رواية بين قلبي وعقلي الفصل الرابع عشر 14 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي كاملة بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الرابع عشر 14

ريم.  راحت فتحت الباب لقت معتز
معتز.   اول ما شافها فتح عيونه وقال بهمس ما شاء الله وبعدين ابتسم قال مساء الخير رامي موجود 
ريم.  قالت مساء النور ايوا موجود وفهمت ان بيكون زميل اخوها من لبسه وبعدين قالت اتفضل جوا 
معتز   شكرا ودخل وقالها طيب ممكن تنادي رامي
ريم.  حاضر ودخلته اوضة الصالون ومشيت
معتز.  ف نفسه قال يا الله هو ف جمال كدا وبرقه دي وقال اكيد اخت رامي لانها تشبهه كتير
ريم.  راحت عند رامي وقالت ف واحد زميلك برا بس واضح انو اكبر منك شويه وبعدين قالت هو انت رايح فين
رامي.  هنروح فرح واحد زميلنا وبعدين قالها ودا معتز وفعلا اكبر مني هو متخرج من سنتين بس كتير محترم ويتعامل مع الطلبه كويس وبيته ف الشارع اللي ورانا عرفت كدا لما اتعرفت عليه وهو قالي ان هيعدي عليا ونروح مع بعض
ريم.  طيب ممكن افهم انتو رايحين بالبس الرسمي ليه الفرح
رامي.  ابتسم وقالها لان الزفه عسكريه بالزي الرسمي وكل زملائنا هيكونو كدا بقلمي نور عصام
ريم.  ضحكت
رامي.  بتضحكي علي ايه
ريم.   اصل اتخيلت شكلكم وشكل العروسه ف وسطكم وانتو بالزي الرسمي حاجه كدا تجنن
رامي.   هههههه وبعدين قالها ايه رأيك تيجي معايا
ريم.   لا يا قلبي
رامي.  انا بتكلم بجد يا ريمو وراح عليها وحط ايده علي كتفها وقالها حبيبتي لازم تخرجي وتشوفي حياتك
ريم.  بصتله
رامي.  قالها مش بقولك اتجوزي بس بقولك اخرجي غيري جو 
ريم.    معلش حبيبي خليني علي راحتي
رامي.   تمام يا قمر
ريم.  هروح اقدم حاجه لصاحبك علي ما تكمل لبس
رامي.  ماما وبابا متكلموش
ريم.   كلمتهم من شويه وقالو ف الطريق
رامي.  انا مش همشي غير لما يجو
ريم.   لا لا روح مشوارك علشان ما تتأخر
رامي.   متقلقيش لسه بدري
ريم.   اومئت بعيونها وراحت تقدم واجب الضيافه
 ولادها كانو بيلعبو بأوضتها 
ريم.  جهزت العصير وراحت وقالت اتفضل حضرتك
معتز.  ليه كدا مكنش في داعي
ريم.   بالف هنا بقلمي نور عصام
معتز.  تسلمي ومعجب بيها ومشلش عينه من عليها
ريم.  احرجت وقالت هنادي رامي ومشيت
رامي.   راح وسلم عليه وقعد 
معتز.   ببتسامه قال مين القمر دي يا رامي
رامي.  بصله وابتسم
معتز.  بصراحه مش قادر هتجنن وكان لازم اسأل
رامي.  دي ريم اختي وتوأمي
معتز.  توأمك
رامي.  ايوا
معتز.  ربنا يحفظها
رامي.  امين وسمع صوت سامح ورامي بيقول ماما ماما
ريم.  راحت عليهم وقالت ف ايه مالكم
رامي الصغير.  ماما سامح اخد مني العربيه بتاعتي
سامح.  هو اللي اخد بتاعتي الاول وكسرها
رامي الصغير.  غصب عني يا ماما بقلمي نور عصام
سامح.  مليش دعوه عاوز بتاعتي
ريم.  خلاص خلاص هجبلك واحده غيرها
رامي.  لا انا اللي عاوز واحد جديده
سامح.  لا انا اللي هاخد الجديده علشان انت كسرت بتاعتي
