رواية قدر صبا الفصل الثامن 8 - بقلم سمية رشاد
*البارت الثامن* وصلنا الحلقه اللى فاتت على صبا وضحى اما كانوا فى الجامعه وواحده صاحبتهم كانت بتعيط
وصلت صبا وضحى إلى ساره والتى كانت تبكى بقهر وشده
صبا بعد ان جلست بجوارها:ساره مالك يا حبيبتى بتعيطى ليه
نظرت لها ساره باستغراب ثم ظلت تبكى
ظلت ساره تبكى وصبا تهدئها حتى هديت تماما
صبا:قولي لى بقا مالك وايه اللى مخليكى تعطى كدا
فنظرت لها ساره بتردد فشجعتها صبا بهزه من رأسها وضحى شجعتها بابتسامه
ساره بدموع :انا واحده وحشه مستاهلش انكوا تقعدوا معايا انتو أنقى منى بكتير
صبا:مينفعش تقولى كدا يا ساره وبعدين ما شاء الله انتى كويسه خالص اهو واحنا ممكن نكون وحشين اكتر من اى حد محدش عارف ايه اللى جوانا
ساره :انتى متعرفيش انا عملت ايه انا عملت حاجات كتير وحشه اوووي
صبا:بس ممكن تتوبى لربنا وتستغفري وتقربى منه وربنا هيريح قلبك
ساره:-بس انا عملت حاجات وحشه انتى مش فهمانى اللى انا عملته ربنا مش هيسامحنى عليه انا عملت أسوء الحاجات عارفه يعنى ايه أسوء حاجه انتى تتخيليها انا عملتها وربنا مش هيغفر لى وكل الناس اتخلوا عنى وبقيت من غير حد
صبا:بصى مهما عملتى متقوليش اللى انتى عملتيه لأن ربنا سترك مش هتيجى انتى تفضحى نفسك وتقولى عملت كذا وكذا ولا تقولى على حد حاجه وتقولى دا عمل او معلش دا الرسول قال(من ستر مسلما ستره الله يوم القيامه) يعنى الرسول وصانا نستر غيرنا مش هنستر نفسنا
دا كمان قال(أيها الناس قد آن لكم أن تنتهوا عن حدود الله،من أصاب من هذه الفاذورات شيئا فليستتر بستر الله)يعنى خلاص ربنا سترك متقوليش بقا
وبعدين يا ستى بتقولى ان ربنا مش هيغفر لك دا ربنا قال لينا ان هو غفور رحيم
وكمان قال لنا (ان الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء)يعنى ربنا لو توبتى بجد أن شاء الله هيغفر لك اى حاجه إلا انك تشركى بيه يبقى ازاى تقولى انه مش هيغفر لك
ساره بأمل:يعنى لو توبت بجد ربنا هيغفر لى
صبا بابتسامه ظهرت بعينها :ان شاء الله يا حبيبتى
ساره:طب قوليلى ازاى أتوب انا عايزه اقرب من ربنا يمكن احس براحه عايزه ربنا يحبنى
صبا :بصى يا ستى من شروط التوبه الندم على ما فات والعزم على عدم العوده إلى المعصيه مره اخري والاقلاع عن الذنب يعنى لو عملتى كدا إن شاء الله ربنا هيغفر لك
ساره:يارب انا هبتدي من دلوقتى ممكن تفضلوا معايا دايما تشجعونى
صبا: طبعا يا حبيبتى احنا نطول اصلا
ضحى :طب يلا أصل الدكتور هيدخل المحاضره ومش بيدخل حد وراه
صبا:عندك حق يلا يا ساره وقامت الفتيات الثلاث وذهبوا اللى المحاضره
بعد الإنتهاء من جميع المحاضرات
صبا:يلا يا ضحى عشان عندي صداع
ضحى:ماشى سلام يا ساره
فى السياره
ضحى:صدقى ساره دي طلعت طيبه جدا
صبا:فعلا هيا بس البيئه والصحاب اللى كانوا حواليها كانوا غلط أوقات كتير الصحاب ممكن يفسدوا الإنسان عشان كدا لازم الإنسان يختار صحبه صالحه
ضحى:صح هيا الساعه كام دلوقتى
صبا :الساعه 3
ضحى:تمام احنا وصلنا اهو هدخل العربيه ادخلى على ماأجى
صبا:ماشى
دخلت صبا إلى الفيلا وسلمت على أمها وخالها وفجر
صفيه:اومال فين ضحى يا صبا
صبا:بتركن العربيه وجايه
عثمان:انتو صليتو الظهر فى الجامعه صح
صبا:اه الحمد لله
عثمان:طب اطلعى غيري هدومك
فجر:معلش يا صبا وانتى نازله خبطى على احمد عشان ينزل بس
صبا:حاضر
ذهبت صبا إلى حجرتها وبدلت ثيابها وذهبت إلى غرفة احمد كما اخبرتها فجر وقبل ان تطرق الباب سمت صوت من يناديها
فالتفتت إلى الخلف
مصعب بصوت حاد:انتى بتعملى ايه
صبا بتوتر:بخبط على أبيه أحمد عشان ينزل يتغدي فجر اللى قالت لى
مصعب بخده:روحى انتى وانا هخبط عليه فذهبت ثم اوقفها مره ثانيه قائلا:استنى
صبا :نعم
مصعب:انتى بتمشى الصبح من غير اذنى وغير كدا انا قايلك ان انا اللى هوصلك صح ولا لأ
صبا:ما انا كنت عايزه اروح انا وضحى
مصعب:ما انا كنت هوديكوا انتوا الاتنين وانا عارف كويس انك بتعاندى معايا والله يا صبا لو اتكررت تانى انتى حره
صبا:هو انت ليه بتكلمنى كدا على فكره احنا جوازنا دا صوري مش أكتر يعنى فتره وهتطلقنى
مصعب:وطول الفتره دي انتى على اسمى ومن حقى اقولك اللى انا عايزه ومتعنديش معايا يا صبا عشان صدقينى هتندمى
فنظرت له صبا بتحدي وذهبت دون ان تعيره اى اهتمام
فى الأسفل كان الجميع جالسا يتناول طعامه فرن هاتف المنزل
صفيه:هقوم انا اشوف مين عشان عفاف(الخدامه)راحت تشوف ولادها
بعد فتره جاءت صفيه وعلى وجهها ملامح الخوف
عثمان:فى ايه يا صفيه مين
صفيه بشرود وخوف:دا سميه بتقول إن جد صبا جه النهارده من السفر
فأمسكت صبا بيد ضحى التى كانت جالسه بجوارها فضغطت ضحى على يدها كى تطمنها
مصعب بعدما رأى خوف عمته وصبا:ايه يعنى هيا دلوقتى بقت مراتى ومحدش يقدر يلمسها
شعرت صبا بالخجل من هذه الكلمه (مراتى)ولكن عاد إليها الخوف أيضا ماذا اذا جاء جدها واجبرها على الذهاب معه ولم يستطيع مصعب من التصدي له فهى تعلم ان جدها ذو نفوذ
عثمان:متخافوش يا جماعه دلوقتى ميقدرش يقرب لها
أما صفيه فظل الخوف حليفها فهى أكثر من عانت بسبب ظلمه وقسوته
فى المساء كانت ضحى وصبا وفجر جالسين فى غرفه صبا يتناقشون فى عدة أمور
ضحى بمرح:محدش يقدر ييجى ناحية مراتى
فنكزتها صبا بغيظ بطلى بقا عماله تتريقى وانا ساكته لك
فجر بضحك:بس يا ضحى بقا إلا صحيح انتى جيتى من تحت وشك أحمر وهدومك متغرقه من ايه
ضحى:مفيش حاجه
صبا:علينا يا بت انتى فى ايه بسرعه
ضحى :مفيش حاجه دا
فلاش باك
كان مصعب يتحدث مع صديقه يوسف عبر الهاتف
مصعب :طب مينفعش بكره
يوسف :لا عشان المندوبين هييجوا بكره لازم يكونوا جايين
مصعب:طب انت فين دلوقتى
يوسف:انا خارج من الشركه اهو ومروح
مصعب:طب هاتهم وعدي عليا وأنا هظبطهم واجيبهم الصبح وانا جاي
يوسف: ماشى
مصعب :هتلاقينى فى الجنينة بتاع الفيلا
يوسف :ماشى سلام
بعد فتره أتى يوسف إلى الفيلا وكان جالسا مع مصعب يراجعان بعض الأوراق
فى الداخل كانت صفيه جالسه مع ضحى
فقالت:انا هروح اطلع العصير دا لمصعب عشان قاعد برا
ضحى:طب هاتى وانا أخرجه
صفيه:ماشى
أخذت ضحى العصير وذهبت إلى مصعب
قائله بغناء وصوت عالى :أبيه يا أبيه يا أبيه
فنظر لها مصعب بغضب فاستغربت ثم سرعان ما رأت يوسف الذي كان جالسا معه فقذفت العصير على ملابسها وهرولت إلى الدخل بينما يوسف كان جالسا يجاهد فى كتم ضحكاته حتى لا يثير غضب مصعب
مصعب:احم يلا نكمل فانتبه إليه يوسف مره اخري
باك
انفجرت كلا من صبا وفجر بالضحك بعدما انتهت ضحى من سرد ما حدث
صبا:وقعتى العصير على نفسك ههههه
ضحى:مش عارفه اصلا أتكسفت اوي وخوفت اما أبيه مصعب بص لى مش عارفه لقيت نفسى وقعته عليا
فجر:ههههه بتخيل منظرك هههههه
ضحى:اضحكى يختى انتى وهيا
فجر:خلاص خلاص أنا هروح اوضتى بقا زمان أحمد طلع تصبحو على خير
ضحى وصبا:وانتى من أهل الجنه
ضحى:ايه يا صبا سكتى ليه انتى خايفه
صبا:لا بس مستغربه هو مجاش النهارده ليه
ضحى:يختى مستعجله على ايه تلاقيه جاى من السفر تعبان
صبا: على رأيك
فى غرفة فجر دخلت إلى غرفتها فوجدت احمد مرتدي ملابس الخروج
فجر بعصبيه:ايه يا أحمد انت هتخرج ولا ايه
احمد:متعليش صوتك
فجر بهدوء منصطنع:طب انت رايح فين
احمد وهو يجلس:هخرج مع اصحابى ومش هتأخر
فجر:يا أحمد مش صحابك دول مدمنين وبيشربوا
احمد:هما حرين متخافيش انا مش للدرجه دي عمري ما ألمس الحاجات دي مش بعمل حاجه غلط
فجر:بس بردوا غلطان انك تقعد معاهم أنت عارف انا قرأت مره فى كتاب كان قصه عن سيدنا عمر ابن عبدالعزيز اللى يعتبر خامس الخلفاء الراشدين
أمر ان يحد جماعه كانوا فى مجلس خمر فقالوا ان فلانا لم يشرب لأنه صائم عارف قال ايه ابدئوا به واستدل ليهم بقوله تعالى(وقد نزل عليكم فى الكتاب أن إذا سمعتم آيات الله يكفر بها ويستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا فى حديث غيره إنكم إذا مثلهم )
بالرغم انه مشربش دا كان صايم لأن اللى بيقعد مع ناس بيعملوا وزر بيشترك معاهم فى الذنب وبيكون زيهم (طبعا فى ناس بتكون قاعده مع شباب وبنات وبيقولوا احنا مبنتكلمش احنا بنقعد بس الرد هيكون بنفس الايه دي👆)
احمد بإقتناع يحاول أن يداريه:خلاص مش نازل مش نازل ارتاحى بقا نوي ان يبعد عن رفقاء السوء يا
تري أحمد فجر هتقدر تغيره ولا هيفضل زي ما هو؟
فى غرفة صبا كانت جالسه تقرأ وردها اليومى فرن هاتفها برقم غريب فلم تجيب
فوجدت رساله عبر الوتساب ففتحتها فدهشت مما رأت
انتهى البارت
By:Somaya Rashad
•تابع الفصل التالي "رواية قدر صبا " اضغط على اسم الرواية