Ads by Google X

الروايات كاملة عبر التلجرام

رواية حياة العاصم الفصل العشرون 20 - بقلم سلوى عوض

الصفحة الرئيسية

 رواية حياة العاصم الفصل العشرون 20 - بقلم سلوى عوض

بارت 20
نهله: خلاص يا وز سيبها دلوقت زمان الشرطه جايه علشان الزفت ده وجيده خدي البت ديه طلعيها اوضتها لغيت ما الشرطه تمشي وبعد كده ابقي نزليها وارزعيها ف اوضه الخدامين بلا قرف.
وجيده: حاضر ياست هانم.
وجيده: تعالي معايا يا ست حياه.
نهله: بغصب انتي يا حيوانه مافيش هنا ست غيري ياله غوري.
وجيده: انا لازم اتصرف ست حياه هو تليفون حضرتك فين؟
حياه: (تشاور لها علي مكان التليفون)
وجيده: انا هدور علي رقم استاذ مراد المحامي وأعرفه كل اللي حصل وهو هيحل كل حاجه.
وجيده: مراد ازاي كل ده يحصل انا مش هسكت انا هربيهم اسمعي يا وجيده انا عندي قضيه ف اسكندريه وها اجي بكره بليل خلي التليفون ده معاكي وانا اول موصل القاهره هتصل بيكي عشان تخرجيلي حياه برا الفيلا انا كان ممكن ابعت حد من عندي بس مش هاءمن عليها غير معايا انا بس.
سامر: وكربمه بعد التحقيق كان وكيل النيابة قد بحبسهم اربعه ايام علي ذمه التحقيق وامر باءسارل البودره الي الطب الشرعي لتحليلها.
كريمه: يخربيتك وديتنا ف داهيه.
كريمه: وتكدب علي وتجوللي جوللي أنها بودره تجميل بتاعتك وهيا مخدرات بس انته معليكش ملامه انا السبب اللي جلعتك واديني بأحد جزاتي.
سامر: (حال هياج) فقد اتي ميعاد البودر ولكن كيف وهو مسجون ليصرخ سامر جسمي جسمي عاوز شمه شمه واحده بس.
العسكري: يخربيتك انته كمان مدمن طاب وحياه امك لاءخلي المساجين يروقو عليك جاتكم القرف.
العسكري: وانتي يا وليه يا كركوبه يا اللي مش محترمه سنك بتتاجري ف الهباب ده وكمان لابسالي منطلون.
 ده انتو هتشوفو ايام سوده. خد يا عسكري دخل الوليه ديه حجز الحريم.
عسكري: اما انته بقا يا حلو تعالي ادخلك حجز الرجاله عشان يعملو عليك حفله.
(سامي): وبالفعل دخلت الحجز.
شاويش: عاوزكم تروقوه ده واد بيمثل وبيطلع ف التلفزيون وانا ليا عنده تار قديم.
شاويش: فاكر العامل اللي اتسببت ف قطع عيشه وكسرت نفسه قدام بنته لما مرضيتش تتصور معاها؟
شاويش: والمسكين يا عيني جاتله جلطه.
شاويش: اهو ده بقا يبقا اخوكي سبحان الله شوف انته دلوقت بقيت فين.
سامر: انا عاوز البودره اشمها، ارجوك.
شاويش: طاب هاتلي حتي حقنه ليركله.
شاويش: خش استلقي وعدك.
مساجين: (يجتمعوا على سامر ويهالوا عليه ضرب).
كريمه: انا بتبكي ومؤنبة نفسي—علمت سامر وربيته كده.
شرطة: (انتهت من التحقيق في مصرع عامر).
وكيل النيابه: امرت بدفن الجثمان.
نهله: تدفنوه وترجعو بسرعه عندنا بارتي مش فاضيين.
عاصم: انا اشتريت ملابس للبنات وملابس للاطفال.
