رواية قدر صبا الفصل الحادي عشر 11 - بقلم سمية رشاد

 رواية قدر صبا الفصل الحادي عشر 11 - بقلم سمية رشاد

قدر الصبا
الفصل الحادي عشر
وصلنا المره اللى فاتت اما مصعب راح لصبا حجرتها بعد ما جدها مشى وأحمد طلق فجر

قامت ضحى وأغلقت الباب خلفها
نظر مصعب إلى صبا وجدها تبكى
مصعب:ممكن اعرف ليه العياط دا كله مش قلت لك خلاص متخافيش مش هيقدر ياخدك
صبا :نظرت له بدموع ثم نظرت امامها مره اخري فتنهد وجلس مصعب بجوارها
مصعب:انا عارف ايه اللى مضايقك وعارف ان انتى بتفكري فى الموضوع بطريقه غير اللى احنا بنفكر بيها وبتقولى ان لو كان باباكى عايش مكانش جدك عمل كدا ولا كنتى انجبرتى تتجوزينى
نظرت له صبا باستغراب فهى لم تتوقع أن يعلم ما تفكر فيه
مصعب:متستغربيش ومتنسيش انى كنت بعملك اللى كنتى عايزاه قبل ما بتطلبيه وان انا اللى مربيكى
بس مش انتى اللى تفكري بالطريقه دي انتى مؤمنه بربنا وعارفه ان دا قضاء من عنده ومينفعش نعترض عليه وربنا ليه حكمه فى كدا باباكى
دا شهيد عارفه يعنى ايه شهاده وعارفه كام واحد بيتمناها
صبا بدموع :فعلا دا قضاء وقدر بس دا المفروض جدو يعنى حمايتى وسندي مش اتجوز عشان احمى نفسى منه
مصعب:هو كدا تفكيره كدا للاسف جدك متملك جدا عايز اى حاجه عايزها تكون عنده حتى لو كانت الحاجه دي بشر وليه رأى ومشاعر قومى يلا صلى زي ما بتعملى على طول وادعى ربنا يفك كربك
صبا وهى تمسح دموعها:حاضر هقوم اهو
مصعب :ومتبكيش تانى عشان مفيش حاجه تستاهل وقبل جبينها وخرج من غرفتها
صبا بذهول:ايه ما هو عمل ايه دا حراام لا حرام ايه بس دا جوزي صحيح لا بس بردو انا اتكسفت
ثم سمعت صوت هاتفها معلنا عن وصول رساله وجدتها من مصعب بها:قومى اعملى فنجان قهوه ليا ومتفكريش كتير انتى أما صدقتى ولا ايه
صبا بغيظ:مستفز وبارد
وجدت رساله اخري:قومى يلا اعملى انتى حره أنا جوزك هيبقى حرام عليكى لو مش سمعتى كلامى
صبا بغيظ:استغلالى بيستغل انى مقدرش ارفض ايه دا شايفنى عماله اعيط بيقول اعملى قهوه رخم قوي

فى غرفة فجر وأحمد
فجر بصدمه جلست على السرير وقالت بوجع : انت قلت ايه يا أحمد انت طلقتنى
ثم صرخت فيه :انت طلقتنى لييييه عشان مش عايزه أخلف دلوقتى حتى من غير ما تسألنى ليه ولا تدور لى على مبرر واحد يخلينى اعمل كدا
أحمد بعصبيه :مفيش مبرر يخليكى تعملى كدا دا حقى المفروض تشاركيني فيه
فجر بعياط:مفيش مبرر لا فى مش واحد بس دا كتير فى انك كنت بتخرج بليل ومتجيش الا وش الفجر الله أعلم بتعمل ايه فى انك مبتصليش اجى اقول لابنى يصلى يقولى لا ما بابا مش بيصلى فى انك مبتشتغلش أخلف عيل يكون ابوك واخوك اللى بيصرفوا عليه فى انك مستهتر ومش بتفكر قبل ما تتصرف واى غلطه ممكن تضيعنا انت عارف انا من أسبوع بطلت البرشام دا عشانك يوم ما بطلت تروح مع صحابك قلت هو ابتدي يتغير بس انت مسمعتنيش
أحمد :بس مي
فجر قاطعته:بس خلاص زي ما انت مسمعتنيش انا مش هسمعك مش انت ابتديت واتخليت عنى انا كمان هبيع يا أحمد وعمري ما هرجع ليك تانى انا هروح عند صبا وبكره مسافره عند اهلى وتركته وذهبت إلى حجرة صبا
احمد:فجر استنى بس فجر ولكن لم ترد عليه
أحمد لنفسه بعصبيه بعد ما ذهبت:غبى غبى

