Ads by Google X

رواية معشوقتي الصغيرة الفصل الرابع والفصل الخامس

الصفحة الرئيسية

  رواية معشوقتي الصغيرة الفصل الرابع والفصل الخامس بقلم نوران محفوظ عبر دليل الروايات

ملحوظة قبل البدأ: عند البحث عن في جوجل عن الرواية اكتب "رواية معشوقتي الصغيرة دليل الروايات" لكي يظهرلك جميع فصول الرواية

رواية معشوقتي الصغيرة البارت الرابع 4

ف المستشفى
الجد : وهو يذهب ليوسف ايه يا بنى ف ايه 
يوسف بيعيط وبس 
مجدى : قول يا يوسف ايه الا حصل متقلقناش 
يوسف ببكاء : فوزى ومراته عملوا حادثه وماتوا
الجد : لااا مستحيل فوزى ابنى انا عايز ابنى 
مجدى : اخوى ااااه 
يوسف حضن ابوه : وقالوا ربنا يصبرنا يا حج 
ومجدى راح حضنهم وبكا رجال الدمنهورى التى لم يبكوا طوال حياتهم فهم يجعلوا الناس تبكى وهم لاااا
ولكن فقد فقدوا جوهرتهم نعم ففوزى   كان 
جوهره لهم كيف ولما لا يكن جوهره 
فكان سند ابيه 
وضهر اخيه 
وعكاذ ثالثهم
لما لا يبكوا
اول من وعى للحال الذى هم فيه كان الاب 
الجد : اولاد الدمنهورى كيف الصخر ما بيلين
قوموا علشان جنازت ولدى ومراته 
انت يا يوسف لازم تجمد انا عارف انك بعتبره ابوك مش 
اخوك بس ده الوضع يابنى أقف اكده ومتبينش ضعفك 
وبنت فوزى لازم تشوفه قبل ما يندفن وكمان تشوف 
امها 
روح هاتها يا مجدى 
يوسف : هكلم أسر اقوله يجهزوا
الجد : ماشى 
وانت يا مجدى شوف الإجراءات ايه 
يوسف و هو يرن على أسر 
وبينما أسر كان جالس مع كارمن يتحدثوا سويا ف عادتهم ف اول يوم اذا كانت كارمن او هو ذهب زياره له او العكس 
فيظلوا يتحدثوا سويا حتى يغلبهم النوم 
قطع حديثهم رنين هاتف أسر 
كارمن : فونك بيرن يا اسر 
أسر: اه ما انا سامع 
كارمن : طاب رد انت مسكه ومش بترد ليه 
أسر : اصل ده بابا مش المفروض انه ف البيت 
كارمن : اها
أسر : السلام عليكم 
يوسف : وعليكم السلام يا حبيبى 
كارمن معاك صح هاتها وتعالى ع 
مستشفى ......
أسر : ليه ايه الا حصل 
يوسف بعصبيه: اخلص يا أسر وتعالى على طول 
وأغلق الفون 
أسر ف نفسه يا ترى ف ايه 
واستيقظ ع صوت كارمن 
كارمن : ايه يا اسر عمو عايز ايه 
أسر : مش عارف  بس قومى البسى على ملبس انا كمان 
كارمن : ليه احنا هنخرج
أسر : مش عارف يا كوكى بس البسى يلا 
كارمن : ماشى 
*وصل أسر وكارمن للمشفى*
أسر : ايه ف ايه يا بابا وجدى وعمى هنا ليه 
يوسف بدموع : عمك فوزى ومراته 
أسر بلهفه : مالهم 
يوسف : عملوا حادثه وماتوا
أسر بدموع حول ان يخفيهم فهو ليس خلق له البكاء كم يعتقد : الله يرحمهم 
الجد لكارمن : ادخلى الاوضه دى يا كارمن  
كارمن ببرائه : ليه يا جدو 
الجد بعصبيه وصوت عالى : ادخلى الاوضه اخلصى
أسر عندما   سمع صوت جده عالى 
أسر : جدى متكلمش كارمن كده  واوضة ايه الا تتدخلها
انا مش هسمح بكده ده مستحيل 
الجد : خالى ابنك يخرص يا يوسف 
وانت  يا كارمن ادخلى الاوضه دى فيها بابا وماما 
أسر بعصبيه وصوت عالى : انت عايز تدخل طفله مشرحه
ايه الهبل ده انا لا يمكن ارضى بحاجه زى دى 
الجد بصوت عالى مخيف  جعل كارمن تبكى من الخوف 
فهى لا تعرف اى اوضه يريدون منها ان تدخلها
ولما أسر لا يريد 
ولكنه تثق فيه 
الجد : كاااااارمن اسمعى الكلام 
أسر بنفس اللهجة: انا قولت لا يعنى لااا وانت الكلام واضح 
كارمن وهى تتجه لأسر وتقول : أسر انا خايفه انا عاوزه اروح 
من هنا 
