رواية مغامرات عائلية الفصل الرابع والثلاثون 34 - بقلم همس كاتبة

 رواية مغامرات عائلية الفصل الرابع والثلاثون 34 - بقلم همس كاتبة

بارت 34

دينا بذهول :  انت ايه الي جابك ؟؟!! 

يزن بابتسامة : ازيك 

دينا ببرود : كويسة .. انت بتعمل ايه هنا 

يزن بخبث : مفيش جاي اشوف اوس 

دينا بحدة : و جاي تشوف اوس ليه ؟ محنا كنا في البلد امبارح 

يزن : حصلت حاجة مستعجلة .. عندك مانع ؟ 

دينا : لأ 

يزن : طب ممكن ادخل ؟ 

دينا ببرود : اتفضل 

دلف يزن و هي وراءه تتمتم بكلام غير مفهوم 

يزن : بتقولي حاجة ؟! 

دينا : لا .. هطلع اندهلك اوس 

يزن : حبيبة هنا ؟ 

دينا : طبعا اومال هاجي معاه لوحدي ! 

يزن : مش قصدي .. يعني فكرت ان اهلها هنا برضو 

دينا : لا مش هنا 

يزن بابتسامة : كويس … هستنا اوس هنا شوية و اكسب قعدة رايقة معاكي 

دينا : و تقعد معايا ليه ان شاء الله ؟ 

يزن : مش انتي قولتي هتساعديني ؟ 

دينا ببرود : ايوة 

يزن : اوك يبقى لازم افهمك هتعملي ايه بالزبط 


في الطابق العلوي 

حبيبة : الباب بيخبط .. مين الي جاي .. معقولة بابا و ماما ؟ 

اوس بخبث : لا .. بابكي مش فاضي.. ده تلاقيه استفرد بمامتك… اصل بيت جدي مش مريح  

حبيبة بشهقة : اوس اتلم و بطل قلة ادب .. ما تتكلمش على اهلي لاحسن اسيب عليك حلا 

اوس بضحكة : هيا حلا بالنسبالكم كلب حراسة ؟ 

حبيبة : اتلم و ما تتكلمش على اختي 

اوس : مش بتكلم عليها بس انتي قولتي هتسيبيها عليا 

حبيبة : ايوة عشان هيا قادرة و لسانها يبردك برد 

اوس : طب سيبك منها دلوقتي و خليكي معايا 

حبيبة : في حد جيه يا اوس

اوس : ما تقلقيش ده يزن 

حبيبة بصدمة : و ايه الي جابه هنا  ؟ 

اوس بخبث : عايز يكلم دينا 

حبيبة بضيق : لييه يا اوس ؟ دينا مدايقة و مش مستحملة تشوفه اصلا .. لو سمحت مش عايزة حد يضغط عليها اكتر من كدة .. كفاية الي عملناه قبل كدة 

اوس : ما تخافيش عليها .. دينا دي زي اختي و مصلحتها تهمني .. اكيد مش هعمل حاجة تجرحها 

حبيبة : طب تعالا نقعد معاهم لاحسن يتخانقو 

اوس : لا يحببتي هو عايز يكلمها على انفراد سيبك من كل ده و قوليلي عايزة تعملي ايه في البيت ؟ 

حبيبة : مش عارفة .. البيت حلو اوي و مترتب زي ما بحب بالزبط .. مش حاسة اني هغير حاجة بالوقت ده بس ممكن اعمل تعديلات بسيطة 

اوس بخبث : طب تعالي شوفي الاوضة دي و قوليلي لو حلوة و لا لا 


دلفت الاوضة و ابتسمت .. كانت اوضة النوم و مرتبة بشكل انيق و على الحائط برواز كبير يحتوي على صورتها مع اوس و هم اطفال 


