رواية اسياد الحب والحرب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ياسمينا احمد
رواية اسياد الحب والحرب الفصل الاول 1 - بقلم ياسمينا احمد
انها الشمس الذهبية استيقظت اليوم كالكل يوم لكى تقفز لاحدى النوافذ فى منزل بسيط فى حى الورق لتحكى لنا عن فتاة اسمها حنين تململت الى فراشها البسيط والي جوارها ابنتة خالتها فرحة العندية والمشاكسة
تفتح الباب زينات لتوقظهم وتتجه مباشرا نحو شبك الغرفة لتفتح النافذة وينسكب النور الى الغرفة
هتفت بصوت عالى ومتذمرا :
- يلا قوموا هتتأخرو على اشغالكم ......بت يا فرحه قومى .. بلاش نومك التقيل دا.. وتذهب الى فراش حنين
وتهتاتفها بصوت هادى
قومى يا نن عينى هتتاخرى على شغلك
لتجيبها حنين وهى تشرع فى القيام :
- حاضر
هتفت
- فرحة بصوت نعسان: ياماما سبينى......انا هغيب انهاردة
- لتهدر زينات بضيق : ل
كل يوم تقولى كدا قومى..يلا
وينادى صوت جاف من الخارج :.بت يافرحه. فرحه.
-.انتفضت من مكانها فى سرعة
..ايوة يابابا....انا قومت اهو
خرجت حنين بهدوء لتهتف .وبصوت هادى
الى ذلك الوجة العبوس
صباح الخير
- . فتح الله:صباح النور..يا لا يا ختى حضرى الفطارعشان نروح اشغالنا
- حنين:حاضر..حالا اهوهصلى الضحى واحضره
- فتح الله..اخلصى بسرعه..عشان عايزك فى حكايه كدا
- حنين: بتوجس ....حاضر
انجزنا عملهن وتجمعوا على طاولة صغيرة بالية كانت نسبة لحنين امانا وحياة على الرغم انها دخيلة على هذا المنزل ولكنها سعيدة ببساطتة وكان نسبة الى فرحة نارا وضيقا فهى متطلعه الى حياة افضل
- تنحنح فتح الله بصوت جاف: بت ياحنين الواد سعيد طلب ايدك منى
تركت ما بيدها حنين وتسئالت بادب
- سعيد مين؟
- هدر بضيق :هيكون مين الوله سعيد القهوجى اللى تحت البيت
زينات فى الحوار : الله وماقولتليش ليه يافتح تدخلت
- صاح باهتياج :ما ادينى بقوال قدامكوا كلكم اهو
- هدرت حنين بتوسل : والنبى ياجوزخالتى بلاش
- _:بلاش أيه يابت انتى هواناعازمك على الغداء كفايه علينا لحد كدا احنا هوايه اللى طلع عيناعليكى اذونى من حقنا نرتاح من همنا بقا
- زينات فمها بسخط وهى تهتف :
الله ولزومه ايه الكلام دايافتح الله لوت
- ليجيبها بسخط :الله كذبت انا. انا تعبت كام سنه وهي قاعدة معنا خلاص بقا ماعدتش صغيره وجالها عدالها
لقد نبش فى جراح حنين قلب فقد كان ماضيها مؤلما طبع على ذاكرتها بصك اسود حيث انها تنتمى لاصول صعيدية ومات امها وهى في سن العاشرة وبذلت جهودا عاتيه فى السكن مع خالتها بعد ان تركها والدها كغصن نايع فى مهب الريح
هتفت بنبرة متحشرجة :
-
معلش ياجوزخالتى استحملنى ابو س ايدك بلا ش سعيد دامابيعرفش يفك الخط
: ومالوالراجل مايعبوش الاجيبه هتف غير مباليا
- وضعت يدها اعلى صدرها وتوسلات : وغلاوة النبى عندك بلاش دا انا اول حدهيجينى غيرو هقبل وحياة ربنا ماهسائلك ولاهقولك مين وهوافق وهمشى من سكات
- ليجيب على مضض وهو يضيق عينه: ماشى جتكو البلا تستدو النفس.. وقام وسابهم
- هتفت زينات بضيق :لاحول ولاقوة الابالله على الصبح استغفر الله العظيم
لقد لمعت عين حنين بالدموع اذا اصبحت عبئا على كاهل اسرة فقيرة بينما سكتت فرح فى خجل من معاملة ابيها اليها
مالت
- زينات بيدها لتربت على كتف حنين بحنو :
معلش ياحنين يابنتى انتى عارفه يطلع يطلع وينزل على مفيش
- اسطنعت حنين الهدوء وهتفت :
ولايهمك ياخالتى
- نظرت زينات اليها بياس
..خالتك يبقا زعلتى ياحنين يابت دا انتى الغاليه بنت الغاليه وانتى من صغرك واهل ابوكى منغنغنا بسببك و الله مابيصرف عليكى قرش واحد
- هدرت هى بزنق :قوالتك قبل كدا انا مش عايزه من فلوسهم حاجه انا بشتغل وشغلى مكفينى
زفرت ينات انفاسه بهدوء
