رواية خطة التسع شهور الفصل الخامس 5 - بقلم مصطفى جابر

 رواية خطة التسع شهور الفصل الخامس 5 - بقلم مصطفى جابر 

صاحب التليفون دا عمل حادثة بالعربية وتعيش انتي. 
حسام بزعر:  اييي اخويا انت بتهزر صح حسن ادى لك التليفون تعمل فيا مقلب قوله انه دمه تقيل من يومه. 
الشخص بحزن:  للاسف مش بهزر الاسعاف خدته ولاقينا التليفون دا مكسر وبصعوبه عقبال ما فتحناه و لقينا رقمك انت متسجل بسندي. 
حسام بصدمه : اييي اخويا انت بتهزر صح حسن ادى لك التليفون تعمل فيا مقلب قوله انه دمه تقيل من يومه. 
الشخص بحزن:  للاسف مش بهزر الاسعاف خدته ولاقينا التليفون دا مكسور وبصعوبه عقبال ما فتحناه و لقينا رقمك انت متسجل بسندي. 
حياة باستغراب:  اي يا حسام ماله اخوك. 
حسام بزعر:  عمل حادثة ومات لا دا اكيد مقلب اخويااااااا. 
سميرة صحيت وطلعت جري بصدمة:  في اي يا حسام. 
حسام بدموع وصدمة: اخويا مات يا ماما مات.. 
روان من وراها بصدمة ودموع:  لااااا حسننن جووزيييي. 
سميرة وقعت من طولها جريت عليها حياة:  حماتي يا ماما قومي حسام اسندها معايا.. 
روان عمالة تصرخ والجيران صحيت... 

... تاني يوم... 
في العزاء.. 
سميرة قاعدة علي كرسي منهارة وروان قاعدة دموعها نازلة بصمت.. 
حياة بحزن:  شدي حيلك يا روان. 
روان بدموع:  كان كل دنيتي اه بنتخانق كتير بس ملناش الا بعض يا حياة راح مني. 
صابرين بحزن:  متعمليش في نفسك كدا يا ضنايا ادعي له بالرحمه. 
حياة بدموع:  هو حصل ابني في الجنة الاتنين ان شاءلله. 
ريان عيط حياة قامت خدته جري:  باين انه جعان هاكله وجاية. 
روان بصت ليها بحزن وهي مشيت.. 
صابرين بهمس وغيظ:  هي مالها ملهوفه عليه اوي كدا لي. 
سميرة ماسكه صورة ابنها بدموع:  لي تروح مني انا ملحقتش اشبع منك كان المفروض انت اللي تدفني مش انا. 
صابرين ببرود:  معلش ياختي ربنا بيحبه متعمليش في نفسك كدا. 
روان بحزن:  كان بيحبك اوي يا حماتي وانا كمان بحبك بس الخناق بينا بقا عادة لينا كلنا راح ضهرنا وسندنا و ابنه اتحرم منه بسرعه دا مقضاش معاه غير اسبوع وبس. 
سميرة بحزن:  هو مبقاش يتيم يا روان حس عمه في الدنيا. 
روان بحزن:  ربنا يخليه لينا يارب... 

... تاني يوم... 
سميرة قاعدة في اوضته ودخل حسام باستغراب:  خير يا ماما حياة قالت لي انك عاوزاني ضروري. 
سميرة بجمود:  اخوك مات ازاي يا حسام. 
حسام بصدمة:  اي اللي مات ازاي دا نصيبه يا مامت. 
سميرة بدموع:  ايوا يعني مات ازاي. 
حسام بعدم فهم:  هو في اي يا ماما انا مش فاهم حاجه انتي تقصدي اي بالظبط. 
سميرة بحزن:  اخوك مات في عز شبابه صح و عنده ابن عمره اسبوع وساب مراته شابه صغيرة. 
حسام برفع حاجب:  عاوزة توصلي ل اي. 
سميره بجمود:  بعد تلات شهور هتكتب علي ارملة اخوك يا حسام. 
حسام بصدمة:  اييي انتي عاوزاني اتجوز علي روان. 
سميره بجمود:  اه عشان ابن اخوك ميترباش بعيد عننا فاهم ولا لا. 
حياة وقعت القهوة بصدمة:انتي عاوزة جوزي  يتجوز عليا سلفتي ؟؟ أنتي ازاي تطلبي من جوزي يتجوز سلفتي للدرجة دي انا مش هماكي. 
سميرة بهدؤء:  انا بعمل كده علشان حفيدي مش عايزاه يبعد عني كفاية ابوه. 
حياة بدموع:  اكيد مش هيبعد بس مش لدرجة تقولي كدا. 
سميرة بحزن:  روان لسه صغيرة واكيد مسيرها تتجوز انا مش هقدر اوقفها ف الافضل تتجوز اخو جوزها الله يرحمه. 
حياة بدموع:  رد يا حسن ساكت لي انت راضي ب اللي مامتك بتقوله. 
حسام بهدؤء:  انا ساكت عشان دا كلام ميتردش عليه يا حياة. 
سميرة بغضب:  يعني اي. 
حسام بجمود:  انا مستحيل اتجوز علي مراتي حبيبتي. 
روان كانت بتسمعهم بغيظ.
سميرة بدموع:  ولو روان اتجوزت اي الحل هتحرم من اخر حتة لحسن. 
حياة بهدؤء:  اكيد مش هتتجوز يا ماما دي كانت بتحب حسن. 
حسام بهدؤء:  صح و عن اذنكم انا طالع ارتاح حياة حصليني. 
روان استخبت و حسام خرج هو وحياة. 
روان في نفسها:  بقا انت مش عاوز تتجوزني يا حسام ماشي بمزاجك بغصب عنك هتجوزك وهكيد حياة اكتر واكتر. 