ريم.  عملت زعلانه وقالت ينفع اللي عملتوه دا
رامي وسامح.  اسف يا ماما
ريم.   لا انا زعلانه ومش هكلمكم تاني
سامح ورامي.  راحو عليها وحضنوها وقالو اسفين يا ماما مش هنعمل كدا تاني وهنلعب بدي وخلاص
ربم. باستهم وقالت بس خالو يرجع نروح نشتري اللي عوزينه
رامي وسامح.  هييييييي
رامي.   خالهم ندا عليهم
سامح ورامي الصغير نعم يا خالو 
رامي.   حبايب خالو سلمو الاول علي اونكل معتز راحو وسلمو عليه
معتز.  باسهم وسألهم علي اسمائهم وعرف وقالو رامي وسامح ابتسم وقال ربنا يحميكم 
رامي.   حبايبي ممكن تلعبو بالعربيه الموجوده دلوقتي وانا لما اخلص مشوراي هجيبلكم اتنو الاتنين وانا راجع راحو عليه وحضنوه
معتز.  قال ل سامح عاوز تطلع ايه يا بطل لما تكبر 
سامح.  عاوز اطلع ظابط زي خالو
معتز.   ان شاء الله يا حبيبي وسأل رامي
رامي الصغير. عاوز اطير واسافر كل مكان 
معتز.   ابتسم وقال يعني عاوز تطلع طيار
رامي الصغير.  اطلع طيار اطلع طباخ المهم اطير واسافر
معتز ورامي.   ههههههه هههههههههه
رامي.    طيب يلا يا عفريت منك ليه روحو عند ماما وفعلا مشيو
معتز.  ربنا يحفظهم هما ولاد اختك
رامي.  ايوا 
معتز.    اختك الكبيره
رامي.  لا اللي شوفتها من شويه
معتز.   قام وقف وقال مش ممكن
رامي.   ابتسم وفهم عليه وقاله اقعد بس يا باشا كدا علشان مش هنمشي غير بعد شويه بس بابا وماما يجو علشان ما نسيب اختي لوحدها رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام
معتز.  قعد وبعدين قال انا مش فاهم حاجه وبعدين قاله انا مش مصدق اصلا انها متجوزه ودول ولادها دي شكلها لسه صغير وكمان انت قولت انها توأمك يعني اكيد بتدرس 
رامي.  اتنهد وقال هي فعلا لسه بتدرس دي ف رابعه كليه تربيه
معتز.   بزهق قال وبعدين  
رامي.   للاسف اتجوزت وهي لسه ف ثانوي 
معتز.  ف ثانوي
رامي.   ايوا جوزها اول مره شافها تاني يوم جه واتقدملها وصمم علي جوازه منها واتحايل علي بابا يوافق وسبحان الله كأنه كان حاسس ان عمره قصير الله يرحمه اتوفي من سنه تقريبا
معتز.  الله يرحمه وبصله وبعدين قاله طيب هي عايشه فين دلوقتي 
رامي.  ف شقتها عند اهل جوزها
معتز.  ازي دا يحصل
رامي.   هما متمسكين بيها وبالولاد 
معتز.  بس مينفعش دي لسه صغير الحياه والمستقبل قدامها
رامي.   للاسف هي كمان موافقه ومش عاوزه تسيبهم
معتز.   وانتو فين من دا كله
رامي.  تعبنا معها كلنا انها تيجي هنا بس للاسف متمسكه بزكرياتها وحبها لجوزها واهله الله يرحمه
معتز.  الله يرحمه بس فعلا هي لازم تيجي هنا وخصوصا لو عايش معها اخوات جوزها ف البيت وكدا يعني انا اسف هي صغيره وحلوه ومرغوبه اكيد ومعتقدش 
رامي.   قاطعه وقال ريح نفسك يا كابتن 
معتز.  ليه بس
رامي.    اتقدملها كتير وهي رفضت
معتز.   بهمس قال احسن
رامي.   سمعه وقاله ياريت بس للاسف مش موافقه
معتز.  اتنهد وقال ربنا كريم
