رواية قدر صبا الفصل الخامس 5 - بقلم سمية رشاد
قدر الصبا
الفصل الخامس
نزلت من السياره كلا من صبا وفجر وضحى
ضحى بخوف:يا لهوي يا صبا شكله جه
صبا:لا يا شيخه مش باين وبعدين هو بييجى دلوقتى اصلا
ضحى:ساعات بييجى يختى حسب ما بيخلص ربنا يستر ويتأخر النهارده
صبا:ولو هنا عادي يعنى مش هيعمل حاجه
ضحى:اه انتى بتتكلمى عن حد مش عارفينه
عندما دخلوا إلى الفيلا
صبا:الحمد لله شكله مش هنا
ضحى:الحمد لله يلا نطلع بسرعه
وعندما همت ان تصعد اوقفها صوته
قائلا:ضحى
ضحى:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فضحكت كلا من صبا وفجر عليها فنظرت لهم بغضب
ضحى بخوف:ن نعم يا أبيه
مصعب:انتو خارجين الساعه كام
ضحى:يا ابيه عماله من الصبح اقول ليهم يلا بس صبا مش راضيه وتقولى لا لسه بدري
فشهقت صبا: نهارك ابيض يا ضحى يا كذابه
مصعب:انا بكلمك انتى
ضحى:يا ابيه والله محسيناش بالوقت والله
مصعب بغضب:طب اتفضلى على اوضتك مفيش خروج منها لمدة يومين
ضحى بصدمة:وكتب الكتاب بكره لا يا أبيه الله يخليك
مصعب بصوت مرتفع:على أوضتك
فصعدت بسرعه فائقه خوفا منه وصعدت ايضا صبا بخوف تحاول ان تداريه وصعدت فجر ورائهم بهدوء
فى غرفة ضحى
دخلت صبا عليها وهى تهتف:بقا بتلبسيها ليا انا يا كذابه
ضحى:والله قلت كدا عشان عارفه انه مش هيزعقلك
صبا:بس بردوا يا ضحى دا كذب انتى عارفه عقاب الكاذب ايه
ضحى:لا انا عارفه انه حرام اكذب بس مش عارفه حاجه تانيه
صبا:دا الكذب محرم شرعا ويعد من كبائر الذنوب اللى بتهدي إلى الفجور
دا ربنا سبحانه وتعالى قال(انما يفتري الكذب الذين لا يؤمنون بآيات الله وأولئك هم الكاذبون)وقوله تعالى (فنجعل لعنة الله على الكاذبين)
وكمان الكذب دا يا ضحى من ايات المنافقين مش فاكره الحديث بتاع الرسول صلى الله عليه وسلم اما قال(آيات المنافق ثلاث اذا حدث كذب وإذا وعد أخلف وإذا اؤتمن خان)
ضحى ايوه افتكرت انتى قلتيه مره ليا وكنتى قلتى ادامى مره ان ينفع نكذب فى حالات معينه بس مش فاكراها
صبا:اه الرسول صلى الله عليه وسلم قال
(لا يحل الكذب إلا فى ثلاث يحدث الرجل امرأته ليرضيها والكذب فى الحرب والكذب ليصلح بين الناس)يعنى الرجل ينفع يكذب على مراته فى مثلا انه يقول لها انها أجمل نساء العالم وهى كذالك وبردوا يجوز الكذب فى الحرب اننا نكذب على العدو مثلا فى عدد الجنود لأن معروف ان الحرب خدعه والحاله التالته بقا مثلا
لو انا وفجر متخانقين تيجى تقوليلى دا بتقول عليكى كلام حلو بالرغم من انها مقالتش
ضحى:اه فهمت معنتش هكذب تانى بس دي كانت كذبه بيضه
صبا:يا حبيبتى الكذب حرام بكل أنواعه مهما كان اللى قلتيه حاجه صغيره بس ممكن تعمل ضرر صح ولا لا
ضحى:ايوه صح عندك حق معنتش هكذب تانى
ثم صمتت وبكت فجأه مثل الأطفال
صبا:ايه تانى بتبكى ليه بس
ضحى:عشان أبيه زعلان منى وكمان مش هيخلينى أحضر كتب الكتاب ومش عارفه أخرج اصالحه عشان منعنى أخرج
صبا:طب مش تزعلى بس وأنا هقول لخالو يكلمه بس بالليل عشان يكون هدي شويه
ضحى:بجد
صبا:اه متزعليش بقا
ضحى:لا خلاص صحيح هيا فين فجر
صبا:مش عارفه حاسه انها فيها حاجه بس مش عارفه ايه هبقى اكلمها واشوف مالها
ضحى:ماشى هو العصر أذن صح
صبا:اه هروح اصلى وانتى قومى صلى يلا
ضحى:ماشى
فى المساء
كان الجميع جالسا على العشاء ما عدا صبا وضحى