.ربنا يريح قلبك يابنتى ويرزقك بأبن الحلال اللى يريح
- فرح عند اذا بمرح :والنبى ياحاجه وانتى بتدعى كدا افتكرينى انا بنت باطنك بردوا لتهتف
- رفعت زينات يدها للسماء :ربنا يهديك يافرحة يابنتى
- لتهدر فرحةبسخط : يهدينى هوانا مجنونه..اشمعني هى ابن الحلال وانا يهدينى طب ادعيلى بكلب بلدى يجى حتى يخبط علينا بدل ماشكلى بقي وحش كدا والبت حنين تتخطب قبلى
...وحنين..انفجروا ضحكه ههههههههههههههههه - ---
اوقفت زينات الضحك بصعوبه
. طيب يلاقومواعلى اشغالكم
ارتدت حنين جيب واسعه وبلوزة من زمن اخر لتظهر نحافتها فقد كانت تلك الزهرة البرية الناعمة تمتاز بلون العيناى العسلي المائل للاخضر قليلا ووجه ابيض وخدودا ورديه وانف صغير وفم صغيرا ممتلئ
وشعرا بنى ملون باصفر فتاة رئيفه بملامح غربية ناعمة
ارتدت حجابها الابيض لتفصح عن اية من الجمال فريدة من نوعها
اما فرحة فكانت ذات شعرا اسود كاليل وعينا واسعه وسمراء كظلمت اليل برموشها السوداء الطويلة وانف طويلة قليلا وفم كحبة الكرز كل هذة الملامح البديعة تزداد جمالا على رقعة بشرتها البيضاء
لقد كان المقربتان اكثر من قرابة بالدم بل كانتا اصدقاء واخوة الى جانب تقارب الفئة العمرية واشتراكهم في نفس الحياة الدراسية لقد درسا معا فى معهد الخدمة الاجتماعية وتخرجا معا وبحثنا على عمل معا
ودت حنين عملا بمطبعة الورقيه قديمة بينما عملت فرحة فى نفس الشارع الخاص بعمل حنين كاتبة صغيرة لاحدى المحامين الصغار
نزلنا معا الى الشارع واتجهنا باتجاة العمل واثناء مرورهم الى جانب القهوة التى توسط شارعهم الشعبي
ليحك الصبي سعيد صدرة بحركة ولاهنه واعين متيمه
.
- فرحة: اتفضلى ياستى معجبينك
- حنين:متبصيش ناحيته لاحسن ينطلنا
- فرحه:هومستنى رايك اهوجاى ناحيتنا
- حنين: لااله الا الله
- فرحه:اسلمتى دلوقت
- سعيد:صباح الخيرعلى ابلوات المنطقة
- فرحة : صباح الخيريااسطى سعيد
اسمروا بالمشى ولم يتوقفوا بينما تمشا سعيد الى جانبهم ولم يزحزح نظرة عن حنين
- سعيد: . ،مش عايزة حاجه ياست العرايس
- حنين:متشكرة يااسطى سعيد
- سعيد: مابلا ش ياسطى هوسى فتح الله ماقلكوش على اللى فيها..ولا ايه اسرعت حنين خطوتها هى وفرح وتركه يحدث نفسه..
متمنيا
م- :مكسوفه والنبى مكسوفه.
فرحه .و الله ياحنين مش عارفه مش عاجبك ليه داحتى شبه حمدى مرغنى هههههههههههه
- حنين:هههههههههه الله يهديكى خديه انتى
- فرحة.،انا والنبى اما اكان ينتشلنى من الفقراللى طفحته طول عمرى ماارضى
- حنين:حو ش يابت الجيو ش اللى جايه علينا فيها وهتلاقيه فين دا يابت خالتى
- فرحه:بصى يمكن الاقيه اوهواللى يلاقينى بس يكون بيشتغل شغلانه حلوة انشا الله بتاع السوبرماكت بتاع كارفورالمعادى انا راضيه المهم يبقي معاه فلوس بنكح تراب يانونه
- حنين:هههههههههه الله يخرب عقلك دابتاع كارفورحته واحده اخرك تجوزى عم مرزوق البقال اللى تحت مننا
- فرحه: هههههههههههه بتتريقى عليا وبعدين تعالى هناهواحنا وحشين ولاايه يابت
- حنين:لايااختى حلوين،.بس اللى زينا خلصوامن زمان يارب اتجوزفقيريارب
- فرحه.:اما انتى غريبه يابت ياحنين غرابه ماشوفتهاش قبل كدا
- حنين...اشمعني
- فرحه عمال على بطال تدعى مش عايزة حد غنى يارب عايزاه فقير يارب انتى فقريه
- حنين: كنا شفنا ايه من الاغنيا ماانتى عارفه اللى فيها
- فرحة:ياختاااى خديه غنى وافقريه انتى،.ههههههههه
- حنين: ههههههههه بقولك ايه امشى بقي قربت ادخل على شغلى كل واحدة راحت فى اتجاه
- فرحه:سلام يافقريه
- حنين:سلام يانكديه..
************************************* عرض أقل
•تابع الفصل التالي "رواية اسياد الحب والحرب" اضغط على اسم الرواية
