Ads by Google X

رواية بين قلبي وعقلي الفصل الثالث عشر 13 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الثالث عشر 13 بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي كاملة بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الثالث عشر 13

سامح.  دخل لقي ابوه وجدته بتقول تعالي جوا راح عليهم وقالهم ممكن اجي انا كمان ولا مش هينفع
سهير.  قالت تعالي يا حبيبي واقفل الباب علشان امك هي الوحيده اللي مش عوزاها تسمع كلامي
علاء وسامح.  دخلو وقعدو وقالو خير يا ماما
سهير.  بصراحه كدا بعد اللي حصل انهارده احنا لازم نتكلم لان اللي حصل دا هيتقرر كتير بعد كدا وزي ما انتو عرفين عدي اكتر من خمس شهور علي وفاة ايمن وابو ريم وامها ما اتكلمو لحد دلوقتي بس اكيد مش هيسكتو اكتر من كدا وخصوصا لو عرفو باللي حصل 
علاء.   ايه اللي ف دماغك يا ماما
سهير.  ايه رأيك تتجوزها انت يا علاء
علاء وسامح.   انصدمو وبعدين علاء قال انا ازاي بس يا ماما مستحيل 
 سهير.  مستحيل ليه انت بجوازك منها ولاد اخوك هيتربو معنا وريم تتجوز وماتعيش وحيده كل عمرها
علاء.   كلام ايه دا يا ماما دي قد ابني دا انا ف سن ابوها حرام علينا دي عيله وعاوزة تعيش حياتها بقلمي نور عصام وكمان انا بحب ولاء ومقدرش ازعلها ابدا مش بعد العشره دي والمعامله اللي بتعاملها للكل اكسر خاطرها دي بنت عمي وعشرة عمري
سهير.  يا ابني انا هتكلم مع ولاء وهفهمها بقلمي نور عصام
علاء.  لا يا ماما احنا بكدا بنحطم ريم نهائي 
سهير.   يعني عاوز بعد سنه ولا حاجه ريم تاخد العيال وتتجوز حد تاني دا لو ابوها ما اخدها اصلا دلوقتي 
علاء.  مين قال كدا هي مش هتخرج من هنا علي الاقل دلوقتي
سهير.  ولما ابوها يقول بنتي قاعده عندكم ليه خلاص ابنكم مات وبنتي لسه صغير ياتري هتقدر تقوله لأ مش هتاخدها
علاء.  لا يا ماما دا حقه وحق بنته بس الكلام مش كدا اكيد كلنا هنقعد ونتكلم ونشوف رآي ريم 
سهير.   طيب لو مشيت واخدت العيال تفتكر هنقدر نوقف قصاده
علاء.  انا مقدرش احرمها من عيالها وخصوصا وهي ما قصرت ف حاجه وكمان مش ذنبها انها ارمله اخويا وبدري قوي كدا هي كويسه معنا كلنا ولو اتجوزت وقالت هاخد ولادي انا هنفذ رغبتها
سهير.  وتبعد ولاد اخوك عنك وعني انا مقدرش اعيش من غيرهم دول هما وهي اللي مصبريني علي فراقه انا عرفه ان كلامك صح بس غصب عني غصب عني بعدهم مش هقدر ابدا وعيطت
علاء.  مسك ايدها وقالها اهدي بس يا ماما وربنا هيحلها من عنده
سهير.  الحل ف ايدك وانت اللي مش راضي بقلمي نور عصام 
علاء.  تاتي يا ماما حرام علينا علشان خاطري يا ماما خليها بنتي واختي ومرات اخويا وعمري ما هقصر معها وبعدين قالها تعرفي لو قولنلها كدا صدقيني هتمشي من البيت لانها مش هتقدر تعيش معنا اصبري يا ماما وخليها وسطينا دلوقتي