أحمد:اومال فين صبا وضحى
فجر:ضحى مش بتخرج من الاوضه عشان مصعب معاقبها و صبا راحت تتعشى معاها عشان متتعشاش لوحدها
عثمان:ليه يا مصعب هما اتاخروا غصب عنهم يابنى
مصعب:يا بابا عشان بعد كدا تاخد بالها ومعادتش تكذب تانى
عثمان:معلش ياابنى هيا كانت خايفه بس منك سامحها بقا عشان تفرح بكره بلاش تنكد عليها
مصعب:ماشى يا بابا بس لو تكررت تانى وقعدت بره اكتر من خمس ساعات تانى هيا حره
عثمان:خلاص بقا وروح راضيها دا صبا بتقول انها يا حبيبتى كانت عماله تعيط عشان انت زعلان منها
مصعب:خلاص يا بابا هبقى اروح ليها بعد العشا
عثمان:ماشى يا حبيبى على راحتك
فى غرفة ضحى
صبا:انا من شويه كلمت خالو وقال انه هيكلم ابيه
ضحى:ههه ماشى ال أبيه قال
صبا وهى تبذلها بالمخده:صدقى انتى عليه متستاهليش
ضحى وهى تردها ليها: خلاص بقا
صبا انتى بتحدفينى انا وقذفتها وظلوا هاكذا يضحكون حتى وصل مصعب إلى غرفة ضحى فاستغرب من اصوات ضحكهم فطرق الباب
ضحى:مين
مصعب: انا
ضحى: ثوانى يا ابيه فارتدت صبا نقابها وفتحت ضحى
مصعب:لا فعلا باين عليكى الزعل اوي
صبا:اا انا هروح اوضتى يا ضحى وذهبت بارتباك
مصعب:مالها دي
ضحى:هههه هيا كدا من ساعة ما قالوا انكوا هتتجوزوا
مصعب:لا بس انتى زعلانه اوي
ضحى:خلاص بقى يا ابيه انا اسفه
مصعب:عارفه لو عملتيها تانى
ضحى:والله مش هعمل كدا تانى خلاص بقا دا انا صديقة المودام المستقبليه
مصعب:المودام
ضحى : يا عم ما تركزش
مصعب :يا عم كمان هههه بتفكرينى بواحد صاحبى
ضحى : لا انا يا عم انا فريده من نوعى
مصعب : اه واضح انك خدتى عليا اوي طب تعالى بقا وظل يدغدغها وهى تضحك خلاص يا أبيه اسفه اسفه
أما صبا استمعت صوت ضحكتها من الخارج
فابتسمت عليهم ثم ذهبت للوضوء لكى تقرأ وردها وتنام
فى الصباح
استيقظت صبا على كوب من الماء قذف عليها
صبا :يحححح بغررق بغرررق
ضحى :هههههه
صبا بعدما استوعبت ما حدث نظرت إلى ضحى بغيظ:بقا كدا طب والله ما انا سيباكى
ضحى وهى تجري إلى الخارج الساعه تمانيه فى عروسه تنام لحد دلوقتى يلا عشان تفطري وأغلقت الباب خلفها
صبا معرفتش تخرج وراها لانها بلبس النوم
فذهبت إلى الحمام الموجود بغرفتها وتوضات لتصلى الضحى وذهبت الى حجرة الطعام
كان الجميع جالسا على الفطار فنزلت صبا وألقت عليهم السلام
عثمان:ايه يا عروسه نموسيتك كحلى
صبا وهى تجلس بجوار ضحى بخجل : مش عارفه والله كنت نايمه لحد دلوقتى ازاى وانا دايما بصحى بدري
صفيه:من الإرهاق بس عشان لفيتوا امبارح كتير
صبا:اه ممكن
كانت ضحى جالسه بجوارها وتترقب ان تضربها صبا فى اى وقت
صبا بهمس:بس اما نكون لوحدنا بس
ضحى:لو عملتى حاجه هقول لأبيه مصعب
صبا:انتى هتخوفينى
ضحى باستفزاز :اه
صبا :ماشى بس اما نكون لوحدنا بس
عثمان:عمالين تتوشوشو فى ايه افطروا يلا
فأومأت له الفتاتان
بعد انتهائهم من الفطار
عثمان:انت رايح فين كدا يا مصعب
مصعب:رايح الشركه يا بابا
عثمان:هتروح النهارده بردوا يا حبيبى
مصعب:معلش يا بابا هروح بس عشان فى اجتماع مهم ساعتين واجى وبعدين المأذون مش هييجى الا الساعه سته اصلا يا بابا
عثمان:ماشى يا حبيبى ثم وجه كلامه إلى أحمد
وانت يا أحمد مش هتروح بقا مع أخوك
فنظرت فجر إلى أحمد بأمل
احمد:لا يا بابا مش دلوقتى بقا مش مهم النهارده
عثمان:ما تروح بقا يا احمد هتفضل كدا لحد امتى ياابنى
