سندك وضهرك وقت تعبك وقت ما تقع مش دي دي اول واحدة هتسيبك وهتبيعك وساعتها كسرتك ووجعك هيكون كبير اوووييي ، هتنساها صدقني وربنا هيعوضك 
مالك =شكرا 
وقمنا ومشينا طول الطريق مكنش فية كلام خالص ، روحنا ودخلت اوضتي وقعدت افكر ان لازم اخلية ينساها واعوضو عنها
صحيت تاني يوم حضرت فطار وعملتلو قهوة " انا عارفة ان مالك بيحب القهوة جدا " دخلت اصحية 
_ مالك ماااالك اصحي يلا عشان تفطر 
مالك = اي دااا في اييييههه انتي ايه اللي دخلك اوضتي اصلا واقفلي الشباك اللي فتحتية داااا واخرجي برا 
صدفة : ايي انت بقي لا يلا قوم عشان نفطر سوا 
مالك= يستي انا مش عاوز افطر سبيني ف حالي بقي واخرجي عاوز اكمل نووم 
صدفة: ولو ولو والله لهرخم عليك واخليك تقوم تفطر معايا 
مالك =هههووووففف صحيت يا ستي هاااا نعم 
صدفة: يلا عشان نفطر سوا وعملتلك قهوة 
قمت خدت شاور وخرجت لقيتها عملالي فطار بحبة والقهوة منكرش ان اعجبت بكدا 
........
_ تعال نتفرج علي فيلم 
مالك = انا مش عاوز اتفرج ع حاجة 
صدفة : بس انا عاوزة بقي ، بص انت ايه مثلا هجبلك افلام حلوة وانت تختار منهم عبال ما ادخل اعمل فشار 
متدلهوش فرصة يرد ودخلت جبتلة اسماء الافلام ودخلت انا اعمل فشار ، خرجت لقيتة قاعد وبيشغل الفيلم ونا جبت الفشار وقعدنااا ، كنا بنتفرج علي فيلم رعب طبعا من طبعي ان خوافة ف كنت مسكة دراعة ومتبتة فية وهو بيضحك عليا وعلي شكلي ، اتفرجنا ع الفيلم ونمت مكاني صحيت الصبح ملقتهوش جمبي كنت بفوق نفسي لقيتة خارج وكان لابس كان حلو اوي قادر يخطف قلبي بسرعة البرق هههححح 
_ انت رايح فين 
مالك= رايح الشغل 
صدفة : امممم مش هتفطر 
مالك = لا هفطر ف الشغل 
......
عدي اسبوعين كنت بحاول فيهم ان اخلية ينسااها وكنت بحاول اخرجة من المود كان ممكن يبقي قدامي عادي وكان ردة ناشف اوي معايا بس احسن من مفيش ، كان دايما لما يقعد لوحدة كان بيسرح كتير ووشة بيبان علية الزعل 
" صعب جدا ان لما تحب حد اوي ويخذلك مبتبقاش متوقع ان الخذلان ممكن يجي من الشخص دا بالذاات ، بتبقي صعبة الفكرة ان الشخص اللي بنتمني ان ترضية بأي طريقة يبقي هو نفس الشخص اللي ممكن يأذيك ويدمرلك حياتك بيبقي صعب ان العقل يستوعبها " 
كان قاعد ف البلكونة وباصص للسما وسرحان ، دخلت عملت شاي ودخلتلة البلكونة 
_ اتفضل 
مالك = اي دا 
صدفة : شاي 
مالك وخدة منها =شكرا 
فضلنا قاعدين ساكتين محدش بيتكلم لحد ما اتكلم مالك 
_ هو انا وحش 
صدفة = اييه مين قالك الكلام الاهبل دا 
مالك : صدفة جاوبيني هو انا وحش بجد 
صدفة= يبني انت زي القمر بجد في حد يلاقي واحد حلو وطويل وبدقن ورياضي وبينزل جيم وشيك جدا ف لبسة ويقول عليك وحش ،يبني دانت لو مكنتش متجوز كنت اتجوزتك دانا حتي تعرف ان كنت بكراش عليك واحنا صغيرين 
فجأة اتصدمت من اللي قولتو ، اي دا اي اللي انا قولتو داا طب يارب اقوم اجري ولا اهبب ايه انا دلوقتي وشي احمر جدا اتكسفت 
مالك = انا اسف 
صدفة وبصتلو باستغراب = اسف علي ايه ؟؟
مالك : علي ان كنت بعاملك وحش دايما واحنا صغيرين وان كنت بعامل البنات كلها حلو الا انتي مش عارف لية 
صدفة = هااا لا ولا يهمك انا اتعود علي كدا منك مفرقتش 
مالك واضايق جدا عشان بيعاكلها كدا هيا متستاهلش ان يعاملها وحش هو حتي استغرب لما لقي نفسو ان كان بيعاملها وحش ف قرر ان يتغير معاها 
_حقيقي كنت مستغربة جدا من معاملتة معايا اتغيرت 180 درجة اي دا بجد هو دا مالك اللي من واحنا صغيرين وهو مكنش بيطيق يبص ف وشي طب ازاي ، ايعقل ؟