عند صبا
كانت واقفه فى المطبخ تفعل له القهوه كما طلب منها وتقول كلام غير مفهوم
توجهت إلى غرفته بعدما انتهت من عمل القهوه وطرقت الباب
مصعب :ادخل
صبا بتأفأف فتحت الباب:اتفضل القهوه
مصعب :شيليها
صبا :نعم
مصعب ببرود:بقولك شيليها
أخذتها صبا مره اخري وقالت:اهو شيلتها
مصعب:اديها لى بنفس مش غصب عنك
صبا بعصبيه:صدق انك
مصعب ببرود رافعا حاجبه: انى ايه
صبا بعصبيه :مفيش
ثم ابتسمت ابتسامه غيظ وقالت :اتفضل
مصعب :ماشى حطيها عندك واتفضلى
صبا :اوووووف
وخرجت وتركته
توجهت صبا إلى غرفتها بعصبيه وعندما دخلت وجدت فجر جالسه على سريرها وتبكى بقوه
صبا بخضه :فجر مالك يا حبيبتى ايه اللى حصل بتعيطى ليه
نظرت لها فجر بدموع وقالت:أحمد طلقني يا صبا أحمد طلقنى
شهقت صبا بقوه وقالت:ايييه ليه ايه اللى حصل فى ايه متخوفنيش كدا بالله عليكى
فجر:كل حاجه انتهت يا صبا كل حاجه انتهت
صبا :لا طب اهدي بس وبعد كدا نتكلم
فجر:ممكن تقرأى لى قران صوتك بيريحنى
صبا :حاضر
أخذت صبا المصحف وقرأت سوره يوسف
عندما انتهت من قرائتها هدأت فجر
صبا:ممكن اعرف بقا ايه اللى حصل
فجر :قصت عليها جميع ما حدث وهى تبكى
صبا :طب خلاص اهدي بس يا حبيبتى ما انتى عارفه أبيه أحمد بيتسرع بس زمانه دلوقتى ندمان والله اهدي وكل حاجه هتتحل
فجر:لا يا صبا انا مستحيل ارجع لأحمد تانى بعد ما اتخلى عنى وبعدين مش هتجوز حد تانى انا عشان
ارجع له
صبا :تتجوزي حد تانى عشان ترجعيله مين قالك كدا
فجر :هو مش أما واحده تطلق لازم تتجوز محلل عشان ترجع لجوزها
صبا:لا انتى فاهمه الموضوع غلط بصى يا ستى المرأه لها ثلاث طلقات بعد المره الأولى و التانيه ربنا بيدي الزوجين فرصه يرجعو ممكن يرجعها بمجرد يقول لها رديتك لعصمتى او اى لفظ شبه كدا
بس بشرط متكونش مدة العده خلصت لأن لو خلصت لازم عقد جديد
صبا:هيا العده دي بتكون اد ايه
صبا:بصى يا ستى المطلقه بتكون العده بتاعتها لو كانت حامل لحد ما تولد بدليل قوله تعالى(وأولات الأحمال اجلهن أن يضعن حملهن) أما لو مش حامل فدي بنشوف لو كان زوجها دخل بها بتكون عدتها تلات شهور لو كانت مش بييجى لها الحيض اما لو كانت بييجى لها الحيض فعدتها ثلاث قروء يعنى تلات حيضات أما لو كانت غير مدخول بها يعنى مكتوب كتابها بس مثلا فدي بقى ملهاش عده بس لازم ميكونش حصل بينهم خلوه شرعيه يعنى ميتقفلش عليهم باب لوحدهم بحيث يتمكن زوجها من جماعها ان اراد عشان لو حصل خلوه هيكون ليها عده
فجر : يعنى احنا لينا فرصه ثلاث قروء
