رواية ظلمها الحب الفصل الأخير والخاتمة

الصفحة الرئيسية

رواية ظلمها الحب الفصل الثاني عشر 12 والأخير والخاتمة بقلم وفاء كامل

رواية ظلمها الحب كاملة

رواية ظلمها الحب الفصل الأخير

وصلنا الفصل ال فات ع مليكه وهي تقول لعلي
حسبي الله ونعم الوكيل فيك
انا عمري ما هسااااااااامحك ابدا 😭
منك لله من..
قطعها علي وهو يبكي بحرقه ويقول لها انتي اي حرام عليكي بقا انا مش قادر استحمل اكتر من كدا
شايفك بتكرهيني كل يوم وبتالم ع كرهك ليا شايفك بتتعذبي وبتعذب ع عذابك بحاول ارضيكي وانتي ولا مره شكرتيني
ع ال عملته فيكي انتي مش فاااهمه حاجه معلش مانتي متعرفيش الحقيقه دايما بقولك ربنا وحده ال عالم بكل شئ ربنا وحده عالم اني حافظت عليكي اني حميتك وعمري ما اذيتك
انتي كلامك كل يوم بيوجعني بيكسر قلبي وانا بحط جزمه ف بوقي وساكت ومش بتكلم بتتهميني بحاجات انا معملتهاش وبسكت عشان موجعكيش إنما انك تتهميني ف شرفي وأخلاقي انا مسمحش ليكي ابدا
عايزه تعرفي الحقيقه حاضر
روحي اكشفي يامليكه عند أي دكتوره هتقولك انك لسه بنت بنوت وانا ملمستكيش
مليكه ف ذهول وصدمه م كلامه وهي لا تصدق 😲😰
اكمل علي كلامه قائلا.. ايوه يامليكه انا ملمستكيش

انا بعترف اني زمان كنت وسخ مع كل بنت بس عمري ما تعديت حدودي مع أي واحده ولا اعتديت عليها ولا نمت مع واحده لحد الان
انا طول عمري فكرتي ع البنت انها شمال وبكرهم جدا
امي زمان خانت والدي ولما عرف عشقها قتله ولما اتخانقت معاه وهددته انه لو متجوزهاش هتبلغ عنه فقتلها كبرت وانا جوايا كره لأمي ولما دخلت الكليه حبيت واحده 5 سنين ولما اتخرجنا واشتغلنا مع بعض سابتني وخانتني مع مدير المشفى ولما افشتهم ف غرفه جوا المشفى مع بعض هددني انه هيدمر مستقبلي لو اتكلمت ورفدني وضيع مستقبلي ولا مستشفى رضيت تشغلني لأنه طلع عليا سمعه وحشه اني بتهجم ع مرضايا وانا طول عمري ف حالي كرهت نفسي وكرهت صنف الحريم كلهم ومع الوقت فتحت عياده واشتهرت بشغلي وخبراتي وجالس عقد ف المشفى ال انت شيفاها واشتعلت بس لسه سمعتي سبقاني اني بتاع بنات ومقطعه السمكه وديلها وكنت لسه متخانق مع زميل ليا اتمنى اني ببص ع مراته وانا والله شخص محترم وخجول جدا
فكرهت نفسي وقررت ابطل الطيبه ال فيا وابقا زي ما هما عايزين وشايفني واي بنت هتجيلي هلمسها ما كل البنات شمال وخاينين
ف نفس اللحظه انتي دخلتلي عليا وانتي متصابه ف رجلك ترددت كتير قبل ما افكر المسك بس لما افتكرت اتهام الناس ليا وخيانتكم اديتك حقنه تشل حركتك شايفه كل حاجه بس لا تتكلمي ولا تتحركي برغم أن حبيبك محمد واختك موجودين ف الغرفه معانا وانا بكشف عليكي الا ان قلبي جامد وكان ولا يهمني وكل مااحاول المسك وامشي ايدي ع رجلك اكتر واكتر كنت بتقطع م جوايا وحسيت اني بعمل حاجه غلط ف حقك م اول نظره شوفتك فيها حبيتك وحسيت م نحيتك شعور غريب حسيت انك مختلفه عنهم بقيت اقنع نفسي ان كل البنات خينين وشمال بقيت اخفي دموعي بابتسامه قدامك واحاول ابينلك اني مستمتع بلمس جسمك بس تفاجات انك مستجبتيش معايا ومحبتيش ال بعمله فهنا عرفت انك شريفه ومحترمه فعالجت جرحك وغصب عني لمستك عشان انزل الفستان بس اختك شافتني وعملت مشكله معايا حاولت انساكي وعهد ربنا اني مش هعمل كدا تاني ف اي بنت ومش هحاول ابقا وحش ذي ما الناس شيفاني لكن تفاجاه بمحمد جالي المشفى واتخانق معايا وضربني وأكد للناس كلامهم ال بيطلع ه عليا اني سئ السمعه وبتهجم ع مرضايا فقررت انتقم منه واخد حقي
بس مع الوقت بقيت اراقبه واراقبك لقيته بيجيلك وكنت بتقطع ميت مره لما بشوفه معاكي ولما كنت بشوف ضحكتك حبي ليكي بيذيذ وبتعلق بيكي اكتر سألت عليه وعرفت انه باعك والتخلي عنك زمان واتجوز
ساعتها قولت ان الشخص ده مش بيحبك هو بس بيحبك تملك.. عايزك ملكه وبس لأنه متعود أن أي حاجه عايزها تبقا ملكه
وقررت اني لازم افتحلك عنيكي وتشوفين حقيقه الشخص ال قدامك
ولما كنت براقبك وشوفتك اتخطفتي وعرفت ال خطفوكي المافيا ال باعتهم اخو طلقته كنت بتوجع الف مره ونفسي اخلصك وانقذك بس شئ قالي اراقب واحد كان بيراقبك بعد ما اتخطفتي واتفاجأت انه دخل فيلا محمد..
لما نطيت م ع السور وحاول اسمع الكلام ال بيقوله لقيته بيقول لواحده.. تم يافندم ال حضرتك امرتي بيه مليكه المافيا خطفوها
والدت محمد.. اخيرا هخلص منها ساعتها قول بقا الله يرحمها مستحيل تطلع من عندهم عايشه انا طلعت بفكر صح لما روحت لخو اميره وقولتله أن دي كانت بتحوم حوالين ابني وهي ال قالتله طلق اختك عشان تبقى هي الكل ف الكل
الشخص.. ليه طيب ياهانم
والدت محمد.. انت غبي عايز واحده جربوعه ذي دي تدخل الفيلا ده مستحيل لازم اخلص منها
الشخص.. طيب محمد بيه لما يعرف
والدت محمد.. عادي كام يوم ينساها وانا م نحيتي هكره فيها وهجوزه غيرها