رامي.    ونعم بالله لحظه اتصل علي بابا واشوفه علشان ما نتأخر
معتز.  ف نفسه يارب يتأخر
رامي.  اتصل وعرف انهم خلاص دقائق ويوصلو
معتز.   قال رامي لو اتقدملها حد وقدر يقنعها توافق
رامي.   والله نتمني 
معتز.  طيب انا عاوز اتجوزها
رامي.  ابتسم وقاله اهدي يا ابني انت اصلا متعرفش اسمها 
معتز. كفايه شكلها اللي هيجنني وكسوفها مني. لما لاحظت اني بصتلها
رامي.  نهارك اسود انت بتعاكس اختي وكمان ف بيتنا
معتز.  ابدا والله بس هي حلوه زياده واي حد يشوفها لازم يعجب بيها
رامي.  ابتسم وقاله ودا كان رأي جوزها وراي اي حد يوشفها وبعدين قاله تعرف جوزها كان جاي مع ابن خالتي لأول مره بيتنا واول ما شافها تاني يوم قال عاوز اتجوزها الكل يقوله اعقل يا ابني رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام مفيش فايده
معتز.  بجد تستاهل وبعدين قاله انا كمان بتكلم بجد اديها خبر وكمان لوالدك وولدتك واتمني توافق
رامي.   من حقك طبعا بس انا بقولك اهو من الاول علشان ما تزعل بعدين ريم مش هتوافق
معتز.     قلبه دق بسرعه عند سماع اسمها وبعدين اخد نفس وغمض عيونه وقال اسمها ريم 
رامي.  ايوا 
معتز.   ياربي خليك معايا 
رامي.  قاله مش عاوز علاقتي بيك تتأثر 
معتز.  متقلقش يارامي ان شاء الله خير
وبعد شويه وصلو ابراهيم وهدي دخلو وسلمو علي معتز 
رامي.  قال انهم هيمشو 
معتز. بصله 
رامي.  فهم عليه ان عاوز يشوف ريم قبل يمشي اومأ بعيونه وبعدين ندا عليها وعلي سامح ورامي الصغير 
ريم.  خرجت مع ولادها وقالت نعم يا رامي 
رامي.  قالها حبيبتي انا هجيب لهم وانا جاي الالعاب اللي عوزينها 
ريم.  ربنا يخليك لينا حبيبي 
رامي.  ها يلا يا بطل انتو وهو سلمو علي عمو معتز 
سامح ورامي سلمو عليه
معتز.  باسهم وطبطب عليهم وبصلها 
ريم.   احرجت وبصت ف الارض
رامي.  عاوزه حاجه يا قلبي 
ريم.    بصوت متقطع قالت تسلملي حبيبي ومشي رامي
وبعد شويه 
سامح. اتصل علي ريم 
ريم.   اهلا سمسم عامل ايه
سامح.  من غيرك غلبان ومليش حد
ريم.  ههههه 
سامح.  والله البيت كله ملوش صوت ولا طعم من غيرك انتي والعيال
ريم.   تسلملي حبيبي
سامح.  انا هاجي اخدك انا مش لاقي حد اغلس عليه حتي البت سلمي طول النهار ف الدرس وانا بصراحه تعبان مش قادر 
ريم.   هههههه خلاص انا هرتاح من غلاستك دي واقعد هنا شهر
سامح.  دا انا اقتلك وبعدين قالها والله الكل هنا حزين تيتا قاعده زعلانه وكل شويه تقول ريم والعيال اتأخرو وماما كل متعمل حاجه تقول الواد سامح بيحب دا والواد رامي بيحب دا وريم كانت عاوزه كذا وبابا طالع نازل من شقتنا لشقة تيتا وكل ما يدخل يقول ريم جت والعيال
ريم.  ربنا يخليكو ليا وميحرمني منكم ابدا 
سامح. ولا منك يا قلبي وبعدين قالها انا هاجي اخدك بكرا 
ريم.  معلش يا سامح رامي هيسافر بعد بكرا خلينا معاه وبعدبن اجي
سامح.  لسه بعد بكرا 
ريم.  معلش بقا
سامح.  الامر لله وبعدين قالها كلمتي تيتا 