صبا:اه ربنا قال(والمطلقات يتربصن بأنفسهم ثلاثه قروء)
فجر :بس بردوا مش هرجع له هو غلط فى حقى
صبا:بصى يا فجر هو غلط اه وانتى غلطتى بردوا انك خبيتى عليه لان دي حاجه من حقكوا انتوا الاتنين مش من حقك انتى بس عشان متقوليش ليه حتى لو كان عندك اسباب بس بردوا انتى غلطانه
فجر:يعنى ارجع له بعد ما طلقنى بكل سهوله كدا
صبا:ممكن تقعدي فتره تعاقبيه زي ما انتى عايزه بس يكون بحدود مش تتجاوزي حدودك معاه لانه زوجك بردوا
فجر:بس انا لازم اروح بكره عند أهلى مينفعش أفضل هنا
صبا:مين قالك كدا
فجر:مين قالى ايه بقولك طلقنى هقعد ازاى
صبا:يا بنتى انتى طلقتك رجعيه يعنى يعتبر متزوجه مع وقف التنفيذ ليكى ان انتى تقعدي معاه فى نفس البيت عادي وتلبسى اللى انتى عايزاه وتتكلمى معاه كل حاجه بس مينفعش يلمسك الا اما يرجعك ليه
فجر: يا سلام يعنى المطلقه بتقعد فى بيت زوجها
صبا:اه دي المطلقة طلاق رجعى اما المطلقه طلاق بائن يعنى اللى بعد الطلقه التالته او بعد ما عدتها تخلص مينفعش ليها كدا
فجر ببرائه:طب والله لاقعد ومش همشى الا بعد ما العده تكون خلصت عشان أطلع عينه بس عشان يحرم يعمل كدا تانى بس انا بحبه مقدرش ابعد عنه مهما عمل
صبا:هههههه ابقى قابلينى لو مشيتى هه
فجر:هههه صحيح اومال أختى اما جوزها مات قعدت أربع شهور وعشر ايام ليه
صبا :ما بصى اللى انا قلته ليكى دا كله المطلقه اما الارمله دي بكره هقولها ليكى عشان متتلغبطيش
فجر :ماشى
فى هذا الوقت دخلت ضحى عليهم
ضحى:يا نهاري عليكوا صاحيين لحد الوقتى تتكلموا من غيري
فجر:تعالى يا حبيبتى
صبا:انتى كنتى فين منمتيش ليه
ضحى:كنت بشرب لقيتك خارجه من أوضة أبيه مصعب كنتى بتعملى ايه يا بت فى أوضة اخويا دلوقتى
صبا بغيظ: متفكرنيش دا انا على اخري من اخوكى والله
ضحى:ههه ليه ايه اللى حصل
صبا:قصت عليهم ما حدث
ضحى:هههههههههه على فكره والله بيعمل كدا عشان كنتى زعلانه انا فاهماه
صبا:ما انا عارفه والله بس استفزنى
ضحى :الله كنت نفسى اتفرج
صبا:تتفرجى على ايه هو احنا تليفزيون هههه
ضحى:احلى والله يلا هروح انام بقى مش هتروحى تنامى يا فجر
فجر بتوتر:لا انا هنام مع صبا النهارده
ضحى بتفهم فهى اعتقدت أن بينها وبين أحمد مشكله:ماشى انا هروح أنا تصبحوا على خير
صبا :وانتى من أهل الجنه
صبا :يلا هقوم اصلى قومى صلى انتى كمان قيام وادعى ربنا يفك كربك
فجر:ماشى

•تابع الفصل التالي "رواية قدر صبا " اضغط على اسم الرواية

تعليقات