عاصم: اديكم اتفسحتو واشتريتو كل اللي كان نفسكم فيه تعالو بجا اشربكم عصير ف المحل.
قمر: ايه ده ايه اللي جاب فادي هنا ليراها؟
فادي: اتفضلو علي الترابيزه ديه ازيك يا انسه جمر؟
قمر: الحمدلله.
عاصم: انته تعرفيه؟
قمر: اه زميلي ف الجامعه.
فادي: انا شريك صاحب المكان.
عاصم: ربنا يوسع عليكم.
فادي: انا اتشرفت بحضرتك.
منيره: وهو انته بجا بتعزم كل زملاتك علي مشاريب ده؟ انته كده تفلس.
فادي: لاء ده عشان عاصم بيه بس.
قمر: (مندهشه) هو انت تعرف عاصم اخوي منين؟
فادي: اللي مهتم بحد بيحب يعرف كل حاجه عنه.
منيره: (تتدخل) فادي بيحب جمر وعاوز يتجوزها.
قمر: (تبكي) يخربيتك ايه اللي جولتيه ده!
فادي: حضرتك مغلطتش انا فعلا عاوز أخطب الانسه قمر.
قمر: (بكسوف) مش عارفه.
عاصم: هات نمره تلافونك.
فادي: حاضر
قمر: منيره كده بردك تحرجيني جدام اخوي.
منيره: بضحك عاوزين نفرحو بيكي يا بومه شوج واللي الجلب لازمله فرحه.
(فادي يتركهم ويذهب لإحضار المشروبات)
عاصم: بعد أن أخذ رقم تليفون فادي كده بردك يا جمر متجوليش لاخوكي.
منيره: ماهي جالت لمرت اخوها البت بتتكسف.
عاصم: ده انتي نصيبه كبيره يا منيره.
انا يعني ف ديك اليوم لما اختي الصغيره ياجيها عدلها.
عاصم: علي العموم انا هساءل عليه وربنا يجدم الخير.
قمر: (تتصفح النت لتجد خبر القبض على سامر وجدتها) الحج يا عاصم سامر وجدتي اتجبض عليهم عشان بيتاجرو ف المخدرات.
عاصم: بتجوللي ايه قمر؟
قمر: اهو الخبر علي النت حتي خد شوف.
عاصم: ده صح يا ستار يارب شوق يمهل ولا يهمل.
عاصم: انا لازم اسافر مصر عشان اطمن عليهم واجوملهم محامي.
شوق: بعد كل اللي عملوه فينا.
عاصم: باءسي الضفر ميطلعش من اللحم ياله بينا عشان اروحكم واتوكل علي الله.
اما في فيلا عامر كانت الحفله قد بداءت.
نهله: وجيده خلي البت حياه تيجي تخدم علي الناس.
جيده: حضرتك انا هخدم عليهم.
نهله: قولت غوري اندهيلها.
جيده: حاضر يا هانم.
نهله (بصوت عالي): خدو بالكم كويس الشغاله الجديده جايه وكل اللي نفسه ف حاجه يطلبها منها. عاوزاكم تمرطوها.
(تدخل حياه علي المعازيم وهيا مرتديه ملابس الخدم)
حياه: (تأخذ نهله كاس من الشراب ثم تلقيه علي الارض)
الكاس: يقع ويتكسر.
نهله (بأمر بت): انتي تعالي لمي القذاذ ده.
حياه (بانكسار): حاضر هجيب بس حاجه الهم فيها القذاذ.
نهله: بايدك 
حياه: بس كده انا هتعور نهله اخلصي بقولك
لتبدء حياه في لم الزجاج المكسور وسط ذهول الحاضرين لتقول واحده ايه ده اكيد حفله تنكريه وده مقلب معمول فينا
نهله: لا ياروحي ديه حقيقة
لتقول واحده اخري يعني الليدي حياه عاصم بقت شغاله عندكم
نهله: بالظبط كده
ليضحك الجميع وهم سكاري لتبكي حياه فلقد جرح الزجاج يديها
وجيده: هيا وباقي الخدم لياءتيها اتصال من مراد
وجيده: استاذ مراد الست حياه متبهدله اخر بهدله دول عازمين كل أصحابها ومخلينها تخدم عليهم
مراد: يا ولاد الكلب بقولك ايه انا هنا واقف قريب من الفيل خليت محامي من عندي يحضر القضيه وياءجلها تعرفي تخرجيهالي
وجيده: اه هما كلهم سكرانين ومش حاسين حاجة
مراد: طاب خرجيهالي بسرعه وانتي هترجعي تاني علشان تنقليلي كل اخبارهم علشان اقدر ارجع كل حاجه لحياه وانتقملها
وجيده: طاب والست نهال ديه ياعيني سايبينها كده ومحدش ساءل فيها
مراد: طاب اسمعي بعد ما اخد حياه هبعتلك كام راجل من عندي عشان ياخدو مدام نهال وجيده ازاي بس هياخدوها ده لو الست نهله خدت خبر هتقلب الدنيا
مراد: اكيد بعد الحفله هينامو اول متحسي أنهم خلاص هيتخمدو رني عليا علي طول ياله بقا حاولي تخرجي حياه
وجيده: حاضر ربنا يستر ومحدش ياخد باله
وهنا تدخل حياه المطبخ وهيا تبكي من الألم النفسي والجسدي
وجيده: ايه الدم ده يا ست حياه تعالي اطهرلك ايديكي بس تعالي نغسلها الاول
لتذهب معها حياه
وجيده: اسمعيني كويس يا استاذ مراد منتظر حضرتك برا بعد الفيلا بشويه اخرجي من باب الطبخ الوراني وانا هداري عليكي ياله بسرعه قبل ماحد ياخد باله
حياه: طاب وامي وجيده سمعتي استاذ مراد هيفهمك على كل حاجه بسرعه قبل ماحد يشوفك وانا هخرخ برا ف الهول عشان محدش ياخد باله بس هتصل بأستاذ مراد وأعرفه اني خارجاله
حياه: باءمتنان كتر خيرك خلي بالك من امي وجيده ف عيوني وربنا يسترها عليكي
وبعد عشر دقائق تخرج حياه حيث يقف مراد ليراها
مراد: ليفتح لها باب السياره ليري ملابسها القديمه وشكرها الغير مرتب ووجهها الشاحب
مراد: بانهيار ايه ده يا خبر ايه اللي انتي فيه ده يا بنتي حياه ارجوك يا انكل انا مدمنه وعاوزه اتعالج
حياه: عز خلاني مدمنه هيروين وعبده للشم
مراد: لا حول ولا قوه انا هوديكي مصحه واحد صاحبي حالا وكمان هبعت رجالتي يجيبوللي مدام نهال
حياه: شوفت يا انكل دمرونا ازاي انا اتهانت اوي يا انكل مراد انسي كل اللي حصلك وانا هتصرف مع المجرمين دول
حياه: ربنا يخليك ليا يا انكل مراد يا بنتي عامر كان صاحبي اينعم انا مكنتش راضي عن معظم تصرفاته لكن ده عشره عمري وياما نصحته وحذرته من نهله وطمعها لكن هو مسمعش كلامي بس انشاء الله كل حاجه هتتحل
حياة: يا رب يا انكل
مراد: هوديكي المصحه وهخليهم يجيبولك لبس غير اللبس ده بس انتي لازم يكون عندك اراده

•تابع الفصل التالي "رواية حياة العاصم" اضغط على اسم الرواية

ملحوظة

يرجى التنبية: حقوق الملكية محفوظة لدى المؤلفون ولم تسمح مدونة دليل الروايات pdf نسب الأعمال الروائية لها أو لشخص غير للكاتب الأصلي للرواية، وإذا نشرت رواية مخالفة لحقوق الملكية يرجى أبلغنا عبر صفحة الفيسبوك
google-playkhamsatmostaqltradent