رواية عشق بين بحور الدم الفصل الرابع و الثلاثون 34 - بقلم اسماء السيد
part34
في الصباح...... وتحديدا في قصر العميري.... في غرفه جليله.....
كانت تجلس جليله وهيا بتبص قدامها للاشيء كدا لانها من امبارح الصبح مخرجتش من غرفتها......
كانت بتتذكر ذكريات الماضي......
_استني يازيدان اني مش بعرف اقشر القصب......
=يا ابوي اني اقشرهولك يا نور العين......
_انت متعرفش اني هحبك اد اييه يا زيدان.....
=اني احبك اكتر ياعمري امتا بقا نتجوز ونرتاح.....
_انا خايفه اووي يازيدان لا متكونش لياا....
=يابت انتي عمري ومقدرش اعيش من غيرك.....
&&&&&&&&&
بيدخل عمران وبقفل الباب وبيبص عليها بيلاقيها كدا وبيتنهد....
عمران بهدوء:ياما...
جليله من غير ماتلف:نعمم..
عمران بيقرب منها وحط ايده علي كتفها:مالك...
جليله بتبصله:مفيش ياولدي..
عمران بهدوء:متأكده.....
جليله بتعب:اايوا ويلا روح عشان عاوزه اناام ..
بيبصلها عمران وبيتنهد وبيتجه للخارج...
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر الجارحي..... وتحديداً في الصالون...
كان متجمع الجميع ومحامي العيله ورانيا ومعادا دهب وادهم....
والجميع كان منتظر ادهم...
عزيز:فين ولدك يا اميين
امين بهدوء:بعتله حد وقال انه نازل ..
صفيه:اهوو ادهم..
كان نازل ادهم وهو يرتدي جلباب صعيدي لونه اسود وعلي اكتافه وشاح صعيدي وممسك بعصي الكبير ويرتدي ساعته السوداء الفخمه .... وخلفه دهب التي ترتدي دريس اسود بحملات وتحته قميص ابيض وطرحه سوده وكوتش ابيض وكانت شديده الجمال.....
ادهم بصرامه:سلام عليكم..
الجميع:وعليكم السلام....
بيقرب ادهم وبيقعد علي كرسي جده الي في النص ودهب بتقعد علي يمينه....
ادهم بجمود:خير يا محمود
محمود المحامي بتوتر:خير ان شاء الله يا كبير اني كنت جاي عشان تقسمو الورث حسب وصيه المرحوم...
اميين بستغراب:وابوي عامل وصيه لييه..
محمود بهدوء:الحاج زيدان جالي قبل موته ب اربع ايام وكتب وصيته دي...
ادهم بحده:اقرأها.....
محمود بتوتر:حاضر احم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد السلامات والتحيات انا والدكم وجدكم زيدان الجارحي اقر وانا في كامل قوايا العقليه ان الكبير من بعدي هو ادهم حفيدي والاراضي الي في الجهه الغربيه ملك لعزيز ابني والاراضي الي في الجهه القبليه والمزرعه ملك لجبري ابني وفرع الشركه الي في قنا ونصف باقي الأراضي لامين ابني
اما الشركه الرئيسيه وباقي شركات التي في مصر والقصر وجميع اموالي في البنوك وباقي الارضي لادهم حفيدي وانا اطلب منه ان يكون عادل وشريف ولا يترك بلدته من تاني. واما جميع اراضي والمزارع التي في الشرق ملكاً لغالب حفيدي وانا بطلب من غالب ان يتم جوازه علي رقيه العميري فوراً.والدهب والصندوق الاحمر المغلق بمفتاح الذي في خزانه غرفتي ملكاً لجليله العميري...... والسلام عليكم يا حبايبي وحبيباتي...
بيتصدم الجميع من اسم جليله....
دهب بصدمه:ستي جليله
صفيه بستغراب:ولييه يروحو لجليله العميري...
محمود بهدوء:وكمان في معايا جوابين واحد ليك ياكبير وواحد للست جليله العميري ومطلوب انك تقرأه لوحدك....
ادهم بهدوء:هاتهم وانا هعطيه للحاجه جليله...
بيمد ايده في حقيبته وبيمدله الجوابين......
ادهم ببرود:مرت عمي....
عايده:اؤمر ياولدي.
ادهم:هاتيلي كل حاجه في خزنه جدي دلوك..
بتبصله عايده بهدوء وبتقوم وتطلع تنفذ كلامه...
ادهم:اطلعي هاتي شنتطك رايحين قصر العمايره.
بتبتسم دهب وبتقوم وتتجه لجناحهم.....
عزيز:تشكر يا محمود....
محمود:عن اذنكم... وبيقوم ويخرج
امين:انت بجد هتعطيها الدهب والجواب
ادهم:ايوه دا حقها وطالما جدي كتب اكده يبقا ده الصح
صفيه:ولييه هيا دول اعداء اصلاً...
