رواية انا واخواتي الفصل السادس عشر 16 - بقلم سلسبيل احمد
- في ايه يا يوسف مالك؟ ده مش موضوع شغل بس
بصله: مفيش.. الموضوع اني.. اتخانقنا انا و ليلي بسبب زين و معرفتش اعمل كنترول على نفسي! معرفش ازاي بس.. معرفتش وقولت كلام
أدهم بصله بقله حيله: قولت ايه ؟
"يوسف بدأ يحكي له كل حاجه"
"كانت تعابير وشه مندهشه وهو بيسمع"
يوسف اتنهد: بس و دلوقتي بقالنا اسبوع مش بنتكلم
"يوسف راقب تعابير ادهم و كان مستني رد فعله.."
ادهم بصله بعقدة حواجب: انت مدرك قولت لها ايه؟ واتصرفت معاها ازاي! وفين؟
- وانت مدرك اني غيران؟ دي اختي!
= ماهي اختي انا كمان! بس قولتلك قبل كده حاول تتحكم في اعصابك يا يوسف عشان متندمش!
- مبعرفش انا مش زيك!
= ملكش دعوة بيا مش بقولك خليك زي بقولك تتحكم ف أعصابك ومتبقاش متسرع
"يوسف سكت واتنهد بضيق فا أدهم بصله"
ادهم صْربه بخفه: متقعدش زي البومه كده
- طب تفتكر هتبقي لسه صاحيه؟
_____________________________
صلي على محمد
" سمعت خبط على الباب وتوقعت السيناريو طبعا"
- خير.. نعم يا أدهم انت والى معاك
"دخلوا وشغلوا النور"
تميم فتح عينه بنوم: جرا ايه يرجالة في بأف نايم هنا
يوسف قعد على سرير تميم: فسح كده شوية
تميم: رجلي يابا
أدهم: اقعدوا اقعدي يا ليلي!
- امممم اقعدي يا ليلي طب بص بقا ومتتعبش نفسك بابا و ماما حاولو كتير وانا مش بتصالح بسهوله ومش عايزه اتكلم معاه تاني خالص ماشي؟
= بطلي غل واقعدي ومين جاب سيره انك هتتصالحي انتي الى هتصالحيه
قعدت وبصتله بصدمه: مين!
- انتي ناسيه ان ممنوع حد فينا يبدأ خصام؟ والى بياخد جمب ويخاصم بيصالح هو بعد كده؟
"افتكرت القاعدة السخيفه دي و اتنرفزت"
= ماشي بس انا خاصمته لأنه ذودها معايا اكيد محكاش لك قالي ايه وعمل ايه
- حكالي
بدهشه: وشايفني غلطانه!
- انتوا الاتنين غلطانين و هتصاحلوا بعض دلوقتي مفهوم؟
"لفيت وشي الجمب التاني و مبصتلهمش كا إعلان اني مش هبدأ الاول برضو"
"عشان اسمع صوته الحنين الى بيضحك عليا بيه"
- متزعليش يا ليلي و حقك عليا و لو فاكره اني بعايرك زي ما بتقولي تبقي غبيه بجد عشان انا عمري ما هعمل كده انا بحبك و بخاف عليكي و عشان عارفك كويس بعمل كل ده و انتي نفسك عارفه ان معندكيش خبره في الناس ومش بتعرفي تتعاملي مع حد
لفيت وشي وبصتله: انا مش عاوزاك تبرر ولا تقول كل ده! انا عاوزاك تفهم اني من حقي اغلط عشان اعرف الصح
بأعتراض: لاء! انا ليه استناكي تغلطي و تتوجـ.عي
بصتله بأستنكار: عشان اتعلم!!!
- دي نظرية عبيىىطه !
بصيت لأدهم: شايف؟
أدهم: يوسف هي معاها حق!
تميم وهو بيتاوب: ايوه
يوسف شد الغطا عليه: اسكت انت كمل نوم
- انا مش هقدر اعمل الى بتقولي عليه اشوفك بتغلطي واقف ساكت
أدهم بهدوء: طيب دلوقتي انتوا ممكن تتصالحو بعدين نتكلم في الحاجات دي و نتناقش ماشي ؟
يوسف: ايا كان يا ليلي انا مش هبطل اللحقك! مش هقدر اسيبك تقعي واقف اتفرج
" هزيت راسي بهدوء "
" وافقت واتصالحنا و الموضوع اتلم.. مش عشان اي حاجه غير عشان ان انا عارفه اني كده كده ماشيه.. ومحدش فيهم هما التلاته هيقرر عني تاني!. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
|| بعد مرور يومين | في فيلا ادهم السيوفي ||
- اخيرا رجعنا البيت وارتحت من يوسف و ليلي الى شغالين نقار مع بعض دول
= انت مكنتش مرتاح معاهم ولا ايه؟
- لا طبعا هما مقرفين اها
ابتسم: بس بحب قرفهم و بحبهم انا كنت حاسس ان انتي الى مش مرتاحه هناك؟
= لاء بالعكس انا بحبهم جدا برضو
بصلها بنص عين: طيب وانا؟
- احم.. انا هدخل اغير..
" ادهم استغرب طريقتها "
مسك ايدها: استني!
"ملك سحبت ايدها بهدوء و كانت بتتجنب تبصله"
- هو انا زعلتك في حاجه وانا مش واخد بالي؟
= لاء.. مفيش حاجه
- امال مالك يعني طريقتك دي طبيعيه! انتي في حاجه مزعلاكي لان دي مش طريقتك
بصتله بسخريه: انت متعرفش طريقتي اصلا.. ولا تعرفني حتي ملحقناش يعني ده يا دوبك تاني اسبوع جواز
- انا فعلا مش فاهمك بتتكلمي كده ليه!!
= فعلا انا عمري ما كنت كده.
- ملك انا بجد مش فاهمك ليه بتتكلمي بالألغاز ؟
= انا تعبانه وعايزه اغير و انام
- ماشي تمام.. براحتك
" دخلت الحمام و هو فضل في الصاله بعدين سحب مفاتيحه عشان ينزل و قرر ميقعدش من الشغل اكتر من كده لأنه حس بزهق.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
•تابع الفصل التالي "رواية انا واخواتي" اضغط على اسم الرواية