ريم.  ايوا كلمتها وكمان لولو والبت سلمي وآبيه اتصل عليا من شويه
سامح.   فين العفاريت خلينا اكلمهم وحشوني
ريم.  فعلا خلتهم يكلموه وبعد شويه بقلمي نور عصام
سامح.   تصبحي علي خير يا قلبي
ريم.  وانت من اهله وقفلت
هدي.  ربم حبيبتي تعالي عوزاكي
ريم. نعم يا ماما
هدي.  بصراحه كدا أمير ابن خالك كلمني انا وبابا واحنا عندهم وعاوز يتجوزك ايه رايك بقلمي نور عصام
ريم.   انا مش عرفه انتو كلكم مستعجلين علي جوازي ليه هو انا تاعبة حد فيكم ولا ايه بالظبط
ابراهيم.  يا بتتي مش كدا الموضع انك فعلا صغيره والكل معجب بيكي
ريم.  وانا مش معحبه بحد ولا عاوزه حد 
هدي.  ليه كدا يا ريم امير كويس وشاريكي وقال كمان هياخد العيال ومش هيخليهم بعيد عنك
ريم.   وكدا انا هوافق بقا 
هدي.  يعني ايه
ريم.    يعني انا خلاص اخدت نصيبي ومش عاوزه اتجوز انا هربي ولادي وخلاص ولو وجودي ف حياتكم مزعلكم خلاص مش هاجي تاني هنا ولا حتي هكلمكم مادام 
ابراهيم.  قاطعها وقالها بقا كدا ياريم ينفع اللي قولتيه دا
ريم.  اعمل ايه بس يا بابا ما انتو مش بتبطلو وانا زهئت 
هدي. يعني علشان احنا عاوزين مصلحتك وخايفين عليكي تقولي كدا
ريم.  اسفه يا ماما بس بجد انا تعبت 
ابراهيم.  علي فكره دا مش بس اللي اتقدملك
هدي.    عامر كمان متقدملك ومحمود كلم بابا 
ابراهيم.  شايفه ياريم كلهم بيحبوكي وعاوزينك وكلهم ما سبق ليهم الجواز ومصرين عليكي 
هدي.  ولا واحد فيهم متحوز قبل كدا ولا حتي خطب وحتي الدكتور اللي عندك بالجامعه 
ريم. بزعل قالت وانا مقدره دا يا ماما بس بردو مش عاوزه اتجوز
هدي.  فوقي بقا ياريم ايمن مات خلاص مات ياريت تفهمي كدا كويس
ابراهيم.  اهدي يا هدي الكلام ميبقاش كدا
هدي.  اهدي ايه بس وهي ولا حسه بينا ولا بحرقة قلبنا عليها لحد امته هتفضل كدا العمر بيعدي وبكرا ولادها يكبرو وكل واحد يشوف حياته وهي ساعتها هتكون لوحدها بعد ما دفنت روحها وحياتها
ريم.   بعصبيه من كلام امها قالت مش هتجوز يا ماما بعد ايمن واللي مش عحبه يخبط دماغه ف الحيط
هدي.   بصتلها وقالتها يعني اخبط دماغي ف الحيط يا ريم هي دي تربيتي ليكي هو دا حبك ليا 
ابراهيم.  ليه كدا ياريم دا رد تقوله 
ريم. ما انا زهئت وتعبت وانتو مفيش فايده كل يوم عريس وزفت هو انا حتي لحقت دا لسه جوزي الله يرحمه بقاله سنه مش كتير يعني
هدي.   بصتلها والزعل ماليها منها قالت ايه رايك بقا انك هتتجوزي امير وانا هتصل عليهم واقولهم يجو 
ريم.  دا علي اساس اني طفله وهوافق علي كلامك
هدي.  هنشوف يا ريم وبكرا هيكونو هنا 
ريم.    غصب عني يعني
هدي.  ف ايدك تخليه بمزاجك
ريم.  مش هيحصل يا ماما 
ابرهيم.  بس خلاص منك ليها
ريم.  قامت وقفت وقالت انا ماشيه ورايحه بيتي ومش هتجوز ودا أخر كلام عندي بقلمي نور عصام
ابراهم.  قام ومسكها من ايدها وقالها ..
تفتكرو قال ايه
وايه رد فعل ريم 
google-playkhamsatmostaqltradent