جواهر:في حاجه غريبه اني لازم اكلم امي....
جبري:ياجماعه اكيد خير....
بيبص ادهم لغالب الي بيبصله بكره ولاكن ادهم بيبتسم ببرود لانه عارفه طيب القلب ....
عزيز:وانت يا غالب هتتجوز رقيه العميري...
رانيا بسرعه:اكييد..
غالب بهدوء:هكلم العمده وهكتب كتابي عليها الاسبوع الجاي... وقام وطلع اوضته...
اما عايده بتنزل وهيا شايله شنطه وفيها كل حاجه...
بيقف ادهم ودهب بتنزل وهو بياخد الشنطه ودهب وبيتجه للخارج...
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في قصر العميري...... وتحديدا في الصالون..
كان قاعد نواره وعمران وخلف ومني ومراد....
نواره:مراتك فين ياولا
مراد بهدوء:مراتي في بيت اهلها وهروح اخر النهار اجيبها..
نواره بحب:الواد واحشني جووي
مني بخبث:اومال الحاجه مطلعتش لييه..
نواره:ايوا صحيح هيا مطلعتش من امبارح...
خلف:يمكن زعلانه علي زيدان الجارحي.
بتضحك مني بخبث:مش معقول دي تشوف العما ولا تشوف زيدان الجارحي الله يرحمه
عمران بغضب:بس بقاا اخرسوو كل واحد يحط لسانه في خشمه ويتكتم..
بيسكت الجميع خوفاً من عمران ولكن مني بتبصله بنظره غريبه...
دهب من خلفهم:سلام عليكم ياجماعه..
بيترسم ابتسامه علي وش عمران فور رؤيته للدهب..
ولكنه بيقلق لما بيلاقي ادهم داخل وراها....
ادهم:سلام عليكم..
الجميع:وعليكم السلام...
بتقرب دهب وبتحضن عمران ونواره وبتبوس ايدهم ولسا هتقرب تحضن مراد بيشدها ادهم من ايدها وبهمس :كفايه سلام بلاش احضان وكلام فارغ فاهمه...
بتتوتر دهب وبتقرب وبتسلم علي مراد ولكنه بيحب يغيظ ادهم وبيشدها ويحضنها وادهم عيونه بتطق شرار وهيا بتبعد فوراً وكانت خايفه بس مبسوطه...
ادهم وهو ينظر لدهب بحده:ياعمده عاوز اقابل الحاجه جليله لوحدينا
عمران بستغراب:لييه ياولدي.....
ادهم بهدوء وصرامه:عندي امانه تخصها وعاوز اتكلم معاها
عمران:تعالا ورايا اوديك ليها.... وبيتجهم لفوق حيث غرفه جليله.....
نواره:في اييه يا دهب...
دهب:مفيش حاجه ولا اعرف.......
وبتقرب تقعد جمب مراد وبيقعدو يهزرو. ومني بتبصلها بخبث ونظرات غريبه...
________ في غرفه جليله..
كانت بتصلي الظهر وبتسلم وبتلم السجاده وبتقوم تقعد علي الكنبه...
بيخبط الباب وبيدخل عمران.....
عمران بهدوء:ياما..
بتبصله جليله:نعم..
عمران:ادهم الجارحي براا وعاوز يقابلك لوحديكم وبيقول انه معاه امانه تخصك..
جليله بستغراب:امانه اييه دي..
عمرلن:والله ما عارف ادخله..
جليله بتنهيده:دخله لما اشوف اخرتها.......
بيخرج عمران وبيدخل ادهم ببرود واحترام:سلام عليكم..
جليله:وعليكم السلام تعالا ياود الجرايحه..
بيقرب ادهم وبيقعد قصادها وبيتنهد وبهدوء:بصي ياحاجه جليله اني مليش في اللف والدوران وجايلك في كلمتين وماشي بعيداً عن انك كنتي عاوزه تسميني قبل كدا وبتكرهيني مش عارف لييه بس اول حاجه انا عارف ان انتي وجدي كنتم بتحبو بعض زمان ولكن هو اتجوز ستي الله يرحمها وانتي اتجوزتي واد عمك الله يرحمه ولما جدي مات كتب وصيه وفيها ان كل حاجه في خزنته ملكك وفي صندوق غريب اكيد انتي الي هتعرفي تفتحيه وكمان سايبلك جواب وطالب انك تقرأيه لوحدك وبس...
بتبصله جليله بجبروت غريب وبهدوء:خلصت اتفضل يلا.
بيبصلها ادهم ببرود وهيبه وبيقف:بس خلي بالك انا همشي وبعد ماتشوفي الحاجات دي لو عوزتي تكلميني اوديكي لتربته معنديش مشاكل ومن غير سلام....