سهير.  يا ابني الناس هي اللي مش صابره علينا واهو عرفت اللي حصل وبس يعدي سنه كمان وهتلاقي كتير عوزينها ريم حلوة ومؤدبه وفوق دا كله لسه صغيره وبصتله بترجي وقالت فكر تاني بالله عليك
سامح.  اخد نفس وقال هو ينفع انا اتجوزها
علاء.  بصله وفتح عيونه 
سهير.   بصتله وابتسمت
علاء.   ايه يا سامح اللي قولته دا 
سامح.   لو ينفع انا اتجوزها مفيش مانع وبكدا ريم وولادها مش هيخرجو من البيت نهائي
علاء.  انت اتجننت دي مرات عمك
سامح.   اهدي يا بابا هو انا قولت اني بحبها ولا عيني منها دي اختي وغلاوتها عندي زي سلمي وبعزها وبخاف عليها من وقت دخلت بيتنا زي سلمي بالظبط لكن زي ما تيتا قالت ريم صغيره وحلوة ومؤدبه والكل يتمناها وحضرتك عارف كدا وانا شايف ان دا الحل الوحيد رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام لوجودها هنا علطول
علاء.   الأمور متتحلش كدا يا سامح
سهير.   انا موافقه ان سامح يتجوزها
علاء.  كلام ايه اللي بتقوليه دا يا ماما
سهير.  ايوا لو مش انتي يبقي ابنك واهو صغير زيها زي ما قولت هي لسه صغيره ومحتاحه شاب مش راجل كبير 
علاء.  يعني ايه
سهير.  يعني الشاب موجود ومن بيتنا وهي حلوة وفيها كل الصفات الكويسه ومعتقدش سامح هيلاقي واحده زيها وبكدا ولاد اخوك يتربو معنا وف حضننا بقلمي نور عصام
علاء.   بص لأبنه وقال انا معنديش اعراض علي ريم انا بس
سامح.  قاطعه وقال انا موافق يا بابا وأكيد مش هلاقي احسن من ريم
علاء.  يعني انت فعلا عاوز تتجوزها
سامح.  ايوا يا بابا ايه المشكله
سهير.  مفيش مشكله ولا حاجه وانا هقول ل ولاء وبعدين نتكلم مع ريم واهلها وبأذن الله خير 
سامح.  بص لأبوه وقالها انا مبحبهاش يا بابا زي ما انت متخيل
علاء.  با ابني انا خايف ترفض وساعتها هيبقي موقفك وحش ومش هتقدر تتعامل معها زي الاول وهي كمان وهيكون دايما ف شئ حاجز بينكم لكن دلوقتي انتو علي طبيعتكم وبتضحكو وتهزرو وتخرجو مع بعض وبعدين قاله راجع نفسك تاني يا سامح 
سامح.   اتنهد وسكت
علاء.  دلوقتي هي لو محتاحه حاجه منك بتطلبها بقلب جامد من غير كسوف ولا خوف لكن لو ما تم الموضوع كل شئ هيتغير صدقني
سامح.  عاوز تقول ايه يا بابا
علاء.   عاوز اقول نستني شويه ومنقولهاش حاجه مادام الامور ماشيه كويس لكن لو حاجه جدت نبقي نقولها لكن دلوقتي خليها تتعامل معك بحسن نيه وحب اخوي زي ما بتتعامل وانت كمان مش عاوزك تتغير ناحيتها اتعامل معها زي ما انتو ماشين وبصله وقاله فاهمني يا سامح
سامح.  حاضر يا بابا 
علاء.  اوعي تتغير يا سامح وحط ايده علي كتفه وقاله اوعي تتعلق بيها ولا تحبها انا خايف عليك يا ابني ريم حلوه ولو اتعلقت بيها وهي رفضت هتتعب كتير وخصوصا انكم هتشوفو بعض كتير سواء كانت ف البيت او لأ لان في رابط قوي بينا وعمرنا ما هنفترق
سامح.  معك حق يا بابا وصدقني انا بحبها زي اختي وبخاف واغير عليها لانها فعلا اختي ودا واجبي ناحيتها 
علاء.  ربنا يهديكم يا ابني ويصلح الحال بينكم 