كان علي يتكلم ويحكي ل مليكه كل شئ وهي ف زهول تاااااام صامته والدموع ف عينيها تبكي بحرقه 😭

ثم اكمل علي قائلا.. عشان كدا انا قررت احميكي م محمد ومن أمه واتفقت مع واحد والدته بتتعالج عندي ومحتاج لعلاج لها وهو معوش فلوس قررت اساعده ف مقابل انه يخطفك ويجيبك عندي
ايوه كان لازم احميكي منهم انا ال بحبك مش هو انا ال بخاف عليكي مش هو
ويا عالم أمه كانت هتعمل فيكي اي لما تدخلي بيتها المفروض تشكريني مش تجرحني بكلامك
محمد م غير ما يسمعك صدق كلام الناس عليكي والتخلي عنك ذي ما توقعت وانا تمسكت بيكي اكتر وطلبت منك الجواز عشان عارف انك مكسوره ومحتجاني ومستحيل ترفضي لأنك فاهمه اني اختصبتك ومحدش هيتجوزك كدا فوافقتي عليا

نظرت له مليكه وقالت له بصراخ.. عايزين اصدقك وأصدق الهبل ال بتقوله طيب منين تفسر الدم ال غرق الماليه واني صحيت ملقتش ولا اي حاجه ع جسمي وانك ضربتني وفضلت تبوس فيا وقطعت هدومي

نظر لها وقال.. ايوه انا لما شوفتك بالبجامه وشعرك حبيتك اكتر وعجبتيني ومقدرتش امنع نفسي عنك وكان نفسي بس اخدك ف حضني
بس انتي ضربتيني وشوفت فيكي امي وال كنت بحبهم وخانوني وغصب عني محستش بنفسي ومكنتش واعي اصلا لاني شايفك هما وعايز انتقم منهم
اتهجمت عليكي وحاولت ابوسك وضربتك وقطعت هدومك بس اول ما فقدت الوعي انا فوقت لنفسي وفضلت ابكي لاني كنت ذي المتوحش وغلط ف حقك وازيتك
بقيت ابصلك واندم واكره نفسي اكتر
ولما لقيت ايدي معلمه ع وشك
جبت السكينه وفضلت اجرح ف قلبي لأنه السبب هو ال كسرة ووجعك بس والله مقدرتش أقرب منك ولا المسك شوفتك قدامي كرهت نفسي جبت الملايا وغطيتك والدم ال كان ع الملايا ده كان دمي مش دمك كنت باخد الدم م جسمي واجيبه ع الملايا ورجلك واهيئلك انه دمك وحصل حاجه بنا عشان لما اطلب منك الجواز ميبقاش ف حل قدامك وقوات هيتحمل نظراتك ليا وكرهك ليا بس المهم اني احميكي ك نفسك ومن ال حواليكي
وعلى كل حال انتي حره انا قدام ربنا عاقبت نفسي وانتي نفسك شوفتي الجروح ال ف صدري واطريت اكذب عليكي عشان متعرفيش
بس لحد كدا وانا مش قادر استحمل كفايه بجد
عايزه تروحي للي باعك اتفضلي
وخالي بقا أمه تتعامل معاكي
عايزه تبعدي عني واسيبك حاضر
انتي.. انت.. ي طال.. ق.. يا.. مل.. يكه

أخذت تنظر له تبكي ولا تقدر ع الكلام اتفرح ع انها سليمه ولسه بنت وأنه ملمسهاش
ام تفرح ع انه طلقها وعملت ال هي عايزه
ام تبكي ع كلامها ليه واتهامه ليه وجرحه وكسر قلبه
ام تبكي ع ال عملته فيها ام محمد ومحمد
ام تبكي ع فراق علي لها