... بعد شويه... 
روان بغل:  هنعمل اي بقا البيه بيقولك متجوزش علي مراتي حبيبتي والقرف دا. 
صابرين بخبث:  يبقا نعمله عمل ونخليه يحبك ويرمي التانية انتي ورثتي من حسن وهتورثي من حسام ودي فرصة كبيرة اوي لينا. 
روان باستغراب:  يعني نعمل اي بردو مفهمتش. 
صابرين بمكر:  بصي العمل دا مضمنش الشيخ ممكن يفضل يبتزنا بيه ويفضحنا... احنا ممكن نعمل حاجه تانيه اقول انك هتيجي تعيشي معايا وانتي تمثلي انك رافضة اقوم انا ازعق و تتمسكي انتي في البيت اكتر اقولك هغضب عليكي ف توافقي وساعتها حماتك هتشوفنا واحنا ماشيين ومش هيهون عليها حفيدها يبعد عنها. 
روان بخبث:  خطتك عجبتني يا ماما تيجي ننفذ دلوقتي. 
صابرين بهدؤء:  لا لما عدتك تخلص احنا ناس تفهم في الشرع بردو اه وفي الفترة دي انا هفضل معاكي هنا و هدوس لك علي نفس حياة. 
روان بمكر:  ماشي انا موافقة عاوزاها مذلولة.. 
ريان قعد يعيط روان شالته مش عارفة تسكته وصابرين خدته منها عياطه بيزيد... 

عند حياة.. 
حياة بنغزة في قلبها:  ريان بيعيط يا حسام هطلع اجيبه. 
حسام بجمود:  لا ونامي يا حياة كفايه تعلق بيه. 
حياة بحزن:  حرام اسيبه يعيط يا حسام. 
حسام بجمود:  امه معاه يا حياة بطلي بقا تتعبي في قلبك وتتعبيني معاكي انا مش حمل كل الوجع دا. 
حياة بحنان:  حقك عليا انا والله اسفه وحاسة بيك. 
حسام بحزن:  وحشني اوي يا حياة دا مكنش بس اخويا دا كل حاجه في حياتي. 
حياة بحنان:  ادعي له بالرحمه يا حبيبي هو معانا وشايفنا. 
الباب خبط.. 
حياة فتحت لاقت روان:  معلش يا حياة خدي ريان عشان مش راضي يسكت معايا. 
حياة فرحت وخدت ريان اول ما شالته سكت وضحك.. 
روان بغيظ:  انا معرفش ازاي مش بيسكت مع امه وبيسكت معاكي انتي اصلا مينفعش تشليه فال وحش عليه. 
حسام بغضب:  رووان احترمي نفسك مش كل شويه من تحت لتحت تقعدي تكسري ب خاطرها انتي المفروض تشكريها انها بتاخد بالها من ابنك واحدة غيرها كانت رمتهولك ومبصتش في وشك تاني. 
روان بغضب:  وانا قصدي اي غير كل خير انا خايفه علي ابني. 
حسام بزعيق:  خديه واطلعي محدش قالك نزليه. 
روان بغيظ:  ماشي انا غلطانه هاتي الواد. 
شدت ريان كان هيقع حياة مسكته بخضة:  حاسبي كان هيقع. 
روان بغضب تمثيلي:  يقع ولا قولتي توقعيه اها مانتي عاوزاني اكون زيك يا انانية بسبب نيتك السودة دي ربنا مكرمكيش بعيال. 
سميرة طلعت:  في اي يا ولاد صوتكم عالي لي. 
حياة بصدمة:  روان بتتهمني اني عاوزة اخلص من ابنها. 
سميرة بصدمة:  ايي وانتي عاوزة تخلصي منه لي غيرانه منها مش كدا عاوزة تحرميني من ابن ابني. 
روان ضحكت بخبث.. 
حياة بذهول: بتقولي ايو؟ بقي انا اعمل كدا يا حماتي؟
سميرة خدت ريان:  اه تعمليها انا مستبعدش حاجة عنك عشان عاوزة تنتقمي مني اني قولت لجوزك يتجوزها. 
حسام بغضب:  اي الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه دا يا ماما. 
سميرة بغضب:  اللي سمعته ولعلمك لو متجوزتش روان هغضب عليك ليوم الدين فاهم يابن بطني ولا افهمك بطريقتي. 
حسام بهدوء : حاضر يا ماما

حياة ابتسمت بكسرة. 
روان ببرود' بس انا مقبلش ادخل علي ضرة ولا يبقا لي ابني مرات اب. 
سميرة بقسوة:  طلق حياة يا حسام. 
حسام وحياة بصدمه : 

5

 •تابع الفصل التالي "رواية خطة التسع شهور" اضغط على اسم الرواية 

تعليقات