رواية حب الفصل الثالث 3 - بقلم ايمان تامر
_ انت عارف يا عمو قالي ايه
بصلي بانتباه
_ هيخليني اشوف لؤي
~ إيه؟
_ لؤي ، الكاتب اللي روايته كانت في الدرج
~ لؤي ا . . .
فجأه اتكلم عمار وهو في الطرقه قصاد عمو خالد لكن انا مكنتش شايفاه
= اه يا بابا اه نفسها تشوفه
وسكت لحظه وكمل كلامه
= متقلقش يا بابا هجيبه في الشقه عندي
بصله عمو خالد وقال
~ ااه طيب ماشي اهم حاجه ميجيش هنا
خرج عمار وهو في ايده كباية قهوه واتنين شاي بنعناع
= عيب عليك
_ انت عامل اتنين شاي ليه
= قولت اقلدك يا رخمه
ضحكت بفخر وانا بقوله
_ الله عليا هتحبه والله جميل
ابتسم وهو بيبصلي ببلاهه وقال بصوت واطي
= حبيته
_ انت مدوقتهوش لسه
= اا اه لا ريحته عجبتني يعني
شربنا الشاي وبعدها بشويه ماما صحيت واتغدينا ، عمو خالد قام وقف وهو متجه لاوضة عمار وبيقول
~ عمار تعالي عايزك
= حاضر يا حج
وقتها ماما بصتلي وقالت
~ طمنيني شايفاكِ بتهزري انتِ وعمار
_ اه عمار طلع طيب ومحترم يا ماما فعلا
= طب الحمد لله يا حبيبتي
شويه وخرجوا تاني وكملنا قعدتنا عادي .
بعدها بيومين
_ محتاج مساعده ولا حاجه ؟
= اه يختي تعالي طبقي الهدوم دي كده
دخلت الأوضه عشان اساعده ، مسكت الهدوم وبدأت اطبق فيهم واحده واحده وهو خرج يعملنا شاي بنعناع .
كنت بطبق التيشرتات اخدت بالي ان ريحته ماسكه في الهدوم حتي وهي مغسوله ، شديت التيشرت شميته . .
ريحته جميله اوي
ايه التحفه دي والله
بفرح بالرجاله اللي بيكونوا نضاف وريحتهم حلوه كده
عمار نضيف ، منظم ، ريحته حلوه ، ناجح في حياته ، بتاع شغل أوي و بيعمل شاي بالنعناع طعمه تحفه كمان . . . فوقت من سرحاني علي صوته
= ده انا قولت هتكون طبقت كله دلوقتي
_ اا لأ سرحت شويه
= فيه حب من ورايا ولا ايه
حدفته بالهدوم وانا بقوم من علي الكرسي وباخد الكوباية بتاعتي وبقول
_ انت بارد يلا حب ايه وتلزيق ايه ده
ضحك وقال
= انا قولت كده برضو محدش طايقك غيرنا اصلا
سيبته وخرجت البلكونه بالكوبايه ، خرج وقف جنبي واتكلم وهو باصص عالطريق
= مش مزعلني اد اني هسيب لواحده زيك اوضتي تدخل وتخرج منها براحتها
_ اوضتك لا تُصلح للاستخدام بعدك يا معفن
بصلي ورفع حاجبه وهو بيقول
=يا سلاااام !
ضحكت وبصيتله
_ مش مزعلني انا بقي اد اني بعد كده هعمل انا الشاي بالنعناع
= لا وهتعملي حسابي كمان
_ غور يلا قال هعملك قال
= وهنزل اشربه معاكي وتقومي تغسلي الكوبايات بعدها
خرجت من البلكونه ومن اوضته كلها وانا بقول
_ مستفززز
_ مامييي
خرجت قعدت مع ماما وبليل عمار اخد حاجته وكان طالع شقته خلاص وعمو خالد اتفق معاه انه هينزل للغدا معانا كل يوم ، جريت عليه قبل ما يخرج
_ عمار استنييي
= نعم
_ هتجيب لؤي امتي بقي
= حاضر حاضر هطلع اكلمه وابقي اعرفك بكره جاي امتى
_ اوكاي
طلع واحنا دخلنا ننام ، تاني يوم كنت مفتقداه مش لاقيه حد يرخم عليا لغايه ميعاد الغدا عمو خالد رن عليه عشان ينزل .
= سلام عليكم
~ وعليكم السلام يا حبيبي
~ وعليكم السلام
اتغدينا وقعدنا شويه ، عملت الشاي و
= لؤي جاي بليل يا ست تيا
نطيت وانا بسقف
_ يثثثثث مش متخيل فرحتي بجد الله
= جاي الساعه ٩ ، بس والله لو خرجتي من الشقه انتِ حره ، هتبصي عليه من ورا الباب وخلاص
_ بس انا كان نفسي اكلمه
= خلاص هلغي معاه
_ لا لا خلاص
= وانا نازل اقابله هرنلك الجرس
_ ماشي
استأذن عمار وطلع شقته وانا كنت متحمسه وفرحانه اوي اني هشوف الكاتب ده .
الساعه تسعه جت وعمار منزلش فضلت واقفه ورا الباب عمار منزلش ، فون عمو خالد رن ولقيته بيناديلي .
_ ايوه يا عمو
~ كلمي عمار عايزك
_ سلام عليكم ايه يا عم فيييين . .
= مردتش السلااام اصبرييي ، عليكم السلام ورحمة الله، لؤي قالي كمان ساعه علي عشره كده
_ أووف ماشي
= سلام
_ باي
بصيت في الساعه لقيتها 10 إلا 5 ، الجرس رن قومت بسرعه فتحت ولقيت عمار نازل يطلع صاحبه ، قفلت الباب وقولت هبص من العين السحريه
فضلت واقفه وانا الحماس في أعلي ليفل عندي ، سمعت صوتهم طالعين
فتحت الباب حته صغننه ابص منها وفعلا طلع عمار ولؤي وشوفته .
= شوفتي لؤي بقي
_ اهاا بس مش باين عليه كاتب خالص
ضحك جامد وبعدين بصلي وقال
= مش باين عليه ازاى يا توتي ، هو الكاتب هيمشي معلق علي راسه انه كاتب ولا ايه
ضحكت علي ضحكته
_ لأ مش كده بس مش حساه يعني
= وانتِ بتحسي زينا اصلا !
فات كام يوم وصاحب المحل كلمني تاني وقالي اني هنزل المحل من بكره ، ونزلت فعلا .
اليوم اللي عمار موجود فيه كان بياخدني يوصلني بالعربيه المحل واوقات كنا بنقابل لؤي صاحبه وبيقف يكلمه بس بيحذرني من قبلها اني اقوله اي حاجه او اكلمه وفعلا مكنتش بكلمه نهائي غير اول مره لما عمار كان بيعرفنا علي بعض .
= لؤي ازيك
لؤي بصله وكان لسه هيتكلم سبقه عمار وهو بيقوله
= أعرفك تيا قريبتي
= لؤي يا تيا
= تيا من اشد معجبين رواياتك
ابتسم وهو بيقولي
~ تشرفت يا تيا
_ الشرف ليا حضرتك
كنت بشوفه كتير وانا رايحه المحل ولما بيقابلني وانا لوحدي كان بيبص عليا ويقوم ضاحك ضحكه خفيفه كده ويبص للطريق .
في يوم لقيت لؤي داخل المحل جاي يشتري حاجه وقبل ما يمشي قولتله
_ لو سمحت، مش حضرتك لؤي برضو
ضحك وقالي
~ ايوه لؤي ازيك يا تيا
_ الحمد لله هو حضرتك مش بتنزل بقالك شويه روايات جديده ليه ، اا هتنزل امتى
بصلي وضحك نفس الضحكه بتاعت كل مره وقال
~ لؤي واقع في حب جديد اليومين دول ومش فايق للكتابه
وبعدين لف وشه عشان يمشي وهو بيقول
~ بس ان شاء الله هنزل روايه جديده قريب ، سلميلي علي عمار
ابتسمت
_ الله يسلمك
لما رجعت البيت قولت لعمار اللي حصل
_ بس برضو مش حساه مش لاقيه عليه كاتب نهائي
ضحك وقالي
= اومال لاقيه علي مين
_ مش عارفه
سكتنا شويه وبعدين اتكلم عمار = توتي متكلميش لؤي تاني حتي لو في المحل
قلبت وشي وقولتله
_ ليه
= عشان انا قولت كده
_ حاضر
سمعت كلامه مش عشان هو أكبر مني ولا عشان بحترمه لا لا خالص بس عشان لما قولتله عايزه اشوفه عمل اللي انا عايزاه .
~ ايه يا عمار بقولك
~ انزل ودّي تيا المحل عشان تجيب طلبات وانت جاي
~ يلا سلام
عمار نزل واخدني ومشينا جابلي ايس كريم بالتوت في الطريق وقالي
= لسه قدامك وقت ولا متأخره
_ لا ده انا رايحه بدري
= حلو اوي تعالي نقعد عالكورنيش شويه
_ ماشي يلا
نزلنا وقعدنا اكلنا الايس كريم ، كان الجو جميل اوي
هواء
بحر
ريحة ورد
كنت مستمتعه وانا بتفرج علي موج البحر بس قطع استمتاعي ده صوت عمار وهو بيقول
= تيا عايز اقولك حاجه مش قادر أخبي أكتر من كده الصراحه
بصيلته شويه وهو كان باصص للبحر
_ مم
بصلّي وقال
•تابع الفصل التالي "رواية حب" اضغط على اسم الرواية