أخذها علي و وصلها الي بيت اختها وتركها وقال لها ورقتك هتوصلك بكره هي وشنطه هدومك ع اذنك
أخذت تبكي وتفكر هي كدا ارتاحت لما أطلقت ولا ندمانه لأنه لأن..... ها فعلا حست ولأول مره انها تحبه وأنها طول الوقت شيفاه مختلف ومحترم جدا وان ف ظروف اكيد اجبرته يعمل كدا
وحزينه لأنها اتهمته وجرحته رغم أنه ضحى بنفسه وكان ممكن يتسجن ودافع عنها وحماها م والدت محمد
اختها كانت تراها تبكي ولكن لا تريد أن تضغط عليها وقررت تسبها مع نفسها وتسأل ف الصباح لكي ترتاح
**
ف صباح يوم جديد
دخلت فرح ع اختها وجدتها لم تنام م أمس وكانت تبكي بحرقه فسألتها في أي انتي قلقتيني
فحكت كل شئ لاختها
وفرح بكت ع حال اختها وقالت لها.. على بيحبك يامليكه ومن الصعب بل م المستحيل انك تلاقي حد يحبك زييه تاني
انتي ظلمتيه لا م ترجعيله متسبهوش مش هتلاقي حد يحبك زييه
سمعت كلامها وقررت تروح لعلي فلته
وفعلا جهزت نفسها ونزلت اخدت تاكسي وراحت هناك لكن تفاجات ب البواب يقول لها أن الأستاذ علي سافر مع أهله وقرر يعيش معاهم هناك
مليكه بصدمه والدموع ف عينيها.. انت بتقول اي يعني اي مش راجع تاني
والله ياهانم هو قالي كدا وكمان سابلك الورقه دي والشنط دي فتحت الورقه
لقتها ورقه طلاقها
فبكت بحرقه وقالت.. كدا يا علي هنت عليك عايز تتخلى عني ذي ما غيرك عمل دانا حبيتك بجد ومش قادره انام ولا احس بالأمان م غيرك ولا قادره اعيش م غيرك علقتني بيك وف الآخر سبتني
وجاءت تمشي اوقفها البواب وقال لها كمان سابلك الورقه دي
فتحتها لقتها عقد بيع مكتوب باسمها
ركزت ف العنوان لقته الشليه ال ف اسكندريه ال كان خطفها فيه ال قضوا أجمل أيام مع بعض
ذهبت الي اختها وأصبحت تاكل وتنام تاكل وتنام ويوم يعدي وغيره يعدي وهي شبه ميته انسان جسد بلا روح
ف روحها راحت مع حبيبها
وجاء موعد زفاف اختها واطمنت عليها واخرتها انها سوف تترك البيت وتروح اسكندريه تعيش هناك ف المكان ال بيفكرها به
لم تضغط عليها فرح ووافقت مع انها كانت تريد منها أن تأتي معها البلد وتعيش معها هناك
ف تركتها ع راحتها
**
ف صباح يوم جديد ذهبت مليكه الي الاسكندريه وأول ما فتحت الباب بدأت دموعها بالسقوط ع وجهها لأن كل ركن ف هذه الشقه كان تشم فيه راحته وتتخيله بجوارها ذهبت ووضبت البيت ونامت ع الكنبايه التي كان ينام عليها وأول ما وضعت رأسها ع المخده شمت ريحته فبكت بحرقه وقالت.. واحشني اوي ياحبيبي سامحني سامحني ياغالي ع كل كلمه جرحتك بيها وأخذت المخده ف حضنها ونامت
كانت كل ليله تنظر إلى الباب تنتظره انه ف يوم م الايام سوف يأتي
ولكنه لا يأتي
فات يوم واتنين
اسبوع ورا اسبوع
شهر ورا شهر
سنه ورا سنه
وهو لا يأتي وهي تنتظره كل يوم والدموع لا تفارقها ابدا
فقررت انها تشتغل عشان تقدر تعيش وقررت تساعد الناس
كان هناك مكان كبير ف ظهر البيت كان على يركن فيه سيارته
كانت تستفيق كل يوم وتذهب إليه وتوضبه
ومع شغلها ف المشفى زمان مع علي اصبح لديها خبره قليله ف الطب
وفتحت عياده واستعانه بطبيب يشتغل عندها وهي تدير المكان وتبقا مساعدته ف نفس الوقت
واصبحت تساعد الناس وتعالجهم ومن ليس معه تعالجه بدون اي مقابل
أصبحت مشهوره ف الاسكندريه والكل بيحبها هناك
**
بعد مرور ٦ سنوات

ف صباح يوم جديد استيقظت مليكه وقامت م نومها ودخلت الحمام لكي تتوضئ وتصلي وتدعي لربها فإنها كل يوم طول هذه الفتره تدعي ربها أن يرجع لها علي