الجد  : وانت مين علشان تقف قدامى 
أسر  : انا أسر الدمنهورى 
يوسف مقاطعا تللك المعركه فهو يعلم انا الاثنين لا يقلوا عصبيه او قسوة عن بعضهم 
يوسف : يلا يا والدى علشان لسه قدمنا سفر 
أسر روح هات سيف وتعالى على الصعيد 
أسر : تمام يلا يا كارمن 
كارمن : يلا 
الجد : كارمن هتروح معانا 
أسر متجاهلا كلام جده 
أسر : يلا يا كارمن 
كارمن حائرة تسمع كلام مين 
أسر بعصبيه : كاااااارمن 
أخفت كارمن من صوته وذهبت معه 
تنهد الجد بقلة حياه : فهذا الحفيد يشبه للغايه بل واخذكل صفاته من العصبيه والقسوة وغيرها 
وصل أسر البيت وأيقظ سيف وسافروا الصعيد 
وهم ف الطريق لم يصمت سيف عن سبب السفر 
سيف : بس بردوا مش قلت احنا مسافرين ليه 
أسر : انت سألت السؤال ده كام مره 
سيف : كتير بس انت مردتيش 
أسر : وتفهم ايه بقا من عدم ردى 
سيف : ممكن مش عايز تجاوب 
أسر : ايو بالظبط 
كارمن كنت عايز اتكلم معاك ف موضوع قبل منسافر
كارمن : نعم يا اسوره 
أسر : كوكى انت تعرفى ايه عن الموت 
سيف مستغرب سؤال أسر بس متكلمش ولا سأله
كارمن  : اعرف ان الا بيموت مش بنشوفه تانى بس هو
بيشوفنا بس بتسأل ليه 
أسر : عرفتى الكلام ده منين 
كارمن  : ماما هى الا قالتلى كده 
أسر : وانت بتصدقى كلام ماما صح 
كارمن : اه ماما عمرها ما كذبت عليه 
أسر : تمام بقى يا كوكى ماما وبابا حصل معاهم حادثه وهما 
قالولي اخد بالى منك لأنهم مش هتشفهم تانى 
كارمن ببكاء : ليه هما مش بيحبونى والله مش هزعلهم 
وخلاص هحب بابا اكتر منك علشان ميزعلش  بس
مش يسبونى
سيف بحضه: انت قصدك ان انطى
 وعمو فوزى ماتوا 
وما نطق هذا اللفظ الا وكارمن تصرخ 
كارمن بصريخ: انا عايزه بابا وشرعت ف البكاء 
اكتفى أسر بأخذنها ف احضنه وأصبح يربت على ظهره 
لتهدء وكان سيتحدث لولا أن السائق اخبره بوصلهم
وفى هذه الأثناء كانوا مجدى ويوسف والجد وجثمان 
فوزى وزوجته وصلوا 
دخلوا البيت فكان موحشا للغايه فهناك من تصرخ ومن تبكى 
فذداد بكاء كارمن وتشبثها بأسر
ونهال تنظر لها بخبث شديد فكم تمنت لو كانت معهم 
وتخلصت منها أيضا 
نهال ذهبت لها : وجذبتها من أحضان أسر
أسر : عايزه منها ايه 
نهال : المفروض تكون مع الرجاله مش اكده صوح
أسر : طاب هاتى كارمن محدش ليه علاقه بيها 
نهال : ف ايه يا اسر هتقعد اهنى على ما الجنازه تخلص 
أسر نظر لكارمن وقال : كوكى خليكى هنا ع ما أجى  
كارمن ببكاء : لااا مش تسبنى هو انت عايز تسبنى زيهم 
أسر بحنيه وحب : لا يظهروا سوى لها : مش هتأخر 
خليكى مع نهال لحد مجى اخدك 
كارمن : ببكاء مش تتاخر عليا 
أسر : مش هقدر 
ذهب وطرقها مع تلك الحيه 
نهال وهى تجذبها من يدها وتقول : عرفتى الا حصل ابوكى وامك ماتوا وانت معتش معاكى حد 
والكل هيضربك وكلهم بيكرهوكى 
كارمن ببرائه : ليه يا عمتو هو انا عملت حاجه 
نهال بخبث : هو كده دا الا بيحصل لأى حد اما امه وابوه يمتوا 
كارمن : بس أسر مش هيسبنى
نهال : لاا هيسبك زى بابا وماما 
كارمن بصوت عالى : لااا مش هيسبنى وفى هذه اللحظه نزل كف نهال على وجهه كارمن وقالت : انت بتعلى صوتك عليا يا بت 
كارمن : ببكاء واللهى لاقول لبابا زى كل مره 
 وكنت مريم تشاهد ما حدث وهى تنظر لوالدته بكره
نهال : فين بابا مات يا كوكى وهتبقى انت خدامه لينا 
كارمن ببكاء : أسر مش هيسبنى انا عارفه 
نهال : وهى تذهب  :نبقا نشوف ايه الا هيحصل

