رواية الحارس الفصل الرابع عشر 14 - بقلم رشا منصور

 رواية الحارس الفصل الرابع عشر 14 - بقلم رشا منصور

رشامنصور….
لقيت عيشوش واقفه قدامي ومبسوطه قولت لها فرحيني معاكي… قالتلي برك ناوي يقtتلك…😲🙃. 
هو ده اللي مفرحك.. طب إيه رأيك بقي أنا مش راحه أم البيت ده تاني يكشي تولعوا. كلكم وببص لقيت 😲😲😲 عاااااااا 
موبايلي بيرن وظهر لي رقم برك… 
بصيت ل عيشوش قولت لها أعمل إيه أرد ولا ابلغ البوليس ولا أهرب. منه فين… 
الروح الحارسة…  ردي ب رومانسيه 
برك…. فضلت أتصل ع رشا وهى مش بترد… طبعاً مشغولة بتجهز الحمام الدافئ ل شريف… 
رشا… أيوة.. معلشي كنت بتأكد أن ماما في غرفتها ومش هتسمعني وأنا بكلمك.
برك…. أنتي فين بالظبط هكلمك فيديو ع الواتس..
رشا… نعم يا خويا كاميرا إيه يا أبو كاميرا..  أنت فاكرني من البنات الصيع اللي أنت تعرفها يا حيوان.. احترم نفسك يا قليل الأدب وأنا الغلطانه إني في يوم وثقت فيك واتصلت عليك…
 وقفلت السكه 
الروح الحارسة… 
برافو ودلوقتي بقي اعملي الفون صامت وأنا هروح العب في عقله شويه أنتي لحد دلوقتي ماشيه تمام… 
عيشوش… 
اعتقد بعد المكالمة دى هو مش هيس/لخك. هو هيشرب من دمكm بس 🤣🤣🤣 برك بيغير عليكي يا رشا ومستعد يعمل أى حاجة المهم أن محدش ياخدك منه… 
رشامنصور… 
طب إيه رأيك أنا جاتلي فكرة 😏 لما نشوف غيرة برك ممكن توصل لحد فين… وخلينا نتفرج بقي… 
وتاني يوم الصبح قررت أروح البيت واقابل مهندس الديكور وبالمرة أعرف منه هو محتاج وقت أد إيه ويكون البيت اتحول شركه عصريه… 
الروح الحارسة… 
روحت ل برك وقعدت مع قرينه وقولت له يعني رشا بتحبك وفضلتك عن الكل وكلمتك أنت وببساطة كدا تشك فيها وكمان تكلمها بطريقة تخليها تتأكد أن نوياك وحشه.. 
استحالة تثق فيك تاني واكيد من اللحظه دى قررت تسيبك وتاخد اللي بيحبها وسابته علشانك… 
برك… 
مكنش يصح اقولها افتحي كاميرا… أنا غبي. استحالة أصلا شريف يكون له علاقة بها دى كانت سوزان شر'حته.. 
لها حق تفهمني غلط.. أنا مش فاهم إيه اللي بيحصلي أنا قابلت بنات كتير عمري ما حسيت بغيرة بالشكل ده.. أنا عاوزها ليا لوحدى.. 
وقررت أروح البيت وطول الليل بحلم ب رشا… 
وأول ما صحيت نزلت اتفقت ع سيارة طوب ورمل واسمنت وجيبت عمال البناء…
 واتفقت مع المقاول أنه قدامه اسبوع واستلم منه المكان وده لأن الدار الأساسية العقد خلص وهنبني دى مؤقتاً لحد ما نشوف مكان مناسب ونشتريه…  وبعدها روحت المستشفى أبلغ الدكتوره سوزان باللي حصل والمصاريف اللي اتصرفت.. 
رشامنصور… 
مع بداية اليوم جهزت وكنت آخر شياكه وعرفت من عيشوش أن برك مش في المستشفى … وكل شويه كان بيتصل ويبعتلي رسايل ع الواتس وطبعاً مكنتش برد ولا بستلم الرسايل…
أول ما الروح الحارسة قالي برك في طريقه للمستشفى.. طلبت من عيشوش تاخدني للبيت بسرعة ووقفت قدام البيت وناديت ع المهندس بحجه أنه مينفعش أطلع لوحدى ووليد مش معايا.. 
ونزل المهندس وفضل يشرح ليا إيه اللي تم وهو قدامه حوالي شهرين وتكون الشركة جاهزة وقالي تقدري تشوفي المكاتب وأول ما نخلص نشتريها ع طول… 
وشوفت سيارة برك وفضلت اضحك مع المهندس واقول له اعملي مكتبي ع شكل قوقعه في وسط البحر… أو سمكه..