ثم ذهبت لتحضير الفطور وبعد الإفطار جهزت نفسها وذهبت لشغلها

الطبيب حسام.. صباح الخير انسه مليكه
مليكه.. صباح النور يا دكتور حسام
الطبيب حسام.. تاني مش قولنا خليها حسام بس م غير ألقاب ☺️
نظرت له مليكه بدون اي اهتمام وقالت له.. عن اذنك ورايا شغل
وذهبت لكي تراجع أوراق المشفي
نعم المشفى.. نظرا لتفوقها وحبها للناس لها م العياده ال المشفى ربنا فتحها ف وشها ورزقها وإعطائها ع اد نيتها وطيبتها ومحبته للناس قامت ببناء مشفى مكان العياده بجوار منزلها
وأصبحت مديره المشفى
وقام بتسميتها.. مستشفى الدكتور علي..
رغم أنها مديره المشفى الا انها تعامل الدكاتره والممرضات ع انهم أخواتها وليست مديرتهم ومن وقت للتانى تدخل العمليات تساعدهم وتزور المرضى كل يوم تخفف عنهم وتعطي لهم امل

ورن هاتفها
مليكه.. الو ياوحشه كدا نسيتيني خلاص
فرح.. أنا أقدر ياا اختي ياحبيبتي والله انتي عارفه ملك ومالك هيجننوني خالص اشقيه اوي وكل يوم خناقه ف ألحضانه مش قادرين يقطنعوا انهم كبروا خلاص والسنه دي هيدخلوا أولى ابتدائي خلاص
مليكه بضحك.. ياقلبي انا ربنا يخلهالك يااارب سبيهم ما هما طالعين لامهم شقيه ومجنون 😄
فرح.. لا يااختي انا كنت كدا ابدا دول طالعين لابوهم اال محسساني انه طفل وانا مسؤله منه
😄 ياقلبي انا عندي 3 عيال ف البيت مش عيلين
مليكه.. معلش اقلبي معلش
فرح.. سيبك انتي مني.. اخبارك اي
مليكه.. بخير الحمدالله
فرح.. مش ناويه بقا تريحي قلبي وتكملي نص دينك ونفرح بيكي
مليكه ابتسامتها اتقلبت بحزن وقالت.. تاني يافرح هنتكلم ف الموضوع ده مانتي عارفه رأيي
فرح.. يااختي ياحبيبتي انا نفسي افرح بيكي
انتي كان زمانك دلوقتي معاكي عيال واكبر م ولادي كمان ودخلوا المدارس كمان
انسيه بقا يامليكه دول ٦ سنين ياقلبي تلاقيه نسيكي واتجوز وخلف خلاص عيشي بقا
مليكه بدموع.. مش قادره يافرح حاولت انساه ومش عارفه كل مكان بيفكرني بيه ريحته ماليه حياتي حتى لو اتجوز وخل برودا هفضل طول عمري مستنياه
فرح.. ربنا يهديكي ويسعدك دايما ياقلبي.. المهم عايزين نشوفك بقا
مليكه.. انشاء الله ياقلبي هجيلك ف الاجازه
فرح.. خلاص ماشي ياقلبي.. اسيبك عشان معطلكيش
مليكه.. سلام ياقلبي وسلميلي ع الاولاد
فرح.. م عيني.. سلام
**
بعد مرور اسبوع
ف صباح يوم جديد جاءت حاله طارئه دخلوا غرفه العمليات ووقفوا النزيف وخيطوا الجرح وجبسوا رجله

كانت مليكه عند اختها وقطعت إجازته لما علمت بالحاله دي وبالفعل استأذنت اختها وسافرت اسكندريه
وعندما وصلت المشفي وجدت الطبيب حسام
حسام.. حمدالله ع السلامه
مليكه.. الله يسلمك
حسام قطعتي اجازتك ليه
مليكه.. سمعت ان ف حاله جت امبارح وخطيره كان لازم اجي واكون جمب الحاله دي لأن الاهم م العلاج هي راحه المريض وانك تديله امل انه يعيش ويشفي بسرعه
مليكه كان غافله ع عيون الطبيي حسام عنها عن نظراته لها ال كل إعجاب وحبها اكتر مع مرور الوقت ع طيبتها واهتمامها بالمرضى وحبها للناس وعملها

ذهبت مليكه للغرفه التي بها المريض وجدته نائم ورجله متجبسه ووشه ملفوف بالشاش
شفقت عليه جدا ولكن حست احساس غريب اتجاهه
ف اطمنت عليه وشافت حالته ع الورق وقررت أن تمر عليه غدا لكي تطمئن عليه وذهبت للحاله التي بجانبه ف كل غرفه يوجد بها 3 حالات و3 سرارير والغرفه الواحده كبيره جدا وبها 3 سراير وأحدث الاجهزه وتلفاز وحمام وثلاجه صغيره بها جميع العصائر و4 كراسي
**
ف صباح يوم جديد بعد قيامها بالصلاه والأفطار ذهبت المشفي وبدأت تمر ع كل المرضى وتطمن عليهم تحت أنظار الدكتور حسام الذي قرر واخيرا انه يفاتحها ف الموضوع انه يتادم لها