حبيبة بابتسامة : الاوضة تحفة يحبيبي 

اقتربت من الصورة و تأملتها بسرحان … حضنها من الخلف و قال بحب : الصورة دي كانت  قدامي 24 ساعة .. كنت كل ما احس اني مخنوق افضل ابصلها .. و لما كنتي توحشيني كنت باخدها بحضني و بنام .. طيفك كان على طول حواليا يا حبيبة و دي الحاجة الي خلتني افضل اشتغل و اطور شركتي عشان ارجعلك و انا محقق هدفك 


حبيبة بتأثر : و انا كنت محتفظة بيها على طول تحت مخدتي … مكنتش بعرف انام قبل ما ابصلها و  افضل افتكر ايامنا مع بعض .. اوس انا عمري ما كان هدفي الفلوس .. انت كنت هدفي الوحيد .. كنت ببقى عايزة افضل بحضنك على طول .. و الله كنت بعد الايام مستنية ترجعلي .. مش مصدقة اني دلوقتي واقفة معاك و في بيتنا الي هنتجوز بيه 

اوس بخبث : و تحديدا باوضة النوم 

حبيبة بشهقة : اوس لو ما بطلتش قلة ادب هصوت و الم عليك الناس 

اوس بابتسامة : طب صوتي كدة و لو جيه حد قوليلي 

حبيبة باستغراب : ليه هيا المنطقة مقطوعة ؟ 

اوس : لا .. بس محدش يقدر يدخل البيت ده من غير اذني 

حبيبة بابتسامة : اممم .. بس برضو بطل قلة ادب 

ادارها له و قال : ما تقنعنيش انك مدايقة يعني 

حبيبة بخجل : خلاص يا اوس بتكسف 

اوس : طب هاتي وحدة زي المرة الي فاتت 

حبيبة بخجل : قصدك ايه 

اوس بخبث : انتي فاهمة قصدي كويس 

حبيبة بتهرب : هروح اتفرج على الدريسنج روم 

اوس بخبث : ما تحاوليش تهربي عشان مش هسيبك  

عضت شفتها السفلية بخجل و اقتربت منه ببطىء ثم طبعت قبلة رقيقة على شفتيه .. شدها من خصرها باحكام ليقبلها بقوة 


بعد دقائق 

حبيبة بخجل : هروح اشوف الاوضة التانية 

اوس : مش هتجربي السرير ؟ 

حبيبة و عيناها تبرق : اوس قولتلك اتلم .. عيب كدة 


في الطابق الارضي 

يزن  : الفيلا حلوة اوي .. ذوق اوس باين بيها 

دينا بشك : هو في ايه يا حضرة الضابط ؟ ليه كل ما نروح حتة بتنطلنا ؟ البت بتاعتك مش هنا .. يبقى ايه المبرر للزيارة دي المرادي ؟ 

يزن : ده انتي مش طايقاني خالص 

دينا : و لا نازلي من زور 

يزن بخبث : و ايه الجديد منتي على طول مخنوقة .. الا صحيح كلمتي المجنونة بتاعتي و لا لسا  ؟ 

دينا ببرود : لا … لما ارجع البلد هقولها 

يزن بخبث : هيا مين ؟ 

دينا : لارا 

يزن بصعقة : اييييه ؟! … انتي اتهبلتي يا بت 

دينا باستغراب : في ايه ؟ مش هيا ؟ 

يزن : لا طبعا مش هيا … مين الي قالك الكلام الاهبل ده ؟! كويس انك مكلمتهاش كنتي دبستيني 

دينا بنفاذ صبر : اومال مين يعني كارما ؟ 

يزن بذهول : انتي مش طبيعية اقسم بالله .. دول بنات صغيرين ازاي تفكري لواحد بالمية اني ممكن اعجب بواحدة منهم  ؟!