وخرج برك من سيارته وفضل واقف يبص عليا… كنت واقفه مرrعوبه بس الروح الحارسة طمني وقالي يلا كملي لعب.
استئذنت من المهندس ومشيت في اتجاه برك.. كان متوقع إني اكلمه لكني بصيت له وتركته ودخلت المستشفى وطلبت مقابلة الدكتور سلامه.. 
وسمعت صوت الروح الحارسة بيقولي قرينتك هتبلغنا بكل حاجه ظهوري دلوقتي مش في مصلحتك…. 
دخلت للدكتور سلامه وأنا مبتسمه وقولت له أنا كنت بشوف المهندس الديكور وقولت اعدي أسلم عليكم واعزمكم المرة دى ع الفطار… بس هى فين أختك سوزان وجوزها. كلمهم علشان نخرج نفطر في أى مطعم قريب من هنا… 
الدكتوره سوزان… 
من أول ما صحيت وأنا متابعه برك عن طريق الجنn وجهزت وروحت المستشفى وسيبت شريف نايم وأثناء مروري ع الحالات في المستشفى.. قرينتي بلغتني أن رشا عند سلامه في مكتبه..
اتجهت ل هناك وشوفت برك واقف بالقرب من الباب كأنه متردد يدخل… واضح أنه غيران عليها 🤣
ودخلت ورحبت ب رشا ووافقت ع فكرة الفطار وأحنا خارجين من المكتب لقيت رشا بتقول ل برك تحب تفطر معانا.. 
قولت لها لأ برك عنده شغل كتير هنا وبصيت ل برك وقولت له شوفلي الطلبيه وصلت ولا لأ علشان نحصل باقي الحساب.. 
وغمزت ل سلامة وبلغته عن طريق قرينه أنه يحاول يكسب رشا في صفه بأي شكل وياخد رقم تليفونها.. 
ومجرد ما خرجنا من المستشفى أنا ورشا وسلامه لقيت التنانين واقفين وفي شبح في زي حارس واقف ونظر إلى رشا ووقف بجانبها 🤔😏 واضح أنهم بيحموها. مننا!!!! ومالوا كلها أيام ويكون معايا المارد وأقف قصادهم.. 
الدكتور سلامه… 
من لحظه دخول رشا المكتب حسيت أن في أمل افوز بالكنز أو حتى نصه.. إذا كانت سوزان هيكون معاها مارد فأنا معايا اللي هتدخل البيت وتضع لنا التعو'يذة… 
ورحبت جدا بها وطبعاً سوزان عرفت بوجودها وأثناء خروجنا من المستشفى رأيت التنانين بس المفاجأة الحقيقية كانت في ظهور شبح في هيئة حارس،. وده معناه أن رشا عليها حمايه….
بس ياتري حمايه. من التنانين وبس ولا تكون زوهرية وأحنا منعرفش ويكون ده السبب الحقيقي اللي جعل التنانين توافق ع دخولها البيت!!!!؟ 
رشامنصور… 
أول ما خرجت من المستشفى شوفت التنانين التلاته بس طبعاً عملت نفسي مش شايفه حاجه ووقف بجانبي الروح الحارسة بعد ما نظر إلى سوزان وسلامة وده أكد لي أنهم شايفينه…
بصراحه أنا اطمنت وروحنا مطعم وكان سلامة بيحاول بفتح مواضيع معايا وطلب رقم موبايلي وطبعاً وافقت وتبادلنا الأرقام 
وبعدها قولت لهم أنا مضرة أرجع البيت نسيت اقول ل مهندس الديكور ع حاجه.. إيه رأيكم لما تيجوا معايا وشوفوا البيت وقولولي رأيكم إيه في اختيار الألوان…
 كان يهمني أتأكد الجنn اللي مع سوزان هيساعدها تدخل البيت ولا هتتعرض. ل آذي،، وساعتها اكون أنا وسيلتهم الوحيدة لدخول البيت 
الدكتوره سوزان… 
رحبت بالفكرة كنت عاوزة أعرف لو روحت مع رشا هقدر أدخل البيت ولا بردو ممنوع… 
ومجرد وصولنا ووقوفي أمام البيت وقف التنين الأحمر عند الباب وبعد دخول رشا تحول التنين إلي نار🔥 واختفي الباب تماماً وخرجت لنا رشا مرة تانية واخدت أيدي علشان ادخل معاها ودخلت من وسط النار🔥 وحسيت ب حر'قان. شديد في جسمي بالكامل.