وعندما جاءت تدخل الغرفه التي بها الحاله الطارئه اوقفها حسام
حسام.. صباح الخير يامليكه
قالت له وهي تدخل الغرفه وتتفحص المريض رقم 1.. اسمي انسه مليكه لو سمحت يا دكتور
حسام.. اسف يا انسه مليكه
مليكه وهي تتفحص المريض 2 .. حصل خير ع كل حال صباح النور دكتور حسام.. اخبار المريض رقم 2 اي
حسام.. تمام حضرتك هو حاليا الحمدالله تعافي وهنكتبله ع خروج بكره بس رافض الاكل
اقتربت منه مليكه والابتسامه ف وجهها.. مالك ياحج مش عايز تاكل ليه هو أكلنا وحش لا انا زحلااانه وتصنعت الحزن
المريض2.. 😄 وانا مرضاش ع زعلك يابنتي انا لو عدي يوم عليا شوفش القمر ده ازعل والله
مليكه.. ربنا يخليك ليا ياحج انا اهم حاجه عندي اشوفك بخير
المريض2.. ربنا يخليكي يابنتي ويصلح حالك ويناولك ال ف بالك يارب ذي ما انتي كدا مرياحاني ومش مأثره مع أي مريض ف المشفي
مليكه.. ربنا يخليك ليا ياحج هو انا بعمل ده كل ليه عشان بس اخد كل يوم دعوه حلوه ذي دي

كانت مليكه تضحك بابتسامه رقيقه وجميله وتهزر مع المرضى تحت عيون المريض3 الحاله الطارئه كان ينظر لها بكل حب واشتياق
ولا يصدق عيونه أيعقل أن هذه هي

مليكه اقتربت م المريض3.. أذية دلوقتي يا استاذ
حمدالله ع سلامتك يلا اتشجع كدا وقوملنا بالسلامه عشان نلعب ضغط سوا كدا هههههه
نظر لها وضحك ع كلامها
اما مليكه فأحسن بشئ غريب عندما سمعت ضحكته
جاءت أن تسأله ع.......
قطعها حسام قائلا.. انسه مليكه ممكن طلب
مليكه.. اتفضل يا دكتور حسام
حسام.. ممكن تقبلي عزومتي ع الغدا الليله
مليكه بعصبيه... اسفه يادكتور انا هنا بقدس كل وقتي للمرضى وبس
حسام.. أنا فاهم والله بس انا كنت حابب افتح معاكي موضوع
مليكه.. اتفضل اتكلم انا سمعاك
حسام. مممممممم هنا طب ازاي
مليكه.. متنساش اني مديره المشفي وانت هنا طبيب وانا عارفه طلبك يادكتور حسام انت لمحتلي اكتر م مره وطلبة وصلي وانا اسفه مش موافقه
حسام.. ممكن اعرف. رفضك
مليكه.. مع انه مش م حقك بس هقولك لاني متجوزه يادكتور

صدمت هذه الكلمه كلا محسام والمريض3
حسام.. ازاي وحضرتك عايشه لوحدك والبيت بجوار المشفي ال انت بنتيها مجراش لاعياده لمشفي ولا مره شوفتك مع واحد ع طول حياتك للمرضى والمشي فقط

نظر لها المريض3 وصدم مما يسمع انها قد اجتهدت وبذلت مجهود وجعلت م مكان عادي لمشفي تساعد به الناس فنظر لها بكل حب وفخر
مليكه.. أنا جوزي مسافر ولما باخد الاجازه بروح أزور اختي وازوره أوقات ومش مستعده ابررلك اكتر م كدا لو سمحت روح شوف شغلك
نظر لها بكل غضب وقال لها.. حاضر
وغادر الغرفه
ثم اتجهت مليكه للمريض 3.. أنا اسفه اني اتلهيت عنك وكنت بتكلم مع الدكتور حسام
احب اعرفك بنفسي انا اسمي مليكه مديره المشفي بس اعتبرني ممرضه عادي انا هنا بعامل كل الناس كاخ واخت لي
انت اسمك اي
المريض 3.. تكلم بصعوبه جدا وصوت مكتوم م الشاش وغير واضح شويه..
اهلا بيكي انسه مليكه.. اه اسف مدام مليكه معلش سمعتك بالغلط بتتكلم مع الطبيب
مليكه.. لا ولا يهمك بس احب تقولي انسه مش مدام
استعجب م كلامها وقال لها.. ازاي انسه مش لسه قايله انك متجوزه للطبيب
مليكه.. أنا اطريت اقوله كدا لما حسيت انه عايز يتجوزني
المريض3.. وانتي رافضه ليه وكذبتي عليه ليه
مليكه.. شكلك فضولي اوي 😄
المريض 3.. لا ابدا والله ب ارتحتلك جدا وحبيت بس اعرف ليه
مليكه.. خلاص انا هقولك بس ده سر 😄
المريض 3.. اتفضلي
مليكه.. أنا كنت متجوزه م ٦ سنين وقعدنا كام شهر مع بعض وبعدين أطلقت كان احن شخص عليا وانا حبيته جدا برغم الشهور ال قضيناها مع بعض الا انه عمره ما لمسني عشان بيحبني وخايف يجرح شعوري وانا كنت لسه مش بحبه ومش واخده عليه بس لما افترقنا
عرفت اد اي انا بحبه ومش قادره اعيش م غيره وكل مكان فيه رحته وبشوفه ف كل مكان بروحه فعاهدت نفسي اكون ليه وهفضل مستنياه العمر كله حتى لو اتجوز وخلف بردوا هستناه واي حد بيطلب ايدي برفض وافهمه اني متجوزه
وعشان هو سابلي البيت ده انا قررت تساعد الناس باسمه
المريض 3.. ازاي يعني
مليكه.. المشفي هنا.. اسمها مستشفى الدكتور علي.. ع اسمه واي حد بيدعيلي بقوله ادعي للدكتور علي مش ليا
لاني بحبه بدعيله كل يوم وبتمناله الخير وبخلي الناس تدعيله
نظر لها والدموع تخرج م عيونه
فنظرت له مليكه وقالت.. مالك ف حاجه بتوجعك
المريض 3.. لا ابدا بس فاكرتيني بيا
مليكه.. ازاي
المريض 3.. اصل انا حبيت واحده سنين وطول الوقت متخيل انها نسياني وزمانها اتجوزت وعايشه حياتها وانا كنت بتقطع كل يوم على فراقها ولما مقدرتش اعيش م غيرها قررت ارجع بعد السنين دي كلها واقولها اني لسه بحبك
بس للأسف عملت حادث ع الطريق قبل ما اوصلها
مليكه والدموع تنزل ع خدها.. ربنا يشفيك وتروح وتعترفلها بحبك انا حاسه بيك والله
المريض 3.. ما الحمدالله ربنا استجاب لدعائي وشوفتها
واخيرا اطمنت عليها وعرفت انها عايشه ع ذكرايا ولو عشت طول عمري مش هلاقي حد ف حبها وجمالها وطيبتها واخلاصها ليا حتى ف غيابي حد بعد ما........... طلقتها وسافرت
مليكه!!! 😲..
بعد ما سافرت مع اهلي ع طول هي ف بالي اشتغلت هناك عشان انساها ومقدرتش ابدا حاولت كتير ارجع بس كان دايما بيجي ف بالي انها رجعت للي كانت بتحبه....... محمد
مليكه 😰😲.. عليييييييييييي

