رواية الحارس الفصل السابع 7 - بقلم رشا منصور

 رواية الحارس الفصل السابع 7 - بقلم رشا منصور

رشامنصور…. 
أنا مش قادره أنسي منظر نزار ولا كلام سحر مراته ولا شكل البرديه… أنا تعبانه اوي وعطشانه خرجت أشرب لقيت ماما أول ما شافتني صر'خت. وخالتوا فاتن فضلت تستعيذ من الشيطان..
واللي طالع عليهم أنتي جيتي منين الشقه فاضية علينا والباب مقفول أنتي دخلتي أمتي وازاى…
وقفت ساكته ومش لاقيه رد وظهرت ليا عيشوش وقالتلي أعمل إيه.
ماما ميرفت… 
قاعدين أنا وفاتن مركزين في الموبايلات نتعلم طريقه الدعاية والإعلان تكون ازاى وفجأة لقينا رشا خارجه من غرفتها بتنهج وشكلها متغير محستش بنفسي إلا وأنا بصر'خ. 
هى جت ازاى وباب الشقه مقفول وفضلت فاتن تستعيذ من الشيطان 
وكل ده ورشا واقفه ساكته وبعدها ردت وقالت..
أهدي يا ماما في ايه يا خالتوا.. أنا فعلاً خرجت بس قبل ما أنزل السلم افتكرت إني نسيت الفون دخلت الشقه تاني وأنتي كنتي واقفه في البلكونه بتنادي ع خالتوا فاتن.. 
وفتحت الموبايل وشوفت موضوع مهم جدا خاص بالآثار وعيني غفلت وصحيت دلوقتي مخضوضة لأني نمت كتير أوى ولسه ب ملابس الخروج كمان… 
قولت لها ربنا يسامحك مش كنتي تقولي إحنا اتر'عبنا. يابنتي 
وضحكت فاتن وقالت أنا قولت عفر'يت. ونسيت أننا بالنهار والجنn والعفاريت.. بتظهر بالليل بس 🤣🤣
روڤانا التنين الأحمر…
كنت مستعجله أن الانسية تعرف اهميه البيت ولازم نحافظ عليه لكن في نفس الوقت مكنتش عوزاها تعرف إيه اللي بحميه بالظبط خوفاً. منها أنها تطمع فيه… 
وعرفت من عيشوش أنها مهتمه تعرف ازاي نزار ماااات… 
قولت لها خليها تشوف بس من غير ما تشوف مين اللي قتtله.. 
علشان متخا'فش. مننا وفضلت متابعة رد فعل الانسية وبالذات بعد ما سمعت كلام سحر زوجة نزار… 
بس المشكلة أن ثقتها في حمدي اهتزت خصوصا أنها شافته وهو بياخد البرديه وبيدخل بها البيت.. 
واللي الانسية متعرفوش إني أنا اللي طلبت من حمدي ياخد البرديه ويرجعها مكانها بسرعة لحد ما أعمل خط دائري حوالين البيت لحمايته من أى انس أو جان يحاول دخول البيت وسرقته. 
ولقيت عيشوش بتقولي أن الانسية لازم تعرف حقيقة الموقف وإلا مش هتساعدنا… قولت لها يلا بينا. 
رشامنصور… 
دخلت المطبخ أشرب وروحت غرفتي وأول ما قفلت الباب لقيت نفسي قدام جدو حمدي أووووبا شكلي اتنقلت تاني.
وشوفت حمدي وهو قاعد مع رباب مراته وبياكلوا وبيكلموا عن أحمد أبنه وع ميعاد الفرح وتجهيزاته من معازيم وأكل وشرب وفجأة ظهر التنين الأحمر وقالت يلا بسرعه البيت بيتسرق وظهر معاها تنين أسود وبيقول تم استخدام عظام، الموtتي…
بص جدو حمدي ل رباب مراته وقالها أنا نسيت باب المخزن مفتوح ولازم أروح اقفله حالا ومجرد ما خرج من باب شقته اختفي 
وطبعاً اتنقلت معاه ل بيته في المعادي وكان عبارة عن دور واحد ولسه مش متوضب والأرض كلها رمل واسمنت ..