طلبت دخول الحمام وهناك رفعت ملابسي وشوفت علامات تشبه الحروقe ع جسدي، بالكامل ووجع رهيب لدرجه اني مش قادره اقف وخرجت من الحمام وأول ما لمستني رشا حسيت اني قادرة أقف واتحمل الوجع.. 
واتفاجئت أن سلامه مش موجود وقالتلي هو رفض يدخل ومنتظر بره…. 
وخرجت بره البيت وكنت مجهدة جداا لدرجة كنت هقع وأول ما سلمت عليا رشا وايدها لمستني حسيت اني بتحسن ؟؟؟! 
واضح أن رشا فيها قوة، وطاقه إيجابية ويمكن ده يكون السبب أن التنانين توافق ع دخولها البيت… شكلها كدا نورانية… 
وده هينفعني جدااا وممكن بعد ما أدخل البيت اقدمها قربان. المارد. 
برك….
كنت هتجنن رشا بتضيع مني وفضلت في مكتبي بس متابع مكتب الدكتور سلامه وبعد حوالي ساعتين وصل سلامه وهو ساند الدكتوره سوزان روحت لهم افهم في إيه…
قالتلي أنها وقعت قدام سيارة وده سبب لها كدمات كتير في جسمها… ورغم كدا رفضت أنها تعمل اشعة تتطمن ع نفسها وتعرف مدى حجم إصابتها… 
ومجرد ما خرجت من المكتب اتصلت ع رشا والمرة دى ردت عليا
رشا…  أيوة بتتصل تاني ليه 
برك… حقك عليا والله بغيير عليكي وكنت عاوز أتأكد أن أبن خالتك مش قاعد معاكي… 
رشا…. ده ع أساس إني هكلمك وابن خالتي موجود واقول له إيه بقي بكلم أخويا… قول كلام يعقل..
برك…  خلاص بقي أنسي أى حاجة زعلتك مني ونبدأ من جديد واديني فرصة تانيه… 
رشا… موافقه بس تتكلم معايا من غير انفعال.. اة صح سوزان عندك ولا روحت البيت…
برك… لأ هنا ورفضت تعمل اشعة وبتقول أنها شويه كدمات وبس 
هى السيارة صدمتها ازاى وانتوا معاها… 
رشا… سيارة إيه إحنا دخلنا المطعم اللي في آخر الشارع وأنت شايف الطريق ده مفهوش سيارات كتير… 
ولقيت الروح الحارسة بيشاور ليا…  قولت له بس أوعي تقول لها حاجه بصراحه كدا أنا حاسة أن جوزها مش مهتم بها.
وممكن تكون بتقول كدا علشان جوزها يقلق ويخاف. عليها ويرجع يهتم بها… أوعي تلاحظ أنك فاهم حاجه مينفعش تحرجها.. 
برك…  الدكتوره سوزان عاوزة شريف يهتم بها… لأ لأ دى أهم حاجة عندها الشغل وبس دى ساعات بتنسي تأكل وبتبات كمان في المستشفى لو في شغل… 
رشا….  ليه متقولش أنها بتهرب. من اهماله لها بالشغل علشان تشغل نفسها وتنسي مشاعرها…    
برك… بصراحه أنا مش عارف بس أوعدك أنا مش هتكلم في الموضوع خالص وهروح أجيب لها كريم للكدمات كمان..
رشا..  يا حنين 😏 واشمعني أنت اللي تجيب الكريم ما أخوها موجود ولا أى موظف تاني… ولا شريف مش مهتم قولت تروح تديها جرعة حنان..
برك… كنت فرحان أوى لما حسيت بغييرة رشا عليا وقولت لها والله ما في حد يملئ عيني غيرك.. أنا بحبك من أول لحظه شوفتك فيها… 
رشا.. أأنا أنا هركب بقي علشان متأخرش ع ماما 
برك…  طب ممكن تخليني معاكي لحد ما توصلي البيت علشان اطمن عليكي…
رشا… ماشي….. الخ 
وشاورت ل عيشوش ووصلتني للبيت وبعد شويه قفلت مع برك وقولت ل عيشوش إيه اللي حصل مع سوزان وهنا ظهرت روڤانا 
وقالتلي لولا أنك أمرتي بدخول سوزان كان زمانها ماtتت .
بس أنا اكتفيت بحر'ق أجزاء من جسمها…
قولت لها معنى كدا أن سوزان هتتمسك بيا علشان ادخلها البيت وتقدر تاخد الكنز…    
عيشوش… 
سوزان هتتمسك بكي علشان تقدمك قربان🫣
رشا…. 🫣😲😲 يعني أنا هموت ع ايد سوزان ولا برك… 
يتبع… 

•تابع الفصل التالي "رواية الحارس" اضغط على اسم الرواية

تعليقات