الخاتمة

وصلنا الفصل ال فات لما
مليكه كانت تحكي لمريض 3 عن حياتها وظلمها الحب وقالت.. . أنا كنت متجوزه م ٦ سنين وقعدنا كام شهر مع بعض وبعدين أطلقت كان احن شخص عليا وانا حبيته جدا برغم الشهور ال قضيناها مع بعض الا انه عمره ما لمسني عشان بيحبني وخايف يجرح شعوري وانا كنت لسه مش بحبه ومش واخده عليه بس لما افترقنا
عرفت اد اي انا بحبه ومش قادره اعيش م غيره وكل مكان فيه رحته وبشوفه ف كل مكان بروحه فعاهدت نفسي اكون ليه وهفضل مستنياه العمر كله حتى لو اتجوز وخلف بردوا هستناه واي حد بيطلب ايدي برفض وافهمه اني متجوزه
وعشان هو سابلي البيت ده انا قررت تساعد الناس باسمه
المريض 3.. ازاي يعني
مليكه.. المشفي هنا.. اسمها مستشفى الدكتور علي.. ع اسمه واي حد بيدعيلي بقوله ادعي للدكتور علي مش ليا
لاني بحبه بدعيله كل يوم وبتمناله الخير وبخلي الناس تدعيله
نظر لها والدموع تخرج م عيونه
فنظرت له مليكه وقالت.. مالك ف حاجه بتوجعك
المريض 3.. لا ابدا بس فاكرتيني بيا
مليكه.. ازاي
المريض 3.. اصل انا حبيت واحده سنين وطول الوقت متخيل انها نسياني وزمانها اتجوزت وعايشه حياتها وانا كنت بتقطع كل يوم على فراقها ولما مقدرتش اعيش م غيرها قررت ارجع بعد السنين دي كلها واقولها اني لسه بحبك
بس للأسف عملت حادث ع الطريق قبل ما اوصلها
مليكه والدموع تنزل ع خدها.. ربنا يشفيك وتروح وتعترفلها بحبك انا حاسه بيك والله
المريض 3.. ما الحمدالله ربنا استجاب لدعائي وشوفتها
واخيرا اطمنت عليها وعرفت انها عايشه ع ذكرايا ولو عشت طول عمري مش هلاقي حد ف حبها وجمالها وطيبتها واخلاصها ليا حتى ف غيابي حد بعد ما........... طلقتها وسافرت
مليكه!!! 😲..
بعد ما سافرت مع اهلي ع طول هي ف بالي اشتغلت هناك عشان انساها ومقدرتش ابدا حاولت كتير ارجع بس كان دايما بيجي ف بالي انها رجعت للي كانت بتحبه....... محمد
مليكه 😰😲.. عليييييييييييي
نظر لها بألم وهي رأت دموعه وتالمت ع جروحه
قعدت بجانبه تمسك يده وتبكي ع حاله
مليكه.. متبكيش ياعلي انا جنبك مش هسيبك وقدر الله بما شاء فعل والحمدالله انها جت ع قد كدا سليمه انشاء الله كلها كام اسبوع ونفك الجبس وتقوم بالسلامه
نظر لها بألم وقال.. يااااا لسه بعد المده دي كلها لسه بتخافي عليا فاكره لما كنت مريض وحرارتي عاليه وفضلتي سهرانه جمبي انا كنت وقتها ف قمه السعاده وتعمدت أفضل تعبان عشان اشوف قلقة عليا واهتمامك بيا طول الوقت
نظرت له مليكه وهي تبكي.. أنا م امتى نسيت حاجه بنا طول الوقت انت مش بتفارقني ريحتك ف كل مكان ف البيت انا سبت بيت اهلي ورفض اعيش مع اختي ف بلدنا وجيت هنا اعيش ف بيتكال فيه رحتك وعهدت نفسي عمري ما هتجوز غيرك لأنك جوزي حتى لو انت فارقني وطلقتني هتفضل قدام ربنا جوزي ياعلي وانا اااااسفه بجد اسفه ع كلامي ليكي وجرحك بالطريقه دي بس دايما كان ف شئ جوايا يقولي انك عكس ال شيفاه وانك م جواك طيب جدا
قاطعها على قائلا وهو يضع يده ع فمها .. هشششش مش عايزك تجيبي سيره الماضي احنا ولاد النهارده.. تصدقي انا كنت خايف اوي لتكوني اتجوزني وخلفتي م غيري
نظرت له بابتسامه وضحكه.. وانا كمان كنت بفكر فيك نفس الكلام بس الحمدالله بقا
على بابتسامه ويغمز لها 😄😉.. الحمدالله ع اي بقا
نظرت له بكسوف وخجل واصبح حدها كالطماطم ☺️☺️.. يعني الحمد الله... ع انك متجوزتش...