ودخل جدو حمدي المفروض غرفة المكتب ولقي نزار فاتح قماشه فيها عظام.بشريه، وقطة واضح أنها لسه مد'بوحه. والدمm نازل منها .. المنظر بشع أوي .
ونزار عمال يقول كلام وياخد من دمm القطه ويرسم ع القماشة وكل ده وأنا واقفه بجوار جدو حمدي ساكتين ومذهولين. في نفس الوقت.. وبعدها نطق جدو حمدي وقالوا .
جدو حمدي… 
إيه اللي أنا شايفه ده أنا مصدقتش كلام الناس ده أنت طلعت أقذر*' خلق الله هى حصلت عظام،. الموتي. بتدنس، حرمة الموتى.. 
اطلع من بيتي يا حيوان. أنا هسلمك للبو'ليس. بنفسي.. لا يمكن اسكت ع عمايلك دى ابدااا.. 
نزار… 
تصدق يا حمدي أنك جيت في وقتك 🤣🤣 أصل دمm القطه مش نافع لازم قر'بان. بشري وأنت جيت ليا برجلك وطلعت الس🔪كينه وجيت امسكه علشان ادبحه*. جري مني وجريت وراه 
وخرج بره البيت ولسه برفع الس🔪 كينه شوفت التنين الأحمر والأسود واقفين حواليا ولفوا عليا حزام كتفوني…
وبصوا ل حمدي وقالوا له انطق واحكم. عليه.. نزار قtل شيخ المسجد وطفلين وامرأة ده غير تدنيس، الموتي.. واخد عظامهم.. 
جدو حمدي… 
قولت لهم الجزاء من جنس العمل خلوه يدوق العذاب، اللي شافوا ضحياه.. وفجأة الحزام اتغير شكله وبقي يشبه البرق وشوفت الدخان. طالع من جسمه وهو بيصر'خ. وفضل كدا لحد ما انفصل اللحم عن عظامه وظهرت لفة برديه وقعت ع الأرض.. 
وبعد ما اختفي أثر نزار لقيت التنين الأحمر بيقولي خد البرديه بسرعه ودخلها البيت ع ما نعمل دائرة حماية حوالين البيت..
واخدت البرديه ودخلتها الغرفه وبعدها اختفت. معرفش فين..
وفضلت باصص ع عظام المو'تي وصعبان عليا نفسي معقول في السن ده وانخدع في شاب في عمر ابني وافتكره طيب وهو قا'تل… 
بس اللي مش قادر افهمه هو كان بيعمل ايه هنا.. 
والرسومات اللي ع القماشة دى واضح أنها سحر،. واعوذ بالله.. 
واخدت القماشه بالعظام. والقطة المسكينه، وقررت ادفنهم. في الأرض اللي بجوار البيت ولسه هخرج من الغرفه لقيت التنين الأبيض قدامي وقالت اترك القماشه أنا هاخدها واختفت القماشة والدمm اللي كان ع الأرض وبعدها ظهر التنين الأحمر وقالي لازم تكمل بناء البيت وأحنا هنحمي' المكان.. 
قولت لهم أنا لحد دلوقتي مش فاهم هو نزار كان بيعمل ايه هنا.. هو مش أنتم قولتوا أنكم حراس. أرض الموتي، وخدتوا حق الموتي،. من نزار يبقي انتوا مالكوا بالبيت بقي… 
رشامنصور… 
ورجعت تاني غرفتي واتاكدت ان جدو حمدي معندوش فكرة عن أى حاجة خالص . وأن الست سحر زوجة نزار ظلمته .. 
بس رجعت لنفس اللغز ومعرفتش إيه اللي موجود في البيت..