دينا بغضب : ما الباقي كلهم مرتبطين .. تكونش عايز تتجوز امي و انا مش واخدة بالي ؟ 

يزن بانفعال : يا رب استرها معايا هتشل من البنت دي  … ده و انا الي بقول عليكي ذكية و بتلقطيها و هيا طايرة

دينا بلخبطة : طب ما تخلصني و تقول مين هيا ؟؟ 

يزن : لا خلاص مش هقولك طالما طلعتي غبية .. ده انا قولتلك بلساني اني بتلكك عشان اشوفها  و برضو غبية و مش فاهمة 

دينا : هيا مين الغبية يالا ؟ احترم نفسك لاحسن اطلع جناني كله عليك 

يزن : اهو مجنونة قولتلك 

دينا بعدم فهم : ثانية واحدة .. انت قصدك ايه ؟ 

يزن : انا كنت بكلمك عنك انتي يا ذكية  

دينا بصدمة : نااااعم يروح امك ؟ 

يزن بذهول : يا ايه ؟ 

دينا : انا الي هو ازاي يعني ؟ 

يزن : ايوة انتي اومال امك ؟ 

دينا بذهول : يا انهارك اسووود .. انا نفسية و مش طايقة حد ؟!! 

يزن : و على طول مخنوقة كمان .. ده الي فرق معاكي ؟؟

دينا بغضب : و رحمة ابويا ما انا سايباك .. انت الي جبته لنفسك 

رفعت اكمامها و امسكت فازا و القتها عليه .. فتفادها بمهارة 

يزن : يخربيتك .. دي جزاتي اني جايلك برجليا ؟ 

دينا و هي تحدف الفازة الاخرى : و ليه عملت الحوار ده عليا يا زبالة 

يزن و قد امسك الفازة بيديه  : ده مقلب .. و الله العظيم  مقلب .. اسألي اوس حتى 

دينا بغضب : يعني اوس بيلعب بيا كمان .. و ديني لاطربقله بيته على دماغه 

يزن : طب اهدي ابوس ايدك .. انتي هتدمري البيت 

دينا بغضب : انا تضحكو عليا يا رمم .. ده انا عملت فيها سعاد حسني و عشت بعالم تاني .. منكو لله يا جزم 

يزن بضحك : و الله اوس صاحب الفكرة .. انا مليش دعوة 

دينا بصوت عالي : انا تخلوني اغير من لارا الصفرا .. ليه ما قولت من الاول .. قال ايه عايزك تساعدني و تكلميها .. ده انا هوديك بداهية انت و سي اوس بتاعك  

يزن : و انا مال اهلي .. انا مش عايز اتجوز اصلا و شلت الفكرة من بالي خلااااص 

دينا بغضب : ده انت مش هتلحق تتجوز يا حضرة الضابط .. هبعتك للحور العين حالا 


نزلت حبيبة مع اوس بسرعة 

حبيبة بفزع : فييي اييييه ؟ ايه الي بهدل الدنيا كدة ؟ 

مسكت دينا فازة اخرى و القتها على اوس و تفادها هو الاخر 

حبيبة بغضب : دينا انتي اتجننتي ؟ 

اوس و هو يكتم الضحكة : سيبيها تفرغ غضبها دي غلبانة 

حبيبة بحدة : في ايه يا دينا مالك ؟ 

دينا بغضب : خطيبك و الظابط الرخم ده بيشتغلوني 

اوس بخبث : ليه هو انتي فاكرة جدو بس الي بيعمل مقالب ؟ ده يزن متربي عليها من و هو عيل صغير 

حبيبة بعدم استيعاب : مقلب ايه ؟ في ايه يا اوس ؟ 

اوس بابتسامة : امشي يا حبيتي سيبيهم يتفاهمو و احنا نطلع نكمل 

يزن بخبث : تكملو ايه ؟ 

اوس بحدة : ترتيب البيت و اتلم بدل ما اسيب دينا تشلوحك

يزن : على فكرة انا ممكن احبسكم بتهمة التعدي على ضابط 

اوس : ضابط ؟ هو في ضابط يتهزق كدة ؟ 

حبيبة : انا مش فاهمة حاجة في ايه ؟!!! 

اوس : امشي هفهمك فوق .. سيبيهم يتخانقو براحتهم


صعدت حبيبة مع اوس بينما دينا وضعت يداها على خصرها و هي تتنفس بسرعة 

يزن : خلي قلبك ابيض و عديها 

دينا بشر : اييض ؟ ده انا مفيش اسود من قلبي ساعة الجنان .. و دلوقتي هطلع جناني عليك يا حضابط و وريني بقا هتعمل ايه 

يزن بغمزة : طب بحبك 

دينا بتوتر : و انا مش بطيقك 

يزن : طب عيني بعينك كدة ؟ 

دينا بحدة : اتلم .. ده انت رخم ياض و دمك يلطش 

يزن : هتقدملك 

دينا : هرفضك 

يزن : و هنتخطب 

دينا : مش هيحصل 

يزن : و هنكتب الكتاب 

دينا : ما تحلمش 

يزن : و هعملك مكتبة كبيرة في بيتنا 

دينا بابتسامة : ان كان كدة ماشي  

يزن بضحكة : ده انتي داخلة على طمع بقا .. على فكرة باين عليكي انك بتحبيني و طمعانة بالمطبعة بتاعتنا 

دينا : طب اتلم مش كفاية هتجوز واحد مناخيره كبيرة 

يزن و هو يضع يده على انفه : نشيلها خالص عشان خاطرك 

دينا بضحك : لا .. عاجباني اومال هدلعك اقولك ايه ؟ 

يزن بعبوس : الله يسامحك ده تنمر 

دينا بغضب : بس برضو مش مسامحاك و هربيك من اول و جديد 

يزن : اعيش و اتربى على ايدك يا ست البنات 

دينا : بلدي 

يزن : هو في احلى من البلدي ؟ 

دينا بتحذير : بقولك ايه انا امور السهوكة دي ما تنفعش معايا .. مش هكلمك قبل ما نتخطب رسمي 

يزن : اممم  يعني موافقة نتخطب  .. تحبي اتقدملك امته ؟ 

دينا بشرود : معرفش .. هكلم ماما الاول 

يزن بجدية : طيب .. وقت ما تحسي انك جاهزة قوليلي .. على فكرة يا دينا انا عملت كدة عشان اشوف لو اتغيرتي بجد و لا لا .. و الحقيقة انك ما اتغيرتيش .. برضو بتضحي بسعادتك عشان صحابك 

دينا : ايوة عشان دي طبيعتي .. اتعودت يعني 

يزن : عشان كدة عجبتيني .. اصل انتي شبهي اوي .. انا برضو طول عمري بروح بستين داهية عشان صحابي .. بس انتي فيكي مميزات بصراحة ملقيتهاش باي بنت عرفتها بحياتي 

دينا : ياه ! و ايه المميزات دي بقا ؟ 

يزن : يعني بنت جدعة و بمية راجل .. بنفس الوقت مخلصة و قلبها على الي حواليها … و ست بيت برضو و تصون العشرة .. صعب تلاقي حد بالنقاء ده دلوقتي 

دينا : و دي بالنسبالك مميزات ؟ 

يزن : طبعا 

دينا : على فكرة دي حاجات عادية جدا و ممكن تلاقيها باي بنت .. بس انا مش هلاقي حد مناخيرة كبيرة كدة 

يزن بضحكة : و من ضمن المميزات برضو لسانها طويل و بتضحك 

دينا بضيق : طب اتكتم احسنلك 

يزن باستغراب : طب ليه حاسس انك زعلانة .. في حاجة ؟ 


جلست دينا و سرحت بحزن  

يزن بذهول : في ايه ؟؟ هو انا زعلتك بحاجة 

دينا : لا .. انا بس مخنوقة شوية 

جلس يزن مقابلها و قال :من ايه ؟ قوليلي 

دينا بانفعال : بطل الرواية الي معايا عمل حادثة و فقد الذاكرة .. تخيل نسي البنت الي بيحبها و عاش مع واحدة تانية 

يزن بذهول : ده بجد ؟!!!!!