نظروا ال بعضهم وضحكوا م قلبهم

مليكه كل يوم تأتي المشفى تقعد بجانبه ولا تفارقه حتى ينام
**
مليكه بالصدفه سمعت م اختها أن محمد مراته جابت بيبي وعمل احتفال كبير ف الشركه
هي متنكرش انها زعلت جدا لأنه ولا مره فكر يدور ع الحقيقه وأنها كانت ضحيه مجتمع فاسد وضحيه والدته ال كانت عايزه تخلص منها
للأسف ف رجاله كتيره بتمشي ورا امهم ف كل حاجه
ودي حاجه بتاعني منها بنات كتير اوي
وقررت تنسى الماضي
ونظرت لعلي وهو نائم وحمدالله ع النعمه ال معاها
ف لولاه ياعالم والدت محمد كانت عملت فيها أي وكلام الناس وغيرهم
هو حماها م كل الناس
أنه حقا قليق جدا م وجوده ف الدنيا
**
بعد مرور شهرين
تم بحمدالله شفاء على بفضل مليكه ووقتها بجانبه
دخلت الغرفه ومعها عجاز.. صباح الخير.. الجميل صحي اخيرا كل ده نوم
ضحك لها وقال.. صباح النور
مليكه.. طيب يلا انا جبتلك الإعجاز ده وهسندك عشان خلاص هتخرج النهارده وتروح بيتك
على.. بس انا مش قادر امشي ع رجلي
مليكه.. اومال انا روحت فين هتتسند عليا وبعدين يابكااااش المشفى ف دهر البيت 😄
ضحوا هما الاثنين واقتربت منه وهنا شم راحتها واغمض عيونه ثم فاق ع صوتها وهي تقول..
اي مشبعتش نوم ولا اي يلا ياعم الكسلان واخذته وهو استند عليها حتى خرجوا م المشفى ودخلوا البيت
وأول ما وضع رجله ف البيت اغمض عينيه وافتكر كل لحظه جميله بينهم والمطبخ لما دخلوا سوا وجه وا الاكل سوا وخروجها م الحمام بالفوطه ورخامته عليها وضحكها وهزارها ثم تذكر غضبها وبكائها
وقال لها

مليكه انتي بجد سمحتيني
نظرت له وقالت.. انت ال المفروض تسامحني ياعلي
انا الحب ظلمني وانت ال انقظتني
بس للأسف دمرتك معايا وظلمت حبك ليا داويت جروحي وجرحتك انا
اقترب منها وشدها لحضنه وقال.. عايزين نفتح صفحه جديده ممكن
قالت له.. حاضر واغمض عينيها تستمتع بحضنه ال حلمت بيه م سنين وكانت مستنيانه وهو نظر لها ف عيونها وقبلها بكل شغف وحب
وهي مستجابه معه ثم فاقت بسرعه م شرودها
ومبتعده عنه قائلا
.. على.. كدا حرام انت مش جوزي وكدا بنغضب ربنا.. أنا آسف مش هقدر اعمل كدا
قال لها.. عشان كدا انا بحبك م زمان لاني عارف انك مختلفه ومحترمه كفايه انك فضلتي مستنياني الوقت ده كله حد غيرك كان اتجوز ونسي
مليكه.. أنا عايشه ع ذكراك وهموت ع ذكراك
ضمها لحضنه جامد حتى كادت ضلوعها أن تنكر
مليكه بألم.. ااه على انت بتوجعني
نظر لها وضحك وقال.. الحضن ال ميكسرش الضلوع ملوش لازمه 😄

( ماشي ياعم على خلينا نجوزكم بقا ونخلص منكم بدل ما هتخربوا الدنيا)
نظرت له مليكه بكسوفه وضربته ع صدره وقالت.. بس بقا ياعلي الله ☺️ ونظرت ف الارض
نظر لها قائلا.. يالهوي ع كلمه على ال طلعه م بوقك دي و خطفت قلبي
وعلى كسوفك ال بحبه اوي
لا انا مش قاااادر خلاص هاتولي المزووون ياعاااالم وشدها لحضنه مره اخرى وهي ضربته وابتعد عنه
مليكه بضحك 😄 وبعدين معاك ما تحترم نفسك بقا الله
**
ف المساء جاءت اختها وزوجها وأولادها
وجاءت عائله علي