احمد:يووه يا بابا هو كل شويه قلت مش النهارده بقا
مصعب:أحمد احترم نفسك وانت بتكلم أبوك انت مش بتكلم واحد صاحبك
احمد :اسف يا بابا خلاص هروح بكره
عثمان:على راحتك يا ابنى
فى الخامسه مساء
فجر:يلا بقا يا صبا فاضل ساعه بس البسى
صبا:هعمل ايه دا كله يعنى يا فجر دا انا هلبس الفستان وخلاص
ضحى نعععم يختى والله لأحط لك ميكب بإيدي
صبا:لا انسى مليش فى الحاجات دي انا
ضحى :لا هتحطى مش انتى قلتى ان ينفع الواحده تحط ميكب ادام محارمها وزوجها بس
صبا:اه بس انا مش عايزه احط
ضحى :لا هحط لك حاجات خفيفه
صبا:لا مش عايزه
فجر: خلاص يا صبا خليها تحط لك روج بس انتى مش محتاجه حاجه اصلا
صبا:ماشى خلاص
ضحى:عيله كئيبه
صبا:اسكتى دا انا مستحلفه لك بقا ترمى المايه عليا مااشى
ضحى:خلاص بقا يا صاصا قلبك ابيض
صبا بنرفزه:متقوليش صاصا دي انا بقولك أهو
ضحى:ماشى يا صاصا يلا بقا
صبا :رخممممه
وذهبت لارتداء ملابسها وذهبت أيضا كلا من فجر وضحى لارتداء ملابسهم
بعد انتهاء صبا من ارتداء الفستان جاءت إليها كلا من ضحى وفجر وأتت أيضا مروه وصفا بنات عمة صبا
صبا:حبايبى عاملين ايه وفين عمتو
صفا:أمى تحت يا صبا بتسلم على خالتو صفيه وجايه
صبا:طب انتو عاملين ايه وحشتوني
مروه ببرود:الحمد لله
صفا:الحمد لله يا حبيبتى ألف مبروك
صبا:الله يبارك فيكى يا حبيبتى عقبالكو يارب
مروه:ان شاء الله بس يكون بمزاجنا
صبا بابتسامه حزن:ان شاء الله
ضحى بغيظ من مروه:يلا يا صبا عشان الساعه بقت سته الا ربع المأذون قرب ييجى
صبا:طب هلبس ايه دلوقتى النقاب ولا الطرحه
فجر:بصى البسى النقاب عشان لو خرجتى بس اصلا المأذون لازم يشوف وشك عشان يتأكد ان انتى
صبا :نعععم
صفا بابتسامه:عادي يا حبيبتى دي ضروره الضرورات تبيح المحظورات
صبا:ماشى هلبس النقاب اضمن بردوا عشان لو دخلت
دقت الساعه السادسه وجاء المأذون
المأذون:أين العروس
احمد :فوق اناديها
المأذون :ياريت عشان اشوف وكلت مين واسمع رايها
مصعب :طب معلش ممكن حضرتك تطلع ليها احسن
المأذون : يا ابنى انا مش شايف هنا ناس كتير ولازم الشهود ييجو معايا عشان يسمعوا موافقتها
عثمان :هيا هياها يا ابنى اطلع ناديها يا أحمد
فجر :يلا يا صبا عشان تنزلى
ضحى : ايه دا هتنزل تحت
فجر :اه أحمد بيقول الشهود لازم يسمعوا موافقتها واصلا مفيش حد إلا هما بس
صبا :انا خايفه
فجر :تعالى بس خايفه من ايه
ضحى :تعالى وانا هنزل معاكى تحت
فأمسكتها ضحى ولكن عندما وصلو إلى الاسفل دخلت صبا مع احمد وامها
وتم كتب الكتاب وخرجت صبا عند البنات وظلوا ينشدون بعض الاناشيد الاسلاميه
بعدما ذهب الجميع
دخل عثمان عند صبا
عثمان :مبروك يا حبيبتى
صبا :الله يبارك فى حضرتك
عثمان:طب تعالى يلا عشان تقعدي مع مصعب فى الاوضه جوه وتتكلموا
ضحى بمرح :اشطا
صبا :نعم يا خالو ااقعد ل ليه
عثمان :هو ايه اللى ليه يا حبيبتى انتو لازم تتكلموا و تشوفوا هتعملوا ايه وتتفقوا
صبا بتوتر :طب مش النهارده يا خالو
عثمان :يلا يا صبا بلاش دلع
صبا :طب استنى هلبس النقاب
عثمان :تعالى بس مفيش حد كلهم مشيو واحمد خرج يوصل المأذون
صبا بتوتر:يعنى أخرج اقعد مع أبيه ومن غير نقاب كمان
ضحى:هههه
صبا :ماااشى اضحكى يختى
عثمان:يلا
ذهبت صبا مع عثمان وهى فى قمة خجلها
•تابع الفصل التالي "رواية قدر صبا " اضغط على اسم الرواية