دينا : ايوة .. انا مقهورة اوي .. و الكارثة ان التكملة بتاعة الرواية في الجزء التاني و انا مش معايا الجزء ده 

يزن و هو يضحك ببلاهة : يا انهار اسود .. دي مصيبة سودة 

دينا بقهر : اهو الي حصل بقا .. انا هتجنن 

يزن بغضب : وقعتي قلبي يا شيخة .. ده انا قولت  في مصيبة و لا حاجة .. كل ده عشان رواية ؟ 

دينا بحدة : مش عاجبك ؟ 

يزن و هو يحاول ان يهدا : لا عاجبني طبعا .. انا الي جبته لنفسي مني لله … خلاص يا دينا هجيبلك الجزء التاني بس ممكن تفكي شوية 

دينا بتوتر : طب و لو حب التانية و ساب حبيبته الاصلية ؟ 

يزن بنفاذ صبر : انا هكلم الكاتب و هقوله يرجعهم لبعض .. و لو معملش كدة  هضربه بالنار او احبسه عشر سنين 

دينا بسعادة : هتعمل كدة عشاني ؟ 

يزن بضحك : ايوة .. بس ابوس ايدك ما تقريش حاجات حزينة تاني انا مش عايز اتحبس على ايدك 

دينا بخجل : بعد الشر عليك ان شاء الله الي يكرهني 

يزن بلخبطة : مش هيا كانت ان شاء الله الي يكرهك ؟ 

دينا : انا مالي و مال الي يكرهوك .. انا عايزة الي يكرهوني يروحو بستين داهية 


******************** 


في سوهاج تحديدا في اوضة غادة و لارا 


فريدة : حلا .. غادة .. جدو بيقول اجهزو بكرا كتب الكتاب 

حلا بشهقة : ازاااي احنا محضرناش حاجة 

غادة : معقولة بالسرعة دي ؟! 

فريدة : ايوة في ايه ؟؟ ما جدو قالكم كتب الكتاب اليومين دول .. لو معترضين انزلو قولوله 

حلا : طبعا معترضين .. ازاي هنلحق نشتري الفساتين و نعزم صحابنا و نحجز التورتة و نختار الدبل و … 

فريدة بمقاطعة : حيلك حيلك ده هناك في مصر مش عند جدو .. انتي عارفة العادات هنا .. هو كتب كتاب بسيط و تلبيس دبل .. الزيطة دي بالفرح يا برنسيسة 

حلا بذهول : مستحييييل .. دي خطوبتي اومال هعمل حفلة امته يعني ؟؟؟ 

فريدة : دي عاداتنا في البيت ده لحقتي تنسيها ؟! ما اختك كتب كتابها مشي كدة و انا كمان .. لو عايزة حفلة انزلي قولي لجدو 


دلف فارس و قال بابتسامة : من بكرا هتبقي تحت طوعي يا بنت حسين 

حلا بغضب : فارس اتكتم انا مش طايقة نفسي 

فارس باستغراب : ليه يا حلا في ايه ؟ 

حلا بضيق : قال جدو مش عايز يعمل حفلة خطوبة .. دا انا مستنية اليوم ده بفارغ الصبر 

فارس : معلش يا مزتي احنا نكتب الكتاب بكرا و لما نرجع مصر نعمل حفلة و نعزم كل صحابنا 

حلا بغضب : و ايه الفايدة بقا ؟ انت بتاخدني على قد عقلي يعني ؟! 

فارس : و الله كلمت جدو و رفض بشكل قاطع .. قال الحفلة دي نعملها في بايام الفرح .. و باباكي ايده كمان 

حلا بانفعال : يعني ايه اتخطب من غير حفلة ؟! انا مش كل يوم هتجوز .. و اساسا الناس بتعمل الخطوبة في قراية الفاتحة مش بكتب الكتاب .. بس طبعا جدو لازم يحطلي العقدة بالمنشار 

فريدة : يا حببتي ما تنسيش انك متربية بالبيت ده .. و انتي عارفة قوانين جدي مش بيقبل الناس تجيب بسيرتنا و يقولو البنت دايرة على حل شعرها مع خطيبها 

حلا بغضب : اديكي قولتي خطيبها و انا ما طلبتش حفلة بقراية الفاتحة بس ع الاقل نعمل خطوبة 

غادة : بصراحة حلا عندها حق .. ده حقها و حقي كمان يعني الواحدة ان معملتش حفلة خطوبة هتعمل حفلة امته يعني ؟! 

فارس : طب يلا انزلو اتحايلو عليه 

فريدة بضيق : انتو كدة هتلخبطو الدنيا و مش هنعرف نركز لا بفرحي و لا بفرح حبيبة .. و هتقلبو البيت و نرجع للخناقات تاني 

حلا : و الله ده الي هامك بقا مركزتيش الا على مصلحتك 

فريدة : اه .. عشان انا مستنية الفرح ده من زمان و من ساعة ما اتلمينا ما عرفناش نجهز لحاجة ..  انا نفسيتي زي الزفت و الفرح بعد كام يوم بس 

غادة : طب خلاص تعالو نكلم جدو و نقوله يأجل كتب الكتاب 

فارس بفزع : لاااا .. لو قولتي الكلام ده امك هتعلق مشنقتك و مشنقتي … اتلمي يا غادة انا عايز اتنيل اتجوز 

غادة : طب ليه الاستعجال ده انا مش فاهمة 

حلا : فارس انا هنزل اكلم جدو .. مش هقبل اني اتخطب من غير حفلة 

فارس : و الله العظيم كلهم قعدو يتحايلو عليه و ما رضيش … ما عندك فريدة و حبيبة اهو ما عملوش ولا حاجة يوم كتب الكتاب 

حلا : مليش دعوة بيهم .. ده حقي و انا مش اقل من اي بنت عشان ميتعمليش حفلة 

فارس : شكلك جعانة يا مزتي عشان كدة متنرفزة و مقريفة 

حلا بحدة : فارس اتلم انا بتكلم بجد 

فارس بعبوس : و بتشخطي بيا كمان ؟! ماشي يا مزتي هروح اكل الكنافة بالقشطة لوحدي 

حلا : كنافة بالقشطة ؟! 

فارس بخبث : اممممم .. و بالمكسرات كمان 

حلا بشهقة : بالمكسرات ؟! 

فارس : ايون 

حلا بابتسامة : ده انت حبيبي هتعزمني صح ؟ 

فارس : لأ .. ما انتي عايزة تعملي قلق و تلخبطي البيت 

حلا بسرعة : لا لا مش هعمل حاجة .. هو انا اطول اتجوزك اصلا .. امشي ناكل الكنافة و بعدها نتفق 

غادة بذهول : انتي يا بت ما بتشبعيش ؟! لسا من خمس دقايق متعشيين تحت 

حلا : طيب لازم احلي 

فريدة : و حقوقك يا هانم مش كنتي عايزة خطوبة زي كل البنات 

حلا : بلا حقوق بلا نيلة .. انا كنت عايزة اعمل خطوبة عشان البوفيه اصلا 

غادة : و بتقولي عليا مهزقة ؟! ده انت مدرسة للتهزيق يا بت 

فريدة : روحي معاه يا حلا ربنا يهديكي .. يا ريته باين عليكي بس 

حلا بحماس : يلا يا فارس 

ذهبت معه بسرعة باتجاه الطابق السفلي 

فريدة بيأس : البنت دي مش طبيعية عاملة فيها جامدة و بتجيب حقها بدرعها و اول ما تشوف كيس شيبي تريل 

غادة : يا ابن المحظوظة يا فارس … ده يقدر يقنعها باي حاجة بس يجيبلها اكل 

فريدة : الكارثة انها زي خلة السنان و مش بيبان  عليها الاكل … انا بتخن من الريحة بس 