ف فندق اسكندريه
ف غرفه ما كان يقترب علي وخاله يسنده وهو مازال يعرج ع رجله واقترب ال غرفه مليكه وطرق الباب
خرجت أجمل فتاه ف العالم تطل بفتانها الأبيض وشعرها الطويل الذي يخطف نظرات اي رجل
اقترب منها وقبل رأسها وقال لها
مبروووووك ياعروسه
قالت له برقه ودلع.. مبروووووك عليك انا
فمسك يدها
ونزلوا ع السلالم ودخلوا القاعه وكان أجمل فرح ف العالم وكانوا سعداااء جدا وسط أصحابهم واهلهم

على.. ما تيجي نقوم نرقص
مليكه 😄.. ازاي وانت بتعرج ع رجلك بقا
على... 😄.ماانتي هتشليني ولا عندك مانع
مليكه.. ههههه انا طول عمري اسمع ان الراجل بيشيل عروسه يوم فرحها مش العكس
على.. 😄 نحن نختلف ع الآخرون تماما 😉
وذهبوا للرقص تحت أنظار الجميع وابتسامتهم لهم
وبعد ذلك ذهبوا ال غرفتهم ف الفندق التي كانت أجمل غرفه
متزينه بالورد والشموع وعلى السرير مرسوم قلب بالورد والشيكولا
ال اول ما شفتها مليكه جريت عليها وقالت الللله شيكولااااااا
نظر لها ع طفولتها وضحك كثيرا ع شكلها الطفولي
وقال لقد أحببت طفله واجمل طفله
واقترب منها
ولكنها اتكسفت منه وصرخت.. عااااااااا
انت هتعمل اي
ضحك كثيرا وقال.. هنام
طيب ممكن تطلع بره عشان اغير الفستان
نظر لها ورفع حاجبه وقال.. أنا جوزك ع فكره ف عادي تعملي كدا قدامي 😄
حدفت عليه المخده وقالت له انت قليل الأدب
فضحك بشده ع كلامها وقال لها سوف ادخل الحمام وعندما تنتهي نادي عليا
دخل الحمام ينتظرها وخلع الجاكته والبنطلون وكاد أن يخلع القميص سمع صراااخها
فخرج بسرعه م الحمام بقلق.. أي أي ف ايه مالك
مليكه نظرت له وانكسفت جدا منه لانه كان لا يلبس اي شى غير قميص فقط وشكله مسخرررره فلم تعد تحتمل وانفجرت ف الضحك 😄
قال لها.. بتضحكي ع اي
شاورت له ع لبسه.
نظر ال نفسه وأخذ يضحك واتكسف م نفسه
اعمل اي ما انا متجوز واحده مجنونه خضتني وفزعتني فخرجت كدا
قوليلي صح كنتي بتصوتي ليه
نظرت له وقال بخجل.. السوسته بتاعت الفستان مش عايزه تتفك
نظر لها وقال.. ياااارب صبرني ع المجنونه دي بقا عشان سوسته تصرخي
مليكه بدموع.. اعمل اي طيب ما هي عذبتني
أخذها ال حضنه وقال لها خلاص متزعليش وهي ف حضنه وضاممها له وضع يده ع ظهرها وفتح لها الفستان
وبلحظه كان رفعها داخل حضنه والتقط شفاتيها بقبله مشتاقه لاقصى درجه
لتجذبه هى لها اكثر ويدها تبعد عنه قميصه بسرعه مجنونه..
وهي لا تتدرك ما تفعله
ف غياب 6 سنوات كفيله لاشتياقا له
و..
عيب بقا كدا نسيبهك وتسكت شهرزاد ع الكلام المباح
**
بعد مرور سنه ونصف
مليكه تدخل غرفه العمليات لتولد ومعها زوجها علي.. تصرررررررخ بشده قائلا انت السبب انت السبب ياعلي انت ال عملت فيا كدا انا بكررررررررررررررررررهك
ضحك كل م ف المشفى عليهم حتى اختها وزوجها علي
وقال لها.. هو انا السبب ليه غصبتك انا ع حاجه يااختي الله 😄 ما كله رضاكي
نظرت له ملك بحنيه وقالتله.. ممكن تقرب مني ياحبي
اقترب منها بكل حنان وفجأه عااااااااااا
صرخت ف ودنه وعضته
على.. اااااه يابت العضاضه انا محتاج كده ٢١ حقنه هههههههه
بعد ساعات خرجت م العمليات ومعها احمد وريتاج أولادها التوائم
وعاشوا ف سعاده
للأبد
نظر لها على قائلا.. ربنا ما يحرمني منك يا اجمل حاجه حصلتلي ف حياتي
وضمها ال صدره وضم أولاده إليهم وقعدوا ع كنبايه حبهم التي تحمل الكثير م الذكريات الجميله والمؤلمه يشاهدون التلفاز ويضحكوا

وتوته توته خلصت الحدوده حلوه ولا منتوته
هههههههه
**
تمت بحمد الله
روايتي الجديدة اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent