رواية وعد زين الفصل الرابع 4 - بقلم اسماء سعد

 رواية وعد زين الفصل الرابع 4 - بقلم اسماء سعد 

-جاى اخد مرااتى... 
-مراااتكك مين؟.... 
-الاستاذه اللى جمبك دى مراتى.. 
-لا ماتصدقهوش ده بيكدب.. 
امشي ي ولييد مش وقته.. 
-مش همشي غير وانتِ معايا.. 
-مش وقته ي وليد دلوقتي امشي.. 
-قولتلِك مش ماشى غير وانتِ معاايا.. 
مسِك ايدى ولسه هيشدنى.. 
-انتَ ازااى تتجرأ وتمسِك ايدهاااا؟... 
-انتَ مين انتَ عشان تدَّخل؟!.... 
زين شد ايدى منه وفجأه لاقيت وليد وقع على الارض من اثر ضربة زين.. 
-انتَ عملتت ايييه؟... 
انتَ ازاااى تضربه كدده؟.. 
-عشان مايتجرأش ويلمس حاجه مش بتاعته.. 
-ازاااى؟... 
-احمم.. مش مهم...
-ميث وعد..
-ايه ي حبيبى ايه اللى قومك.. لييه طلعتت.. 
-انا افتكرتك مثيتى.. 
-لا ي حبيبى انا قولتلك مش همشي، تعالى ندخل جوا يلاا.. 
شيلته ونيمته ع السرير وقعدت جمبه، بعد شويه لاقيت زين دخَل.. 
-مين ده؟.. وعايز منِك اييه؟.. 
-احمم.. ده ابن عمى وعايز يتجوزنى بالعافيه بس انا مش عايزاه ومش بحبه.. 
-امم تمام... 
-بعد اذنَك لازم اروَّح.. 
-اتفضَلى.. 
-انتِ هتمثى.. 
-هجيلك تانى خف انت بسرعه وانا هجيلك كل يوم.. 
-ماثى.. 
سيبتهم ومشيت طلعت من المستشفى وركبت تاكسي وصلنى للبيت طلعت خبطت ع الباب ماما فتحتلى.. 
-هو ايه اللي حصل ي وعد وماله وليد..؟.. 
-انا تعبانه ي ماماا وعايزه ارتاح، عن اذنِك.. 
-استنى هنا انا بكلمك.. اييه اللى حصل؟.. ومين اللى عمل ف وليد كده؟.. 
-اسأليه ي ماماا ايه اللى حصل وهو هيقولِك.. 
-ماتتكلمواااا.. هنتحايل عليكواا كتييرر
-الهانم جيبالى واحد يضربنى.. والله لاوريكى ي وعد.. 
-مكانش هيضربَك غير لما انتَ اتعديت حدودك.. 
-انا مش فاهم حاجه هتفضلوا تتكلموا بالالغاز.. 
-البيه ي بابا جالى المستشفى بيقول انه جاى ياخدنى ع اساس مراته.. 
-مستشفى ايه؟.. وكنتى بتعملى ايه ف المستشفى.. 
-انس تعب ي بابا وروحتله، والبيه جالى هناك وكان عايز ياخدنى بالعافيه ومسك ايدى جامد، وزين والد انس ضربه، انا ماكنتش جايبه حد يضربه بس هو اتعدى حدوده.. 
-انتَ عملت كده ي وليد؟... 
-اه ي بابا عملت كده.. 
وفجأه لاقيت صوت كف نزل ع وش وليد من عمى.. 
-انتَ بتضربنى ي بابا؟؟؟.. 
-اضربك واكسر رقبتك كمان.. 
-ليه ي بابا انا عملت اييه؟... 
-وكمان ليك عين تتكلم؟.. هو انا ربيتك ع كده؟..
 من امتى بنغصب حد ع حاجه.. 
-بس ي باب... 
-ششش ماسمعش صوتك... 
احنا أسفين ي بنتى ع الحصل وانا هاخده ونمشي دلوقتي.. عن اذنُكم.. 
-مافيش حاجه ي عمى حصل خير.. 
-خليك ي محمد كمل اليوم معانا.. 
-ماينفعش ي على كفايا اللى حصلكم بسببنا.. عن اذنُكم.. 
مشيوا وبابا نزل معاهم يوصلهم وانا دخلت اوضتى وقفلت ع نفسي.. 
اترميت ع السرير، من التعب نمت وماحستش بنفسي.. 
«««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««
تانى يوم، صحيت صليت، وكلت، ونزلت روحت المدرسه مكانش عندى شغف لاى حاجه... 
دخلت الفصل اشرح، وكان اليوم ممل من غير انس وحور خلصت شغلى بإرهاق... 
نزلت ركبت تاكسي بس ماروحتش ع البيت روحت لأنس... 
-ميييث وعدد انتِ جيتى؟... 
-اه ي واحشنى اوووى عامل ايه؟... 
-كويث.. 
-فين حور؟ 
-مع بابا راحوا يجيبوا حاجات ليا من براا... 
-اممم وانتَ قاعد لوحدَك ف المستشفى... 
-اه عادى بابا قال ان الرجاله مث بتخاف وانا راجل ي ميث اهو ومث خاايف.. 
-ي كووتى ع الراجل الصغنون ده... 
-انا ثطوور ي ميث صحح؟... 
-شطووور اوووى ي روحى... 
-بابا جه... 
-حووور عامله اييه؟.. 
-الحمدلله ي ميس وحثتينى اووووى... 
-وانتِ وحشتيني اووى اووى قد البحر... 
-بجددد قد البحرر؟.. 
-اه ي حبيبتى.. 
-انا زعلان منك ي ميث... 
-ليه ي أنس؟... 
-عثان انتِ قولتى لحور انها وحثتك قد البحر وانا لا... 
ضحكت ع قمصه وقعدت احايل فيه ده انس بيه ماينفعش يزعلل.. 
-لا ي روحى وانتَ وحشتنى قد البحر وسمكاته.. 
-هييييههه... اكتررر منككك.. 
قعد يغيظ حور وانا قعدت اهزر معااهم واستأذنت وروحت.. 
ركبت تاكسي وبعد دقايق روحت البيت... 
طلعت خبطت ماما فتحتلى.. 
-ادخلى ي وعد سلمى ع الضيوف... 
-ضيوف ايه ي ماما.. انا عايزه ارتاح.. 
-ادخلى سلمى ع الضيوف ي وعد.. 
-طيب حاضر، ضيوف مين بقى ولا هسلم عليهم وانا مش عارفه هما مين... 
-ده عريس متقدملك وجايب اهله ومستنيينك من بدرى ادخلى سلمى عليهم.. 
-برضو ي ماما انتوا مصممين؟.... 
-ي بنتى انا عايزه افرح بيكى... 
-ي ماما انا مرتاحه كده ومبسوطه مش عايزه ادخل ف دايرة الجواز والمسئوليات دلوقتي.. 
-طب ادخلى سلمى عليهم وانا هبقى اقول لباباكى.. 
-حااضر ي ماااماا.. 
دخلت سلمت عليهم.. 
كان شاب ف العشرينات، مش طويل اووى، بس حلو مقبول، شعره طويل واسود، وهو ابيض،
 مالحقتش ادقق اووى ف ملامحه عشان قعدت وبصيت ف الارض
 (قال عامله نفسي مكسوفه قال هيهيهييي،ده هبل عاادى ي عزيزى القارئ) 
ندخل ف موضوعنا.. 
قعدت وكنت عامله مكسوفه.... لاقيت ام العريس بتتكلم.. 
-ماشاء الله قمر اووى، ومحترمه.. 
انتى بتدرسي ي وعد؟... 
-انا خلصت دراسه من زمان كنت بدرس تجارة انجلش، ودخلت معهد سنتين واتخرجت السنه دى الحمدلله، واشتغلت ف مدرسه ابتدائى عشان بحب الاطفال... 
-اااه ماشاء الله... 
هو انتِ هتكملى شغل بقى بعد الجواز؟... 
-اه ان شاء الله، يعنى انا مش بتعبره شغل يعتبر برفهه عن نفسي مع الاطفال.. 
-ااه، بس احنا ي حبيبتى معندناش بنات تشتغل.. 
-ازاى يعنى؟.. 
-زى ماسمعتى، صح ي صلاح؟.. 
-اه ي ماما صح.. معلش ي عمى بس انا مراتى ماينفعش تشتغل.. 
