رواية قدر صبا الفصل العاشر 10 - بقلم سمية رشاد
قدر الصبا
الفصل العاشر
أول حاجه لو لسه مصلتيش قومى صلى الاول وبعد كدا اقرأى الروايه مش هتطير
وصلنا المره اللى فاتت اما يوسف دخل على مصعب وقاله انا عايز اتجوز اختك
مصعب باستغراب:فى ايه يلا انت اهبل انت عارف أختى منين اصلا
يوسف بتوتر:ما انا شوفتها اما كنت قاعد عندك
مصعب :اه وانت كنت جاى تبص على أهل بيتى بقا
يوسف بخجل وحزن:انا عمري ما اعمل كدا يا صاحبى وانت عارف كدا شويه أنا شوفتها ساعتها غصب عنى مكانش قصدي ابص عليها لو أنت مش موافق خلاص أنا اسف
مصعب : ايه يا عم انت هتزعل مكانش قصدي بس اتعصبت بس وبعدين هو فى حد يطلب حد كدا
يوسف:اه ما انا من ساعه ما شوفتها وأنا بفكر فى منظرها وهيا واقع عليها العصير
مصعب بعصبيه : طب لاحظ انك بتتكلم عن أختى عشان مبوظش ليك وشك
يوسف :مش قصدي يا عم والله المهم اكيد انت موافق صح انتو هتلاقوا زيي فين😎
مصعب :هو انت متعرفش
يوسف :معرفش ايه
مصعب:مينفعش نجوز الهبل لبعض كدا هيبقى عملنا مصيبه
يوسف ببلاهه:الله هيا هبله زيى بص انا هاجى معاك أخطبها بقا يلا
مصعب:ما تعقل يلا فى ايه هيا ملهاش أب تخطبها منه
يوسف :خلاص قول انت ليهم فى البيت شوف رأيهم ايه
مصعب :ماشى يا خويا انا ناقص تبقى جوز أختى كمان
يوسف:يا عم اقعد انت تطول
مصعب:طب قوم امشى بقا من هنا عشان مقولش ليك مفيش جواز
يوسف :وعلى ايه بس استنى عمار كان جاى ورايا عشان يتكلم معاك فى الصفقه الجديده
مصعب :ليه هو فى حاجه ولا ايه
يوسف :والله ما اعرف استنى اهو جه هو
السكرتيره بدلع:الأستاذ عمار بره يا فندم
مصعب :خليه يدخل
يوسف:هيا البت دي بتتكلم كدا ليه دي هتجيب لى السكر
مصعب:والله ما اعرف أنا عايز اغيرها بس المشكله انها شغلها كويس
عمار :هيا مين دي
يوسف :السكرتيره بتاعته يا اخويا
عمار :اه والله دي بت عايزه ازاله
مصعب:المهم فى مشكله فى الصفقه ولا ايه
عمار :لا ابدا بس
نسيبهم بقا يكملوا شغلهم ونروح عند صبا وضحى
أصبحت الساعه الواحده وانتهت المحاضره الاولى
صبا:يلا بسرعه نلحق نروح نصلى الظهر قبل ما الدكتوره تدخل
ضحى:اه يلا
بعد انتهائهما من صلاتهما دخلوا الى المدرج وكانت المحاضره لم تبدأ بعد
صبا:دا الدكتوره لسه مدخلتش
ضحى:هيا مبتدخلش الا الساعه واحده ونص وتخرج اتنين ونص
صبا:اه فعلا اومال ساره فين جينا متاخرين النهارده مشوفنهاش
ضحى :هناك اهى جايه علينا
ساره:السلام عليكم
صبا:وعليكم السلام بسم الله ما شاء الله الحجاب جميل عليكى دا حلاكى اكتر والله ربنا يثبتك يارب
ساره بابتسامه:بجد انا كمان حاسه براحه كبيره جدا من أول ما لبسته كدا
ضحى:ربنا يثبتنا يارب
ساره وصبا:آمين
ضحى:يلا الدكتوره دخلت
فى الفيلا
كانت فجر جالسه تتحدث مع عثمان وصفيه
عثمان:اومال أحمد فين
فجر :كان قاعد على الفون فوق
عثمان:هو لسه بيروح يسهر
فجر:لا الحمد لله بقاله كام يوم مش بيروح
عثمان :اومال مش بيروح يشتغل مع أخوه ليه هو هيفضل كدا لحد امتى
فجر:والله دايما بنتخانق عشان كدا
