Ads by Google X

رواية احببت صقر العرب الفصل السابع عشر 17 - بقلم جويريه عبد الله

الصفحة الرئيسية

 رواية احببت صقر العرب الفصل السابع عشر 17 - بقلم جويريه عبد الله 

هاجر تليجرام💛:
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد


بعد ماشيماء كلمت ابو هاجر وقالت ليه
ابتسمت بي شر
شيماء: كده الجوازة مش هتم وصقر وفلوسه واملاكه مش هروح بعيد وهتفضل معايا انا
جه واقت الخطة التانية وضحكت بشر

في السيارة عند صقر
صقر اتصل بي جدو

صقر: جدي عمي محمد عرف الي حصل مع ساره ونسر
الجد بخضة: عرف منين مين قالو وانت عرفت منين

صقر: مين قالو معرفش بس هاجر اتصالت عليا وقالتلي وانا في الطريق ليهم انت ونسر عشان نلحق البنات

الجد: طيب يابني وانا كمان هروح عشان نشوف هنتصرف ازاي

صقر: تمام يا جدي
واغلق الخط
وقال لي نفسه: ياترى مين الي قال

عند خالد في المستشفى

دخل شخص وهو يرتدي لبس دكتور

خالد با تذمرمصطنع: اتاخرت ليه يا جدع ده مش مستنيك من ساعه ما فوقت دي مش مواعيد
مجرمين خالص دي
المجرم واقف مصدوم
واكمل خالد الحديث: واقف بعيد لي قرب يا عم قرب
ثم ضم حاجبيه بي استغراب وقال: مش حركه قديمة دي
المجرم بي استغراب: حركه اي دي
خالد: حركه انك تلبس دكتور وكده معرفتش تشوف حاجه تانية اخص عليك بجد فين زمن الاجرام الجميل طيب يجدع البس واحده كده هموت وانا مرتاح ثم سكت لي برهة وقال: روح دلوقتي مش جايلي مزاج اموت دلوقتي انا لسة فايق من غيبوبة واديك شايف لسة مخرجتش وعايز اتمتع شويه واشوف الدنياء
واشوف التغييرات الي حصلت في غيابي ثم اكمل وقال اقولك انت مش غريب تعالي احكيلك
تعالي اقعد تعالي واقف بعيد ليه كده ولا انت مكسوف داهية تكون مكسوف مني

المجرم بي صدمة: انت ازاي كده يا جدع ده انا جاي اقتلك وانت جاي تقولي تعالي احكيلك انت مش غريب
خالد: بقولك ايه انا عندي هنا لب وسوداني تعالي هحكيلك واحنا بنتسلي تعالي
جلس المجرم على طرف الفراش وامامه خالد
خالد طلع الب والسوداني
خالد: صلي على النبي
المجرم: صلي الله عليه وسلم
خالد: قال اي يا اخويا فوقت من الغيبوبة لقيت البت اختي مخطوبة ومش بس كده لا ده كمان مكتوب كتابها وانا نايم وراقد في السرير يرضيك

المجرم وقد نسي المهمه الي ماجور ليها: لا طبعا ميرضنيش المفروض ياجلو شويه لحد متقوم كده وتشد حيلك علي الاقل تفرح بي اختك
خالد: يجدع لا انت مش فاهم اصل كان في مشاكل بين العيلتين وعشان تخلص قالو يجوزو ابنهم لي بنت من عندنا عشان المشاكل تخلص فهمت يا ناصح
عند هاجر الوضع كانفسي متوتر
الجد سليم واحفاده وصلو عند محمد

تحدث صقر وقال: ياعمي اهدى لو سمحت عشان نعرف نحل الموضوع بهدوء
محمد بي عصبية مفرطة: اهدي ازاي معلش هو انت خبطني في كتفي ولا خبط عربيتي
ده جواز من غير منعرف

تتدخل نسر في الحوار وقال: يا عمي الي حصل منك الاول غلط بس في الاخر الموضوع هيتحل
الجد سليم: بص يا محمد انت معاك حق تزعل في الي حصل بس اسمع منو الاول

نسر اتكلم: يا عمي واحده مدت ايدها عليا وانا دمي حامي
محمد بي عصبية: تيجي تقولي واناكتر هكسرلك رقبتهانا قدامك مش تعمل الي عملتو

صقر بص علي نسر بصة مفادها وحيات خالتك هو ده السبب الي خلاك تعمل كده
ونسر فهم النظرة ديا واشاح وجه بعيد عن عيون تلك الصقر الماكر