سامح.  متقلش يا بابا وانتهي اليوم  بقلمي نور عصام
واشرقت الشمس بنور ربها
ريم وولادها. نازلين عالسلم
سامح.   فتح باب شقتهم
ريم.  صباح الخير يا سامح
سامح.    حبايبي ونزل لمستوي العيال وباسهم
ريم.    بصتله وزعلت وعيونها اتملت دموع
سامح.    شال رامي وسامح الصغير ونزل
ولاء.   بمرح قالت صح النوم
ريم.  صباح الخير يا قلبي 
سهير وولاء.   صباح الفل يا حبيبتي
ريم.  راحت مع ولاء تحضر الفطار وبعد شويه اتجمع الكل عالسفره
ولاء.  عندكم امتحان بكرا
ريم.  ان شاء الله
ولاء.  طيب افطرو وروحو زاكرو شويه
ريم.  حبيبتي لسه بدري اخلص معاكي شغل البيت وبعدين ازاكر
ولاء.  يا ستي مش عاوزه منك مساعده اما تخلصي امتحان ابقي اعملي وانا اخد اجازه بقلمي نور عصام
ريم.    تسلميلي يا قلبي والله ما عرفه اقولك ايه علي كل اللي بتعمليه معايا ومع سامح ورامي 
ولاء.  ايه دا بقا احنا فينا من كدا والله هزعل منك
ريم.   دموعها كانت ف عيونها نزلت غصب عنها 
سامح.  بصلها وعاوز يكلمها بس زعلان منها بسبب اللي حصل 
سهير.   ليه كدا يا حبيبتي 
علاء.    روما
ريم.  نعم يا آبيه
علاء.  عاوزك لما تخلصي امتحان تجهزي شنطتك علشان هنروح الغردقه اسبوع او اكتر حسب ما القمر عاوز 
ولاء.  بهزار نعم نعم 
علاء.  بمرح قال مالك يا قلبي ف حاجه
ولاء.  طيب وانا 
علاء.  انتي كنتي بتمتحني
ولاء.  لأ
علاء.  خلاص دي فسحه للي تعبانين من المزاكره
ولاء.  قومي يابت يا ريم هاتيلي كتابين من جوا
علاء وريم وسهير وسامح هههه ههههههه هههههههه
علاء.  قام وراح شغله
ريم.  دخلت ورا ولاء المطبخ وصممت تساعدها وبعد ما خلصو 
ولاء.  يلا بقا يا ريم روحي راجعي شويه علشان الامتحان
ريم.  حاضر يا قلبي وبعدين قالت طيب انا هطلع فوق علشان الكتب فوق وقالتها اخد العيال معايا
ولاء.  لا خليهم وبعدين قالت هاتي الكتب وزكري انتي وسامح او روحو عندنا اهو تبعدو عن دوشه العيال 
ريم.   طيب هطلع علشان الكتب ومشيت 
سامح.  كان ف البلكونه بيجيب اللعبه بتاعت رامي
ولاء.  ايه دا انت هنا 
سامح.  اومال هروح فين يعني
ولاء.  انا قولت انك فوق بتزاكر وريم طلعت من شويه 
سامح.  ماشي هروح اهو وطلع شقتهم وراح علشان يزاكر بس ما عرف
ريم.   دخلت وجابت الكتب وراحت قعدت عالكنبه وبعدين نامت عليها وقعدت تفتكر زكرياتها مع ايمن وكل كلامه ليها وحبه لولاده وتصميمه علي جوازه منها دموعها نزلت وعيطت بحرقه وبعد شويه
سامح.   طلع وخبط عليها
ريم.   مسحت وشها من الدموع وقامت فتحت وهي مش بتبص للي واقف عالباب بقلمي نور عصام
سامح.  بصلها وقال ممكن نراجع شويه
ريم.   سمعت صوته وقالت مش عوزه ودخلت
سامح.   دخل وراها وبصلها تاني وقالها ليه كدا مش حرام عليكي
ريم.  بصتله
سامح.  كفايه عياط بقا وحب يغير الموضوع قالها كل دا علشان انا زعلان منك وبعدين قال مكنتش اعرف اني غالي قوي عندك كدا
ريم.   سامح انا معملتش حاجه تزعلك