صفيه :ربنا يهديه يارب وانتو لسه مفيش حاجه جايه فى الطريق كدا ولا حاجه
فجر بحزن تردد:لسه خير ان شاء الله
صفيه :ان شاء الله خير ربنا يرزقكوا يارب
فجر:هطلع اشوف احمد بقا
صفيه:ماشى اطلعى يا حبيبتى
صعدت فجر إلى الأعلى ووجدته جالسا يتصفح حسابه على الانترنت
فجر :منزلتش تقعد معانا تحت ليه
أحمد دون ان يعطى لها اهتمام:عادي
فجر :ممكن تسيب الفون دا وتركز معايا شويه
احمد:يوووووه شكلك طالعه من تحت ناويه خناقه نعم فى ايه
فجر:فى ايه يا أحمد انت بتكلمنى كدا ليه زي ما يكون مش طايقنى فى ايه انت ليه بقيت كدا ليه مش عايز تتكلم معايا بس عارف انا اللى غلطانه انى جايه اقعد معاك وقامت لتتوجه إلى الأسفل مره ثانيه
أحمد :اوووف استنى يا فجر
فجر:اما تكون عايز تقعد معايا بجد مش عشان تراضينى أبقى استنى
احمد:ياربى بتحب النكد مووت اما انزل اقعد معاهم
فى كليه التربيه
ضحى :يلا يا صبا اصل أبيه اتصل بيقول انه واقف برا
صبا:طب ثوانى هظبط النقاب بس خدي امسكى الجوانتى على ما اظبطه
قامت صبا بتعديل نقابها ثم قالت :يلا يا ضحى
خرجت الفتاتان من الجامعه
صبا:اركبى انتى ادام يا ضحى بالله عليكى
ضحى:مليش دعوه اقعدي انتى زي الاول
صبا:معرفش بس ليه مش بيخلينا نقعد ورا وخلاص
ضحى :يلا بقا
صعدت صبا إلى الامام وضحى فى الخلف
نظر مصعب لصبا باستغراب ثم
قال :ما هو لا نعمل الحاجه كامله يا منعملهاش مش نمشى على سطر ونسيب سطر
صبا:انت بتكلمنى انا
مصعب :اه هو حد قالك انى احول
صبا:طب قصدك على ايه مش فاهمه
مصعب:انتى مش كنتى لابسه جوانتى الصبح راح فين هو انتى بتدخلى بحاجه و تخرجى بحاجه
صبا:ايه دا والله نسيت البسه مش عارفه ازاى كان معايا هو فين مش فاكره قلعته امتى اصلا
ضحى:اهو يا صبا معايا
أخذته صبا منها وشرعت فى ارتدائه
مصعب:ادام انتى اللى صعبتيها على نفسك من الاول يبقى متتكررش تانى
صبا:ماشى بس انا نسيت على فكره مكانش قصدي وبعدين انت بتعلق لى على كل حاجه ليه لازم تنتقدنى وخلاص
مصعب:وانا هعلق معاكى ليه انتى متهمنيش اصلا
صبا بغيظ:احسن بردوا
فى تلك الأثناء دق هاتف مصعب
مصعب:ايه يا أحمد فى ايه
ثم استمع للطرف الآخر فغضب مره واحده قائلا:لا مش رايح حته هو انا هخاف منه ولا ايه أنا جايبها وجاى فى الطريق وهنشوف هياخدها ازاى سلام
صبا بخوف:هو فى ايه
مصعب نظر إليها بعصبيه:وانتى خايفه من ايه انتى كمان هو انتى مع اختك
صبا بخوف اكبر:هو انت بتتكلم عنى صح
مصعب وهو يهدأ نفسه :قلت لك متخافيش ادام انا معاكى متخافيش اومال احنا اتجوزنا ليه
صبا:هو فى ايه طيب
مصعب: جدك هناك فى الفيلا عمال يزعق ومفكرهم مخبيينك وباين مش عارف أننا اتجوزنا
صبا:يعنى ممكن ياخدنى
مصعب:قلت لك متخافيش محدش هيقدر ياخدك
فى الفيلا
صالح:هيا فين انا هاخدها يعنى هاخدها انا هوديكو فى داهيه لازم اخد حفيدتى من هنا
عثمان :قلت لك هيا مش هنا هيا فى الجامعه ولو سمحت اتكلم باحترام انا عامل احترام لسنك
صالح:انا هاخد حفيدتى من هنا ومحدش هيقدر يوقفنى
جاء مصعب من الخارج قائلا:انا هوقفك يا صالح بيه ومش هتقدر تاخدها
صالح باستهزاء:وبأى صفه انت هتوقفنى دي حفيدتى
مصعب:انا اكتر واحد ليا حق فيها صبا مراتى
صالح بصدمه:نعم انت كداب مستحيييل
مصعب:هو ايه اللى مستحيل تحب اوريلك القسيمه
صالح لصفيه :عملتيها يا صفيه وجوزتيها من ورايا انتى ايه حيه ربنا ياخدك يا شيخه
بكت صفيه بسبب كلماته ولم ترد عليه
صبا بدموع:لو سمحت يا جدو مسمحش ليك تكلم أمى بالطريقه دي وهيا ليها الحق الكامل انى افضل معاها
صالح بجنيه لم تظهر لسواها:صبا حبيبتى تعالى معايا انا بحبك اكتر من اى حد أمك دي ماشيه ورا اخوها متسمعيش كلامها هما كرهوكى فيا
صبا:محدش كرهني فيك غير اللى كنت بتعمله مع امى وانا صغيره عمري ما انسى المعاملة اللى كنت بتعاملها بيها ولا الكلام اللى كنت بتقوله ليها اما كان بنيجى عندك
صالح:بس انا بحبك اكتر من اى حد انتى نسخه من ابنى اللى اتحرمت منه فى عز شبابه
صبا:انت عايزنى عشان شبهه بس عشان بعوضك عنه وانا مش هبعد عنك انا هفضل اجى ازورك دي صلة رحم ربنا امرنى بيها بس مش اجى أعيش معاك أمى محتجانى اكتر منك
صالح :تعالى واتجوزي ابن عمك وعيشي معانا هنفرحك دائما ومش هتحزنى ابدا
صبا:المكان اللى أمى متكونش ليها احترامها فيه مينفعنيش وبعدين حضرتك لسه سامع انى اتجوزت يعنى مينفعش اسيب بيت جوزي خلاص
صالح :يعنى مش هتيجى معايا
صبا:مش هينفع اجى معاك بس أوعدك هاجى أزورك كل فتره
صالح بشر:انا عارف انك اتجوزتيه عشان متجيش معايا بس انا مش هسيبك ليهم وهاخدك
وتركهم وخرج من الفيلا وظلت صبا تبكى ثم صعدت إلى حجرتها
عثمان :لازم ناخد بالنا عشان شكله مش ناوي يسكت
مصعب :عندك حق بس انا مش هسمح له يقرب منها متخافيش يا عمتو
صفيه بدموع:وانا واثقه فيك يا حبيبى
فى غرفة صبا دخلت عليها فجر وضحى لكى يقوموا بتهدأتها
ضحى: خلاص يا صبا كل حاجه هتتحل ان شاء الله
صبا:انا مش عارفه ليه كدا والله انا بحب جدو بس هو كان بيهين أمى وانا مقدرش اقعد فى مكان كدا ما انا ممكن اروح ليه زي ما كنت بروح لعمتو سميه بس هو عايزنى اقعد معاه على طول
فجر:خلاص يا حبيبتى هدي نفسك بس وقومى صلى وادعى لربنا وإن شاء الله ربنا هيحلها من عنده
انا هروح اشوف احمد كان بيسأل على برشام صداع واجى تانى خليكى معاها يا ضحى
ضحى:حاضر
خرجت فجر وتوجهت الى غرفتها فوجدت احمد جالسا وعلى وجهه علامات الغضب
فجر:فى ايه يا أحمد لقيت البرشام
احمد رافعا يده :ايه دا يا فجر
فجر بصدمه وتوتر :د دا دا برشام
احمد :بتاخدي برشام منع الحمل يا فجر مش عايزه تخلفى منى وانا اللى كنت بقعد اقولك نفسى اجيب طفل منك اييييه مكنتش بصعب عليكى
فجر :ما هو ما
احمد :ولا كلمه اخرسييييى مش عايزانى ومش عايزه تخلفى منى ماشى ثم نظر إليها بجمود
قائلا:انتى طالق يا فجر
فى غرفة صبا
كانت جالسه تبكى وضحى تتحدث معها حتى دق الباب فقالت ضحى:ادخلى يا فجر
فدخل مصعب قائلا:مينفعش انا
ضحى:أبيه اتفضل يا أبيه
مصعب نظر إلى صبا وقال لضحى:ممكن تسيبينا لوحدنا شويه يا ضحى
ضحى:حاضر
وخرجت وأغلقت الباب خلفها
•تابع الفصل التالي "رواية قدر صبا " اضغط على اسم الرواية