كنت هتشل كنت عايزه اقوم امسكهم الاتنين اخبطهم ف بعض، وايه صلااح ده، ده عيلل ماشي ورا امه.. 
نرجع ل موضوعنا،
 بابا رد عليه.. 
-ليه ي بنى؟... 
-انا راجل برضو ي عمى.. 
-ااه راجل... معلش ي طنط لامؤاخذه ف الكلمه بس ابنك عيل مش راجل وماشي وراكى.. وانا مش موافقه.. وسيبتهم ودخلت جوااا... 
ايه الناس الملزقه دى.. 
بعد شويه لاقيت بابا بيخبط.. 
-ادخل.. 
-ايه اللى انتِ عملتيه مع الناس ده؟... 
-ناس ايه ي بابا دى ناس ملزقه وانا ماكنتش موافقه من الاول اصلا... 
-امممم لاقيتى حاجه تتلككى عليها عشان ترفضي.. بنتى وانا عارفها.. 
-اشطااا عليكككك ي حجووج، بتفهمها وهى طايره... 
-اُمااال يختى فكرانى اهبل يعنى.. 
-لا لسمح الله ماحدش يقدر يقول كده، ده انتَ عسسل ي عسسل انتتَ... 
-اسكتى ي بت احسن امك تسمعنا.. 
-ايه ده ي حج انتَ بتخااف؟... 
-دى امك ي بت لازم نخاف منهاا.. 
-بتقول ايه ي على؟... 
-ولا حاجه ي حبيبتى بقول انك اجمل واحده ف العالم.. 
-اه بحسبب... 
قعدنا نضحك وشويه وماما جهزت الاكل، كلت ودخلت نمت..
««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««
صحيت تانى يوم كان يوم الجمعه، صليت وقعدت اقرأ قرآن لحد ما ماما تجهز الفطار... 
بعد شويه ماما ندهت علياا.. قفلت المصحف وصدقت.. 
-يلااا ي وعد الاكل جهز... 
-حاضر ي ماما جايه..
-طلعت قعدت معاهم وكلت وقعدنا نهزر زى عادتناا.. الحقيقه بحب القعده دىى اووى وياارب ماتنقطع ابدااً... 
خلصنا اكل وشيات الاطباق... 
ودخلت اعمل شاى لينا.. 
عملت الشاى وطلعت وقعدنا نشربه... 
-الا قوليلى ي وعد انس عامل ايه؟... 
-والله ي بابا انا بحاول اطلعه من المود بحسه بيبقى مبسوط معايا وانا ببقى فرحانه اووى... 
-ربنا يجازيكى خير ي بنتى.. هتروحيله النهارده؟.. 
-تسلملى ي بابا.. اه هروح اشوفه.. 
-تمام ي حبيبتى، هتروحى امتى؟ 
-يعنى شويه كده عشان اقعد معاهم شويه.. 
-ماشي ي بنتى ربنا يوفقك... 
-حبيبى حبيبى.. 
-اسكتى ي بتت.. 
-حااضر ي سعاد سكت اهوو.. 
قعدنا نضحك وخلصنا الشاى، وقولتلهم انى رايحه لأنس.. 
دخلت لبست دريس ازرق وطرحه بيضه وكوتش ابيض... 
وبصيت لنفسي ف المراايه، والله ي قمر ي نااس.. 
نزلت ركبت وروحت البيت عشان هو طلع من المستشفى النهارده... 
دخلت وكانوا قاعدين برا ف الجنينه وزين قاعد معاهم... 
-بخخخ... 
-اععع مييس وعدد... 
-عاملين ايييه ي كتااكييت؟... 
-الحمدلله وحثتينى اووى ي ميث... 
-وانتَ كمان وحشتنى اووى اووى قد البحر وسمكاته... 
-بجدد ي ميث.. 
-بجد ي قلب الميث... 
-انا بحبك اووى.. 
-وانا بمووت فييكك... 
حضنته وبوسته من خده، وقعدنا نهزر بس انس قالى حاجه صدمتنى.... 
-ميث وعد... 
-نعم ي حبيبى.. 
-ممكن تكوونى ماما؟... 

•تابع الفصل التالي "رواية وعد زين" اضغط على اسم الرواية

تعليقات