سامح.  كل دا ومعملتيش 
ريم.   عملت ايه يعني
سامح.   رديتي عليا واحرجتيني قدام الزفت الدكتور 
ريم.  انا
سامح.  ايوا انتي وبعدين قالها اللي هيبصلك هقتله سواء رضيتي او لا
ريم.   قالت يا بخت اللي عندها اخ زيك
سامح.  عدل ياقة قميصه وقالها عالله بس تقدرو
ريم.  ابتسمت 
سامح.  صافي يا لبن
ريم.  حليب يا قشطه 
سامح.  طيب يلا نقوم نزاكر شويه
ريم.  يلا واخدت الكتب ونزلت 
وتاني يوم ف الامتحان وبعد ما الامتحان انتهي 
د يونس.   قال ل ريم انا اسف علي اللي حصل وبجد مكنتش اعرف ظروفك بس عندي موضوع مهم وحابب اكلمك فيه
ريم.    اسفه يا دكتور وزي ما حضرتك عرفت اني ارمله المفروض ما اقف مع حد طبعا انت عارف الكلام اللي بيتقال ف ظروف واحدة زيي فلو سمحت ابعد عني وعن طريقي 
د يونس.   ريم انا معجب بيكي وعاوز اتجوزك وبرغم اني عرفت ظروفك إلا اني متمسك فعلا بيكي 
ريم.  وانا مش عاوزه اتجوز ولا بفكر اصلا انا بحب جوزي الله يرحمه ومش عاوزه غيرو ف حياتي وكفايه عليا من بعده ولادي 
سامح.  واقف وسمع كل كلامها واعجب بردها 
د يونس.  طيب فكري تاني ياريم ولو تحبي انا ممكن اكلم بابا
ريم.  عن إزنك يادكتور ومشيت
سامح.  قابلها وقالها عملتي ايه
ريم.  يعني 
سامح.  نعم دا انا مراجع معاكي والمقروض تطلعي الاولي عالدفعه
ريم.   رفعت حاحبها وقالت بلا نيله بقلمي نور عصام
سامح. انا قولت من الاول انك مش بيطمر فيكي حاجه 
ومرت الايام وريم وسامح خلصو امتحانات وعدي فتره والحال زي ما هو ابو ريم وامها راحو يتكلمو مع ريم وسهير وعلاء 
ربم.  رفضت تروح معهم وصممت علي انها تقعد ف بيتها وف شقتها مع ولادها ومع زكرياتها
ابوها وامها.  للاسف ما قدرو يقنعوها وهما قدرو حالتها وقالو بعدبن نتكلم معها بس تهدي شويه 
وما اسرع الايام وانتقلت ريم وسامح لسنه رابعه بالكليه
د يونس.  مستني علي امل ريم توافق
سامح.  مش بيطيقه لانه عارف غرضه 
د يونس.  حاول تاني يتكلم مع ريم وراح لأبوها وهي بردو رفضت 
هدي. بتحاول تقنعها تشوف حياتها ومستقبلها 
ريم.   خلاص انا اخدت نصيبي ومش عاوزه غيرو 
علاء وسهير. دايما خايفين من اللي جي بالنسبه ل ريم 
رامي.    نزل اجازه وراح اخد اخته تقعد معهم يومين 
ريم.  استأذنت من ماما سهير وعلاء وولاء والكل طبعا وافق
سامح.  بمرح قالها انا قولتلك تروحي 
ريم.  وقفت جنبه وقالت والله لو قولتلي ماروح مش هروح انت كتير غالي عندي وكلمتك عمري ما اكسرها ابدا 
سامح.   مسك ايدها وقالها ربنا يخليكي ليا وبعدين قالها اتفضلي بس هما يومين مفيش غيرهم 
ريم.  تمام يا فندم والكل ضحك 
وبعد شويه ريم واخوها وولادها وصلو بيت ابوها 
هدي.   كانت فرحانه بيهم وبوجودهم معها
ابراهيم.   مبسوط بشقاوة العيال 
رامي.  اتكلم مع اخته بموضوع الجواز وهي بردو رفضت وهو اتقبل دا
وتاني يوم الباب خبط
ريم.  حاضر وراحت فتحت ..
google-playkhamsatmostaqltradent