بقي يجي بدري من الشغل وناكل ونتفرج ع التليفزيون سوا وكنا بننزل نتمشي ع البحر شوية حقيقي كنت مبسوطة جدا ب كدا كنا قربنا من بعض جدا كنا بالليل نعد ف البلكونة ونعمل قهوة ونشغل ام كلثوم ونعد نرغي بالساعات عن سنين عمرنا اللي عدت بجد مكنتش بحس بالوقت معاة كانت احلي ايام حياتي ، انا شكلي حبيتة ، بس المرادي مش حب طفولة ولا حب مراهقة انا بجد حبيتة واتعلقت بية اوي عدي خمس شهور ، اتفضل شهر وهنطلق زي مهو قال هنطلق بعد 6 شور انا بجد مش عارفة هعيش ازاي من بعدة انا خلاص اتعود علية اتعود علي وجودة برغم كلامة القليل بس انا مش هقدر ابعد عنة حاولت انفض الفكرة دي من دماغي وقررت ان اقرب منة الشهر دا واخد ذكريات لينا عشان تبقي ذكري معايا ، كنت باخدة وننزل ، كنت بقعد اشغل اغاني ونغني انا وهو وكنت باخدلة  صور وفيديوهات وهو مش واخد بالو كنت بعملو الاكل اللي بيحبو 
_كنت ببقي مبسوط جدا ونا معاها انا مش عارف ازاي كنت غبي كدا لما كنت بعاملها وحش ازاي انسانة زي دي جميلة ورقيقة كدا حد يعاملها بالقسوة دي وبرغم كدا بتحاول تساعدني ان انسي البنت اللي كنت بحبها هيا فعلا نستهالي " مكنتش متخيل ان في حد ممكن يدخل علي حياتك يغيرها كدا يقلبها من حياة تقليدية لحياة كلها حب وجناان وهزار انا فعلا حبيت حياتي عشان معاها هيا مع صدفة الفترة اللي بدأنا نقرب فيها كنت حابب كدا جدا كنت عاوزها تفضل جمبي يارتني كنت اتجوزتها من زمان ، عوضتني عن حاجات كتير جدا حسستني بقيمة نفسي كانت بتحاول تسعدني وتفرحني بأي طريقة بس المهم ان اضحك ، مكنتش بتمل من ردودي الباردة معاها بس بالعلكس كانت بتثبتلي دايما ف كل مرة اد اية هيا جميلة وقلبها مفيش منة دي عوض ربنا فعلا ، انا حبيتها واتعلقت بيها اوي بس مش عارف هيا بتحبني ولا لا قررت ان اعترفلها بمشاعري ناحيتهاا ، انا عارف وفاكر كويس ان هيا مش مش ناسية حكاية الطلاق ، اتفضل 3 ايام والست شهور يخلصو.....
_ خلاص اتفضل 3 ايام وهنتطلق انا بجد مش عاوزة اسيبو انا عاوزة افضل معاة ومش عاوزة ابعد بقالو يومين متجاهلني ورجع تاني يتجاهلني انا تعبت ومش عارفة اعمل ايه 
.....
عدي يومين ومفيش اي جديد خالص 
مالك : صدفة 
صدفة واتخضت جدا واللي هو خلاص هيفتح موضوع الطلاق معاها = هاا نعم 
مالك :في اي يبنتي اتخضيتي كدا لية ،انا بس كنت عاوزك ف موضوع مهم 
صدفة ف نفسها = يختااااااي خلاص هينطقها ويقول هنتطلق يارب اتسخط قرد قبل ما يقولها يارب مش عاوزة اسمعها 
مالك : صدفة انتي كويسة ؟
صدفة = هاا اااة انا كويسة في ايه 
مالك :غمضي عنيكي 
صدفة واستغربت جدا = بس لية 
مالك : غمضي بس 
صدفة وغمضت عنيها وهيا مستغربة جدا 
جهه مالك ولبسها سلسلة جميلة جدا ورقيقة اووويي وهمسلها جمب ودنها وقالها "بحبك" 
فتحت صدفة عنيها جااامد وبرقت وفتحت بوقهاا كانت صدمة بالنسبالها كبيرة جدا ، اي دا انا بحلم ولا اية انا بحلم صح 
مالك : لا مش بتحلمي ي احلي صدفة وقرب منها 
صدفة = طب وأأللا
مالك :شششش انا بحبك ومش عاوز حاجة غيرك 
صدفة وقربت منة وحضنتة جااامد وعيطت 
مالك : تعرفي نفسي ف ايه 
صدفة = ايهه؟؟
مالك : لا تعالي اما اقولك ف اوضتنا ، وشالها ودخلو الاوضهه 
.......
بعد خمس سنين 
_ بس ي كوكو دي حكايتي انا وبابي ، وتوتا توتا خلصت الحدوتهه حلوة ولا ملتوتة تمت قصتي الجديدة اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent