رواية حريم الباشا الفصل الخامس 5 - بقلم اسماعيل موسى
شعر إيه إلى اطلع بيه ؟ انا عمر شعرى ما انكشف غير على جوزى سيد، مش كفايه اللبس المحزق إلى لبستهولى ؟
دى تعليمات فارس باشا بتسرى على كل الخدم وانتى مش استثناء..
همست مليكه، انا مش خدامه، يكش يعنى الراجل الى واقف على البوابه قال محدش يدخل غير الخدم، فدخلت
_رفعت رزان صوتها، مضيعيش وقتى،هتنفذى التعليمات هتطلعى للباشا مش هتنفذى اتفضلى اطلعى بره وفيه مية خدامه غيرك تتمنى تخدم الباشا
وبعدين انتى مشيتى اخر مره من غير ما تاخدى اجرتك ليه ؟
رفعت مليكه حاجبها ،آجرة ايه ؟
آجرة شغلك هتلاقيها فى الظرف فى المطبخ عندك
رجهت مليكه على المطبخ فتحت الظرف فلوس كتير عدتها
خمس تلاف جنيه
همست كل دى فلوس عشان فنجان قهوه؟ امال إلى شغالين هنا بياخدو كام فى الشهر ؟
لم تتمكن مليكه بعقلها البسيط من توقع مرتب شهر الخادمه فى قصر الباشا، لكنها أدركت انه مبلغ كبير
كانت رزان اختفت ك العاده، حطت رزان القهوه على الطاوله
يعنى هيحصل ايه ؟
انا كده كده مش هينفع اروح من غير فلوس سيد هيدبحنى
نزعت الطرحه وأمام المرآه سرحت شعرها ثم صعدت درجات السلم نحو المكتب.
وقفت قدام الباب شدت الجيبه على جسمها وخبطت
الصوت متأخرش ادخل
كعادته كان فارس الناطورى مشغول فى عمله لكن لما سمع صوت مليكه استدار، رمقها كلها من اصبع قدمها وحتى شعرها الناعم السارح خلف ظهرها
اهلا يا مليكه عامله ايه ؟
بخير الحمد لله يا باشا ،بنفذ تعليماتك بتاعت الخدامين اهو
ابتسم فارس، تصدقى لايق عليكى لبس الخدم
لم ترد مليكه، لا تعرف كيف ترد اصلا، سحقها ارتباك وعيون فارس تأكلها
حطى القهوه عندك واقعدى يا مليكة
نفذت مليكه الأمر وجلست على المقعد، رفع فارس الناطورى لوح ورق ممكن تحطى رجل على رجل؟
احط ايه بس يا بيه، دا انا عمرى ملبست كده حتى لجوزى
_حطى رجل على رجل يا مليكه هرسمك
ترسمنى إزاى يا بيه ؟
لوح فارس الناطورى بلوح الرسم ،كانت هناك رسمه غير منتهيه لمليكه ،عايز اكمل الرسمه دى
_فتحت مليكه بقها بأستغراب، دى انا
ايوه انتى اصل انا برسم كل خدامه تشتغل عندى
بعد صمت قالت مليكه، لكن انا مش خدامه يا باشا ،انا جايه فى مشوار وهمشى
استدار فارس بيه بمقعده واولاها ظهره ،طيب اتفضلى امشى
ظلت مليكه على مقعدها ،كيف ترحل دون نقود ؟
وكيف تطلب النقود ؟
اعتراها الخجل وصمتت تشعر بالخزى
لسه قاعده ليه، اتفضلى امشى همس فارس الناطورى بنبره غليظه أمره
طيب والفلوس يا باشا ،دا سيد كان يدبحنى!؟
اطلق فارس باشا رصاصته __طالما مش هتنفذى الاوامر حلى مشاكلك مع جوزك بطريقتك
يعنى لو حطيت رجل على رجل هتدينى الفلوس يا باشا؟
قابلها فارس بأبتسامه ودوده، طبعآ هتاخدى الفلوس
بخجل وضعت مليكه ساق على ساق نظر فارس الناطورى إلى لوح الرسم وامسك فرشاته
كانت مليكه تمتلك وجه بريء غير متصنع وجه بكر لم تسحقه الحياه.
__تمام تقدرى تمشى
الظرف إلى فيه الفلوس قدامك خديها وروحى لسيد
كان لم يمضى سوى خمسة دقائق، تعرف مليكه ان ما من رسام يستطيع أن يرسم شخص فى هذا الوقت الضيق
لكن مهمتها تمت بنجاح وليذهب الباشا إلى الجحيم
نزلت حاضنه الفلوس ،غيرت هدومها واخدت أجرتها وغادرت القصر
معها عشرة الاف جنيه وهتسرق من سيد عشرين ألف
يبقى كده عال العال
لكنها مقدرتش تمنع نفسها التفكير فى الباشا وعقله التافه
يدفع خمس تلاف جنيه فى فنجان قهوة ؟
انها لا تعتقد انه رسام ثم شعرت بالخجل لما تذكرت شعرها الظاهر ولبسها الملزق
كل دا بسببك يا سيد يا واطى ،لما وصلت البيت لقيت سيد مستنيها على باب العماره اخد منها الفلوس وطلع على القهوه
فكره مليكه ،دا حتى مفكرش يسألنى ايه إلى حصل ؟
ولا انا جبت الفلوس ازاى؟ وكان ضميرها يعاندها فظلت ساهره حتى وقت رجوعه
سيد قالت مليكه قبل ما سيد يدخل غرفته فيه موضوع عايزه اتكلم معاك فيه
يعرف سيد ان لا حديث قد يجمعه مع تلك المرأه
علاقتهم الحميمه انقطعت منذ زمن ،عايزه فلوس ؟
قالت لا
امال فيه ايه يا وش الفقر
الباشا يا سيد
ماله الباشا، شعر سيد بالخطر ولف الافيون فى دماغه
كل ما اروح هناك يا اخويا يعاملنى معاملة الخدم
معاملة الخدم ازاى ؟
السكرتيره بتاعته بتخلينى اطلعله القهوه عشان اخد الفلوس
وبو مطلعتش القهوه مكتبه مفيش فلوس
صرخ سيد لمسك يا مره ؟
صرخت مليكه هى الأخرى ،لمسنى ايه يا راجل؟
هو فنجان القهوه
صمت سيد يعنى لازم تقدميله القهوه ؟
فنجان قهوه تمنه تلاتين الف جنيه ؟ صحيح البشوات دول دماغهم متخلفه فعلا
انا مش رايحه هناك تانى يا سيد يكون فى علمك انا مش خدامه
رفع سيد صوته، وناكل ونشرب من فين ؟
انا هكلم الباشا شخصيا واطلب منه يعاملك كويس
راحت مليكه تناقش لكن سيد صرخ انا عايز انام متبوطيش دماغى
كانت اللوحه آمام فارس الناطورى جميله رشيقه مغريه
انه غير مستعجل، يحب أن تستوى الأمور على نار هادئه
لا يحب القفز، يستمتع بالتفاصيل ،حيثيات الخضوع والانكسار
لم يستخدم طرقه بعد يترك المواقف تقوده ،تذكر معارضتها وعنادها وشعر بالغضب
فى المره القادمه سيعاقبها، يجعلها تندم على كل كلمه خرجت من فمها
ضغط على الجرس حضرت رزان راكضه
نعم يا باشا
عايزك تتواصلى مع البنت إلى اسمها ثم صمت
قالت رزان مليكه يا باشا
ايوه مليكه، عايزها عندى فى القصر بعد بكره تاخد الشهريه بتاعتها
حاضر يا باشا ،اى أوامر تانيه ؟
لا تقدرى تمشى
لم تنجح رزان فى كبح ابتسامتها الباشا لديه لعبه جديده
لا تعرف رزان ان الباشا يمتلك اربع عيون
اوقفتها صرخته
رزان ؟
وقفت رزان فى مكانها نعم يا بك ؟
بتضحكى ليه ؟
ابتلعت رزان ريقها كادت ان تقول مضحكتش يا باشا
لكنها تعرف كلفة الكذب مع فارس
اسفه يا باشا مش هيحصل تانى، لكن هيهات ان مزاجية فارس الناطورى لا يعلى عليها داخل القصر
الكل يعمل حسب مزاجيته
اقفى على البلاطة إلى جنبك يا رزان ومتتحركيش من عليها لحد ما أأمرك
ثم نهض ونفخ دخانه ولف حول رزان
•تابع الفصل التالي "رواية حريم الباشا" اضغط على اسم الرواية