في قصر صقر

عايدة: يارب جيب العواقب سليمة يارب

شيماء بي طيبة مزيفة: في اي يا ماما

عايدة: مفيش حاجه متشغليش بالك

شيماء بمكر: مشغلش بالي ازاي بس وانتي وشك مخطوف كده

عايدة: انا هقوم اشوف ترتيبات الغذاء

وسابت شيماء ومشيت

شيماء لي نفسه بمكر: خبي وقت متخبي احنا ورانا اي ادينا بنتسلي

هاجر: هنعمل ايه ده ممكن يولع فينا
ساره بخوف: مش عارفه يا هاجر نسر برا وهيفهمو الي حصل ربنا يتسر
فاطمه: المفروض كنتي قولتي يارب ساره عشان ميحصلش مشاكل زاي الي حصلت دلوقتي وربنا يستر ومحدش من اعمامك يعرف حاجه

ساره بعصبية: ممكن تسكتي انا الي فيا مكفيني مش ناقصة

هاجر: براحه عليها هي لسه مش عارفه

نرجع لي خالد

خالد وهو بيقشر موز وبيدي المجرم

خالد اتنهد تنهيدة حارة وقال: هي دي كل حكايتي يا مجرم

المجرم بتاثر: صعبت عليا يا عم والله امال هما عايزين يقتلوك لي
خالد بي حزن مصطنع يشوبه المكر والخبث

خالد: مش عارف اديك قاعد معايا هل انا استاهل القتل

المجرم: لا يجدع وانا مش هقتلك

خالد: شكرا ليك والله بس انت زعلان
جدا وهحزن تدري ليش

المجرم باستغراب: ليش

وهنا انفتح الباب ودخل عمرو خال هاجر فاكرينو

عمرو: اقولك انا ليش وحاوط رقبته بي دراعه العضلي واكمل: عشان المجرمين الوحشين الي زايك ملهمش مكان بينا وكمان ممكن تقتل حد تاني

خالد بتاثر مصطنع: متزعلش يا مجرم لازم العدالة تاخد مجراها

حاول المجرم الهروب
دخل رعد اخو صقر

،رعد: رايح فين يا عفريت كنت عايز تهرّب وتسبنا لمين
خالد: اخص عليك ياحبيبي نوتي خانك الب والسوداني والبرتقال والموز صحيح زاي القطط تاكل وتنكر ده انت طفحتهم كلهم يا طفس ومخلتنيش اكل معاك

عمرو ورعد في نفس واحد: وحيات امك
خالد: والله خلصهم كلهم لي واحده الطفس


المجرم بخوف: انا مليش دعوه

عمرو بحدة زعيق: هنعرف دلوقتي مين الي لي دعوه يا روح امك قدامي يلا
عمرو خد المجرم ومشي

رعد لي خالد: اي يا قلبي مش ناوي تقوم عشان نمشي ولا انت هتعيش الدور بجد

خالد: يعم خليني شويه

رعد بزعيق  :قوم ياعم اخلص


خالد: طيب لو حد من اهلي جه

رعد: هنتصرف بس اخلص بس مش هينفع تفضل هنا بعد ماحولو يقتلوك

خالد: اوكشن يلا بينا بي طريقه باسم سمرة

خالد: رعد بقولك

رعد: ارغي

خالد اسندني يا بني عشان شكلي عجزت

هز رعد راسه بي قلة حيلة وضحكو سوا

الجد سليم: استحلفك بالله متعملش لي البنت حاجه او تذيها
محمد: ماشي يا حج
الجد: انا امنتك امانه
محمد:: حاضر يا حج بس وقت الفرح هنعمل اي
نسر متشغلش بالك انت يا عمي

ومشيو من عند محمد

اثناء طريقهم لي البيت صقرلاحظ ان في عربيه ماشية وراها وبتحاول تصتدم بي سياره صقر وصقر بيتافتداء بي مهارة
واثناء انشغال صقر


  •تابع الفصل التالي "رواية احببت صقر العرب" اضغط على اسم الرواية

الروايات كاملة عبر التلجرام

ملحوظة

يرجى التنبية: حقوق الملكية محفوظة لدى المؤلفون ولم تسمح مدونة دليل الروايات pdf نسب الأعمال الروائية لها أو لشخص غير للكاتب الأصلي للرواية، وإذا نشرت رواية مخالفة لحقوق الملكية يرجى أبلغنا عبر صفحة الفيسبوك
google-playkhamsatmostaqltradent