ياتري اللغز هو مفتاح يوصل ل كنز سيدنا سليمان ولا كرسي العرش. الخاص ب بنت فرعون ولا القصر ولا الخاتم… 
اة يا دماغي خلاص مش قادره من كتر التفكير وببص لقيت قدامي عيشوش وبتقولي 
عيشوش التنين الأبيض…. 
شاغله بالك ليه باللي موجود. المهم انك عرفتي أن أولاد نزار وزوجته مازالوا عاوزين يوصلوا للي نزار مقدرش يوصل له. 
وبعدها ظهر أخويا… 
شيتوس التنين الأسود…
ظهرت ل الانسية وقولت لها أنا هحتاج لمساعدتك بس أول ما تستوعبي العبأة اللي عليكي… 
واعرفك بنفسي أنا شيتوس حارس الموتي،..  وكل ارض البيت كانت مقابر. وللأسف دلوقتي مازال بيحصل فيها حاجات كتير ومحتاج بس أمر منك وابدأ الانتقامt… 
رشامنصور…. 
لحظه بس انتقام. ايه أنا مقدرش احكم ع حد من غير ما اشوف واتاكد بنفسي هو عمل إيه أنا مقدرش اشيل ذنب، حد… 
شيتوس التنين الأسود… 
هتشوفي وتعرفي كل حاجه بنفسك المهم أنك توافقي تساعدي المو'تي. لأن أرواحهم معذ'به… 
رشامنصور…..
أكيد هساعد مدام في الخير ولسه بتكلم لقيت التنين الأبيض والأسود اختفوا…. وأنا قعدت ع السرير.. 
بفكر في كلام شيتوس.. يعني إيه بيحصل فيها كتير.. معنى كدا أن لسه في حد بيقtل. وبيدفن في الأرض. ولا يقصد أن لسه في ناس بتاخد عظام المو'تي وبيمارسوا السحرr… 
ياتري ده السبب وجود الأرض الفاضية بجوار البيت.. اكيد علشان بيحصل فيها اسعار🙃🤔🤔🤔… 
ودخلت عليا ماما وقالتلي إيه رأيك نجيب أكل جاهز.. قولت لها موافقه وياريت كمان تجيبي حاجه مسكره علشان حاسه بهبوط..
الدكتور سلامه… 
اجمعنا كلنا في مكتب أختي سوزان علشان نتغدي بعد ما خلصت من تعقيم جلود. الجثث،، ولقيت برك بيقولي.
برك…. 
يا دكتور سلامه. ياريت تحسن صورتي عند الدكتورة سوزان أنا كنت محتاج ادفع قسط الشاليه وكنت محرج أطلب من حضرتك سلفه علشان كدا اتصرفت وزودت فواتير المستشفى..
الدكتور سلامه… 
اطمن سوزان بتعرف كويس كل واحد بيفكر في إيه.. وكمان أنت دراعي اليمين يا برك.. وكويس أنك بتعرف تتصرف ومدام محصلش مشكله مع الناس يبقي عادي..
الدكتور شريف… 
كنت سامع كلام سلامه عن سوزان وعاوز اعرف هى فعلاً ازاى بتعرف كل حاجه حتى لو مش موجوده.. تكون مركبه كاميرات صغيرة.. بس دى عرفت اللي حصل مع موظف الحسابات..
يبقي مركبه كاميرات في ملابسنا!! .. 
بس هى تركبها في ملابس برك ازاى ؟!!! ….
الدكتوره سوزان… 
كنت عارفه بالكلام اللي بيدور بينهم بس مش شاغل بالي غير حاجة واحدة بس… ازاى هندخل البيت… محتاجين مساعده الجنn ومش أى جن. ده لازم يكون مارد. قوي.. وعلشان ده يحصل أكيد هحتاج دماءm كتير…  ياتري مين ؟!!! 

•تابع الفصل التالي "رواية الحارس" اضغط على اسم الرواية


تعليقات