وبيخرج وبيقفل الباب وهيا بتبصله بهدوء واستغراب...
@@@@@@@
تحت وتحديداً في مكتب عمران .....
عمران:ها يادهب عاوزه اييه
دهب بهدوء وجديه:بص يا ابوي اول حاجه الشركه والمصانع الي في مصر والمخازن كل ده بيتسرق بقاله 8سنين وبيتسرق تقريباً حوالي 40% كل شهر
بيتصدم عمران:ازاي...
دهب بجديه وتركيز:بص يا ابوي اصل ازاي كانت الموارد اقل في شهر7 والارباح كانت 180مليون بعد قبض المواظفين والعمال وفي شهر8و9و10 كانت الموارد اعلي مرتين والربح في كل شهر 190و180و200 في التلت شهور لاء كدا الحوار وراه حاجه.... المفروض كان الربح يزيد الضعف مرتين ...صح ولا انا غلطانه
بيقعد عمران وهو مصدوم:اه والله عندك حق بس هنعرف ميين ازاي...
بتبتسم دهب بخبث طفولي: انا عندي خطه هتوقع كل الي بيختلس لانه مش شخص واحد..
عمران:كمان عموماً شوفي هتعملي اييه وانا هعمله
دهب:تمام اخلص بس لسا يومين واخلص امتحانات وهفوق وارسملك خطه هتوقع كل دوول...
بيبتسم عمران:انا بجد فخور بيكي يادهب...
بتبتسم دهب والباب بيخبط..
عمران: ادخل
بيتفتح الباب وبتدخل نواره:دهب جوزك بيقولك يلا..
دهب بهدوء:تمام انا جايه عاوز حاجه يا ابوي
عمران بحب:عاوزك بخير ياحبيبتي
بتبتسم دهب وبتخرج:سلام....
وبتمشي هيا وادهم المضايق منها........
_______في غرفه جليله
بتقرب وبتفتح الشنطه ووبتتصدم ومش عشان ان في دهب لاء لانه دهبها هيا..
جليله بصدمه:يا ابووي دول بقالهم 50 سنه مش هو قال انه رماهم...
وبتقلب كمان وبتلاقي الصندوق الاحمر في وسط دهب كتير..
جليله بستغراب:واني افتح ده ازاي...
بتلمح سلسله ما فيها مفتاح صغير من الفضة وبتاخده وبتحطه في الفاتحه الصغيره وبيفتح ب الفعل..
ولكن اتصدمت اكثر وأكثر لما شافت جوابتهم الي من50 سنه وصور ليهم ب الابيض والاسود......
بتبص للحاجه دي بصدمه وحزن وبتمسك الجواب وبتبدأ تفتحه وكان المضمون..
(السلام عليكم لو قرأتي الجواب ده اني هكون قابلت وجه كريم يا جليلة اول حاجه عاوزك تعرفي اني بحبك وحبيتك وعمري ماحبيت بت عمي وعمري مانسيتك بس انا انجبرت علي الجواز ابوي هددني بقتلك عشان اتجوز من بت عمي ومن خوفي عليكي وافقت وفضلت اربع سنين كاملين من جوازي ملمسش مراتي لاني كنت عارف انك محبلتيش لحد دلوك وفكرت اني ممكن ارجعك تاني بس ابوي أصر عليا اني اخلف والا هينفذ ولاسف لمستها وحبلت بعديها بشهر وبعد حملها وخلفتها لامين عرفت انك حامل والحياه مشيت لحد ماابوي مات وحاولت ارجعلك بس استحرمتها.
عمري مافرطت في رساله ولا جواب ولا هديه ولا ذكري منك انتي كنتي حبي الاول والاخير ياجليله وعاوزك تعرفي اني انا وولدي امين ابرياء من دم ولدك حماد الصغير اني منكرش اني اخدته عشان احميه من شر الجرايحه اليومين دول لانهم كانو هيقتلوه وعشان قلبك ميتحرقش عملت اكده وخبيته وحياتك وحيات غلاوه جليله في قلب زيدان اني بريء من دم ولدك والي قتله عبد الصمد اخوي لانه خاف ان ولدك يفضحه قدامي انه بيسرقني واني كت عارف وانهي كل شيء وانا بقولك سلام يا اغلي ما احببت وما امتلكت واتمني منك السماح والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته سامحيني يا حبيبتي هفضل مستنيكي في تربتي لحد ما تقوليلي مسمحاك يا حبيبي.....)
بتخلص جليله وبتتصدم لما بتلاقي نفسها بتعيط:يعني اني كنت ظالماه كل ده.... بتكمل بشر.... هوريك ياعبد الصمد الكلب....
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
•تابع الفصل التالي "رواية عشق بين بحور الدم " اضغط على اسم الرواية