********************************


في المساء 


كانت حبيبة بالدريسغ روم و معها والدتها و دينا 

حبيبة بتعب : خلاص كفاية … كدة كل حاجة جاهزة و الفيلا اترتبت بالكامل 

دينا بابتسامة : و جهازك كمان اترتب مش فاضل غير شوية الحاجات دول 

سعاد : انا هوضب الدنيا هنا .. انتو انزلو شيكو ع الفيلا تحت و شوفي لو عايزة تعدلي حاجة يا حبيبة قبل ما نروح 

حبيبة بملل : لا مش قادرة .. انا تعبت كفاية بقا .. بعد الجواز هرتبها اكتر 

سعاد : ما اوس قالك يجيب ناس يساعدوكي و انتي الي مرضيتيش 

حبيبة : افتكرته بيتكلم على ترتيب الحاجة بتاعتي مش ديكور البيت 

دينا بغمزة : بصراحة جهازك تحفة يا بت خصوصا يعني الزاوية الي هناك 

و اشارت بيدها على قسم ملابس النوم 

حبيبة بخجل : اتلمي يا دينا

دينا  : بجد يا طنط زوقك تحفة انا متأكدة اوس هيقعد يدعيلك ليل نهار 

سعاد بضحكة : اممم و مامتك جايبالك حاجات احلى من دول كمان … برضو عريسك هيدعيلها 

حبيبة بضحك : اهلي لفت و رجعتلك يا دينا 

دينا باحراج : على فكرة انا مش عايزة اتجوز اصلا 

سعاد بسخرية : كل البنات بيقولو كدة و اول ما يشوفو عريس بيريلو 

حبيبة : بس مش ملاحظة يا ماما ان عمتو استعجلت بجهاز دينا ؟ 

سعاد : و الله قولتلها بس هيا اصرت انها تجهزها من قبل عشان مش ضامنة ظروفها 

حبيبة : اوك بس اللبس ممكن تروح موضته 

سعاد : لا هيا لسا ما جابتش اللبس بس جابت الحاجات التانية زي حاجة النيش و المطبخ و الفرش و كدة يعني 

حبيبة : اممم .. طب انا هنزل اشيك ع الدور الي تحت 

دينا بخبث : اوس تحت يا حبيبة انزلي سليه شوية و انا هساعد طنط هنا 

حبيبة بابتسامة : اه هنزل اشوفه


نزلت للطابق السفلي و لم تجد اوس فذهبت للحديقة تبحث عنه 


اوس من وراها : بتدوري عليا ؟ 

حبيبة بابتسامة : ايوة .. انت كنت فين ؟ 

وضع يداه على خصرها و قال : مفيش كنت بكلم جدي بالموبايل 

حبيبة : ليه في حاجة ؟ 

اوس : لا يحببتي كان بيأكد عليا نرجع بسرعة بس 

حبيبة : اه عشان كتب الكتاب 

اوس : ايوة 

حبيبة بابتسامة : فاكر يوم كتب كتابنا ؟ 

اوس بخبث : انا الي فاكر .. ده يوم ما يتنسيش اصلا 

حبيبة بخجل : كان احلى يوم بحياتي يوما بقيت نصيبي و انا نصيبك 

اوس بتوهان : و احلى نصيب بالدنيا 


حضنته بهدوء و دفنت وجهها في عنقه … اغمض عيناه بقوة و يداه تتحرك على ظهرها 


دينا من فوق : حبيبة ..خالو حسين جاي 

ابتعدت حبيبة عن اوس بسرعة و قالت بخجل : امشي نقعد مع بابا 

اوس بتمتمة : حتى في بيتنا مش واخدين راحتنا ايه الغلب ده يا ربي 


***********************


في اليوم التالي 


وصل جميعهم لبيت عبدالله ….و صعدت البنات لاوضتهم 


فريدة : مش هتصدقو قد ايه وحشتونا بالكام ساعة الي فاتو دول 

حلا : البيت من غيركم هادييييي .. مفيش مشاكل خالص 

كارما : و الله فضلنا زهقانين اوي 

حبيبة : يحبايبي متخيلتش اننا هنبقى قراب من بعض كدة 

حلا : سيبك من الكلام ده و قوليلي .. البيت الي شوفته بالستريك ده بيتك الي هتعيشي بيه ؟ 

حبيبة : ايوة 

دينا : دي فيلا يا حلا و كبيرة اوي .. المطبخ لوحده حكاية .. لو شوفتي بس اوضة النوم دي جنة مش اوضة عادية … هيييي و الجنينة … 

حبيبة بمقاطعة : ما تصلي ع النبي يا دينا .. انتي هتقري عليا ؟! 