رواية معشوقتي الصغيرة البارت الخامس 5

أسر لنهال : كارمن فين 
نهال : مش عارفه كانت هنا 
أسر بصوت حاد وعصبية خفيفه : انا مش سيبها معاك 
نهال بتوتر خفيف : اصلا كان ف حاجات لازم اعملها 
أسر مشى وسبها وراح يدور على كارمن وافتكر 
لما بتزعل بتروح عند النخل 
وكما توقع أسر 
أسر بحنيه وهو يجلس بجانبها قاعده لوحدك ليه يا كوكى 
كارمن  ببكاء وبحه من أثره : مفيش 
أسر : قام وخدها ومشى : طيب علشان جدوه عيزك
علشان هنقرأ الوصيه 
كارمن : هى ايه دى 
أسر : دى زى جواب والدك كاتب فيه كلام ولازم 
يتنفذ 
كارمن وهى تزيل دموعها: ماشى 
وكانوا قد وصلوا البيت 
أسر وقد لأحظ خد   كارمن الاحمر وقد تحولت عينيه للون
الاحمر من الغضب وقد لأحظت كارمن تغير ملامحه 
وقد خافت من ذلك التغير التى ف نظرها 
انه تغير بدون سبب
أسر بصوت حاول جعله طبيعى : كارمن 
كارمن بخوف : ف ايه يا اسر 
أسر : مين الا ضربك 
كارمن بخوف : وهى تتذكر كلام نهال لو حد 
عرف مش هضربك كف واحد لااا
دا انا هضربك اكتر
كارمن : مش حد صدقنى 
أسر : من امتى بتكدبى عليا اخلصى قولى مين 
نهال وقد اتات لكى تخبرهم ان الجد يريدهم 
نهال : يلا يا اسر جدك عايزك 
وقد تجاهل أسر كلامها 
أسر : مين الا ضربك يا كارمن 
نهال بخوف من ان يعلم حد : م مفيش ح حد ضربها 
كارمن بدموع : ايوه مفيش 
أسر كان سوف يتحدث ولكنه قد حديثه مريم وهى 
تقول انا عارفه مين 
أسر بحده : قولى يا مريم
مريم بخوف من نظرات والدتها ولكنه يجب أن تخبره 
حتى لا تأذى كارمن مره اخرى 
مريم : ماما هى الا ضربتها 
أسر : ايه الا سمعته ده يا نهال 
وهنا تجمع العائله ع صوت أسر العالى 
الجد : ايه الا حوصل 
أسر : فيه ان نهال هانم اتجرأت ومدت ايديها 
ع كارمن 
ثم وجها كلامها لنهال
أسر : لولا انك مرات عمى كنت عرفتك ازاى تتجرئى 
وتعملى كده 
مرفت بهدوء وهى تحتضن كارمن التى كانت تبكى بدون صوت 
مرفت : خلاص يا أسر  مش هتكررها 
أسر : تفكر وانا امحيها من على وجه الأرض 
وانت وهو يشير لنهال اعتزرى من كارمن 
حالا 
نهال بتكبر: انا مستحيل اتأسف لعيله
مجدى بحزم : نهااااال
نهال بخوف هى تعلم طيبة مجدى كما تعلم عصبيته 
نهال : معلش يا كارمن سامحينى