غادة  بهزار : دي حسودة و عينها تجيبك ارض 

دينا : حرام عليكو انا نيتي صافية و قلبي ابيض 

حبيبة بخبث : الا انتو معرفتوش الي حصل يا بنات ؟! 

فريدة : لا ما عرفناش .. ايه الي حصل 

حبيبة : مش حضرة الضابط جيه ورانا و كلم دينا 

حلا ؛ ليه ان شاء الله مش على اساس بيحب واحدة تانية ؟

حبيبة : ما ده الي عايزة اقوله .. كل الحكاية ان اوس و يزن اتفقو يشتغلوها 

غادة : يعني ايه ؟! 

حبيبة : يعني حضرة الضابط بيحب دينا و عمل بيها مقلب .. ده بيتكلم بجد و هيتقدم رسمي 

فريدة بسعادة : بجد ؟!!!! الف مبروك يا حبيبتي 

كارما بابتسامة : بجد يا دينا انتي تستاهليه و هو يستاهلك .. لايقين على بعض اوي 

دينا : من قلبك يا كارما ؟ 

كارما : طبعا .. ده انتي زي اختي 

دينا : حبيبتشي 

حلا : طب امته هيتقدملك يا دينا 

دينا بشرود : معرفش 

فريدة : طب كلمي مامتك الاول نشوف رأيها 

دينا : ان شاء الله 

حبيبة : مالك يا دينا انتي زعلانة من حاجة ؟ 

دينا بغصة : لو جيه و اتقدملي .. هيطلبني من مين ؟ 

فريدة بتلقائية : من جدو 

دينا : اهل بابا مش هيعدوها كدة .. و هيعتبرو ان ده عند فيهم .. و بعدين جدو عبد الله بالنسبالهم مش جدي 

حبيبة بتفكير : يبقى هقول لأوس يخلي يزن يكلم اهل باباكي  

دينا : و افرضي عملولي مشاكل ؟ 

حلا : وديني لاكون مطربقة الدنيا على دماغهم .. انشفي يا بت في ايييه ؟ خالك موجود و هو المسؤول عنك من زمان 

دينا : و جدي ابو ابويا موجود كمان يا حلا  و عماتي الحرابيق موجودين كمان و هيلعبو بدماغه 

حبيبة : ممكن ما تفكريش بالطريقة دي ؟ انتي عارفة ان جدو عبدالله ممكن يحرق الدنيا عشانك و عندك شباب العيلة كلهم هيقفو بضهرك و حتى يزن مش هيسكت .. ده ان حصل حاجة زي دي لا سمح الله فما تعمليش فيها كليوبترا 

دينا بزفير : عندك حق انا مكبرة الحكاية 

حلا بتفكير : ايه الصدفة دي … انتي باباكي متوفي و هو مامته متوفية .. ما نجوز مامتك لباباه و تعملو عيلة كبيرة 

دينا : اخرسي يا حلا … كويس معنديش حماية تقرفني 

حبيبة بضحك : ده انتي يا دينا غلبانة اويييي 

دينا بذهول : ليه مامته عايشة ؟ 

حبيبة : لا ربنا يرحمها ماتت من زمان 

دينا : ربنا يرحمها 

رفعت حبيبة كفها و قالت : بس في غيرها اربع حموات ………..يتبع 

 


مغامرات عائلية 

همس كاتبة


•تابع الفصل التالي "رواية مغامرات عائلية" اضغط على اسم الرواية

تعليقات