كارمن بدموع ماشى 
نهال وهى ترمق بنتها بنظرات  لا يفسرها سوها 
وتركتهم وماشت 
أسر: تعالى يا كارمن واخءها ف حضنه 
الجد : يلا علشان الوصيه
الوصيه 
***
السلام عليكم 
احبائى والدى العزيز لا تحزن منى ان كنت خالفت 
اومرك او عصيتك فلك اسفى
فأنت الشعله التى انارت طريقى  لا تحزن ع ماماتى
ف انا ف مكان اجمل من هذا 
يوسف اخى لا تحزن فظهرك وسندك لم ينكسر 
فأنت لديك أسر عوضه الله عليك به اعلم انك لن تنسانى 
ويعلم الله انى كنت اعملك ع انك ولدى وليس اخى 
فأنت حبيبى لا اريد ان اراك ضعيف 
مجدى اخى اعلم انك مهزوز ولكن بلا يجب أن تكون قوى وان تكون  سندهم اعلم ان يوسف ف أوج وأكثر حالات ضعفه 
 اخى اثق فيكى فستئمنتك على اخى وابى 
بينما انت يا يوسف الواصى على ابنتى لمدة خمس سنوات وبعد ذلك تتحول الوصايا لأسر واذا حدث لك شئ 
قبل انتهاء فترة الوصايا يكون أسر الواصى عليها ولا تتركها فخذها معاك هى وحبيبه 
وبعد اذنكم جميعا فلقد كتبت جميع املاكى باسم ابنتى الحبيبه كارمن 
كارمن حبيبتى اعلم انطى لن تفقهىمن كلامى شئ ولكنى مطمئن عليكى وعلى والدتك مع أسر 
أسر بنى كارمن امانه لديك حتى تصل من العمر 22 
 والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
***
 كان الجميع منهار من البكاء عدا تلك الحيه 
التى انصدمت من ان فوزى كتب جميع املاكه
لإبنته وجعل الواصى أيضا يوسف لما هذا الحظ 
***
 وعدت أيام العزا 
وكان الجميع جالس يتناول الطعام 
وأسر يطعم كارمن
الجد : متاكوليا أسر وهى تعرف توكل نفسها 
أسر بنظرات غضبه : انا كده مرتاح 
تنهد الجد بقلة حيله من هذا الأسر 
الجد : يوسف لازم ترجعوا يبكوا يبنى خلاص ملهاش لازمه قاعدتك 
يوسف : ماشى يا حج 
الجد : بس سيبواكارمن معايا كام يوم 
أسر : مش هيحصل 
الجد بغضب :  هو ايه 
أسر ببرود : انك كارمن تستنى ساعه هنا وانا مش معاها 
نهال بسخريه: ليه انت هتفضل معاها طول العمر 
اسر ببرود شديد : ايوه وعفكره مش يخصك الموضوع 
وسبهم وخد كارمن علشان يجهزوا الشنط 
الجد : ابنك ده فظيع يا يوسف 
يوسف بمرح : شبهك يا بابا 
الجد : اه هو الوحيد الا خاد صفاتى 😅 
google-playkhamsatmostaqltradent